اگر می‌خواهیم کلام ما در دیگران تاثیر بگذارد عامل به آن کلام باشیم.

لحظات به دنیا آمدن ناجی انسانها و مژده بشریت محمد مصطفی(ص) است. پیامبر اکرم (ص) به دنیا آمد تا کاخ مدائن به لرزه درآید، به دنیا آمد تا کفر و ستم را نابود کند، یتیم به دنیا آمد اما عزیز تمام ملت‌ها شد. او آمد تا ندای لااله‌الاالله را در تمام جهان طنین‌انداز کند و یارانی را درعرصه گیتی آموزش داد که دنیا را به بهترین نحو مدیریت کردند.
ایشان ضمن تبریک این ایام، افزود: باعث افتخار است که خود را اهل سنت و پیرو راه پیامبر اکرم(ص) و گفته‌های چنین شخصیتی می‌دانیم. آنچه زیبنده یک اهل سنت است، عمل‌کردن به راه حضرت رسول اکرم(ص) است، نه جشن‌گرفتن برای ایشان.! اگر ذکر خیری از خاتم رسل(ص) می‌کنیم برای این است که به یاد آوریم که باید در زندگی، پیرو سنت‌های این مرد بزرگ باشیم. قرآن عظیم الشان جای جای خود را به توصیف این شخصیت جهانی که تا ابد ماندگار شد اختصاص داده است و شاگردانی تربیت کرد که آنها نیزتا به ابد، جهانی خواهند ماند. حضرت محمد(ص) اسوه نیک مومنان است، رفتار، گفتار و عملکرد این مرد بزرگ، مایه سعادت تمامی انسان‌هاست.
مولوی عصار در زمینه امر به معروف خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) مبشّر و نذیر است. الله تعالی می‌فرماید : «یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا و مبشرا ونذیرا» ای پیامبر(ص)، ما شما را بشارت‌دهنده به خیر و سعادت، و بیم‌دهنده از گناهان و هر بدی فرستادیم.
ایشان ادامه داد: خداوند متعال، اشخاص مومن را با داشتن صفت امر به خیر و دوری از منکرات، توصیف کرده است؛ کسانی‌که با هم دوست ومهربان‌اند و همدیگر را به کارهای خیر دعوت و از کارهای منکر بازمی‌دارند. اقامه نماز می‌کنند، زکات مال خود را پرداخت می‌کنند، تمامی عبادات خود را به خوبی انجام می‌دهند و مطیع حکم پروردگار خویش می‌باشند و پیامبر اکرم(ص) که فرستاده الله تعالی است را اطاعت می‌کنند.
الله تعالی در مذمت ترک صفت امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: بنی اسرائیل زمان، لعنت شده‌اند، چرا که نافرمانی الله تعالی را کردند و متجاوز بودند و منکری را که در جامعه انجام می‌گرفت نهی نمی‌کردند و عملکرد بسیار نامناسبی داشتند. حضرت عایشه(رض) به نقل از پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: الله متعال، مردم منطقه‌ای را هلاک کرد که خیلی از آنها بسیار پایبند به اعمال بودند و ظاهری متشرع داشتند و خود را مطیع پروردگار نشان می‌دادند و اعمالشان در ظاهر بسیار نیکو بود. عرض شد: سبب این عذاب الهی بر آنها چه بوده است؟ رسول اکرم(ص) فرمودند: بغض و دشمنی در راه الله تعالی در میان این مردم وجود نداشت و امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کردند.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف اظهار داشت: متاسفانه امروزه طوری شده‌ايم که می‌گوییم ما بر صلاح باشیم، دیگران مهم نیست چه رفتاری داشته باشند.! علما می‌فرمایند: کسانی‌که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و بشارت‌دهنده و بیم‌دهنده هستند؛ این افراد به حدی می‌رسند که حبیب الله تعالی قرار می‌گیرند. به یاد داشته باشیم که اگر در مجلس گناه می‌نشینیم و برای ما اهمیتی ندارد که چه گناهی صورت می‌گیرد ما هم در آن گناه شریکیم.
امام غزالی(رح) می‌فرمایند: کسی‌که با مردم نشست و برخاست کند هر چند باتقوا باشد اما از گناه مصون نمی‌ماند، مگر وقتی‌که ملاحظه را کنار بگذارد و در راه الله تعالی از ملامت و سرزنش بدگویان، خود را بی‌توجه قرار دهد و به حقیقت‌گویی و منع از کارهای بد اهتمام ورزد.
ایشان تصریح کرد: اولین موردی که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر باید رعایت کرد این است که با کمال محبت و ادب و به شیوه درست، صحبت خویش را مطرح کنیم و دوم اینکه خودمان نیز عامل باشیم. اما متاسفانه درد اینجاست که غالباً ما دیگران را می‌بینیم اما آیا از خودمان پرسیده‌ايم که خودمان کجاییم؟!
امام حسن بصری(ره) می‌فرمایند: هر کاری که به آن امر می‌کنی اول خودت عامل باش وگرنه هلاک می‌شوی.
ایشان در زمینه «هفته وحدت» تأکید کرد: اگر می‌خواهیم کلام ما در دیگران تاثیر بگذارد عامل به آن کلام باشیم. مسئولین محترم در هفته وحدت سخن از وحدت می‌زنند اما آن جایی‌که باید عمل کنند کجاست؟ جایی که باید وظیفه خود را در قبال مردم انجام دهند کجاست؟
الله متعال می‌فرماید: « اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم» و در جایی دیگر می‌فرماید: کبر مقتا عند الله أن تقولو مالاتفعلون» مردم را امر به خیر می‌کنید و خود را فراموش می کنید؟! گناه بسیار بزرگی است گفتار بی‌عمل.
حضرت محمد (ص) فرمودند: در شب معراج عده‌ای را دیدم که با مقراض‌های آتشین دهان‌های آنها را می‌بُرند. گفتم اینها کیستند؟ آنها گفتند: ما دیگران را امر به خیر می‌کردیم اما خودمان عامل به آن نبودیم، دیگران را از کار بد نهی می¬کردیم اما خود ما به آن منکر، عمل می¬نمودیم.
ایشان خاطرنشان کرد: الله تعالی خطاب به پیامبر رحمت(ص) فرمود: «یاایها النبی انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا و داعیاً الی الله باذنه و سراجا منیرا» پیامبر(ص) مبشّر وبیم‌دهنده است. پیامبر(ص) به اذن پروردگار دعوتگر الی الله است و گوهری پرنور و چراغی درخشان برای کسانی است که مسیر ایمان را طی می‌کنند.
سخنران این هفته نمازجمعه اهل سنت خواف در خاتمه سخنان خویش ضمن تبریک هفته وحدت به تمامی ملت‌های اسلامی و آرزوی وحدت در بین تمامی انسانها افزود: امیدواریم وحدتی که امام خمینی(ره) آن را بیان کرده و مقام معظم رهبری آن را با جدیت دنبال می‌کنند در عملکرد مسئولین مختلف این نظام متبلور شود و مردم، آن چه را که آنان ادعا می‌کنند در عمل ببینند. به راستی چرا جوان تحصیل کرده در عرصه حوزه و دانشگاه در شهر خواف حق تدریس در دانشگاههای خواف را ندارد و این جای بسی درد است. امیدوارم فرمايشات و منهیات مقام معظم رهبری و امام خمینی در عملکرد مسئولان نیز تغییر ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *