داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل، درس دین و اعتقاد است

ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: الله‌ تعالی به حضرت ابراهیم(ع) فرمود: تسلیم الله باش، ابراهیم(ع) فرمود: تسلیم شدم برای آن ذاتی که همه عالمیان تسلیم او هستند. الله تعالی فرمود: «أسلِم» ای ابراهیم تسلیم باش و قلب و ایمان و اعتقاد و وجودت را تسلیم الله کن و فرمان‌هایی که از جانب الله می‌رسد با تمام وجود بپذیر و به کار گیر و در این تسلیم تا پایان عمر مستدام باش که به توفیق الله تعالی حضرت ابراهیم(ع) از امتحانات خداوندی پیروز و سرافراز بیرون آمد.
مولوی مومن در زمینه تسلیم‌ ابراهیم و فرزندش در برابر امر الهی خاطرنشان کرد: از جانب خداوند فرمان رسید تا ابراهیم، همسر و فرزند شیرخوار خود را در مکه‌ای که بی‌آب و علف بود و امکاناتی نداشت ببرد و ابراهیم(ع) می‌پذیرد.
حضرت ابراهیم(ع) سالها از الله تقاضا می‌کند: پروردگارا فرزندی صالح به من عطا کن تا از شایستگان بارگاه الهی باشد و آیین ابراهیم را بعد از ابراهیم بر روی زمین ترویج کند تا نام ابراهیم بر بندگی او بر روی زمین باقی بماند. الله تعالی فرمود: فرزندی به تو می‌دهم که بزرگ شود و اهل علم و حلیم و بردباری باشد. زمانی که الله تعالی فرزند را عطا مي‌کند و به سن رشد و کمک به پدر می‌رسد امتحان الله تعالی فرا می‌رسد. ابراهیم(ع) به فرزندش گفت: خواب دیدم که الله دستور داده است که تو را ذبح کنم، نظر تو چیست ای فرزندم؟ فرزند می‌گوید: آنچه به تو دستور رسیده انجام بده به زودی مرا از جمله صابران خواهی یافت. هر دو پدر و فرزند تسلیم الله می‌شوند، ابراهیم تسلیم خوابی که باید فرزند را ذبح کند و اسماعیل تسلیم پدر که الله دستور داده است. پدر او را روی زمین می‌خواباند و از جانب الله ندا می‌آید: ای ابراهیم کافی است تسلیم را به جا آوردی و خوابت را راست نمودی.
ایشان ادامه داد: مقصد الله تعالی از بیان این چنین داستان‌هایی قصه‌پردازی نیست. این‌ها درس دین و اعتقاد است و از یک طرف به ما می‌فهماند که وقتی دستوری از طرف الله می‌آید فلسفه‌بافی‌های فکر خود را به کار نگیریم و حکم خدا را با فلسفه‌های فکر خود سنجش نکنیم. تسلیم الله بودن یعنی امر خدا سراسر حکمت است و من بنده و تسلیم او هستم، هر چند به ظاهر به ضرر امر دنیا ببینم باید آن را اجرا کنم. به راستی چرا جايی که جای اطاعت از الله پیش می‌آید ضرورت‌ها و کمک به نیازمندان پيش می‌آید؟! این‌ها حکمت‌هایی از جانب رب‌العالمين و خالق آسمان‌ها و زمین دارد؛ آن ذاتی که از درون ما می‌داند.
ایشان تصریح کرد: متأسفانه بشری با چهل سال تجربه زندگی می‌خواهد فلسفه‌هایی در مقابل احکام خدا ارائه کند. بدانیم که این بندگی خالص و تسلیم الله شدن نیست.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف اظهار داشت: درس دیگری که از امتحان‌های الهی حضرت ابراهیم(ع) می‌گیریم این است که زمانی که شخص مسلمان تسلیم الله تعالی شد و امر الله را به جا آورد، بداند که الله تعالی قصد آزار و اذیت او را ندارد. احکام الله بدین جهت است که  قلب بنده با الله پیوند پیدا کند و عبودیت الهی برای او ثابت شود و الله ولی و یاورش شود و پس از آن که با تمام وجود تسلیم الله تعالی شد نه تنها ضرری به او نمی‌رسد بلکه برکات زیادی شامل حال آنان می‌شود. در امتحان حضرت ابراهیم(ع) نه تنها فرزندش ذبح نشد؛ بلکه الله تعالی برای او قوچی فرستاد و نام حضرت ابراهیم(ع) و فرزندش تا روز قیامت در تمام امت‌ها بلند گردید و الله تعالی اعمال و یادگارهای ابراهیم(ع) را از مناسک حج بهترین آیین حضرت محمد(ص) قرار داده است.
ایشان در فضیلت و اهمیت قربانی گفت: قربانی یکی از نمودهای سخاوت است. سخاوت، درختی در بهشت است که شاخه‌های آن در دنیاست. هر کس به این شاخه‌ها چنگ بزند وارد بهشت خواهد شد.
وی ادامه داد: درست است که مشکلات اقتصادی دامن‌گیر مردم شده است، اما کسانی‌که استطاعت شرعی دارند باید این واجب الهی را به جا آورند. کسانی‌که خداوند به آنها توان داده که برای فرزندان خود موبایل می‌خرند و وسایل منزل و نقلیه خود را عوض می‌کنند، سزاوار است که حداقل در سال برای خدا قربانی انجام دهند.

سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در زمینه بعضی از مسایل قربانی اظهار داشت: قربانی بر هر مسلمان آزادی که مقیم و مالک نصاب باشد واجب است. مالک نصاب به کسی گفته می‌شود که در روزهای عید، اموال او به غیر از ضروریات زندگی (منزل مسکونی، وسیله‌ی نقلیه، لباس و ظروف و…)، به حد نصاب زکات که ۲۰ مثقال شرعی از طلا یا قیمت این مقدار برسد.
ایشان افزود: گوسفند و بز يكسال تمام داشته باشد و اگر گوسفندی شش ماه تمام و به هفت ماهگی داخل شده باشد اما از لحاظ جثه بگونه‌ای كه تشخيص آن در ميان گوسفندان يك ساله مشكل و يا ناممكن باشد قربانی كردن آن نیز صحيح خواهد بود. در مورد گاو و گاوميش دو سال تمام داشته و به سن سه سالگي داخل شده باشد. در مورد شتر پنج سال تمام داشته و به شش سالگی داخل شده باشد.
مولوی مومن در زمینه گوشت قربانی گفت: روش مستحب در تقسیم گوشت قربانی این است که به سه قسمت تقسیم کند و یک‌سوم آن را به فقرا و نیازمندان، یک‌سوم به اقوام و خویشان و یک‌سوم برای خود ذخیره کند.
ایشان در همین راستا افزود: خداوند متعال به شما مردم عزت بیشتری عنایت فرماید که در موارد مختلف حامی حوزه علمیه احناف خواف بودید و هستید و خواهید بود. امروزه یکی از سنگین‌ترین مخارج حوزه، تامین گوشت مصرفی طلاب است. ما دوستی و نیازمندی بهتر از طلاب علوم دینی نداریم. لذا سعی کنیم هر چه بیشتر با گوشت قربانی، جایگاه حوزه را مدنظر داشته باشیم و هر کدام از ما مقداری به گوشت حوزه افزایش دهیم، کمک بسیار زیادی به حوزه نموده‌ایم.
ایشان در زمینه پوست قربانی یادآور شد: در پوست کردن حیوان از افراد ماهر استفاده کنیم و از حیف و میل کردن و سوراخ کردن پوست پرهیز کنیم. با توجه به گرمای زیاد، سعی کنیم متصل بعد از قربانی، پوست را منتقل کنیم.
مولوی مومن در پایان سخنان خویش از برترین‌های کنکور امسال تقدیر و تشکر نمود و خطاب به آنها گفت: هر یک از ما و شما می‌شد یک معلول ذهنی باشیم، اما خداوند به ما لطف و عنایت کرد. لذا شکر نعمت‌های الهی را به جا آوریم. قدر والدین خود را بدانیم.
ایشان افزود: شما باید در راستای مشکلات همین منطقه زحمت بکشید و خدمت کنید. با حفظ اعتقاد درست و عمل به بنیادهای دینی به تحصیل ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *