حمایت علمای تربت جام از مولانا مطهری – حوزه علمیه احناف خواف

جمعی از علمای شهرستان‌ تربت جام، صبح یکشنبه (24 اردیبهشت‌ماه 1402) با مولانا حبیب‌الرحمن مطهری دیدار و حمایت خود را از بیانات و توصیه‌های ایشان اعلام کردند.

علمای شهرستان تربت جام در این دیدار ضمن عرض سلام و ابراز محبت، از مشکل پیش آمده جهت حضور مولانا مطهری در «کارگاه علمی – آموزشی تحکیم خانواده و طلاق» که به میزبانی مسجد خواجه عزیزالله برگزار شد، ابراز تأسف نمودند.

سخنان مولوی محمد درشته به نمایندگی از علمای تربت جام

مولانا حبیب‌الرحمن مطهری «مدیریت حوزه علمیه احناف خواف»، در ابتدای این دیدار بر مسئله وحدت و انسجام تاکید نمودند؛ سپس در ادامه، مولوی محمد درشته، مولوی عبدالصمد زارع‌دوست، مفتی عبدالحمید عرب، مولوی شعیب صادقی، مولوی خداداد پرویزی‌نیا، مولوی بهزاد فقهی و مولوی کمال‌الدین عثمانی به نمایندگی از سایر علمای حاضر در جلسه به ایراد سخن پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولانا حبیب‌الرحمن مطهری در دیدار با علمای شهرستان تربت جام که در حوزه علمیه احناف برگزار شد، با تلاوت آیه (وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ) و حدیث (لا تَزالُ طائِفَةٌ مِن أُمَّتي ظاهرین علَى الحَقِّ لایضرهم من خذلهم) به ایراد سخن پرداختند.

مولانا مطهری فرمودند: همان‌طور که اهل علم و علما، مقام‌شان والا هست و آیات الهی و احادیث پیامبر(ص) بر فضیلت این قشر دلالت دارد، مسئولیت سنگینی هم بر دوش علما گذاشته شده است.
ما اگر زندگی سلف صالح؛ از صدر اسلام گرفته تا علمای متأخرین همچون امام ابوحنیفه، امام احمد بن حنبل، حضرت مولانا حسین‌احمد مدنی، امام ربانی شیخ احمد سرهندی و… را مطالعه کنیم، می‌بینیم که آن‌ها هم در خدمت مردم و هم در خدمت دین بودند و حق را برای مردم بازگو می‌کردند و به همین دلیل، مورد شکنجه و آزار نیز قرار می‌گرفتند. خیلی از علما برای دین اذیت شدند و مشقت‌ها برداشت کردند اما تا جایی که توانستند تسلیم نشدند.

اگر صبر و تحمل باشد و انسان با حکمت سخن بگوید، در تمام عرصه‌ها پیروز خواهد شد

حمایت علمای تربت جام از بیانات و توصیه‌های مولانا مطهری

ایشان افزودند: ما هم پیرو همین علما هستیم، هرچند که نمی‌توانیم مانند مجاهدات و زحمات آن‌ها برای دین، سختی برداشت کنیم اما خود را به علمای دیوبند و سایر سلف صالح منتسب می‌کنیم و باید در برابر ناملایمات صبر کنیم.
اگر صبر و تحمل باشد و انسان با حکمت سخن بگوید، در تمام عرصه‌ها پیروز خواهد شد.

سخنان شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، همان مطالبات مردم است

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف خاطرنشان کردند: می‌بینیم که شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله) در سخنان خود، مواضع اهل سنت و مطالبات‌ آن‌ها را بیان می‌کنند و از مسئولین به دلیل عدم توجه و پیگیری آنها، انتقاد می‌کنند و از طرفی در مقابل ناملایمات نیز صبور می‌باشند.

مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله) می‌فرمایند: اهل سنت شهروندان ایرانی هستند و در این آب و خاک شریک هستند ولی هیچ توجهی به آنها نمی‌شود.

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف افزودند: در جلسه‌ای که به مناسبت هفته معلم از سوی مرکز اسلامی خراسان رضوی در حوزه علمیه برگزار شد، بنده گفتم: مسئولین از ما گلایه دارند که در جلسات سیاسی شرکت نمی‌کنیم، ولی ما هم گلایه داریم و در برابر سوالات مردم که می‌گویند: مسئولین برای اهل سنت چه کاری انجام داده‌اند، جوابی نداریم.

نصایح مولانا مطهری در جمع علمای تربت جام

ما بحث معدن سنگ‌ آهن سنگان را بیان کردیم که هر روز میلیاردها تومان از منطقه خارج می‌شود ولی جاده‌های شهرستان همان جاده‌های فرسوده‌ی همیشگی است و این معدن برای مردم جز ضرر و خشک‌شدن آب شهرستان و ریزگردهای بیماری‌زا، ثمره‌ای دیگر نداشته است.
به آن‌ها گفتیم که قول‌هایی که رؤسای جمهور مختلف می‌دهند کجاست؟ اگر مولانا عبدالحمید هم چیزی بیان می‌کنند، مطالبات همه مردم است. علمای دین، حق را بیان می‌کنند، خواه گوش شنوا باشد یا نباشد. وظیفه‌ی انسان هم همین است که باید سخن حق را با کلمات صحیح و با حکمت بیان کند و ان‌شاءالله موثر خواهد بود.

در جامعه‌ای که وحدت و گفت‌وگو حکم‌فرما شود، محبت و دوستی به‌وجود می‌آید

ریاست نشست فقهی اهل سنت خراسان ادامه دادند: آن‌چه امروزه برای علما و مردم لازم است، وحدت و اخوت است و نیاز است به این موضوع به طور ویژه توجه کنیم. درست است که هرکس یک سلیقه و ذوقی دارد اما بسا اوقات باید به خاطر وحدت، از خیلی چیزها صرف‌نظر کرد.

در جامعه‌ای که وحدت و گفت‌وگو حکم‌فرما شود، محبت و دوستی به‌وجود می‌آید و دل‌ها به هم نزدیک می‌شود. بهترین الگو در اخلاص و تواضع، سلف صالح می‌باشند و این موارد از صفات پیامبر اکرم(ص) نیز می‌باشد.

شأن یک عالم این است که خود را خوار و ذلیل نکند

مولانا مطهری فرمودند: مسئله‌ی مهم دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد، خدمت به مومنین و اهل ایمان است. وظیفه‌ی علما خدمت به مردم است. این که اسم ما عالم و مولوی باشد ولی نتوانیم برای مقتدیین خود مسئله‌ای را بیان کنیم، خیلی سخت است.

در این برهه از زمان، خیلی ضرورت دارد که اهل علم و علما، ایثار و از خودگذشتگی داشته باشند و کلاس‌های مختلف از قبیل احکام، ترجمه قرآن، سیرت و… برای مردم برگزار کنند.

خیلی از مردم شکایت دارند که علما به وظیفه‌ی خود به خوبی عمل نمی‌کنند و به آن خیلی توجه ندارند. گاهی یک مولوی و پیش‌نماز کارهایی می‌کند که از یک عوام صادر نمی‌شود و این جای تأسف دارد و مردم نیز به این شخص ایراد می‌گیرند. علما باید در همه‌ی مسائل پیشوا باشند و شأن عالم این است که خود را خوار و ذلیل نکند.

اگر علما با اهل تبلیغ باشند، دعوت نیز موثر‌تر خواهد بود

مدیر حوزه علمیه احناف خواف تصریح کردند: در این زمان، وقتی اقوال علمای سلف موجود است، انسان می‌تواند راهی که خروج از مذهب هم نباشد را انتخاب کند و به خصوص در بحث معاملات مفتی تقی عثمانی(حفظه‌الله) در کتاب “فقه‌البیوع” نوشته‌اند: انسان می‌تواند از قول ائمه اربعه کار بگیرد و مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله) هم در مجمع فقهی می‌فرمودند: اگر امام ابوحنیفه(رح) امروزه می‌بودند، شاید از بعضی قول‌ها رجوع می‌کردند.

ایشان ادامه دادند: به هرحال این کارگاه علمی که دوستان در تربت جام تشکیل دادند، خیلی خوب بوده و از قبیل این مسائل برای همه مناطق ضروری و لازم است.

حمایت علمای تربت جام از بیانات مولانا مطهری

ایشان با تاکید بر اهمیت دعوت و تبلیغ گفتند: علما باید به موضوع دعوت و تبلیغ بیش‌تر توجه کنند که اگر علما با اهل تبلیغ باشند، دعوت هم موثر‌تر خواهد بود و کار دین بهتر پیش می‌رود.

مولانا مطهری در پایان تصریح کردند: ما اراده داشتیم برای شرکت در این کارگاه علمی حاضر شویم، اما یکی از مسئولین فرمانداری تربت جام تماس گرفتند و گفتند: به تربت جام خواهشاً نیایید؛ چون حکم قضایی صادر شده است و ممکن است برای شما مشکلاتی پیش بیاید و ما هم به شهر باخرز برای نماز جنازه رفتیم.

مسئولین می‌گفتند: میزبانان هماهنگ نبوده‌اند، ولی ما به آنان گفتیم که رفتن از یک شهر به شهر دیگر نیاز به هماهنگی ندارد.

در بخش دیگر این دیدار، تعدادی از علمای تربت جام به نمایندگی از علمای حاضر در جلسه به موارد ذیل اشاره نمودند:

◽️حوزه علمیه احناف خواف، حوزه‌ی مادر خراسان می‌باشد و اکثر علمایی که اکنون در حوزه‌های خراسان مشغول به فعالیت می‌باشند، دانش‌آموخته این مرکز دینی هستند؛ لذا ما شاگردان این حوزه و مولانا مطهری هستیم و همیشه در کنار این مجموعه خواهیم بود.

◽️ارشادات مولانا حبیب‌الرحمن مطهری را با دل و جان می‌پذیریم و در حد توان به آن عمل می‌کنیم.

مولوی عبدالصمد زارع دوست

◽️تا زمانی‌که در فعالیت‌های دینی و فرهنگی مانند حجاب نگاه امنیتی نباشد، پیشرفت حاصل می‌شود. اما همین‌که برنامه‌های فرهنگی، امنیتی شد مشکلات بیشتر شد.

◽️اکنون دنیا پیشرفت کرده و به مرحله‌ای رسیده که حتی اروپا مرزها را از بین برده و بدون ویزا و به‌راحتی امکان مسافرت را فراهم کرده، اما در کشور ما این موضوع به حدی بحرانی شده که برای رفتن از یک شهرستان به شهرستان دیگر نیاز به هماهنگی است!

◽️علمای عصر حاضر باید همچون علمای سلف و بزرگان دیوبند، حق‌گو، ثابت‌قدم در دین و رویه اعتدال را در پیش گیرند.

اشتراک گذاری