حج مبرور حجی‌ست که در آن گناه، فسق و فجور نباشد.

ایشان در مقدمه سخنان خویش فرمودند: اصل برای انسان، ایمان به خداوند متعال است؛ ایمانی که خداوند متعال را بشناسد و به وی ایمان آورد و او را قبول داشته باشد. ایمان به الله بهترین سرمایه انسان است که به درد وی می‌خورد و سعادت دنیا و آخرت را در پی دارد.
ایشان افزودند: خداوند متعال بقیه احکام و فرائض را برای تقویت ایمان فرض کرد تا اینکه به بندگان بیاموزد و در آنها ذهنیت‌سازی کند که در همه امور تابع امر الله متعال باشید. خداوند متعال بعد از ایمان، چهار رکن دیگر (نماز، روزه، زکات و حج) را فرض کرد تا ذهن بندگان را آماده سازد که هر عمل و گفتاری که انجام می‌دهند، یا مالی خرج می‌کنند و یا می‌خورند و می‌نوشند، باید به امر الله تعالی باشد.
مولانا مطهری خاطرنشان کردند: نماز درس اطاعت و برای تقویت ایمان است. خداوند متعال امر به نماز کرده و به همان صورت که امر کرده، به همان صورت نیز باید ادا شود و اگر خلاف آن ادا شد، آن نماز صحیح نمی‌باشد. به همین جهت پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «صلوا کما رأیتمونی أصلی» هر طور دیدید که من نماز می‌خوانم، شما نیز نماز بخوانید.
ایشان ادامه دادند: فرضیت روزه، زکات و حج نیز برای تقویت ایمان و درس اطاعت و بندگی است. به همین خاطر، خداوند متعال نماز، روزه، زکات و حج را بعد از ایمان فرض گردانید تا اینکه بفهماند اصل و مهم، ایمان به خداوند متعال است و فقط باید از امر خداوند اطاعت شود و بنده همانگونه که در عبادت خداوند باید مطیع باشد در سایر حالات نیز سربه‌خود نیست که هر چه بخواهد انجام دهد. از این جهت پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: رمی جمره و سعی بین صفا و مروه به خاطر برپا داشتن ذکر خداوند متعال است.
مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف اظهار داشتند: علما می نویسند: در عبادت تذلل است؛ یعنی عابد در مقابل معبود، خود را ذلیل و خوار می‌پندارد و این صفت تذلل در نماز و حج به وضوح نمایان است. در نماز، بنده در مقابل الله می‌ایستد و به اطراف نگاه نمی‌کند، پیشانی خود را بر زمین می‌گذارد، زاری، تضرع و دعا می‌کند. در حج نیز، شخص در هر جایگاهی که قرار داشته باشد – چه غنی و چه فقیر – لباس خود را خارج می‌کند و با دو پارچه احرام می‌بندد و سر خویش را عریان و کفش خود را بیرون می‌کند. اینها همه نشانه تذلل و اظهار بندگی در مقابل الله تعالی است.
ایشان افزودند: در نماز، حکمت‌های عقلی و ادب نمایان است؛ یعنی نمازگزار بسیار مودبانه دست به سینه قیام می‌کند و قرائت، رکوع، سجود، قعده و … را انجام می‌دهد. اما در حج عشق و محبوبیت به نمایش در می‌آید؛ شخص، دیوانه‌وار و عاشقانه در حالیکه سر برهنه، لباسش مانند کفن، ناخن خود را نزده، خوشبویی استعمال نکرده، با صدای بلند لبیک‌گویان به این‌طرف و آن‌طرف می‌رود.
مولانا مطهری افزودند: حجاج عزیز سعی کنند تا حج‌شان، حجی مبرور باشد. حج مبرور حجی‌ست که در آن گناه، فسق و فجور نباشد. پس حجاج سعی کنند در ایام حج، مواظب گفتار و اعمال خود باشند تا در حرم الله متعال از آنها اعمال غیرصالحه سر نزند. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اگر کسی در حالی حج کند که دچار فسق و فجور نشود مانند کسی است که از مادر متولد شده است.
ایشان ادامه دادند: حجاج عزیز تلاش کنند در اماکن متبرکه مکه و مدینه برای خود، اولاد خود، شهر و کشور، برای امنیت مکه و مدینه و برای همه دعا کنند. وظیفه حاجی این است که برای حفاظت مکه و مدینه هم دعا کند. بعضی‌ها بر این تصوراند که اگر برای مکه دعا کنند گویا برای حکومت سعودی دعا می‌کنند؛ این افکار باطل است. اگر به دعای حضرت ابراهیم نگاهی بيندازيم می‌فرمایند: پروردگارا این شهر را حرم امن قرار بده. حضرت ابراهیم(ع) برای خود و اولاد خود نیز دعا می‌کنند و می‌فرمایند: ای بار خدایا من و اولادم را از شرک به خودت محفوظ دار. دعای حضرت ابراهیم دارای دو بخش “امنیت دینی و دنیایی” است؛ یعنی ما باید برای امنیت دینی که عبادت خالصانه است و امنیت دنیایی خود و اولاد خود دعا کنیم. این‌ها وظیفه حجاج عزیز است.
ایشان توصیه فرمودند: همچنین سعی شود تا حتی‌الامکان از تکلفات دوری کنید. به دلیل  گرمی هوا از رفتن بدون ضرورت در بازار خودداری کنید و به فکر سلامت خود در حج باشید.
ایشان همچنین از سازمان حج و زیارت کشور به دلیل رسیدگی به حجاج نهایت سپاسگزاری را نمودند.
عالم برجسته خراسان‌زمین در بخش دیگر سخنان خویش اشاره‌ای به اوضاع سیاسی کشور نموده، خاطرنشان کردند: چنان که مستحضريد اوضاع سیاسی کشور در وضع خاصی واقع شده است. ما شاهد سخنان ضد و نقیض رئیس جمهور آمریکا هستیم؛ از یک طرف تهدیدات آمریکا و نقض کردن برجام که چندین کشور آن را بسته بودند و رئیس جمهوری اسبق آمریکا آن را امضا کرده بود اما خودش آن را نقض می‌کند و تحریم‌ها را ادامه می‌دهد و از طرف دیگر دعوت به مذاکره می‌کند؛ این‌ها همه دلیل بر این است که آنها قلباً راضی به مذاکره نیستند و اشخاص قابل اعتمادی نیستند. و همانگونه که مسئولین نظام می‌گویند نباید به اینها حسن ظن داشت. اما آنچه که مهم است مسئولین باید به فکر مردم ایران باشند و از هدررفت بیت‌المال دوری جسته و جلوی اختلاس‌گران را بگیرند و نسبت به معیشت مردم فکر جدی کنند. کشور ایران کشوری غنی است، لذا باید از ضایع‌شدن حقوق مردم جلوگیری کنند.
حضرت مولانا مطهری در زمینه همایش دانش‌آموختگی طلاب حوزه علمیه احناف خواف یادآور شدند: قرار بر این شده بود تا در شهریورماه همایش دانش‌آموختگی برگزار شود، اما با توجه به مشکلات مالی که اخیراً این مورد جدی‌تر شده و همچنین رفت‌و‌آمد حجاج در آن زمان باعث شد تا این جلسه یک تا دو ماهی به تاخیر بیفتد.
ایشان خطاب به مردم فرمودند: مردم شریف در امر مالی برای برگزاری این همایش ما را یاری کنند و بدانند که خرج کردن مال در امر دین، ضایع نمی‌شود.
ایشان در پایان سخنان خویش با توجه به مشکل کمبود آب و برق منطقه، از مردم عزیز خواستار صرفه‌جویی در این دو نعمت گرانبها شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *