ایشان در ابتدا بیان داشت: حدیثی از رسول اکرم(ص) است معروف به حدیث جبرئیل که در آن حدیث، خدای متعال به واسطه سیدنا جبرئیل(ع) از معلم قرآن و معلم دین یعنی رسول اکرم(ص) که به صحابه کرام و به ما تعلیم قرآن و دین را دادند سوالاتی را پرسیدند. یکی از آن سوالات این بود که سیدنا جبرئیل(ع) از رسول اکرم(ص) پرسیدند: ای محمد! اسلام چیست؟ اسلام را برای من بازگو کن. آن حضرت فرمودند: اسلام دینی است که مشتمل بر کلمه شهادت، نماز، روزه، زکات و حج میباشد. در این صورت اسلام تعبدی است و به معنای قانون بندگی در برابر خدای متعال از منظر عبادت، طاعت و اجرای دستور است. حق الله بر گردن همه افراد بشر است. این حق خداوندی است که همه انسانها و همه امت دعوت باید به زبان اقرار کنند که معبودی جز الله نبوده و نیست و نخواهد بود و محمد رسول خدا(ص) است. نماز را اقامه کنید، زکات را پرداخت کنید، روزه رمضان را بگیرید و اگر توان داشتید حج الله را به جای آورید، به این ها ارکان و ستونهای دین مبین اسلام میگویند. پیامبر اسلام(ص)، اسلام را در فرمایشات خودشان به خیمهای که پنج ستون دارد تشبیه میدهند ستونهای خیمه، این پنج عمل هستند. حال در کنار این ستونها، سایهها و زوایا را میتوان به اخلاق فردی و اجتماعی در سطح جامعه و انسانیت انسانها در برابر حیوانات و محیط زیست تعریف کرد. از تعاریف دیگر دین مبین اسلام، رفتار، فرهنگ و آداب در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان است.
مولوی موحدی ادامه داد: در آستانهی شروع ماه مبارک ذی الحجه قرار داریم و خصوصاً دهه اول آن که ما باید خود را مجرم بدانیم. ما مقصر بودیم، کاری کردیم که الله متعال حج و عمره ای که به سادگی انجام میشد، برما سخت و ناممکن کرد. (البته مدنظر حضرات هست که سال به سال شرکت در مناسک حج عمره مشکل و مشکل تر میشد و اینکه این مشکل و سختی به اوج خودش رسید و دروازه حج عمره بسته شد بنابر علت وجود یک ویروس یا عرصه پشت پردهای که ما در جریان آن نیستیم). رسول اکرم(ص) می فرمایند: هیچ روزی از ایام سال عبادت آن به اندازه عبادت این دهه در نزد خدا ارزش ندارد.
رسول اکرم(ص) میفرمایند: روزه گرفتن هر روز از این دهه ذی الحجه غیر از عید قربان تا نهم ذی الحجه (روز عرفه) معادل روزه گرفتن یک سال برای من و شما اجر دارد و عبادت هرشب به اندازه لیله القدر نزد الله متعال ارزشمند است. حال نزد فقها کسی که توفیق نداشت برای نماز سحر بیدار شود میتواند این امتیاز را با اداء کردن دو رکعت نماز نافله بعد از نماز عشاء به دست آورد و در رکعت اول سوره زلزله و در رکعت دوم سوره کافرون را بخواند. در فیض الباری شرح صحیح بخاری آمده است که خدای متعال قیام تهجد را برای این شخص عنایت می کند. به دلیل مشکلات، مشاغل، کوتاه بودن شب و ترس از اینکه شاید برای نماز بامداد خواب بیفتد و عادت به نماز تهجد ندارد می تواند دو رکعت نماز هر شب بخواند و اجر کسب کند. سروران غفلت را تعطیل کنیم از همین امروز به مساجد روی آوریم. در این هوای گرم، در این بادهای تند، در این تورم، در این دنیای وانفسا اگر ما به یاد خدا نیفتیم کی باید خدا رایاد کنیم؟ اگر الان به طرف خدا برنگردیم وقت برگشت ما کی خواهد بود؟ ما کسانی هستیم که طاقت دیدن خواب وحشتناکی را نداریم. طاقت عذاب قبر را که اصلا نخواهیم داشت.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: آثار زندگی کسانی که از خدا دور هستند را همه میبینند. نزدیکی به خدای متعال، همه انسانها را در حفاظت قرار میدهد. آنجا که یک جادوگر زن روسی در یکی از مصاحبههای تلویزیونی خودش میگوید: تاثیر سحر و جادو بر مسلمانی که پنج وقت نمازش را می خواند برای ما خیلی مشکل است. او گفت: وقتی ما میخواهیم مسلمانی را که پنج وقت نماز میخواند طلسم کنیم، احساس میکنیم که در یک گنبد و در یک حفاظتی قرار گرفته و آن رمزی است که در ارتباط او با خدا به دست آمده است. ما حس میکنیم که طلسم ما در مورد او سخت است که کارگر واقع شود. این اثر دنیایی نماز پنج وقت است. شکایت و اعتراضاتی هست به سمت علماء و بزرگان که در زندگی ما یک چیزی هست و احساس ناخوشایندی در زندگی نسبت به همسر، شریک، برادر و خواهر و نسبت به کاری که میکنیم داریم.
این طلسمها و این جادوها چگونه اثر میکنند؟ زمانی که ما در مسیر نفس و شیطان قرار گرفته باشیم. آن ویروس و آن باکتری که خطرناکتر از کرونایی است که ما از آن برحذر می دارند و باید هم این کار را کنند ما را بیشتر در معرض صدمه قرار می دهد.
ایشان خاطر نشان کرد: برای عبادت در دهه ذی الحجه آماده باشیم. رسول اکرم(ص) می فرمایند: کلمه تمجید زیاد تکرار کنید( سبحان الله والحمدلله ولا اله الا الله و الله اکبر). مساجد را آباد کنیم، زود به مسجد برویم و دیر بیرون بیاییم و برای آخرت خود ذخیره کنیم. برای قربانی آماده باشیم. کسانی در تاریخ بشریت هستند که میخواستند فرزندشان را قربانی کنند اما ما میخواهیم گوسفندی را قربانی کنیم. از ما خواستند چهارپایی حلال گوشت را طبق قاعده شرعی قربانی کنیم. در خصوص همین قربانی بیاییم مسلمانی و فرهنگ تمدن اسلامی را به عرصه ظهور بگذاریم که همه از ما یاد بگیرند و تشویق شوند. قربانی کردن حیوان در روز عید قربان نه تنها برای شکم چرانی است بلکه برای این است که ما از شکم پارگی و از نفس پرستی نجات پیدا کنیم. اقوام، خویشان و همسایگان مستحقی که توان قربانی را ندارند را یاد کنیم. اسلام به ما اینچنین دستور میدهد. شما هر قانون اسلام را از هر زاویهای بررسی کنید بوی مهربانی، محبت و سلامتی میدهد. اگر ما مسلمان واقعی باشیم مطمئن میشویم که از هر ویروس و باکتری در امان خواهیم بود. نمیخواهد از دست دادن بترسیم، اگر ماسک نتوانستیم بزنیم نترسیم، اگر فاصله را هم نتوانستیم رعایت کنیم نترسیم. بنده مخالف این قضایا نیستم اینها در پرانتز است اگر مسلمان واقعی باشیم مطمئن باشید به این راحتی مریض نخواهیم شد.
مولوی موحدی ادامه داد: اسلام بهداشت را به جهانیان ارزانی داشت. دلیلی ندارد خواهر و برادر مسلمان به دلیل ترس از یک ویروس و باکتری ضروریات دینی خود را ترک کند و از خدا فاصله بگیرد. عدهای میترسیدند که به جنگ تن به تن روند، جنگ شمشیر در برابر شمشیر در زمان پیامبر(ص) یا در هر جهادی. خداوند متعال گفت: از چه چیزی میترسید؟ از وجود خود ترس را بیرون کنید که اگر شما در خانه هم باشید و خداوند فیصله کرده باشد که شما در خانه بمیرید یا کشته شوید به هر ترتیب این اتفاق رخ میدهد. در روی رختخواب یا در اتاق خواب شما این اتفاق خواهد افتاد. نمیتوانید از مرگ فرار کنید.
حفاظت خوب است، رعایت خوب است، بهداشت خوب است، ولی اسلام از همه بالاتر است و اسلام همه اینها را برای ما در نظر گرفته است. دلیلی ندارد که به خاطر مسائل بهداشتی، ما دستور خدا و رسول(ص) را ترک کنیم، اگر این کار را کردیم مطمئن باشیم امتحان خوبی پس ندادهایم کما این که عرض کردم که رعایت کردن بسیار خوب است اما فاصله گرفتن از قرآن و سنت پیامبر(ص) زشت است. این چیزی است که در هر شرایطی و در هر موقعیتی باید آن را رعایت کرد مگر اینکه حضرات علماء و بزرگان دین ما دستوری فرمایند و برنامهای داشته باشند و لذا اسلام دین عبادت طاعت و بندگی است ولی از آن طرف نباید غفلت کنیم.
ایشان تاکید کرد: ما باید فرهنگ و تمدن اسلامی را در جامعه پیاده کنیم و آن در اخلاق، رفتار، معامله و معاشرت ما باشد. رسول خدا(ص) حتی در مورد حیوانات میفرمایند: من شما را نهی می کنم از اینکه بهائم را به جان هم بیندازید. خروس را به جان خروس دیگر، سگ را به جان سگ دیگر میاندازند، پیامبر(ص) میفرمایند: این مخالف با دین شماست. این مخالفت با بهداشت روح فرد و اجتماع و مسلمانی شماست که شما اسم بازی را روی این کار میگذارید و حیوانات را عذاب میدهید. جوانان عزیز فرزندان اسلام از اذیت کردن، آزار دادن و شکنجه کردن حیوانات توبه کنیم. در مقابل انسانیت قرار بگیریم اگر در مقابل اسلام قرار نمیگیریم. در مقابل وجدان و شرف خود قرار بگیریم که این حیوان، زنده است و جان دارد، نباید او را با سنگ بزنیم یا برای بازی و سرگرمی به آن تیر بزنیم، فرزندان خود را از این کار باز داریم. بازیها را در بازی های شرعی متمرکز کنیم. بدوید و ورزش کنید. چقدر ما ورزشکار داریم که به وجودشان افتخار میکنیم. ورزش اسلامی با حجاب اسلامی، ورزش دینی و محمدی را رایج کنید. پیامبر اکرم(ص) بنده ضعیفی نبودند. صحابه افراد قوی، تیرانداز و کشتیگیر بودند و میدانستند چطور از مشت خود در راه اسلام استفاده کنند. برای اسلام، دفاع از بشریت و دفاع از ناموس اینکارها را انجام دهیم. دستور اسلام همین است. کمی فکر کنید و ببینید که آیا درست است که در دنیای به اصطلاح متمدن و پیشرفته قرن بیست و یکم مواردی از ورزش آزاد در رینگ آزاد به اسم کشتی فلان باشد که به شکل خیلی زشت باهم رقابت میکنند؟ ما امروزه میبینیم که دو نفر به جان هم میافتند و تا سرحد مرگ یکدیگر را کتک می زنند کجا این با روح انسانیت موافق است؟ محترمانه اینها را کنار بگذاریم و بنگریم که این چه ورزشی است که ما این را بخواهیم در مورد حیوانات پیاده کنیم. این دعوا انداختن بین دو حیوان مخالف اسلام است و هر کس این صحنه راببیند وقتی که روح سالمی داشته باشد متوجه بدی کار میشود. این عذاب الهی و عمل قوم لوط است. این کجای جامعه اسلامی است؟ کسانی که نفوذ و بزرگی در جامعه دارند وارد عمل شوند و جلوی جوانان را بگیرند. به هر وسیله آنها را دلگرم کنید. به سمت اسلام و ورزشهای مطلوب شرعی، ورزشهای سالم و بهداشتی بروید، این جزء دستورات اسلام است. اسلام نگفته است که ما فقط سجده کنیم، ما در قبال یکدیگر مسئولیم و سکوت در برابر هر یک از منکرات اجتماعی عذاب الهی را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: این گرمای بالای ۴۰ درجه را کدام یک از بزرگان ما یاد می دهند؟ این بوی عذاب میدهد. چه کار کردیم؟ ما اسلام را کنار گذاشتیم که حتی حاضر نبودیم نهی از منکر کنیم. به جان حیوانات رحم کنیم. آقایان قصاب و ذبح کننده، خدا به شما جزای خیر دهد. شما در روز عید قربان تلاش میکنید مردم هدیهای به شما میدهند. خواهش و التماس شریعت از شما این است که در ذبح حیوان نه در روزعیدقربان نه در کشتارگاه و نه در هیچ جای دیگر عجله نکنید. دستور سرور کائنات است. اینها نظریه شخصی نیست این وحی الهی است. میخواهید سر ببرید چاقو را جلوی چشم حیوان تیز نکنید. جلوی چشم حیوانی حیوان دیگر را ذبح نکنید که این دستور پیامبر(ص) است. زمانی که حیوان را خواباندید چاقو را بکشید و شاهرگ اصلی را قطع کنید و صبر کنید که دست و پا زدن حیوان قطع شود و خون از بدن خارج شود این نیاز به صبر دارد بعد نخاع را قطع کنید و گردنش رابشکنید. موی بدن حیوان را نکشید و آن را نزنید. شما اجازه ندارید مورچه ای را در زیر پا له کنید.
مولوی موحدی افزود: تورم زیاد شده است، قیمت ها بالا رفته است، کنترلی در بازار نیست و بعضی از مستاجرین از کرایه خانهها مینالند. در شهر کرایهها بالا رفته است به دلیل این که مهندسین یا پیمانکاران مرتبط با شرکتهای معدنی و سازمانهای دولتی اینقدر کرایه میدهد و قشر زحمتکش و کارگران ما که درآمد چندانی ندارند در شرایط سخت قرار میگیرند. آیا راضی می شویم مانند کلانشهرها که در آن جا بیمهری زیاد دیده میشود، قشر ضعیف بروند قبر اجاره کنند و داخل قبر بخوابند و یا دزدی کنند و بازار سوداگری مرگ را به راه بیندازند تا درآمد خود را بیشتر کنند که بتوانند اجاره خانه پرداخت کنند. یا حتی کانتینر اجاره کنند و داخل کانتینرهایی که به کوره آهنگری شبیه است زندگی کنند. این اتفاق در کلانشهرها افتاده است و خانواده ها از هم پاشیده می شود. به خاطر اینکه بنده میلیاردر هستم، چند خانه در شهر دارم و راضی نمیشوم ۱۰۰ یا ۵۰ هزار تومان از اجاره کم کنم که این جوان مسلمان به خوبی زندگی کند و اعصاب راحتی داشته باشد و زوج مسلمان به راحتی زندگی کنند تا اینکه خانواده مسلمان کارشان به طلاق نکشد. ما یهودی و مسیحی نیستیم که هرکس کلاه خودش را بر سرش محکم بگیرد. مسلمانی یعنی همه باید در کنار هم باشند بنی آدم اعضای یکدیگرند. شما که حساب بانکی زیاد دارید، نیاز آنچنانی ندارید، گذشت کنید.
ایشان افزود: در سطح شهرستان خواف ۸۲۰ خانواده مستضعف تحت پوشش صندوق صالحین است. حتماً باید محفظهای یا کارتخوانی جلوی ما بگیرند؟ روح اسلام میگوید که شما ماهیانه قسمتی از زکات و صدقات خالصانه خودتان را به این صندوق واریز کنید که دردی از دردهای این اجتماع دعوا شود آن وقت ببینید ابر چطور بر سر شما می بارد اگر هیچ جا باران نبارد به خدا قسم در خواف میبارد. اسلام اصالت ما را حفظ میکند. اگر میخواهیم لباسی را بفروشیم اجازه ندهیم خواهران شریف مسلمان پاکدامن ما لباس را حتماً بر تن خود کنند و عکسش را برای تبلیغ در فضای مجازی بگذارند. اصلا ضرورتی ندارد که انسان شرافت، وجدان و اصالت اسلامی خودش را خدای نکرده در معرض خطر بگذارد. در دید و بازدید ها رعایت کنیم که محرم و نامحرم قاطی نباشند چه برسد به اینکه که با هم دست دهند. اگر محرم هم شدند در شرایط فتنه های امروزی باید فاصله را بیش از آن چیزی که ما را برای مریض نشدن رعایت میکنیم، برای مریض نشدن مغز و اعصاب و فکر خودمان رعایت کنیم. مسئله اخلاقی و دینی و بحث حجاب به نفع ماست و ما را حفاظت میکند. فرزند را عقد کردیم، همسری برای او پیدا کردیم نامزدش دادیم، آنها را توجیح کنیم که فرهنگ بازارگردی و فرهنگ خیابان گردی این نیست که چند نفر موتورسوار محارم خودشان یا نامزدشان را پشت سرخود سوار کنند و در معرض دید دیگران قرار دهند و با یکدیگر صحبت کنند. این کجا با روح اسلام و دین ما سنخیت دارد؟ پدران، مادران، پدر خانم ها، مادر خانم ها، این تذکرات را به فرزندان بدهند که این رفتار زیبنده و در شأن خانواده اسلامی نیست. از موتور سواران عزیز خواهشی داریم که موتور را از سر و صدای ناهنجار بیندازند. یعنی برنامهای را بر روی این موتور پیاده کنند که صدای ناهنجار ندهد یا بوق ناهنجاری روی آن نصب نکنند. برادران عزیز، مردم را آزار ندهید. آزاد باشیم و آزادی را برای همه بخواهیم. نمازگزاران اذیت می شوند، خواهران و مادران مسلمان اذیت میشوند، اعصاب مردم خورد میشود. در این مشکلات اقتصادی خواهش ما این است که مشکلات عصبی و روحی را شما بیشتر نکنید. اگر میخواهیم به خواستگاری برویم قبلش هماهنگ کنیم، تماسی بگیریم، از آنها وقت بگیریم، سرزده برای خواستگاری رفتن خوب نیست. خواهشا هوای جوانها را داشته باشید. ما همه از تورم مینالیم حال تورم ازدواج و مهریه را چه کنیم؟ بعضی از جوانهای ما زیبنده این هستند که دختر خود را به آنها هدیه کنیم. از این رسم و رسومات تشریفاتی و سکههای زیاد در مهریه دست برداریم. چه دلیلی دارد مهریه های میلیاردی، جهیزیه های چند ده میلیونی؟ ازدواج را راحت کنیم. سروران، عروسیهای پرسروصدای بعد از ۱۲ نصف شب، این ترقه های انفجاری را که شما به دست فرزندان میدهید چه دلیلی دارد؟ همسایهها چه گناهی کردند که شما میخواهید عروسی کنید و همسایه ها را اذیت میکنید. خواهر بارداری تماس گرفته که من از زمانی که فلان عروسی گرفته شده و فلان ترقه انفجاری به دیوار خورده و منفجر شده من احساس میکنم که جنین در رحم من دیگر تکان نمیخورد. همین الان درگیر پروندهی قتل هستیم، پرونده قتلی که به خاطر همین عروسی ها بودهاست.
مولوی موحدی در پایان به بحران کمآبی شهرستان اشاره کرد و گفت: از مسئولین نسبت به وضعیت بحرانی آب که در منطقه است تقاضای رسیدگی داریم. بحث آب کارخانه هایی که خیلی عجیب و غریب و سهمگین در قسمت معدن ساخته شدند و این ها سالانه بالغ بر ۲۵ میلیون مترمکعب آب مصرف میکنند. جناب آقای فرماندار که قرار است تشریف ببرید، جناب آقای استاندار، ریاست جمهوری که تقریباً لحظات آخر و موقع تحویل پست شما میباشد. ما مقام معظم رهبری را بعد از خدای متعال و ریاست جمهور آینده را شاهد میگیریم و از آنها درخواست داریم که به داد مظلومیت مردم شهرستان خواف برسند. ۸۰۴ لیتر بر ثانیه مصرف این شرکتها و کارخانههای گندله و کنستانتره است. این چاههای آب شربی که ارث نیاکان ما، بخشش خدا به مردم منطقه خواف است نباید در این معدن صرف شود. نباید استارت این کارخانهها زده میشد در حالی که شما آب را بر ما می بندید. تهمت میزنند که مردم خواف ماشین میشویند کجا ما ماشین شستیم؟ میخواهند کارواشها را تعطیل کنند خب در این صورت جوانها چه کنند؟ این ۲۵ میلیون مترمکعب آب را چگونه توجیه میکنید؟ آقای رئیس سازمان آب، دادستان محترم، سپاه پاسداران، نیروهای امنیتی و نظامی، این مردم ولی نعمت شان بعد از خدا و رسولش شمایید. نماینده محترمی که ما شما را نمیبینیم. شما یا کدام یک از بستگان شما در ساعت ۷ یا ۸ بامداد یا بعد از ظهر ساعت ۳ و ۴ در این جاده معدن تردد میکنند؟ هم شیعه در این جاده کشته داده است و هم سنی. به یاد بنده هست که یک خانواده کامل، یک مادر و دو فرزند زیر چرخ های تریلی له شدند و کسی کاری هم نکرد. اینها مظلوم اند. اینان نفرینشان میگیرد. خدایا تو به داد ما برس. آب و برق وضعیتش اینگونه است ولی معادن باید فعال باشند و جادهها به این ناامنی هستند. ماده ۱۱ قانون معادن، برنامه ششم توسعه کشور را کجا بردید؟ این مردم اهل خواف هستند و اجدادشان آیت الله مدرس را که از او تعریف میکنید و واقعا تعریفی هم هست، زمانی که حکومت پهلوی او را تبعید کرد و بحث شیعه و سنی مطرح نبود ایشان را حفظ کردند و شما نام خواف را از کتب درسی حذف کردید، به چه دلیل؟ در کاشمر در کمتر از یک ماه آیت الله مدرس را مسموم کردند و کشتند اما در اینجا هفت یا هشت سال بزرگان خوافی و اجداد ما محافظ آقای مدرس بودند. ما نمیخواهیم با این کار مایه بگذاریم وظیفهشان بوده است. آیا واقعا این مردم نباید بیشتر که هیچ، کمتر از اهل تشیع هم مورد لطف قرار گیرند؟ ما بحث سنی و شیعه را مطرح نمیکنیم. این آب را همه استفاده میکنند. خسارتهای بخش کشاورزی، دامداری را چه کسی جبران میکند؟ حضرت مولانا مطهری حفظه الله قبلا فرمودند که از غرور خود کم کنید و در مقابل قانون تواضع نشان دهید و حقمان را بدهید.
امام خمینی(ره) شما را نصیحت کرده است “که شما باید محافظ مردم باشید نه محافظ کرسی خود”. از این باید بترسید که روز قیامت، رئیسجمهور، نماینده مجلس، بخشدار، فرماندار، استاندار، شهردار، شورای شهر همهی اینها را خدا حاضر میکند و از شما سوال میشود برای مردم چه کردید؟
دیدگاهتان را بنویسید