تقوای الهی ضامن سلامتی فرد و اجتماع است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، حضرت مولانا مطهری در مراسم نماز جمعه (۹ فروردین‌ماه ۹۸) اهل سنت خواف، با تلاوت آیه «یاأیها الذین آمنوا اتقوا الله و لاتموتنّ إلا و أنتم مسلمون»(آل عمران) پیرامون “تقوا و اصلاح جامعه” به ایراد سخن پرداختند.
ایشان در مقدمه سخنان خویش فرمودند: علما می‌نویسند: صحت و بیماری دو لفظ است که معنای آن را هر کس می‌داند. صحت و بیماری گاهی فردی و گاهی اجتماعی است؛ فردی بدین صورت که خودِ شخص، سالم یا مریض است، اما اجتماعی یعنی اینکه جامعه و اجتماع، سالم یا مریض باشد. به‌طور کلی صحت و بیماری هم صفت فرد و هم صفت اجتماع می‌تواند باشد.
ایشان افزودند: اگر هر عضوی از اعضای بدن انسان وظیفه خود را به درستی انجام دهد، آن بدن، سالم و صحیح است. خداوند متعال برای چرخاندن اعضا، روح را به بدن دمید تا آن روح، بدن را مدیریت کند، و تا زمانی‌که تعلق روح با جسد و اعضا درست باشد آن انسان زنده می‌ماند. اگر این تعلق روح و جسد قطع شد و اعضا وظیفه خود را انجام ندادند آن وقت است که بیماری به سراغ او آمده و فوت می‌کند.
مولانا مطهری ادامه دادند: به همین صورت، اجتماع و جامعه ما هم گاهی اوقات سالم و گاهی مریض می‌‍شود. صحت و سلامتی اجتماع وقتی است که مردم آن جامعه به‌هم پیوسته باشند و هر یک از مردم جامعه، وظیفه اصلی خود را بشناسند و بر آن عمل کنند. اما اگر هر یک از افراد جامعه، وظیفه خود را نشناسند و به آن عمل نکنند، آن جامعه مریض می‌شود. اگر دولت کار خود را به درستی انجام ندهد، پدر و مادر وظیفه خود را نشناسند، علما، فرهنگیان، و اقشار مختلف جامعه به وظیفه خود عمل نکنند، آن موقع جامعه مریض می‌شود. وقتی هم جامعه مریض شد، آن جامعه از هم می‌پاشد و از بین می‌رود. خداوند متعال می‌فرماید: «یاأیها الذین آمنوا اتقوا الله و لاتموتنّ إلا و أنتم مسلمون»(آل عمران) ای مومنان، بترسید از خداوند آن‌چنان که در شأن خدا است و رعایت امورات شرعی را کنید.
ایشان در زمینه “تقوا” خاطرنشان کردند: تقوای الهی ضامن سلامتی فرد و اجتماع است. اثر تقوا همین است که انسان، حقوق الله و دیگران را تلف نمی‌کند، بلکه حقوق دیگران را ادا می‌کند و این سبب سلامتی فرد و اجتماع می‌شود.
خداوند متعال صحابه را خطاب قرار می‌دهد و می‌فرماید: «واذکروا نعمة الله علیکم إذ کنتم أعداءً فألف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمته إخواناً» در دوران جاهلیت، جامعه به صورتی بود که همه با یکدیگر دشمن بودند، حقوق یکدیگر را تلف می‌کردند، دزدی، قتل، فحشا و منکرات در جامعه رواج داشت و در میان افراد جامعه، همدردی و خیرخواهی نبود. اما خداوند متعال آن بیماری‌ها را از بین برد تا اینکه آن جامعه و مردم آن سالم شدند.
مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف در زمینه “حق الله” و “حق الناس” تأکید کردند: علما می‌فرمایند که بعد از اقرار به شهادتین، دو نوع حق بر انسان واجب می‌شود؛ اول: حقوق الله، دوم: حقوق الناس. حقوق الله، در صورتی‌که کوتاهی از انسان صادر شده باشد و وی از ته دل توبه نماید خداوند متعال حق خود را می‌بخشد و معاف می‌کند. اما حقوق الناس، بخشیدن آن مربوط به خود بندگان است که حق خود را ببخشند. لذا اگر شخصی حق دیگری را ضایع کرد، تا وقتی‌که خود بنده حق خود را نبخشد در روز قیامت مؤاخذه و عذاب خواهد شد.
ایشان تصریح کردند: امروزه به همان اندازه که حقوق مردم مهم است، به همان اندازه نیز حقوق مردم ضایع می‌شود. امروزه متأسفانه غیبت، تهمت، وعده خلافی، ادا نکردن دَین مردم و به عیوب مردم نگریستن و از خود غافل‌شدن زیاد است. ممکن است تمام عیوب در وجود خود ما باشد، اما همیشه می‌گوئیم که فلانی بد است، در حالیکه خود ما شاید از او بدتر باشیم.
مولانا مطهری افزودند: همیشه منفی‌گرا بودن و جنبه مثبت را ندیدن و شروع به اعتراض کردن و تقلید از فرهنگ غرب از دیگر انواع بیماری‌های یک جامعه محسوب می‌شود که باید مداوا شود. این بیماریها بدین جهت است که در یقین و ایمان مسلمانها به معاد و زنده‌شدن بعد از مرگ، ضعف و سستی به وجود آمده است.
ایشان در بیان “راه برون‌رفت از این بیماری‌ها” تأکید کردند: راه برون‌رفت از این بیماری‌ها همان نسخه‌ای است که دوران جاهلیت را از بیماری نجات داد و تبدیل به جامعه سالم نمود. آن نسخه، کتاب الله و سنت رسول الله(ص) است.

ریاست محترم مجمع فقه اهل سنت خراسان رضوی در بخش دیگر سخنان خویش پیرامون «روز جمهوری اسلامی ایران» یادآور شدند: دوازده فروردین روز جمهوری اسلامی ایران است که مردم شریف ایران در سال ۱۳۵۸ با آرای نود و هشت درصدی خود به نظام جمهوری اسلامی ایران رأی دادند و خواستار نظام اسلامی شدند.
ایشان افزودند: رعایت عدالت و حقوق انسانها، زدودن فقر از میان مردم، رفع تبعیض بین آحاد مردم، حق آزادی‌ مذهبی، جلوگیری از اختلاس‌ها و سوء مدیریت‌ها و استفاده صحیح از ظرفیت‌های بزرگ خدادای از مهمترین وظایف دولتمردان است که باید بیش از پیش به فکر آن باشند.

  • حضرت مولانا مطهری در خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت خواف: مجالس دینی و علمی میان مردم، الفت و محبت و شوق دینی ایجاد می‌کند و مومنین همدیگر را ملاقات می‌کنند.
    به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، حضرت مولانا مطهری در خطبه‌های نماز جمعه (9 فروردین 98) اهل سنت خواف، پیرامون «اهداف و نتایج مثبت همایش دانش‌آموختگی حوزه علمیه احناف خواف» به ایراد سخن پرداختند.
    حضرت معاذبن‌جبل (رض) روایت می‌کند که از پیامبر اکرم(ص) شنیدم که ‌فرمودند که الله متعال می‌فرماید: واجب شد محبت من(الله) برای کسانی‌که به خاطر من میان یکدیگر محبت می‌کنند و به خاطر من(الله) در کنار یکدیگر می‌نشینند و به خاطر من(الله) یکدیگر را زیارت می‌کنند و به خاطر من(الله) انفاق می‌کنند.
    مولانا مطهری در بیان اثرات مثبت مجالس دینی و علمی خاطرنشان کردند: مجالس دینی و علمی میان مردم، الفت و محبت و شوق دینی ایجاد می‌کند و مومنین همدیگر را ملاقات می‌کنند. در اینگونه مجالس دعا می‌شود که موجب سرازیر شدن برکات و رحمات الهی می‌شود. اینگونه مجالس، یک همایش و سمینار علمی برای مردم است و طلاب علوم دینی و حافظان قرآن تشویق می‌شوند.
    ایشان ادامه دادند: در بعضی از مناطق مختلف کشور می‌بینیم که برای جمع‌آوری کمک به این منطقه می‌آیند و برای چند حافظ یا طلبه جلسه برگزار می‌کنند و این نشان از این است که حتماً در این جلسات خیر و خوبی وجود دارد که هر ساله برگزار می‌کنند.
    مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف خطاب به مردم شریف فرمودند: از همه مردم عزیز به‌خصوص جوانان تقاضا می‌شود به هر نحوی که می‌توانند ما را در برگزاری هر چه بهتر و باشکوه‌تر  این همایش یاری کنند و در این زمینه به حوزه علمیه احناف خواف مراجعه نمایند.
    ایشان افزودند: از حجاج محترم که انشاءالله امسال عازم این سفر مبارک می‌باشند نیز تقاضا می‌شود قسمتی از مخارج خود را بکاهند و صرف این امر خداپسندانه نمایند.
    مولانا مطهری تأکید کردند: با توجه به اینکه قرار است انشاءالله در ماه شعبان برای کمک به حوزه علمیه احناف خواف به مساجد سطح شهر خواف مراجعه شود، لذا مردم عزیز سعی نمایند تا از خیرات‌های خود برای برگزاری این همایش ما را یاری نمایند.
    ایشان در پایان سخنان خویش خطاب به مردم شریف خواف فرمودند: انشاءالله روز جمعه ۲۳ فروردین‌ماه قرار است در این زمینه کمک عمومی در مصلی جمع‌آوری گردد؛ لذا تقاضا است همه مردم با توجه به توان خود از الان خود را برای روز جمعه آماده کنند.
    ایشان همچنین در زمینه کمک به مناطق سیل‌زده تاکید کردند: از مردم عزیز تقاضا می‌شود تا از کمک به سیل‌زدگان نیز فراموش نکنند و کمک های نقدی خود را به حساب بانک ملی که به همین منظور افتتاح گردیده واریز نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *