زندگی انسان بدون آزمایش و مشکلات نیست – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مدرس حوزه‌ی علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه (۱۲ اسفند‌ماه ۱۴۰۱) اهل سنت این شهر، با تلاوت آیه ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ ۚ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا) به ایراد سخن پرداخت.

مولوی دکتر جواد عصار، در آغاز سخن بیان داشت: صحبت امروز بنده، در مورد واقعیتی است که خداوند در قرآن کریم، نسبت به آن مطالب و راه‌کارهایی را بیان کرده است.

این واقعیت آن است که زندگی انسان بدون آزمایش و مشکلات نیست و راه برون رفت از این مشکلات، صبر کردن و بازگشت به طرف الله است.

خداوند متعال می‌فرماید: (ای کسانی که ایمان آورده‌اید، ایمان بیاورید).

در این آیه توجیهات متفاوتی است. خداوند به اهل ایمان دستور داده دست که ایمان بیاورید.

یکی از توجیهات را حضرت امام فخر رازی می‌فرماید: (ای مدعیان ایمان به خدا، در ایمان خود دوام و ثبات داشته باشید).

کسانی که تا به حال گذشته‌ی ایمانی دارید و الان هم مدعی ایمان هستید! برای آینده هم برنامه ایمانی داشته باشید.

پیامبر(ص) فرمودند: خاتمه‌ی کارهاست که نتیجه‌ی عمل را مشخص می‌کند.

اگر یک شخصی کل عمر را در عبادت بگذراند اما آخرین لحظات عمر، کافر از دنیا برود، اعمال او اثری نخواهد داشت و عکس این مطلب این است که اگر شخصی تمام عمر را در کفر بگذراند اما ایمان بیاورد و بعد ایمان مرگ به سراغش بیاید، این ایمان، به کار او می‌آید و خداوند او را می‌بخشد.

وی افزود: باید برای آینده فکر کنیم.

اعمال ما در این دنیا به نحو یک سلف سرویس است.

اگر ما در رفتارهای ایمانی مانند: اخلاص و تقوا و خدمت به دیگران و…، رفتار درستی داشته باشیم، نتایج آن را در دنیا و آخرت خواهیم دید اما اگر ما تلاشی نکنیم، باید جلوی خود را خالی از ثمره و نتیجه ببینیم.

خداوند به تمام انسان‌ها گویا می‌فرماید: ما شرایط را برای شما فراهم کردیم، لذا؛ شما برای دوام و ثبات در آینده و برنامه‌های ایمانی خود برنامه‌ریزی کنید.

یک تعبیر دیگری که امام فخر رازی بر این آیه دارد این است که خدای متعال می‌فرماید: از تقلید کورکورانه دست بکشید و دنبال این باشید که ایمان شما مستحکم و بااستدلال باشد.

این‌که دولت موظف است مشکلات مردم را برطرف کند یک طرف موضوع است و این‌که یک عده از این اوضاع نابسامان علیه مومنین استفاده می‌کنند، مشکل دیگری است

مدرس حوزه علمیه احناف خواف ادامه داد: امروزه متاسفانه علیه خیلی از مدعیان ایمان، در فضاهای متفاوت، شبهاتی مطرح می‌شود اما ما مسلمانان چقدر فکر کردیم که ایمانی مستدل داشته باشیم که با هر بادی نلرزیم و به یغما نرویم.

خیلی‌ها به دنبال این هستند که برروی عقاید مسلمانان سم‌پاشی کنند.

یک مومن، اعتقادی دارد که این اعتقاد مستدل هست و در شنیدن حرف‌های منفی دیگران، صلاح را بر این نمی‌داند که حتی از گوش خود استفاده کند و یا وقت بگذارد و حرف‌های مسموم دیگران را گوش کند، بلکه مسیر ترقی و پیشرفت خود را در جلوی خودش قرار داده است و مسیر خود را می‌پیماید.

هر استدلال عقلی و علمی که در این مسیر لازم باشد، به دست می‌آورد و خدا و پیامبر خود را خوب می‌شناسد و با قرآن هم رابطه‌ی درستی دارد نه این‌که کافر به خدا، پیامبران، ملائکه و کتاب‌های آسمانی شود؛ چون اگر کافر شود، طبق آیه‌ی قرآن، گمراهی بزرگی نصیب چنین فردی می‌شود.

آینده مسیر پرتلاطمی است و نمی‌شود به داشتن ایمان در گذشته و حال اکتفاء کرد و برای آینده، برنامه‌ی درست ایمانی نداشت.
خدای متعال در جای‌جای قرآن این مطلب را بیان کرده است که این دنیا، مکان آزمایش‌های بسیار سخت است.

خداوند می‌فرماید: ما انواع آزمایش‌ها را قطعا در جلوی شما قرار خواهیم داد تا مجاهد و صابر و حالات شما مردمان مشخص شود.

خداوند در آیه ۱۵۵ سوره‌ی بقره خداوند می‌فرماید: ما آزمایش‌هایی مانند: ترس شدید، گرفتن جان و مال و نتیجه‌ندادن زحمات شما، قرار دادیم تا شما را بیازماییم.

جای تاسف است، از مشکلات اقتصادی خیلی‌ها سوء استفاده می‌کنند.

این‌که دولت موظف است مشکلات مردم را برطرف کند یک طرف موضوع است و این‌که یک عده از این اوضاع نابسامان علیه مومنین استفاده می‌کنند، مشکل دیگری است.

در این شرایط سخت اقتصادی، هم اقتصاد مداران و هم افرادی که برای مردم ثبات قیمت به وجود نمی‌آورند، مواخذه می‌شوند

در شهری که مردم آن ادعای ایمان دارند، یک کالا را از دو یا سه مغازه که قیمت می‌کنیم، هرکدام یک قیمت می‌دهند.

نه تنها در این شرایط سخت اقتصادی، اقتصاد‌مداران آزمایش می‌شوند و اگر مردود شوند، به سختی در نزد خدا مجازات می‌شوند، کسانی هم که از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و حاضر نیستند ثبات قیمت به مردم بیچاره بدهند، این‌ها هم فردای قیامت باید پاسخگو باشند.

آقای تاجر و کاسب محترم! حق ندارید هرطور که دل شما خواست فاکتور را تهیه کنید و این‌جا هرطور که دل شما خواست به مردم کالا بدهید.

باید با خود فکر کنید که این رزق و روزی را من سرسفره می‌برم و باید به عنوان روزی حلال به زن و بچه خود بدهم.

اگر داخل ماشین به جای بنزین، کسی گازوئیل یا آب بریزد، چه مصیبت‌هایی برای صاحب ماشین ایجاد خواهد شد و آن کسی که سرسفره زن و بچه‌ی خود مالی را می‌برد که معلوم نیست چه صفتی دارد، به کجا خواهد رسید.

مگر ما تنها آزمایش می‌شویم؟

انبیاء الهی به انواع آزمایش‌ها، امتحان شدند.

حضرت آدم(ع) با بیرون شدن از بهشت و‌کشتن فرزندش توسط فرزند دیگر آزمایش شد.

حضرت یونس(ع) با افتادن داخل شکم ماهی آزمایش شد و هریک از انبیاء با مخالفت امتیان خود آزمایش شدند.

حضرت نوح(ع) ۹۵۰ سال مردم را دعوت داد و او را تمسخر می‌کردند.

پیامبر(ص) مورد آزمایش‌های سختی قرار گرفتند تا جایی که ایشان می‌فرمایند: هیچ‌ یک از انبیاء مانند من آزمایش نشدند.

ما در برابر هر رفتاری که داشته باشیم باید جلوی خداوند پاسخ دهیم

مولوی عصار تصریح کرد: تک تک آزمایشات می‌تواند سکوی پرش برای ما برای رسیدن به بالاترین جاهای بهشت باشد.

هرکدام از ما در هر شرایطی که قرار می‌گیریم، به مردم با این نگاه نگاه کنیم که ریزه‌خواران سفره‌هایی که خدای متعال برای مخلوق خود پهن کرده است، همین مردم هستند و ما می‌توانیم با خدمت درست به مردم کار کنیم که دوست‌داشتنی فرد نزد خدا باشیم.

در مقابل آزمایشات الهی به فکر صبر باشیم.

جمله‌ی (انا لله و انا الیه راجعون) فقط برای مرگ نیست که هرکس می‌میرد ما این جمله را بگوییم، هر مصیبت و آزمایشی که برای پیش می‌آید، ما باید بگوییم که ما از خدا هستیم و به سوی او باز می‌گردیم.

ما در برابر هر رفتاری که داشته باشیم باید جلوی خداوند پاسخ دهیم.

خداوند می‌فرماید: ای مومنان! صبور باشید.

در مقابل یکدیگر صبر پیشه کنید و کاملا آمادگی داشته باشید که چه رفتارهایی پیش خواهد آمد.

اگر کسی علیه اعتقاد ما حرفی می‌زند، در مقابل او صبور باشیم و حرف او را نپذریم بلکه در اعتقاد خود دقت کنیم

وی ادامه داد: در کارهایی که ما و شما در جامعه انجام می‌دهیم، رفتارهای ما دو گونه است، یا رفتارهای شخصی است و یا رفتارهایی که در اجتماع با دیگران داریم.

در رفتارهای شخصی هم صبور باشیم و در رفتار با دیگران هم صبر پیشه کنیم.

تعبیر امام فخر رازی این است که در اعتقاد خود صبور باشیم و معرفت خدا را به درستی حاصل کنیم و توحید، نبوت و معاد را به درستی یاد بگیریم.

اگر کسی علیه اعتقاد ما حرفی می‌زند، در مقابل او صبور باشیم و حرف او را نپذریم بلکه در اعتقاد خود دقت کنیم.

در فضاهای مجازی، روی بعضی از مباحث به صورت فردی کلیک می‌کنند که برده‌داری در اسلام وجود دارد درحالی که برده‌ای نیست که رفتار مسلمانان را با آنان ببینند.

متاسفانه این همه آیات روشن در اثبات وحدانیت پرودگار و دلایل علمی که دانشمندان بعد از ۱۴۰۰ سال در مورد معجزه بودن قرآن را کنار می‌زنند و به یک یا دو شبهه جزئی، جوان مسلمان روی می‌آورد.

گاهی به بعضی افراد خوب خدمت می‌کنیم و وقتی خدمت تمام می‌شود، آن فرد چیز جزئی را بهانه می‌کند و تمام خدمت ما زیر سوال می‌برد. اولین چیزی که می‌گوییم این استه که چه آدم نمک نشناسی است.

حال چقدر نسبت به الطاف الله متعال قدرناشناسی می‌شود.

گاهی اوقات برای انجام عبادت مجبوریم تحمل کنیم. برای نماز بامداد و عصر مجبوریم کمی زودتر بیدار شویم، زکات و فلان عبادت سخت است و برای رسیدن به سعادت هم مجبوریم بر این مسائل پایبندی کنیم.

وظیفه‌ی شخص صبور این است که در مواجهه با گناهان، دست و چشم خود را کنترل کند

پرهیز از گناه سخت است. وظیفه‌ی شخص صبور این است که در مواجهه با گناهان، دست و چشم خود را کنترل کند، نه این‌که راحت هرطور گناه که فراهم بود، آن را انجام دهد.

کسانی که مشکل می‌سازند، در بارگاه پروردگار باید پاسخ‌گو باشند و هیچ‌کس نمی‌تواند این موضوع را انکار کند اما اگر مشکل سیاسی، اقتصادی، فردی و … پیش بیاید و مانع از ایمان ما شود و با توجه به این که در برابر صبوری ما در برابر مشکلات، پاداش زیاد می‌گیریم، ناسپاس باشیم و چون با سیاست و اقتصاد مشکل داریم، علیه خدا کار کنیم، این نهایت بی‌انصافی است.

هرکس مسبب هر مشکل و گرفتاری است، چه سیاست‌مدار، چه تاجر و یا هرکس دیگر، باید در بارگاه پروردگار جواب‌گو باشد

مولوی عصار ادامه داد: گاهی اوقات دیگران برای ما مشکل می‌سازند.

در این‌جا هم باید صبور باشیم.

یک خانم به محض این‌که که مشکلی پیش بیاید، می‌خواهد مهریه‌اش را به اجرا بگذارد یا مرد بدترین رفتارها را انجام می‌دهد، این یعنی چه؟ باید تحمل کنیم و انتقام نگیریم.

انتقام نگیریم که منتقم حقیقی وجود دارد که انتقام بگیرد.

دیگران را برخود ترجیح دهیم هرچند که نیازمند باشیم.

امروزه با پیرمردها و پیرزن‌ها در خانه‌ها، رفتارهای نامناسبی انجام می‌گیرد و توجهی نمی‌شود که موی سپید آن‌ها در نزد خدا ارزشمند است.

رعایت همسایه‌ها را بکنیم و همسایه خود را تحمل کنیم.

هرکس مسبب هر مشکل و گرفتاری است، چه سیاست‌مدار، چه تاجر و یا هرکس دیگر، باید در بارگاه پروردگار جواب‌گو باشد اما ما گلیم خود را از آب بکشیم و به جرم آن‌ها گرفتار نشویم و به مردم رحم کنیم.

اشتراک گذاری