6303

علت همه‌ی آسیب‌ها دوری از اسلام و اخلاق نبوی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی محمد موحدی، در مراسم نماز جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه «قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي شَكٍّ مِنْ دِينِي فَلَا أَعْبُدُ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ أَعْبُدُ اللَّهَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُمْ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف خاطر نشان کرد: رسول الله می‌فرمایند:«کل مولود یولد علی الفطرة» هرکسی که در این دنیا متولد می‌شود خداجو است. همه ما را خداوند متعال پاک آفریده است. و تعریف الله تعالی برای کسی که حتی مکتب اسلام را بررسی نکرده است قابل شناخت است. خداوند متعال هر لحظه ما را می‌پاید و در انعام و لطف به ماست و هرچه دارید از خدا دارید.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: آمدن مسلمانان به مسجد زیبایی است که الله تعالی عنایت کرده است، وقتی خداوند متعال می‌فرماید:« إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ» یعنی زود بیایید به سوی نماز جمعه یا هنگامی که مؤذن ندا می‌دهد حی الصلاة یعنی بشتابید به سوی نماز. پیشوایان دینی برای خودشان نمی‌گویند که شما به مسجد بیایید، مسجد خانه خداست و از خدا برگیرید و آرامش به دست بیارید. اگر به سمت خدا نرویم در هر جایگاه و منزلتی برای خود در دنیا ساخته باشیم ناآرامیم.

وی افزود: هموطنان عزیز دین گریز نباشید که خدا در آسمان و زمین است، به شما سلامتی و زندگی داده است، اگر افسرده و ناراحتید و اگر خود را محق می‌دانید. بدانید که خداوند متعال کسی نبوده که به شما ظلم کند چرا به او پشت کرده‌اید؟ خداوند مرگ و زندگی را آفریده تا شما را  بیازماید، اگر این آزمون نمی‌بود ما اینجا نبودیم، مهربان نبوده و گذشت نداشتیم. انسان دوستی نمی‌کردیم.

شک در رحمان‌ و رحیم بودن الله، خیلی زشت است

مولوی موحدی تصریح کرد: اگر شما قدرت دارید، خدا هم قدرت دارد و اگر قدرت و هستی او نمی‌بود، ما کجا بودیم که قدرت‌نمایی کنیم. الله که دین را فرستاده، به خاطر گرویدن به اخلاق الهی بوده و گرایش ما الهی باشد. برخی گفته‌اند که چرا خداوند در برابر این همه دردهای مسلمانان کاری نمی‌کند. مسلمانان در زیر قدرت مستکبرین له می‌شوند، آیا خدا نمی‌بیند؟ خداوند می‌بیند ولی همه را می‌آزماید و ما نمی‌توانیم خدا را بازخواست کنیم اما او همه را بازخواست می‌‌کند. اگر همه خوب می‌بودند، هدف از خلقت ما چه بود.

مدرس حوزه علمیه احناف ادامه داد: اگر خداوند شیطان و نفس اماره را آفریده است، برای این‌که ثابت کند که برخی راه فرعون را می‌روند و برخی راه موسی(ع) را در پیش می‌گیرند و همه به اختیار خود هستند. همه‌ی فراعنه جهان، در هر سطحی که هستند، در جهان، منطقه، کشور، شهر و محله، همه امتحان پس می‌دهند. به قول لقمان حکیم باید بیاموزیم و وقتی آموختیم و راه خدا را در پیش گرفتیم، به آرامش می‌رسیم. شک در رحمان‌ و رحیم بودن الله، خیلی زشت است که ما خدا را بندگی نکنیم، چون فلانی حق ما را تلف کرده است. همه به یک شکلی امتحان پس می‌دهیم. به همه‌ی مخلوقات نگاه کنیم و درس بگیریم.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: شیخ عبدالقادر گیلانی گریه می‌کرد که خدایا بر ما بدان رحم کن و همین که خوبان را آفریدی رحمی بر ماست. رحم خدا این نیست که میلیاردر از هر راهی باشیم، خوشتیپ باشیم و… . رحم خدا همین خوبی‌ها و انسان‌های خوب هستند. خدا می‌آزماید و ما می‌دانیم که برخی چیزها وسوسه‌ی شیطان است اما متاسفانه به سمت آن می‌رویم. ارتباط آسمان و زمین به طور کامل قطع نشده است، درست است وحی شرعی قطع است اما پیامبر(ص) می‌فرمایند: هر انسانی شیطانی است که به طرف شر و فرشته‌ای است که به طرف خیر دعوت می‌کند. علت همه‌ی آسیب‌ها و صدمات، دوری از اسلام و اخلاق الهی و نبوی است. اگر کسی ظلم می‌کند، در هرجایگاهی که باشد، او به خدا پشت کرده است، چرا ما باید مسیر او را در پیش بگیریم و خوب نباشیم.

وی ادامه داد: وحی شیطان تا قیامت ادامه دارد و شیاطین به دوستان خود وحی می‌کنند تا با انسان بجنگند تا به مال، دین و آبروی انسان صدمه وارد کنند. به روایت مصنف ابن ابی شیبه، روزی در مسجد نبوی، پیامبر(ص) ۳۶ نفر را بلند می‌کنند و آن‌ها را از مسجد بیرون می‌کنند و می‌گویند: شما منافق هستید و از مسجد خارج می‌شوند. خدایی بودن از قلب خارج می‌شود. هر چه که در قلب ماست در هرحال و زمان، چهره‌ی واقعی ما را نشان می‌دهد و هدف ما را به نمایش می‌گذارد. ای کسی که درغگو و منافق هستی، برای الله صاف باش و دروغگو نباش.

افرادی که سود و ربا می‌گیرند، از خدا حیا کنند و دست از جنگ با خدا و رسول بردارند

مولوی موحدی افزود: اگر انسان نماز می‌خواند، روزه می‌گیرد و… اما برای خدا نباشد، بشارت بهشت را ندارد اما اگر این ارکان اسلامی را برای رضای خدا اداء کند، قطعا به بهشت خواهد رفت. گاهی روز بزرگداشت فلان شاعر و عارف را برگزار می‌کنیم اما به خدا و پیامبر آن‌ها پشت کرده‌ایم. آیا آنان چنین احترام و بزرگداشتی را می‌پذیرند؟ خداوند همه چیز را برای ما قرار داد تا درست استفاده کنیم. در اسلام ضرر به خود و دیگران وجود ندارد و این اخلاق الهی و نبوی است. اسلام مراقب جسد ما هم می‌باشد و به نکات بهداشتی که اسلام بیان کرده عمل کنیم.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: گاهی اوقات، همسایگان خوبی برای هم نیستیم. باید از ثروت خود در راه خیر صرف کنیم و فرزندان خود را به طرف علم سوق دهیم. باید به فکر حقوق معلمین و علما و ائمه جمعه باشیم، البته حقوق این پیش‌نمازان و علما و معلمین، در نزد الله است. این حقوق جامعه برای این‌ها، تحفه و هدیه‌ای است و با این حقوق زندگی نمی‌شود مگر این‌که بر الله توکل کنند. کار دانش قابل تقدیر است و نگذاریم دانش‌آموز و دانشجویی خوار و ذلیل باشند. در شهرستان، برخی توان خرید یک کیلو گوشت قرمز را در طول سال ندارند اما ما هنوز به فکر املاک و ثروت هستیم.

سخنران نماز جمعه خواف تصریح کرد: کسانی که ثروت دارند، زکات هم بدهند در کنار این‌که نماز می‌خوانند و در این امتحان الهی پیروز شوند؛ زیرا خداوند فرموده که اموال اغنیاء فقط برای خود و خانواده‌شان نیست، بلکه فقرای جامعه هم از آن سهمی دارند. اولین اقدام پیامبر(ص) در مدینه این بود که بین فقیر و غنی، مقیم و مسافر، عقد اخوت برقرار کردند. بنده به عنوان شاگرد جامعه روحانیت می‌گویم: مردم شریف خواف! شما همه با هم برادرید. اگر بر فقرا انقاق نمی‌کنیم، حداقل به آن‌ها قرض بدهیم. افرادی که خون مردم را با سود و ربا می‌آشامند، از خدا حیا کنند و دست از جنگ با خدا و رسول بردارند. گاهی برخی افراد به اسم مسلمان، سودهای ۳ یا ۴ درصدی می‌گیرند و این بسیار بد است. بانک‌ها که گویا مخاطب ما نیستند اما ما که مردمیم در کنار هم باشیم.

زندگی زمانی مطلوب است که مردم از نام خدا سوء استفاده نکنند

وی ادامه داد: بنده از افرادی که دستشان تا بالای بازو، در اموال و املاک مردم فرورفته و با قو‌ل‌نامه‌ی کذایی اموال مردم را بالا کشیدند، لطف کنند از علما فاصله بگیرند. برخی از حوزه علمیه استفتاء می‌کنند و بعد به افرادی که تحقیق می‌کنند و جواب آن‌ها را می‌دهند، تهمت می‌زنند، این رفتار یک مسلمان نیست. حوزه علمیه فقط جواب مسئله را داده است، گناه آن چیست، درحالی‌که حکم هم صادر نکرده است.

مولوی موحدی گفت: زندگی زمانی مطلوب است که مردم از نام خدا سوء استفاده نکنند. هیچ‌کس نگوید حق با من است؛ زیرا همه حق دارند. ما که توانی برای کمک به مسلمین مظلوم عالم نداریم، حداقل طبق فرمایش علما، برای آنان دعا کنیم. ما را چه شده است که پشت سر فرهنگ کسانی حرکت کنیم که در زمان حیات پیامبر(ص)، به خون ایشان تشنه بودند. ما نباید از ظالم حمایت کنیم. پیامبر(ص) با قوم یهود صلح ایجاد می‌کردند اما آن‌ها خیانت می‌کردند. هیچ‌گاه انسان ظالم، نمی‌تواند حق را تحمل کند. امروزه بعد از کشتن ده‌ها هزار نفر بی‌گناه، از دل کشورهای شرقی و غربی، ندا بلند می‌شود و اسرائیل را نفرین می‌کنند و ما هم نفرین می‌کنیم.

مادری که اولین فرزندش دختر باشد، مبارک است

مدرس حوزه علمیه احناف خاطر نشان کرد: ۱۳۲ سال پیش، انگلیسی‌ها خواستند انحصار توتون و تنباکو را در ایران به عهده بگیرند اما سید جمال‌الدین اسدآبادی و میرزای شیرازی، روشنگری کردند و گفتند: به این قضیه پشت کنید و تحریم کنید. جوان، نوجوان، زن و مرد مسلمان باید بدانند که ما با دشمنان مدارا و صلح کردیم اما آن‌ها ما را تحمل نمی‌کنند. نماد و تمثیل آن‌ها در زندگی ما مسلمانان چه می‌کند؟

سخنران نماز جمعه خواف افزود: امروز را به عنوان روز گرامیداشت دختر بیان کرده‌اند اما آن جایگاهی را که اسلام به دختران و زنان داده، یهود و نصارا هم داشتند اما رها کردند. اسلام می‌گوید: مادری که اولین فرزندش دختر باشد، مبارک است. ما اجازه نداریم به خاطر ناسازگای، دست خود را بر همسر بلند کنیم و ناسزا بگوییم. اگر بر زن و دختری ظلم می‌کنیم، بدانیم که الله بر ما قوی‌تر است. روز دختر و زن یا شوهر و مرد بهانه است، طرفین باید احترام یکدیگر را حفظ کنند و این احترام از جانب الله است. خداوند از ما احترام می‌خواهد.

قدرت نظامی در‌کنار مردم قوی‌تر خواهد شد

وی در پایان بیان کرد: جا دارد تقدیر و تشکر کنیم از همه‌ی دستگاهای اجرایی، نظامی و انتظامی و… که با تعهد به مسائل مختلف، صادقانه و امانت‌دارانه رفتار کردند. جا دارد که از آقای دکتر توکلی هم تشکر کنیم که ان‌شاءالله در چند روز آینده، در مجلس نقش آفرینی خواهد کرد ولی او چندسال است که خواب نبوده و بیدار بوده است و درست است که نماینده مردم نبوده است اما به عنوان برادر شیعه و سنی این جامعه، سعی کرده از مردم پشتیبانی کند و با امید خدا و کمک مسئولین، ان‌شاءالله بتواند موفق باشد. ایشان با وزیر راه ملاقاتی داشتند و این خیلی خوب است. متاسفانه چند روز پیش، دو تن از افرادی که هم مذهب ما هم نبودند و با پلاک گناباد بودند و در این مسیر جان‌باختند.

مولوی موحدی افزود: ما افتخار می‌کنیم که نیروهای نظامی، موشک‌های نقطه‌زن و… دارند ولی آن قدرت نظامی در‌کنار مردم قوی‌تر خواهد شد. امام راحل فرمودند: اگر ما قدرتی داریم ولی همیشه به لحاظ ظاهری، قدرت کفر بیش‌تر بوده است. به عنوان مثال، آمریکای مستکبر و حامی ظالمان، بودجه نظامی آن در سال، ۸۰۰ میلیارد دلار است اما مسئولین نظامی و… این را بدانید که قدرت مردم در کنار شما لازم است و رسیدگی به مردم، شما را قوی‌تر می‌کند‌.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: از رئیس سیستم قضایی درخواست داریم که اگر داخل زندان‌ها زندانی است که از او و خانواده‌اش از شما عفو می‌خواهد، جمله‌ یا دکلمه‌ای گفته است، بالاخره اشتباهی کرده است، با آن رحمتی که خدا در دل شما قرار داده است، با آن‌ها با رحمت برخورد کنید و آنان را عفو کنید و اگر به لحاظ سیاسی اشتباهی کردند، به خاطر خدا ورسولش، آنان را ببخشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *