امر به معروف و نهی از منکر یکی از مسایل ضروری جامعه است که در قرآن کریم نیز به آن توجه زیاد شده است.

ایشان در زمینه آیه فوق فرمودند: در آیه مبارکه فوق، خداوند متعال برای زندگی سعادتمندانه و شرافتمندانه نکاتی را بیان می‌فرماید: اول: دعوت الی الله
ایشان در این زمینه اظهار داشتند: اگر بخواهیم زندگی سعادتمندانه و خوبی داشته باشیم باید دعوت الی الله در میان ما باشد.
ایشان افزودند: در این زمان، پریشانی و سردرگمی مردم را فرا گرفته و مردم از فساد و مشکلات زندگی خویش ناراض هستند و همه از زندگی شکایت دارند. این مسائل بدین جهت است که دعوت الی‌ الله در جامعه کم‌رنگ یا از بین رفته است و همه مردم فقط به فکر زندگی دنیایی خود هستند، در حالی‌که خداوند متعال می‌فرماید: “ولتکن منکم أمة يدعون الي الخير و يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر” باید افرادی در جامعه باشند که مردم را به سوی خداوند متعال دعوت دهند. اما متاسفانه در عصر حاضر، مردم یکدیگر را به سوی شرّ دعوت می‌دهند.
مولانا مطهری تاکید کردند: امر به معروف و نهی از منکر یکی از مسایل ضروری جامعه است که در قرآن کریم نیز به آن توجه زیاد شده است، اما امروزه مردم این امر را مداخله در مسایل زندگی خود می‌پندارند، در صورتی‌که خیریّت و برتری ما امت محمدی(ص) در دعوت به خیر، نهی از منکر و ایمان به خدا است.
ایشان تصریح کردند: اگر در جامعه‌ای این دو صفت بود، آن جامعه سعادتمند و رستگار خواهد شد و اگر عکس آن باشد مردم دچار گرفتاری و پریشانی می‌شوند.
ایشان در زمینه عمل صالح بیان داشتند: نکته دومی که در آیه فوق به آن اشاره شده است، عمل صالح است.
خداوند متعال می‌فرماید: “من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مومن فلنحیینّه حیاة طيبة” هر کس کار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده می‌داریم. و در راس اعمال صالحه، نماز، روزه، پرداخت زکات و ادای حج است.
مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف در زمینه بندگی و اخلاص یادآور شد: نکته سومی که خداوند متعال در آیه بدان اشاره دارد ” و قال اننی من المسلمین” می‌باشد؛ یعنی اظهار عبدیت و اخلاص نسبت به الله و فرامین الهی.
ایشان افزودند: شخص مومن باید مطیع امر خدا و رسول مکرم اسلام باشد و به اسلامش فخر بورزد، نه اینکه در مواقع بروز سختی‌ها یا فشار مشکلات از اظهار مسلمانی خود امتناع ورزد.
ایشان در زمینه اخلاق نیکو تاکید کردند: نکته چهارمی که آیه فوق بدان تاکید دارد، رفتار و اخلاق نیکوست که خداوند متعال می‌فرماید: ” و لا تستوی الحسنة و لا السيئة ادفع بالتی هی احسن” (هرگز) نیکی و بدی یکسان نیست، همیشه به نیکوترین شیوه پاسخ ده.
ایشان ادامه دادند: انسان‌ها بایستی اعمال خیر و نیک انجام دهند و با اخلاق و رفتار نیکو و احسن در جامعه با دیگران برخورد داشته باشند، همانطور که اصحاب رسول الله(ص) صرفاً با اخلاق و رفتار اسلامی خود مناطق بسیاری را فتح و افراد بسیاری را مسلمان کردند، اما امروزه ما با رفتار خود دیگران را از اسلام متنفر و دور می‌کنیم.
ایشان در پایان افزودند: بایستی از اعمال و رفتار خود به خداوند متعال پناه ببریم و توبه و استغفار کنیم تا خداوند متعال باران رحمت خود را بر ما نازل فرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *