داشتن نیت صحیح و درست مطابق قرآن و سنت، اراده اصلاح و تلاش و گذشت از معیارهای مصالحه است

وی در ترجمه آیه فوق گفت: الله‌تعالی می‌فرماید: همانا مومنان همه با یکدیگر برادرند، لذا در بین یکدیگر اصلاح برقرار کنید و از الله بترسید و تقوای الهی را پیشه کنید امید است که بر شما رحم شود.
مولوی نیکخوی اظهار داشت: در چنین تاریخی حضرت حسن(رض) با امیر معاویه(رض) بیعت و با یکدیگر صلح کردند. یکی از صحابه می‌فرماید: من رسول الله(ص) را بر منبر دیدم در حالی‌که حضرت امام حسن در کنارش بود. پیامبر خدا(ص) گاهی بر مردم و گاهی بر حضرت حسن نگاه می‌کردند و فرمودند: این پسر من، آقا و سرور است و امید است که الله تعالی به وسیله حسن(رض) در بین دو جماعت از مسلمانان صلح برقرار کند. این پیشگویی حضرت رسول اکرم(ص) که برگرفته از وحی الهی بود در جریان بیعت با حضرت معاویه تحقق پیدا کرد.
ایشان تصریح کرد: حضرت حسن(رض) اصلاً تمایلی به جنگ و خونریزی نداشتند و طرفدار صلح بودند. روز بیعت حضرت حسن و امیر معاویه به “عام الجماعة” نام گرفت؛ یعنی روزی که مسلمانان با یکدیگر یک‌دست و متحد شدند.
مولوی نیکخوی در بیان نتایج این بیعت اظهار داشت: از نتایج این بیعت اين بود که فتوحاتی که با شهادت حضرت عثمان  متوقف شده بود باز به برکت بیعت امام حسن و حضرت معاویه ادامه پیدا کرد و در سال ۴۲ هجری مناطقی چون سیستان، سند و خراسان به تصرف مسلمانان در آمد و این فتوحات تا سال ۴۵ نیز ادامه پیدا کرد؛ به طوری که بخشی از هند و آفریقا نیز در سیطره مسلمین قرار گرفت و از سویی پیشگویی حضرت رسول اکرم(ص) نیز به تحقق پیوست. لذا این واقعه برای ما مسلمانان درس بزرگی‌ست که به سوی صلح و اصلاح گام برداریم، اما متاسفانه کسانی که در جامعه برای اصلاح، صلح، دوستی و وحدت تلاش می‌کنند هم از سوی دوستان و هم از طرف دشمنان مورد بزرگترین بی‌مهری‌ها و اتهام‌ها قرار می‌گیرند.
مولوی نیکخوی اظهار داشت: سیدنا حسن(رض) نیز با چنین صحنه‌ای مواجه شدند. وقتی پس از صلح با امیر معاویه، به مدینه منوره بازگشتند اشخاصی نسبت به حضرت حسن(رض) کلمات بسیار سخیفی به کار بردند اما امام حسن بر منبر بالا رفتند و آنها را دعوت به صلح و آرامش کردند.

ایشان ادامه داد: این از ضعف ایمان است که مسلمان با مسلمان دیگر مشاجره کند و حاضر به مصالحه نباشد. متاسفانه پرونده‌های مشاجره بین مردم درصد افزایشی به خود گرفته است و این جای بسی تاسف است. برخی افراد با وجود اینکه از عالم دینی خود سوال می‌کنند و متوجه می‌شوند که حق به جانب آنها نیست اما متاسفانه با رفتن به سراغ وکیل و دادن پول گزاف به او می‌خواهند تا خود را صاحب حق کنند.
ایشان خطاب به وکیلان محترم افزود: وکلای محترم کسانی هستند که به مسائل قانونی و شرعی آگاه‌اند. خدای ناخواسته نباید هدف از وکالت، مادیت باشد و طرف کسی را که پول بیشتری می‌دهد گرفته شود؛ بلکه هدف وکیل باید احقاق حق باشد. اگر کسی به ناحق از طریق پارتی یا زبان‌آوری مال ناحقی را صاحب شد این مال ناحق برایش حلال نیست. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: من مثل شما انسانم و شما نزد من با یکدیگر مخاصمه می‌کنید. شاید بعضی از شما از دیگری از لحاظ دلیل‌آوردن، زبان‌آورتر باشد و من هم براساس آنچه که می‌شنوم فیصله می‌کنم. اگر من حکمی را براساس گفتار کسی برایش فیصله کردم درحالی‌که می‌داند که حق به‌ جانب او نیست و من براساس گفته‌هايش حق را به او داده‌ام، آن را نگیرد؛ وگرنه بداند من برایش قطعه‌ای از آتش را فیصله کرده‌ام. الله تعالی در قرآن عظیم‌الشان می‌فرماید :”والصلح خیر” مصالحه در مشاجرات بهتر است.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف خاطرنشان کرد: با اندک نگاهی به مسائل امروز جهان اسلام متوجه می‌شویم اگر سران کشورهای اسلامی راه صلح را در پیش گیرند خبری از جنگ و خونریزی نخواهد بود. باید بدانیم که مصلحت، صلح، دوستی و محبت باعث پیشرفت است. جمهوری اسلامی ایران در برجام بسیار قوی عمل کرد و بزرگان کفر را از طریق مذاکره و گفت‌وگو به زانو نشاند. چرا نتوانیم ما در جهان اسلام با مذاکره و گفت‌وگو با کشورهای اسلامی به توافق برسیم. در صورت تعامل، هم سود اقتصادی می‌بریم و هم سایه جنگ‌ها از جهان برچیده می‌شود و از طرفی هیبت و شکوه اسلامی باز می‌گردد.
ایشان تاکید کرد: برای مصالحه چند معیار لازم است؛ داشتن نیت صحیح و درست مطابق قرآن و سنت، اراده اصلاح و تلاش و گذشت از معیارهای مصالحه است.
الله تعالی حتی در مورد مشاجرات خانوادگی می‌فرماید: اگر زن و شوهری در اختلافات اراده اصلاح داشته باشند الله تعالی بین آنها الفت و مهربانی ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *