آنچه که مهم است، مقام و محبوبیت علما نزد ما اهل سنت است.

وي اظهار داشت: به استناد آیات و احادیث، احکام شرعی از لحاظ حلّت و حرمت به دو دسته تقسیم می‌شوند. حلال به چیزی گفته می‌شود که در قواعد شرعی تعریف حلّت در آن بکار رفته است و آن چیزی حرام است که خداوند متعال و پیامبر اکرم(ص) آن را حرام کرده‌اند، و شخص نمی‌تواند متناسب با خواسته‌های نفسانی خود چیزی را حلال و یا حرام اعلام کند.

پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: حلال و حرام مشخص است؛ اما بین دو دیواره حرام و حلال، اموری قرار دارند که امور مشتبه هستند. هر که از امور مشتبه پرهیز کند سعادت نصیب او خواهد شد. اما اگرشخص بی‌پروا باشد و صرفاً با ادعای این که حرام نیست، وارد چارچوب امور مشتبه شود این شخص به گناه می‌افتد و نسبت به انجام حرام هم جسور می‌شود.

خداوند متعال می‌فرماید: به حرام‌ها نزدیک نشوید؛ یعنی بسیار هراس کنید و با فاصله بسیار زیاد از حرام حرکت کنید، که اگر مرز حرام را طی کردید، هر لحظه امکان دارد هوای نفس و شیطان، افسار انسان را به سمت حرام بکشاند و مثل یک حیوان، غرق در هوی و هوس و شهوت‌رانی شود و شخص، اصل خود و کرامت و عزتی که خداوند متعال به انسان داده است را به فراموشی بسپارد.

علما می‌فرمایند: مهمترین جریان در پرهيزگاری همین است که مومن خود را از افتادن در امور مشتبه حفظ کند. از حرام‌ها اجتناب کند و اطراف امور مشتبه نچرخد تا مبادا غرق در مشتبهات شده و کم‌کم به حرام‌ها هم گرفتار شود.

پيامبراکرم(ص) که اساس تقوا و اخلاص بودند، خرمایی را دیدند که افتاده است؛ فرمودند: نمی‌دانم اين خرما زکات است یا هدیه؛ و چون نميدانم، از خوردن آن اجتناب می‌کنم.

مولوی عصار خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید سعادت‌مند شوید، از امور حرام پرهیز کنید و خود را پایبند به حلال‌ها بدانید.

علما می‌نویسند: هر کس از امور مشتبه پرهیز کند، دین و آبروی او حفظ می‌شود. اما کسی که به امور مشتبه آغشته شود و عادت کند، کم‌کم راه انجام حرام هم برایش آسان می‌شود و نسبت به امور حرام نیز جسور می‌شود.

اين مدرس حوزه علمیه احناف خواف در ادامه به مسئله ازدواج و طلاق اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند متعال می‌فرماید: «وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» (نور/32) زمینه ازدواج افراد بی‌زن را فراهم کنید و اگر از مشکلات اقتصادی هراس دارید، خداوند متعال از فضل خود، آنها را بی‌نیاز خواهد ساخت.

وي افزود: ازدواج اسلامی که انجام می‌گیرد برای تشکیل کوچکترین نهاد اجتماعی است، نه صرفاً برای برآورده‌شدن یک نياز جنسی. ازدواج برای این است که زن و شوهر نسبت به همدیگر سکون و آرامش حاصل کنند.

متاسفانه گاهاً هنوز زوجین طعم شیرینی ازدواج را نچشیده‌اند که خبر طلاق، همه جا را فرا می‌گیرد. به راستی چرا چنین است؟ یا جوان ما هوس‌باز است، یا دختری که او را به ازدواج گرفته است فهم و شعور دینی و اجتماعی ندارد و همچنین متاسفانه گاهي پدر و مادرها با دخالت‌های نابجا و نابخردانه، زمینه طلاق را فراهم می‌کنند و محبت پدرانه و مادرانه خود را از فرزندان سلب می‌کنند و دخترشان را نسبت به شوهرش بدبین می‌کنند و زمینه طلاق را فراهم می‌سازند.

اين مدرس حوزه علمیه احناف خواف در ادامه به سخنان مولانا شاه ولی‌الله(ره) اشاره کرده، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: هر زنی که طلاق خود را بی‌دلیل از شوهر خود تقاضا کند این کار او حرام است و بوی بهشت به مشامش نخواهد رسید.

وي تاکید کرد: وقتی شخصی دختری را عقد می‌کند و یا همسران متعدد می‌گیرد باید بداند که چگونه همسر خود را حفظ کند و کانون خانواده را نگه دارد، نه اینکه به بهانه‌های واهی او را طلاق دهد. پبامبر اکرم(ص) فرمودند: کسانی‌که صرفاً نگاه شهوانی به ازدواج دارند خدا لعنت‌شان کند.

مولانا شاه ولی‌الله(ره) می‌فرمایند: کسی که نگاه شهوانی به ازدواج داشته باشد، این کار باعث می‌شود که دوام زندگی‌های مشترک از بین برود. رذایل اخلاقی در جامعه رشد پیدا کند. نظام اجتماعی متزلزل شود. هرج و مرج در جامعه رواج پيدا کند. کارهای زشت و وقیح در جامعه زیاد شود و اعتماد اجتماعی از بین برود.

علامه مفتی محمد تقی عثمانی از شاه ولی‌الله(ره) نقل می‌کنند و می‌فرمایند: اگر می‌خواهید به مضرات طلاق مبتلا نشوید، قبل از ازدواج در مورد شخص و خانواده شخص، تحقیق و بررسی کنید؛ اگر بعد ازدواج نیز اشتباهاتی رخ داد و مطابق میل همسر نبود، مرد باید خوبی‌های همسر خود را یادآور شود. چنانچه خداوند متعال می‌فرماید: اگر در همسر خود خصلت‌هايی می‌بینید که باب میل شما نیست، شاید خداوند متعال در همین خصلت‌ها خیرهايی را نهفته باشد. بنابراین صبر، کلید گشایش‌هاست و زوجین باید با هم تعامل داشته باشند.

ایشان در ادامه به سخنان اخیر کارشناس شبکه ولایت و جسارتش نسبت به حضرت مولانا عبدالحميد(حفظه الله) اشاره کرد و افزود: متاسفانه در روزهای گذشته شاهد اهانت کارشناس شبکه ولایت به شخصیت رهبر عزیز اهل سنت ایران، حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحميد(حفظه الله) بودیم که مولانا مطهری (حفظه الله) در این زمینه بیانیه‌ای صادر نمودند وضمن محکوم نمودن سخنان مغرضانه فرد مذکور، مردم را به حفظ وحدت و آرامش دعوت نموده و از مسئولین مربوطه درخواست کردند تا اجازه ندهند افرادی این چنین بی‌مهابا در کشور به علمای اهل سنت توهین کنند.

وی در قرائت این بیانیه ادامه داد: کارشناس شبکه ولایت در چند روز اخیر به این چهره شاخص اهل سنت در کشور که اعتدال گرا، منادی وحدت، خیرخواه، محب وطن و کشور است اهانت نموده و تهمت های ناروا و غلط نسبت داده است؛ آن هم در زمانی این توهین‌ها صورت می‌گیرد که مردم ایران، خود را برای حضور در پای صندوق‌های رأی آماده می‌کنند و می‌طلبد که در جوی آرام و در کمال وحدت و اخوت و همدلی در کنار همیدیگر باشند. بدیهی است سخنان توهین‌آمیز کارشناس شبکه ولایت برخلاف خط مشی مقام معظم رهبری و نظام اسلامی بوده و باید مورد تعقیب قرار گیرد.

مولوی عصار تأکید کرد: آنچه که مهم است، مقام و محبوبیت علما نزد ما اهل سنت است و ما به عنوان اهل سنت این جریان را محکوم می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *