سنی و شیعه در هر جایی که در اقلیت‌اند باید به رسمیت شناخته شوند.

مولانا مطهری با بیان اینکه پیامبر(ص) سرمشق و الگوی تمام بشریت است اذعان داشتند: ما برای اصلاح خود و جامعه خویش باید از سیره آن حضرت استفاده کنیم؛ زیرا رسول اکرم(ص) هدیه‌ای از جانب خداوند متعال برای بشریت است. در همین رابطه علامه سید ابوالحسن ندوی(رحمه‌الله) چند نعمت بزرگ وارزشمند که از بعثت پیامبر نصیب این امت شده است را برشمردند که بایستی بیش از پیش به آنها توجه و اهتمام ورزید.
اولین آنها عقیده توحیدی است. همانا افرادی در زمان جاهلیت بودند که ادعای فلسفه، شعر و ادب داشتند و خود را اندیشمند زمان می‌دانستند، اما در زمینه عبادت و عبودیت، بنده و ساجد بت‌های بی‌جان و ساخته دست خود بودند. پیامبر عقیده توحیدی را در قلب انسانها جای دادند و با این عقیده، مردم متحول شدند و از قید و بند بت‌پرستی و انسانها آزاد شدند و فقط خدا را حاکم و معبود خویش قرار دادند.
عالم بزرگ خراسان زمین در ادامه افزودند: احسان و نعمت بزرگ دیگری که علامه ندوی بیان می‌فرماید از بین بردن یأس و نامیدی حاکم بر جامعه جاهلی آن زمان بود که با بعثت نبی رحمت از میان مردم رخت بر بست. در دوران جاهلیت انسانها نسبت به خود و آینده خود ناامید بودند و همه چیز را در جبر زمان و محیط می‌دیدند و با بعثت رسول اکرم این‌ها همه از بین رفت و رسول اکرم(ص) فرمودند: زندگی، آینده و عاقبت هر کس به دست خود اوست و نیک‌بختی و بدبختی به اعمال انسانها بستگی دارد.
خداوند هم در سوره انسان می‌فرماید:(إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا)
«ما راه را به او نشان دادیم خواه شاکر باشد و پذیرا گردد خواه ناسپاس»
همچنین خداوند در سوره نجم نیز می‌فرماید:(أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى / وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى) سعی و کوشش انسانها در آخرت دیده خواهد شد و پاداش کامل به او عطا می‌گردد.
رسول اکرم(ص) با اعلان این آیات آن یأس و ناامیدی را برطرف کردند و اعتماد به نفس و امید را به انسانها بخشیدند. انسان اگرچه مرتکب خطا و گناه می‌شود اما در کنار آن توبه و استغفار هم هست و انسان باید توبه کند و به سوی خدا بازگردد و از رحمت خدا نباید ناامید شود.
مدیریت حوزه علمیه احناف خواف افزودند: نعمت سوم و احسان عظیم از جانب رسول الله(ص) نعمت وحدت و اخوت بود. در دوران قبل از بعثت اختلاف طبقاتی و تبعیضات قومی و نژادی در بین انسانها بسیار بود اما با حضور پیامبراکرم(ص) این اختلاف و تفاوت‌ها از میان برداشته شد و در قرآن نیز می‌خوانیم: (يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ)
ایشان با اشاره به خطبه رسول اکرم(ص) در حجة‌الوداع که می‌فرمایند: ای مردم پروردگار شما یکی است، پدرتان نیز همچنین و همه از نسل حضرت آدم هستید و آدم هم از خاک خلق شده است و بهترین و گرامی‌ترین شما در نزد الله آن کسی که با تقواتر باشد، و عرب بر عجم فضیلتی ندارد، بیان داشتند: همین اعلان رسول اکرم وحدت اسلامی است، وقتی ربّ و پدر همه ما یکی است بین ما فرقی نباید باشد و همه مؤمنین و مسلمانان باید امت واحده باشند.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: مومن برای مومن مانند اجزای ساختمانی است که یکدیگر را نگه می‌دارند. رسول اکرم(ص) اهل بیت، خلفای راشدین و صحابه را در کنار یکدیگر متحد ساختند، نه اینکه در مقابل هم قرار دادند.
مولانا مطهری تاکید کردند: ما اگر می‌خواهیم مسلمان واقعی باشیم باید وحدت عملی داشته باشیم، نه به شعار و گفتار!
ایشان افزودند: در هفته‌ای که گذشت در کنفرانس وحدت اسلامی جناب رئیس جمهور صحبت‌های خوبی بیان کردند و فرمودند که عقیده خودم هم این است که شیعه وسنی در هر کشوری که در اقلیت قرار دارند باید به رسمیت شناخته شوند و حقوق و عقاید آنها محترم شمرده شود. ما امیدواریم که این مهم نیز در آینده محقق گردد.
ایشان اظهار داشتند: یکی دیگر از احسانات عظیم پیامبر، احترام به انسانیت بود که نبی رحمت به انسانها مقام، منزلت و شرف دادند. قبل از بعثت خون و آبروی انسانها ارزش و احترامی نداشت، ولی رسول اکرم به انسانیت ارزش و احترام دادند.
پیامبر اکرم(ص) در بخش دیگر از خطبه حجة‌الوداع فرمودند: ریختن خون و آبرو و ضایع کردن مال یکدیگر حرام است، همانطور که مکه مکرمه، ماه ذی‌الحجه حرام و روز عرفه محترم است.
ایشان ادامه دادند: متاسفانه حالات امروزی مسلمانان به دوران جاهلیت برگشته و خیلی راحت و آسوده خون و آبروی یکدیگر را می‌ریزند و برای کسی ارزشی قایل نیستند و به اسم اسلام یا سنت و بدعت اقدام به کشتار مسلمانان می‌کنند که این‌ها همه غلط و خلاف دستورات اسلام است. بنابراین خیلی باید مواظب گفتار و رفتار خود باشیم تا با صحبتی دروغ علیه دیگران باعث ریختن آبروی شخصی نشویم.
مولانا مطهری تصریح کردند: اگر ما می‌گوییم که باید به حقوق شهروندی احترام گذاشته شود، چه شیعه و چه سنی باید بر مبنای همین آیات و روایات به حقوق خود برسند. اسلام به رعایت حقوق انسانها نیز تاکید بسیاری دارد؛ همانگونه که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: مسلمان واقعی کسی است که دیگران از دست و زبان او در امان باشند و به همین جهت در حدیث دیگر می‌فرمایند: هر کس که سیر یا پیاز می‌خورد وارد مسجد نشود، زیرا که بوی بد آن، نمازگزاران را اذیت می‌کند و این نشان از اهمیت بالای احترام به حقوق دیگران است. اما امروزه مردم به این مسائل توجهی ندارند و فکر می‌کنند شرایط نماز خواندن فقط وضو و به صف ایستادن است.
ایشان در ادامه نسبت به ترافیک اطراف مصلی در روزهای جمعه و عدم رعایت حقوق همسایگان فرمودند: برخی از نمازگزاران که دیرتر به نمازجمعه می‌رسند با رها کردن وسایل نقلیه خود در خیابان‌های منتهی به مصلی باعث آزار همسایگان و مسدودشدن خیابان‌ها می‌شوند که این کار ضایع شدن حق دیگران است. اسلام که فقط نماز خواندن نیست، بلکه رعایت حقوق انسانها هم جزوی از دین است و باید نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشید.
مولانا مطهری در پایان اشاره‌ای به نابسامانی‌های اخیر در بیمارستان خواف اشاره کردند که باتوجه به مراجعات مردمی به حوزه علمیه از مسئولین امر می‌خواهیم که نسبت به رفع آن هرچه زودتر اقدام کنند.
ایشان خطاب به نمازگزاران نیز فرمودند: شما هم باید مطالبه‌گر و نسبت به مسائل حساس باشید و همه چیز را به ما واگذار نکنید. شما هم مطالبات خود را در حضور مسئولین امر مطرح کنید و از آنها بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *