از پیامبر اکرم(ص) روایت است که پس از فوت انسان همه اعمالی که به ظاهر انجام میدهد همگی قطع میشود مگر چند مورد که بعد از فوت او جاری خواهد ماند و یکی از این موارد صدقه جاریه است. این مسجد حضرت عثمان نیز از همان صدقات جاریه است که تا ابد برای خیرین آن اجر معنوی خواهد داشت.
ایشان ادامه دادند: برای شفای کامل امام جمعه محترم، جناب حاجی آخوند شیخ احمدی دعا نمایید و خداوند سایه ایشان را بر سر همگان مستدام بدارد، زیرا این اماکن از برکات وجود ایشان است. وجود علما و مردم قدیم برای انسانها مایه خیر و برکت است. آنها موجب وحدت امت اسلامی بودند و برای عافیت و خیریتشان بایستی دعا نمود.
مولانا مطهری افزودند: چند عمل است که با بهجا آوردن آنها عزت و نصرت خداوند را برای انسانها به ارمغان میآورد و سعادت نصیب انسانها میشود و یکی از آن موارد، وحدت و اتحاد امت اسلامی است که مسلمین در هر سرزمینی که هستند باید با یکدیگر الفت و محبت داشته باشند.
در آیه:( إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ) خداوند متعال در هر چیز، با همبودن را میپسندد و حتی در میدان جنگ، الله تعالی با هم و در کنار همبودن را بسیار دوست دارد. لذا مسلمین بایستی با یکدیگر مشورت داشته و در کنار هم باشند.
رسول اکرم(ص) نیز در این رابطه میفرمایند: مؤمن برای مؤمن به مانند اجزای ساختمان است و همانطور که در ساختمان یک قسمت، قسمت دیگر را نگه میدارد و حفاظت میکند، مؤمن نیز باید این چنین باشد، نه مثل وضعیت مسلمین حال حاضر که به سایه همدیگر میزنند و تحمل یکدیگر را ندارند.
عالم بزرگ خراسانزمین در رابطه با مضرات تفرقه بیان کردند: خداوند متعال میفرماید: ( وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ) اگر مسلمانان با همدیگر متحد باشند خداوند عزت عنایت میکند، ولی اگر با همدیگر تنازع و اختلاف داشته باشند تضعیف میشوند و ابهت و آبرویی که در نزد خدا دارند از بین میرود.
در روایتی پیامبر(ص) میفرمایند: انسانها به مانند جسد واحد هستند؛ اگر یک عضو از جسد به درد آید باقی اعضا هم به درد میآید.
بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش زیک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بیغمی / نشاید که نامت نهند آدمی
این شعر معنای همان حدیث رسول الله (ص) است.
ایشان افزودند: در ایام هفته وحدت وقتی بحث از اتحاد به میان میآید همه در فکر وحدت بین شیعه و اهل سنت هستند، اما اینطور نیست؛ بلکه وحدت بین شیعه و اهل سنت یکی از مصادیق این آیه است. وقتی در قرآن میخوانیم: ( وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ) آن نعمت که بیان میشود وجود مبارک حضرت محمد(ص) برای تمام مسلمین است و آنجا که بحث شیعه و سنیای نبوده است. با بررسی تاریخ مشاهده میکنیم که قبل از بعثت رسول اکرم(ص) قبایل عرب با یکدیگر دشمن بودند و نزاع داشتند اما این وجود مبارک پیامبر(ص) بود که باعث الفت و وحدت بین آنها شد. ان شاءلله بایستی سعی شود که نعمت وحدت و برادری در همه سرزمینهای اسلامی حفظ شود و امورات، با مشورت و همفکری صورت گیرد و اگر اینطور نباشد، مشکلی که پیش بیاید آن وقت فاجعه و مصیبت به بار خواهد آمد.
رئیس مجمع فقهی اهل سنت خراسان، دومین مؤلفهای که نصرت خداوند را به همراه دارد را نعمت، صبر و استقامت در برابر مصائب و مشکلات برشمردند و بیان داشتند: بعضی از مردم میگویند که ما مؤمن و مسلمان هستیم اما وقتی مشکل جزئی برایشان پیش میآید در مقابل آن صبور نیستند و ممکن است از راه خارج شوند، اما خداوند متعال میفرماید:( كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ) خیلی افراد اندک هستند که بر جماعتهای زیادی غالب میشوند اما با صبر و استقامت.
در حدیثی از پیامبر(ص) میخوانیم: مَثَل مؤمن در برابر مشکلات، مَثَل علفی است که در بیابان در معرض بادهای تند قرار گرفته و تکانهای محکم میخورد، ولی کمرش نمیشکند، اما مَثَل منافق، مَثَل درخت کمر باریکیست که با اندک باد شدیدی کمر آن شکسته میشود. مؤمن باید این چنین در برابر مشقتها صبر و استقامت داشته باشد.
قرآن هم بشارت میدهد که:(إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ ) آنهایی که گفتند رب ما الله است و سپس صبر و استقامت از خود نشان دادند آن موقع است که ملائکههای رحمت نازل میشوند و آنها را بشارت میدهند.
و یا در آیهای دیگر میخوانیم که:(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ) اگر شما دین خدا را نصرت کنید خداوند متعال شما را نصرت خواهد کرد و قدمهای شما را ثابت قرار خواهد داد.
مدیریت حوزه علمیه احناف خواف سومین نعمتی که عزت و نصرت خدا را به ارمغان میآورد را اعتماد و توکل بر خدا دانستند و افزودند: اگر انسان در امورات خویش توکل بر خدا داشته باشد، خداوند هم نصرت و عزت به انسان عنایت میکند. اما اگر توکل نبود خداوند هم او را به حال و نفس خودش رها میکند.
این آیه هم که در شأن صحابه نازل شده است بیانگر توکل کامل آنها بر خدا است:(الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ) زمان جنگ بود که منافقین خواستند صحابه را بترسانند و گفتند اهل مکه علیه شما اجتماع کردند و شما شکست خواهید خورد، اما صحابه در مقابل، استقامت کردند و خداوند بر ایمانشان افزود، و در مقابل به منافقین گفتند خدا برای ما کافی است.
در آیه ای دیگر خدای متعال می فرماید:( إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ )
اگر شما خدا را نصرت کنید چه کسی میخواهد دیگران را بر شما غلبه دهد، اگر شما خودتان را ذلیل کرده و دین خدا را نصرت نکنید غیر از خدا چه کسی است که بخواهد شما را نصرت کند.
ایشان در ادامه فرمودند: مورد آخر دعا است. دعا در همه امور باید باشد و از خدا بخواهیم که مشکلاتمان را حل و آسان فرماید.
در پایان حضرت مولانا مطهری از همراهیهای همیشگی مردم باخرز با علما و حوزه علمیه احناف خواف تقدیر و تشکر کردند و ابراز امیدواری داشتند که خداوند متعال این همدلی و همراهی را برایشان ذخیره آخرت نیز قرار دهد.
اشتراک گذاری
دیدگاهتان را بنویسید