جامعه‌ای که در آن لهو و لعب رواج پيدا کند، از عروج به زوال گراییده و تمام استعدادهای آن فلج می‌شود.

آقای اسحاق زنده دل – سخنران اول مراسم نماز جمعه خواف – در زمینه توبه اظهار داشت: توبه یکی از ویژگی های اخلاقی است که انسان به وسیله آن بر نردبان رشد و اخلاق گام برمی‌دارد. توبه پالایشگاه مواد زاید از نفس انسان است تا پاک و بدون آلایش به پیشگاه پروردگار خویش پرواز کند و این پاکی، وسیله‌ای برای رستگاری اوست.

الله تعالی می‌فرماید :«قد افلح من زکاها و قد خاب من دساها»(شمس) به راستی رستگار کسی است که نفس خویش را پاک کند و نومید کسی است که نفس او زیر بار زشتی‌ها پنهان شود.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم که این اسلحه اخلاقی، یعنی توبه را با گلوله‌های ندامت، پرهیز و اراده، -که این سه چيز شرایط یک توبه خالصانه می‌باشد- مجهز کنیم و نفس خود را مورد هدف قرار دهیم تا ما هم جز گروه توبه‌کنندگان قرار بگیریم.

وی تصریح کرد: به اجماع همه‌ی علما، توبه بر کسی که دچار معاصی شده است، واجب است.

حضرت رسول اکرم (ص) در مورد توبه تاکید فراوانی کرده‌اند و فرمودند: ای مومنان، به درگاه خدا توبه کنید و من روزانه صد مرتبه توبه می‌کنم.

آقای زنده دل در ادامه به شرایط قبولی توبه پرداخت و خاطر نشان کرد: برای قبولی توبه شرایطی وجود دارد که عبارتند از: اول: دوری گزیدن از گناه و تصمیم قاطع برای عدم بازگشت به آن. دوم: از درون دل، احساس ندامت و پشیمانی کند که مهمترین رکن توبه، ندامت و پشیمانی است. سوم: قصد جازم و قطعی برای عدم تکرار آن گناه.

سخنران دوم مراسم نماز جمعه خواف، آقای محمد منصور پور بود که در زمینه اثرات گناه در زندگی اظهار داشت: دین اسلام، سراسر هدایت و روشنایی است که پایه و اساس آن در مبارزه با گناهان و غفلت‌هاست و انسان را از سردرگمی‌ها در می‌آورد و به زندگی انسان، معنا می‌بخشد.

وی در زمینه تاثیر گناه در فرد خاطرنشان کرد: وقتی شخص بر اثر گناه و غفلت خود را گم کند فراموشی در زندگی او به وجود می‌آید و نتیجه این فراموشی، فراموشی خداست و نتیجه فراموشی خدا، از دست دادن کرامت و اصالت انسان است و در نتیجه قلب انسان از روشنایی به تاریکی مبدل می شود.

ایشان در زمینه تاثیر گناه در اجتماع گفت: در جامعه‌ای که لهو و لعب رواج پيدا کند این قوم از عروج به زوال و از همت به سستی می‌رسند و تمام استعدادهای آنها فلج می‌شود.

وی تأکید کرد: جوانان باید آگاه باشند، زیرا کفار با نشان دادن شبکه‌های زشت ماهواره‌ای و تبلیغات زشت رسانه‌ای خود می‌خواهند جوان مسلمان ما را به انحراف بکشند و شعله‌های ایمان او را خاموش و او را بی‌غیرت کنند، زیرا آنان می‌دانند که با این گناهان می‌توانند جوان مسلمان را از عصر رسول الله (ص) دور گردانند؛ به طوری‌که نامی از محمد رسول الله(ص) در وجود هیچ یک از مسلمانان نباشد.

سخنران سوم مراسم نماز جمعه خواف، آقای مصطفی خداپرست بود که پیرامون دروغ و آثار آن به اییراد سخن پرداخت و اظهار داشت: یکی از انحرافات اساسی و عمده زبان، کذب و دروغ است. دروغ، در لغت به معنای سخن نارواست. قول و گفته ناحق و خلاف حقیقت است.

وی افزود: وقتی جامعه بشری، صفت زیبای صداقت و راستی را رها نموده، قطعا گرفتار بلای خانمان سوز کذب و دروغ خواهد شد و در جامعه‌ای که دروغ در آن رایج باشد، قطعا زندگی، بسيار سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

ایشان در ادامه به عواملی که باعث می‌شود یک شخص، صداقت و راستی را رها نموده و روی به دروغ بیاورد را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: اولین عامل، ضعف ایمان هر شخص است. زیرا اگر کسی به اوامر الله و گفته‌های حضرت محمد (ص) ایمانی وافر و کامل داشته باشد، هرگز به خود اجازه دروغ گفتن نمی‌دهد.

دومین عامل دروغ، برای جلوگیری از رسوایی است. هنگامی که انسان کار ناشایستی انجام می‌دهد، برای سرپوش گذاشتن آن، روی کارهای زشت و ناپسند خود، به دروغ روی می‌آورد.

سومین عامل دروغ، اظهار فضل و کمال است که امروزه در جوان و در جامعه اسلامی، به وفور دیده می‌شود. وقتی یک انسان در جمعی قرار می‌گیرد و خودش را همانند آن محفل نمی‌بیند، برای کم نیاوردن، روی به دروغ می‌آورد و در سخنان خود از دروغ استفاده می‌کند.

چهارمین عامل دروغ، سودجویی است. از آن جایی که انسان فطرتاً منفعت طلب می‌باشد و به دنبال مال و جایگاه دنیا است، اوامر الله را فراموش می‌کند و در معاملات و معاشرات خود، برای به دست آوردن جایگاه دنیوی از دروغ استفاده می‌کند.

طلبه محترم حوزه علمیه احناف خواف در ادامه به راهکارهايی که باعث خلاصی شخص از صفت رذیله دروغ می‌شود پرداخت و افزود: اولین راهکار این است که هنگامی شخصی دروغ می‌گوید، مقداری تامل کند و با خودش بينديشد از این گفته من، الله تعالی خوشنود خواهد شد یا نه؟!

راهکار دوم این است که بلافاصله بعد از گفتن کلام دروغ، تکذیب گفتار خود را انجام دهد. در مرحله سوم، مقداری از مال خود را به عنوان مجازات تعیین کند و بعد از گفتن هر کلام دروغ، مقداری از مال خود را در راه الله صدقه بدهد، تا الله تعالی این رذیله اخلاقی را از او دور کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *