دوری از سیرت پیامبر(ص)؛ مشکل امروز جهان اسلام

مولانا مطهری در خصوص اوصافی که در پیامبر (ص) به چشم می‌خورد، عنوان کردند: عفو، بخشش، چشم‌پوشی از خطا و لغزش‌ها در آن حضرت، از جمله عواملی بود که باعث شد مردم آن زمان جذب پیامبر (ص) شوند.
ایشان افزودند: همان‌طور که خداوند متعال در آیه 159 سوره آل‌عمران می‌فرماید «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُم؛ پس به رحمت الهى با آنان نرم‌خو شدى و اگر تندخو و سخت‌دل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى‌‌شدند».
عالم بزرگ خراسان زمین تصریح کردند: احترام به دیگران از دیگر خصایص موجود در پیامبر(ص) بود. باید گفت انسان‌ها احترام را دوست دارند و اگر به آن‌ها احترام کنید، آن‌ها نیز به شما احترام می‌گذارند. پیامبر اکرم(ص) نیز نسبت به همه مردم احترام داشتند و این صفت و خُلق آن حضرت نیز انسان‌ها را به خود جلب می‌کرد.
ریاست مجمع فقهی اهل‌ سنت خراسان با بیان اینکه مدارا کردن، نرمی و همدلی از دیگر صفات حسنه پیامبر(ص) بود، تصریح کردند: ایشان وقتی در مدینه منوره حضور پیدا کردند، پیمان‌هایی را بستند. به عنوان مثال عقد مواخات میان مهاجرین و انصار به منظور ایجاد محبت، اخوت و همدلی ایجاد کردند.
مولانا مطهری افزودند: اجرای عدالت و مساوات از دیگر اخلاق پیامبر بود و از این جهت اگر امروز ما می‌بینیم در میان ما مسلمانان مسائل و مشکلاتی به چشم می‌خورد، به این دلیل است که از اخلاق و اوصاف پیامبر(ص) به دور هستیم و به همین جهت با گرفتاری‌هایی رو به رو شدیم. امروزه عدالت، مساوات، مدارا، عفو و بخشش در میان مسلمین وجود ندارد و اگر هم به چشم می‌خورد، به مقدار کم است.
مدیریت حوزه علمیه احناف خواف با بیان اینکه مسلمین در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستند، گفتند: مسلمانان اگر می‌خواهند نصرت و پیروزی به سراغ آن‌ها بیاید، باید به سیرت پیامبر(ص) بازگردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *