پست و مقام، باعث نشود که پا بر روی اعتقادات بگذاریم – حوزه علمیه احناف خواف

مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام: نباید بعضی از موقعیت‌های اجتماعی و پست و مقام باعث شود که ما پا بر روی اعتقاد دینی خود بگذاریم.

مولوی صارمی گفت: برای استقامت ایمانی خود، باید زخم‌هایی را که دشمنان ایجاد می‌کنند، بپذیریم تا این‌که به سعادت برسیم. محبت زن و فرزند هم نباید باعث شود تا ایمان و اعتقادات خود را زیر پا بگذاریم. نباید بعضی از موقعیت‌های اجتماعی و پست و مقام باعث شود که ما پا بر روی اعتقاد دینی خود بگذاریم. اگر حقیقت ایمان در وجود ما آمد و موقعیت‌های کذایی باعث نشد که ما پا بر رو‌ی مسائل اعتقادی خود بگذاریم، آن زمان است که سعادت نصیب ما می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مدرس حوزه علمیه احمدیه تریت جام، در مراسم نماز جمعه (۲۰اسفند ماه ۱۴۰۰) اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیات(إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاّ تَخافُوا وَ لاتَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ*نَحْنُ أَوْلِیاؤُکُمْ فِى الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِى الْآخِرَةِ وَ لَکُمْ فِیها ما تَشْتَهِی أَنْفُسُکُمْ وَ لَکُمْ فِیها ما تَدَّعُونَ* نُزُلًا مِنْ غَفُورٍ رَحِيمٍ) و حدیث (قَارِبُوا وسَدِّدُوا، واعلَمُوا أَنَّه لَن يَنجُو أَحَد مِنكُم بِعَمَلِهِ قالوا: ولا أنت يا رسول الله؟ قال: ولاَ أَنَا إِلاَّ أَن یتغمدنی الله بِرَحمَة مِنْه وَفَضل) به ایراد سخن پرداخت.

مولوی احمد صارمی در ابتدای سخنان خویش بیان داشت: در آیه ابتدایی که تلاوت شد، خداوند متعال، هدف واقعی انسان‌هایی که ایمان به خداوند آورده‌اند را بیان می‌کند. اگر ما در اعتقادات و باورهایمان پایدار بودیم و استقامت داشتیم، خداوند متعال از ما می‌پذیرد و قبول می‌کند. اگر اهل شعار بودیم و به آموزه‌های دینی عمل نکردیم، بدبختی آخرت برای ما خواهد بود. استقامت یعنی: ثبات و پایداری در یکتا پرستی و عمل به احکام اسلام و قیام به طاعت پروردگار و همچنین ملزم بودن به اوامر الهی و پرهیز کردن از نواهی. حضرت عمر (رض) می‌فرمایند: استقامت یعنی بر اوامر و نواهی الهی پایدار بودن و در این ایستادگی هیچ‌گونه حیله و ریایی نباید در کار باشد و انسان در آن مسائل، فقط باید رضایت خداوند را در نظر داشته باشد و بس. کسانی که در دین و اعتقادات خود، پایبند هستند و رنج و مشکل را برداشت می‌کنند، پروردگار متعال، فرشتگان خود را به یاری و مدد و نصرت آنان می‌فرستد.

مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام، گفت: یک صحابی خدمت پیامبر (ص) حاضر می‌شود و می‌گوید: ای رسول خدا! در رابطه با اسلام به من چیزی را بیاموز تا تمام سوالات من را پاسخ دهد و از هیچ‌کس دیگر سوالی نکنم. پیامبر (ص) می‌فرمایند: بگو من به خدا ایمان آوردم و بعد از این‌که به خدا ایمان آوردی، در آن ایمان و اعتقاد خود، ثابت قدم باش. و در جایی دیگر پیامبر (ص) فرمودند: ای امت اسلام! شما در تمام مسائل، اعتدال داشته باشید و از افراط و تفریط پرهیز کنید و استقامت داشته باشید و در دین و اعتقادات خود ثابت قدم باشید و به خاطر ایمان و عقیده خود هرنوع رنج و مشکلی را به جان خود بخرید و این را بدانید که هیچ‌کس به وسیله انجام اعمال عبادی، از مشکلات آخرت و عذاب الهی نجات و رهایی پیدا نخواهد کرد. به اعمال عبادی که انجام می‌دهید، مغرور نشوید؛ زیرا اعمال باعث نجات انسان نیست. یک صحابه سوال می‌کند که ای رسول خدا! شما هم به وسیله انجام اعمال عبادی، از عذاب الهی نجات پیدا نخواهید کرد؟ پیامبر (ص) فرموند: اگر رحمت و فضل پروردگار من را در بر نگیرد، من هم نجات پیدا نخواهم کرد.

هرچیزی که مانع حضور ما در صفوف نماز جماعت و جمعه قرار گیرد، آن بت هست و باید نابود شود.

وی ادامه داد: باید همه‌ی ما، در هر حال و موقعیتی که قرار داریم، متوجه الله باشیم. کسانی که گفتند: پروردگار ما الله است و در ایمان و اعتقاد خود، استقامت کردند، فرشتگان الهی در هنگام موت بر آن‌ها نازل خواهند شد. کسانی که توحید واقعی را در ایمان و اعتقادات خود آوردند و همه دنیا را در محضر الله دانستند و یقین داشتند که الله بر تمام اعمال و رفتار و کردار آن‌ها ناظر هست، آن‌ها بندگی واقعی الله هستند. کسانی که خدا را عبادت کردند و استعانت از او جستند و در مقابل رنج‌ها و مشقت‌ها متوجه او شدند، بندگان واقعی الله هستند. این افراد انسان‌های سعادت‌مندی خواهند بود. به فرموده‌ی حضرت ابوبکر صدیق (رض)، هر چیزی که محبت آن، مانع محبت انسان با خداوند می‌شود، آن بت هست. امروز در زندگی ما بت‌های زیادی وجود دارد. هرچیزی که مانع حضور ما در صفوف نماز جماعت و جمعه قرار گیرد، آن بت هست و باید نابود شود. هر چیزی که در معاملات ما باعث شود که دروغ و معاملات ربوی و قسم ناحق زیاد شود، آن بت هست و باید آن‌ها را شکست تا به آن استقامت ایمانی برسیم. اگر به یک جایگاه اجتماعی رسیدیم و کبر و غرور ما را فرا گرفت، این غرور بت هست و باید آن را بشکنیم تا به الله برسیم.

مولوی صارمی گفت: امروزه برخی‌ها فکر می‌کنند که زندگی می‌کنند. زندگی که در آن تلاوت قرآن، ذکر الله، نماز صبح، امر به معروف و نهی از منکر، حالات و سیره‌ی پیامبر (ص) و اصحاب نباشد، آن زندگی نیست. بعضی‌ها تا پاسی از شب در کنار آنتن‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی می‌گذرانند و نماز صبح را اداء نمی‌کنند، این زندگی نیست و یک نوع اسارت و بدبختی است.

مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام، افزود: حضرت عمر(رض) می‌فرمایند: آن انسانی که خدا به او وعده بهشت را داده است، آن انسانی است که در آن طاعت و عادت خود، استقامت داشته باشد و همیشه در طول شبانه روز متوجه الله باشد و طاعات و عبادات خود را به خاطر بعضی از مسائل ترک نکند و در زندگی احتماعی خود حیله و نیرنگ نداشته باشد. انسان با استقامت کسی است که در روابط اجتماعی و سیاسی خود، متخلق به اخلاق حسنه باشد و هیچ‌ وقت دنبال حیله و نیرنگ نیست که با حیله و نیرنگ بعضی موقعیت‌های اجتماعی و سیاسی را به دست آورد. این مومن، مومن واقعی است.

مولوی صارمی خاطر نشان کرد: حضرت عثمان (رض) می‌فرماید: انسان مومن و با استقامت، کسی است که کار را به خاطر خداوند انجام می‌دهد. اگر نماز می‌خواند، صدقه می‌دهد و هر کار خیر دیگری انجام می‌دهد، هدف او فقط رضایت خداوند است و در اعمال و رفتار او ریا و تظاهر وجود ندارد. انسانی که تمام اعمال او به خاطر خدا باشد، آن انسان، انسان مومن و با استقامت است. حضرت علی (رض) می‌فرمایند: کسی که پایبند فرائض و واجبات دینی و شرعی است، آن انسان، انسان مومن و با استقامت است. اگر می‌خواهیم انسان‌های مومن و با استقامت را بشناسیم، باید سیره اصحاب بزرگوار رسول اکرم (ص) را مطالعه کنیم. اگر ایمان ما ایمان صحابه باشد و اگر سیره‌ی عملی آن‌ها را در زندگی خود پیاده کنیم، آن زمان است که ما به حقیقت ایمان می‌رسیم.

وی خاطر نشان کرد: مولانا ندوی (رح) می‌فرمایند: ما یک شکل ایمان و یک حقیقت ایمان داریم. شکل ایمان در همه‌ی جوامع وجود دارد. یک میلیارد و چندی مسلمان در جهان امروزی زندگی می‌کنند و همه شعار به (لا اله الا الله) می‌دهند اما قبله‌ی اول مسلمین جهان، بیت المقدس عزیز در اشغال است. ۴ یا ۵ میلیون یهودی که خداوند به زبان تمام انبیاء آن‌ها را لعنت کرده است، آن را اشغال کرده‌اند. امروز شعار به ایمان در ملت‌های اسلامی زیاد است اما نگاه کنید که استکبار جهانی چه می‌کند و در هر جا که می‌خواهد نیرو پیاده می‌کند و منابع کشورهای اسلامی را به یغما می‌برد و زیر ساخت‌های کشورهای اسلامی را مورد تهاجم خود قرار می‌دهد. این صورت و شکل ایمان باعث نجات ما نخواهد بود.

مولوی صارمی ادامه داد: ما یک حقیقت ایمانی داریم، آن حقیقت ایمان باعث نجات ما خواهد بود. آن حقیقت ایمانی که در وجود اصحاب بزرگوار رسول اکرم(ص) بود که خدای متعال رضایت خود را از آن اصحاب اعلام کرد و آن‌ها را مژده بهشت داد. آن اصحابی که شب‌ها متوجه الله بودند. آن‌ها پارسایان شب بودند و در روز و در میدان مبارزه، در مقابل تمام جنایت‌کاران می‌ایستادند و جان خود به طبق اخلاص می‌گذاشتند. آن اصحابی که خدای متعال می‌فرماید: اگر ایمان شما و اگر استقامت ایمانی شما، مثل صحابه باشد، شما هدایت شده هستید. اگر در زندگی شما صداقت ابوبکری بود، اگر در زتدگی شما غیرت عمری بود، اگر در زندگی شما حیای عثمانی بود، اگر در زندگی شما شجاعت علوی بود، آن زمان است که شما هدایت شده هستید. اما اگر شما گرفتار فرهنگ مبتذل وارداتی دشمنان دین خدا شدید، شما گمراه و بدبخت و بیچاره خواهید بود.

ایمان و اعتقاد، تمام ما را در برابر خطراتی که دشمنان ایجاد می‌کنند، واکسینه خواهد کرد.

مدرس حوزه علیمه احمدیه تربت جام، گفت: اگر ما از سیره‌ی عملی اصحاب فاصله گرفتیم، در شقاق و بدبختی و بیچاره‌گی خواهیم بود. جوانان امت! به خود بیایید. امروز بحث تهاجم فرهنگی دشمنان است. امروزه دشمن نسبت به امت اسلامی شبیخون می‌زند. این فضاهای مجازی چه کارها که نمی‌کند. شبهاتی که دشمنان ایجاد کردند تا این‌که عقیده‌ی شما را نابود کنند، زیاد است. باید به خود بیاییم و زندگی پیامبر (ص) و اصحاب و اهل بیت را مطالعه کنیم؛ زیرا ایمان و اعتقاد، تمام ما را در برابر خطراتی که دشمنان ایجاد می‌کنند، واکسینه خواهد کرد.

اشتراک گذاری