امروزه جهان اسلام در شرایطی بسر می برد که نیاز به وحدت عملی دارد.

اولین محوری که قرآن عظیم‌الشان بر آن تاکید کرده ضرورت وحدت است که در آیات متعددی، امت اسلامی را به در کنار هم قرارگرفتن، نزدیک‌شدن دلها به یکدیگر و متحدشدن در برابر دشمن فراخوانده است.
ایشان افزود: نکته دیگری که در آیات قرآن روی آن تاکید شده، عواقب اختلاف است که خداوند متعال می‌فرماید: «ولا تکونوا کالذین تفرقوا واختلفوا من بعد ما جاءهم البینات و اولاءک لهم عذاب عظیم» مانند کسانی نباشید که بعد از اینکه دلایل روشن و قطعی برایشان آمد دچار اختلاف شدند و از مسیر حق خارج شدند و در بین آنها تفرقه به وجود آمد و این عاقبت سختی در پی دارد.
وی ادامه داد: در احادیث گهربار رسول مکرم اسلام(ص) نیز بر مسئله وحدت تاکید فراوان شده است. حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: مسلمان برادر مسلمان است؛ به برادر مسلمان خود خیانت نمی‌کند. برادری ایجاب می‌کند که به یکدیگر دروغ نگویند. حق برادری این است که یکدیگر را تحقیر نکنند و آبرو، خون و مال شخص مسلمان را نریزند. اگر شخصی برادرش را تحقیر کند از درگاه الله‌تعالی می‌افتد و رحمتش را از وی می‌گیرد.
مولوی قهستانی خاطرنشان کرد: وقتی انسان سیره نبوی را مطالعه می‌کند تمام فرمایشات ایشان بدین جهت بوده است که تفرقه ایجاد نشود. پیامبر اکرم(ص) در جریانات متعددی با گفتار و کردار خود به وحدت و برادری اهمیت خاصی می‌دادند تا اختلاف طبقاتی میان جامعه ایجاد نگردد. مشورت‌هایی که پیامبر(ص) با صحابه انجام می‌دادند نشانه بارز وحدت، اخوت و برادری بود.
ایشان تصریح کردند: پیامبر که منادی وحدت بودند، صمیمیت، همدلی و اخوت را در دل یاران خود کاشتند. اما یکی از ترفندهای دشمن این است که اختلاف‌نظراتی که در بین صحابه بوده را طوری جلوه دهد گویا با هم دشمن هستند، اما وقتی رفتار شاگردان پیامبر اکرم(ص) را مطالعه ‌کنیم متوجه می‌شویم که صفا، صمیمیت، برادری، تواضع و فروتنی در بین آنها موج می‌زد.
از حضرت علی مرتضی(رض) سوال شد که نظر شما در مورد حضرت ابوبکر(رض) چیست؟ فرمودند: ابوبکر کسی است که الله تعالی به او لقب صدیق داده است. پیامبر(ص) ابوبکر را برای دین‌مان انتخاب کرد و او را مأموریت داد تا برای نماز امامت دهد. وقتی او پیشوای دینی ما قرار گرفت ما او را پیشوای دنیایی خود قرار دادیم. همچنین برخورد زیبایی که حضرت علی مرتضی(رض) با حضرت عمر(رض) در طول زندگی داشتند نیز بسیار ستودنی است؛ مشوره‌های این دو بزرگوار در زمینه جنگ‌ها و … و اقدامات عملی ایشان خصوصاً به نکاح درآوردن دختر خویش با حضرت عمر همه نشانه محبت نسبت به هم بود.
ایشان بر اهمیت وحدت تأکید کرد: امروز نیاز جامعه اسلامی این است که به اتحاد و همبستگی به معنای واقعی برسیم. وحدت یعنی عقیده، دین و مذهب هر کس قابل احترام، اما با همبستگی و در جهت واحدی حرکت کنند تا اعلای کلمة‌الله شود و دشمن به زمین بخورد. ما امروزه نیاز به وحدتی داریم که موجب اقتدار نظام شود؛ وحدتی که ریشه در قرآن و آموزه‌های اسلامی دارد، نه وحدتی که صرفاً در جهت مقابله با دشمن و یا هدفی دیگر باشد. وحدت در همه زمان‌ها و مقاطع نیاز مبرمی است.
وی افزود: امروزه جهان اسلام در شرایطی بسر می برد که نیاز به وحدت عملی دارد. مسئولین ما باید از رهنمودهای امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری که بر مسئله «وحدت عملی» تاکید دارند درس بگیرند و این رهنمودها را درعمل پیاده کنند. درست است که وحدت تا حد خوبی عملی شده، اما هنوز با وحدت مطلوب فاصله است.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف اظهار داشت: متاسفانه امروز جهان کفر متحد شده است و وضعیتی که استکبار برای جوامع مختلف به وجود آورده است بسیار اسفناک است. لذا باید حکام کشورهای اسلامی در کنار هم قرار بگیرند و برای پیشرفت اسلام و مسلمین با یکدیگر مشورت کنند و به جای اینکه دست به سوی کفار دراز کنند، دست دوستی با کشورهای اسلامی بدهند. امروزه کفر، جهان اسلام را نشانه گرفته است و قدس شریف که قبله اول مسلمانان است و قرآن از آن سخن به میان آورده و نبی مکرم اسلام(ص) در وصف آن می‌فرمایند: قدس یکی از سه مسجدی است که انسان می‌تواند به آنجا مسافرت کند و ثواب نماز در آن جا بیشتر است را هدف قرار داده است و پایتخت اسرائیل را به قدس شریف منتقل کرده و به رسمیت شناخته است.
ایشان تصریح کرد: این رئیس جمهوری که عقل درستی ندارد باید بداند که قدس شریف قبله اول مسلمانان است و تا ابد خواهد بود. این حرکت او محکوم به شکست است و انشاءالله امت اسلامی در کنار هم متحد خواهند شد و آرزوی پلید آنها را باطل خواهند کرد.
ایشان در انتهای سخنان خویش با تاکید بر نکات کلیدی در زمینه وحدت عملی یادآور شدند و تأکید کرد: امروزه نیاز داریم که در جهت تحکیم وحدت، همچون تکیه بر اشتراکات مذهبی، پرهیز از دامن‌زدن به اختلافات، احترام به مقدسات یکدیگر، دوری از تعصب، ضرورت برخورد با تفرقه‌افکنان، بالابردن دایره تحمل و سعه صدر، رعایت نکات اخلاقی، بکارگیری از جوانان اهل سنت و واگذاری بعضی از پست‌های بالای مدیریتی به آنان از جمله نکات کلیدی است که می‌تواند در زمینه وحدت عملی به ما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *