اگر همه اقوام و مذاهب از حقوق مساوی برخوردار باشند، باعث تقویت نظام و عزت و اقتدار آن خواهد شد

ایشان ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان به عموم مسلمین جهان، نسبت به هماهنگی رویت هلال ماه در اکثر کشورهای اسلامی اظهار خرسندی کردند و افزودند: چه خوب است که همه کشورهای اسلامی در یک روز، روزه بگیرند و در یک روز عید کنند و تقاضای ما این‌ست که مجمعی در مکه مکرمه صورت بگیرد و نمایندگانی از کشورهای مختلف در آنجا حضور داشته باشند که نسبت به رویت هلال ماه تصمیم جدی بگیرند.

مولانا مطهری در بیان فضیلت ماه مبارک رمضان اظهار داشتند: ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی است، ماه خودسازی و ماه نزول قرآن است، ماه رحمت، مغفرت، عفو و بخشش الهی است؛ ماهی‌ست که در آن لیلة‌القدر وجود دارد؛ لیلة‌القدری که از هزار ماه عبادت نافله با فضیلت‌تر‌ است. ماه مبارک رمضان، ماهی‌ست که انسان می‌تواند نفس و قلب خود را جلا دهد، ماه هجرت از گناهان به طرف طاعت و بندگی خداست، ماه آزادی نفس از اسارت خواهشات نفسانی است، ماهی‌ست که ساعات آن بهترین ساعات، لحظات آن بهترین لحظات و دقایق و ثانیه‌های آن، بهترین دقایق و ثانیه‌هاست.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: هنگامی‌که ماه مبارک رمضان فرا می‌رسد درهای بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود و شیاطین در غُل و زنجیر قرار می‌گیرند.

حضرت شاه ولی الله(رحمه الله) در کتاب «حجة‌الله‌البالغة» فلسفه این حدیث را این‌گونه شرح داده‌ است: در ماه مبارک رمضان، بندگان خاص و مخلص خدا شب و روز مشغول طاعت و عبادت و بندگی می‌شوند؛ روز را روزه می‌گیرند و شب را مشغول عبادت الله می‌شوند. اوقات این ماه را به ذکر و تلاوت قرآن سپری می‌کنند و به دعا و نیایش مشغول می‌شوند. وقتی بندگان مخلص خدا این چنین باشند عموم مومنین نیز از آنها درس می‌گیرند و به طاعت، بندگی، ذکر و تلاوت کلام‌الله مشغول می‌شوند و یک فضای روحانی در جهان اسلام به وجود می‌آید. وقتی که همه مومنین اعم از خواص و عوام در مسیر تقوا حرکت کنند و ساعات آنها در عبادت و بندگی الله متعال سپری شود، فضای روحانی و دینی در جامعه اسلامی ایجاد می‌شود و بنا بر فضل و احسان الله متعال، اجر و ثواب هر عمل در این ماه چند برابر می‌شود. همه این موارد دست به دست هم می‌دهند که درهای بهشت الهی گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود و شیاطین در بند می‌شوند و نمی‌توانند روزه‌داران را گمراه کنند. بنابراین این همه احادیث که در فضیلت ماه مبارک رمضان بیان شده برای کسانی‌ست که ساعات عمر آنها به طاعت پروردگار، دعا و نیایش و ذکر و تلاوت قرآن سپری می‌شود. اما کسانی که از فضائل طاعت الله متعال بی‌نصیب‌اند و توجهی به دعا، نیایش، ذکر و طاعت الله ندارند، این فضایل برای آنها نخواهد بود؛ وقتی خودشان خود را محروم می‌کنند الله متعال هم آنها را از فضل خود محروم می‌کند.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: خداوند متعال فیصله کرده است که هر کس نفس خود را برای الله در روز گرم تشنگی دهد و روزه گیرد، خداوند متعال او را از تشنگی روز قیامت نجات خواهد داد و او را سیراب خواهد کرد.

مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف در ادامه به نکاتی در باب تزکیه و اصلاح در ماه مبارک رمضان پرداختند و خاطر نشان کردند: رمضان، ماه نزول و بهار قرآن است. بنابراین تلاوت قرآن کریم در این ماه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پس چه خوب است در این ماه تلاوت قرآن را بر خود لازم بگیریم و تلاش کنیم که بیشتر اوقات ما به تلاوت قرآن سپری شود؛ حتی کسبه و مغازه‌داران محترم در هنگام فراغت در محل کار مشغول تلاوت کلام الهی شوند، چرا که در این ماه قرآن نازل شده است.

پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: روزه و قرآن در روز قیامت برای صاحبان خود سفارش و شفاعت خواهند کرد. روزه می‌گوید: من این بنده را از طعام و شهوت باز داشتم، پروردگارا، مرا برای او شفیع قرار بده تا اینکه بتوانم برای او سفارش کنم و الله متعال نیز سفارش و شفاعت روزه را در حق صاحبش قبول می‌کند. قرآن می‌گوید: پروردگارا، من مانع خواب این بنده در شب شدم؛ این بنده مشغول به تراویح و نماز شب بود و مرا تلاوت می‌کرد، پروردگارا، مرا شفیع او قرار بده و الله متعال نیز شفاعت قرآن را در حق صاحبش می‌پذیرد.

ایشان افزودند: از دیگر طاعاتی که در این ماه حائز اهمیت است توبه و استغفار می‌باشد. همه ما اهل گناه و خطا هستیم و احتیاج به مغفرت الهی داریم و ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای قبول توبه و استغفار است. لذا بر گناهان خود نادم باشیم و تصمیم جدی بر عدم بازگشت به سمت گناه بگیریم.

خداوند متعال می‌فرماید: «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا»(زمر/53) در ماه مبارک رمضان زمینه توبه مساعد است. به همین خاطر پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: هر کس ماه مبارک رمضان را برای رضای الله روزه بگیرد، گناهان گذشته او بخشیده می‌شود.

مولانا مطهری در زمینه دعا خطاب به نمازگزاران تأکید کردند: سومین طاعت مقبول در این ماه دعا است. دعا یعنی انقطاع از مخلوق و توسل به رحمت بی‌منتهای الله متعال. دعا یعنی زاری و تضرع در مقابل قادر مطلق که انسان خود را در مقابل پروردگار، ذلیل و خوار بشمارد. در موقع سحر و افطار و در نیمه‌های شب که رحمات الهی سرازیر است وقت اجابت دعاست. باید قدر این لحظات را بدانیم و از هدررفت آن جلوگیری کنیم.

پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: ماه رمضان آمد؛ الله متعال رحمت خود را نازل می‌کند و خطاها را معاف و دعاها اجابت می‌شود. الله متعال به رغبت شما به این ماه نگاه می‌کند و از قلوب شما آگاه است، پس ای روزه‌داران، خیر را به الله نشان دهید، چرا که بدبخت کسی‌ست که از رحمت الله متعال در این ماه محروم شود.

آنحضرت(ص) می‌فرمایند: دعای روزه‌دار در موقع افطار رد نمی‌شود و مورد قبول درگاه حق واقع می‌گردد.

سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در زمینه اجتناب از گناهان تصریح فرمود: اجتناب از گناهان به خصوص در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. متاسفانه امروزه در جوامع اسلامی شاهد گناهان عجیبی همچون ربا، اعتیاد، زنا، شراب‌خواری و لواط هستیم. این موارد از جمله گناهانی‌ست که موجب غضب و عذاب الهی می‌شود. در یک جامعه اگر حیا و غیرت از بین رود و ضعف ایمان باشد، باید منتظر عذاب الهی باشیم. متاسفانه در جوامع اسلامی این گناهان به وفور یافت می‌شود و بايد بزرگان و ریش سفيدان قوم توجه خاصی نسبت به این موارد داشته باشند.

ایشان در زمینه رسیدگی به فقرا یادآور شدند: از جمله مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد مسئله رسیدگی به فقرا و نیازمندان است. یکی از اوصاف بارز پیامبر اکرم(ص) سخاوت بود، ولی در ماه مبارک رمضان سخاوت ایشان همچون نسیمی بود که همه جا را فرا می‌گرفت.

آنحضرت(ص) می‌فرمایند: ماه مبارک رمضان ماه خیرخواهی است. همچنین در جای دیگر می‌فرمایند: هر کس در این ماه یک روزه‌داری را افطار دهد باعث مغفرت و رهایی او از آتش جهنم خواهد شد. پس سعی کنیم که به نیازمندان جامعه به خصوص در این ماه مبارک رسیدگی کنیم.

مولانا مطهری در بخش دیگر فرمایشات خویش در زمینه انتخابات خاطر نشان کردند: در انتخاباتی که گذشت، الحمدلله شاهد حضور گسترده مردم فهیم کشور ایران در پای صندوق‌های رأی بودیم. ملت ایران، عظمت و شعور سیاسی خود را در این انتخابات بار دیگر به نمایش گذاشت و به جهانیان نشان داد که مردم همچنان پایبند به نظام اسلامی خود هستند. مخصوصاً حضور اقوام مختلف و اهل سنت در این انتخابات چشم‌گیر بود و چه خوب است مطالبات قانونی و شهروندی عیناً متحقق شود و به عنوان یک ایرانی به اهل سنت نگاه شود نه به عنوان سنی مذهب. چنانچه مولانا عبدالحميد(حفظه الله) در این زمینه، با حضور خود در سالن وزارت کشور نیز خواستار مطالبات قانونی و شهروندی اهل سنت شدند.

ایشان ادامه دادند: همه اقوام و مذاهب باید در حقوق مساوی باشند. اگر همه اقوام و مذاهب از حقوق مساوی برخوردار باشند، باعث تقویت نظام و عزت و اقتدار آن خواهد شد. اهل سنت جزو نظام هستند و در هر مرحله‌ای از مراحل انقلاب حضور فعال و گسترده‌ای داشته اند.

ایشان انتخاب مجدد جناب دکتر روحانی را خدمت ايشان و مقام معظم رهبری و همه مردم ایران تبریک گفتند و همچنین از برگزاری انتخابات در منطقه خواف که به نحو احسن و سالم و با وحدت و همدلی برگزار شد اظهار خرسندی کردند.

مولانا مطهری همچنین ضمن تبریک به منتخبين شورای شهر خطاب به آنها افزودند: منتخبین شورای شهر ان‌شاءالله باید با محبت و همدلی تمام تلاش خود را برای شهر خواف انجام دهند تا مشکلات برطرف گردد.

ایشان همچنین از کمکهای مردمی که در ماه شعبان به حوزه علمیه احناف خواف صورت گرفت نیز تقدیر و تشکر کردند و از الله متعال خواستار قبولی این صدقات و ذخیره آنها برای آخرت شدند.

مولانا مطهری در ادامه خطاب به نماز گزاران یادآور شدند: مقتدیین محترم در ماه مبارک رمضان باید نسبت به ائمه مساجد و موذنین خود توجه خاصی داشته باشند. نظام اوقات ماه مبارک رمضان که از طرف حوزه علمیه تنظیم شده است را حتماً رعایت کنند. به نماز تراویح اهتمام ورزند و حفاظ محترم با تأنی آن را به جا آورند. الحمدلله حدود سی و شش مسجد در شهر خواف ختم قرآن دارند و این توفیق جای بسی شکر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *