به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه (۱۸ فروردین ۱۴۰۲) اهل سنت این شهر، با بیان حدیث (من صام رمضان ایماناً واحتساباً غفر له ما تقدم من ذنبه) به ایراد سخن پرداخت.
مولوی دکتر جواد عصار، در ابتدای سخن گفت: امروز ۴ ویژگی عبادت از حیث عمل، عامل، انگیزه و نتیجه را بیان خواهیم کرد.
گاهی رفتارهای یک مومن در ایجاد انگیزه برای افراد مخالف بسیار تاثیرگذار است.
اگر انسان میخواهد از وسوسههای نفس نجات پیدا کند، باید در مقابل حالات متفاوتی که بر سر او میآید، صبور باشد.
اگر کسی میخواهد، دوشادوش پیامبر(ص) وارد بهشت شود، همراه با صحابه و اهل بیت باشد، باید در این مسیر، مشکلات زیادی را تحمل کند.
خدا را شکر، وقتی از خیابانهای این شهر به هنگام افطار عبور میکنیم، بوی ایمان را از مردم این شهر استشمام میکنیم.
همه جا تعطیل است و همه مشغول افطار هستند و این نشانهی ایمان است.
آنچه که خداوند ما را بر انجام آن موظف کرده است، اعمالی است که این اعمال، قسمتی از آنها به اعضای ما ربط دارد.
برای انجام عبادت، نیاز به انگیزه داریم
وی ادامه داد: بعضی از حالات مومن، بستگی به قلب انسان دارد و حالاتی که با خدا داریم، اعمال قلبی است.
هر عملی یک عامل و انجام دهندهای دارد و این عامل یا بنابر وظیفهای که خدا بر دوش او گذاشته، به همان اندازه انجام میدهد و یا پا را فراتر میگذارد و پلکان تقرب خدا را طی میکند تا به نزدیکترین حالت به پروردگارش برسد و یا فقط به خاطر چشم مردم که او را در چهارچوب دین ببینند، سری در مقابل خدا خم میکند.
برای انجام عبادت، نیاز به انگیزه داریم.
گاهی دیگران این انگیزه را در ما به وجود میآورند و به اندازهای که ما این عبادت را انجام میدهیم، برای کسی که این انگیزه را برای ما ایجاد کرده است نیز پاداش ثبت میشود.
مجموعهای از پاداشهای دنیوی و اخروی برای کسی حاصل خواهد شد که با انگیزهی صحیح عبادت، حکم پرودگار را انجام دهد
وقتی انگیزه آمد، نمیشود به هر شکل استفاده کرد و باید آن را مدیریت کرد.
انگیزهی عبادت که برای عامل عبادت انجام میشود و این عبادت را انجام میدهد، فوایدی دارد که این فواید فقط دنیایی و یا اخروی نیست.
مجموعهای از پاداشهای دنیوی و اخروی برای کسی حاصل خواهد شد که با انگیزهی صحیح عبادت، حکم پرودگار را انجام دهد و امیدوار رحمتهای خداوند باشد.
مولوی عصار افزود: ماه رمضان چه فرقی با ماههای دیگر دارد که خداوند در قرآن به آن توجه ویژه کرده است و پیامبر(ص) این همه فضائل در این ماه مطرح کردند؟
به ظاهر که نگاه میکنیم، از شب اول تا آخر رمضان، میبینیم که ما روزه داریم.
پس فرق اولی که این ماه با دیگر ماهها دارد، روزهی گرفتن کامل در رمضان است.
در این ماه میبینیم که جنبهی انجام عبادت نماز در این ماه، ویژگی خاصی دارد.
مردم برای انجام نمازهای مختلف مانند: تراویح، بامداد و یا تهجد و… یک علاقهی وافری از خود نشان میدهند.
سومین تفاوتی که میتوان نام برد، این است که در این ماه، دعاها جنبهی اختصاصی بیشتری دارد.
اگر به روزه نگاه کنیم، میبینیم که یک ابتدا و انتهایی دارد که ابتدای آن صبح صادق و انتهای آن غروب آفتاب است.
پیامبر(ص) برای غذایی که هنگام سحر خورده میشود، ویژگیهای خاصی بیان کرده است.
پیامبر(ص) فرمودند: سحری کنید، زیرا؛ سحری برکت دارد.
این برکت یک واژهی بسیار مقدس است که در اعتقاد مومن برای کسب آن، درخواست از دیگران هم هست و دعا برای دیگران هم برای داشتن آن نیز میباشد.
برکت در سحری در تک تک لقمهها موج میزند چون پیامبر(ص) فرمودهاند.
در جایی دیگر پیامبر(ص) فرمودند: سحری خوردن، خوردنش برکت است پس رهایش نکنید هرچند که یک جرعه آب باشد. همانا خداوند و ملائکه بر سحری کنندگان درود میفرستند.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف ادامه داد: به دنبال معنویت، و درود خداوند و ملائکه با بیدار شدن در سحر و استفاده از این زمان باشیم.
اگر میخواهیم بیمه خدا شویم و خداوند از ما حمایت کند طبق حدیث، نماز بامداد را با جماعت بخوانیم
عمل دیگر که میتوانیم در این وقت استفاده کنیم، دو رکعت نماز تهجد خواندن است.
کسانی که قصد دارند در بهشت، نزدیکترین جایگاه را به مقام شفاعت پیامبر(ص) داشته باشند، علاوه از نمازهای پنج وقت که فرض الهی است و باید بخوانند، به خواندن نماز تهجد رغبت نشان دهند.
کسی که برای سحر بلند شد، نماز بامداد را با جماعت بخواند.
اگر میخواهیم بیمه خدا شویم و خداوند از ما حمایت کند طبق حدیث، نماز بامداد را با جماعت بخوانیم.
مواظب باشیم که با بندهای که نماز صبح را با جماعت میخواند، درگیر نشویم چون بر اساس حدیث، خداوند آن شخصی را که با مومنی که نماز صبح را با جماعت خوانده است، درگیر شود، از پیشانی خواهد گرفت و به جهنم خواهد انداخت.
این مسائل برای شروع روزه بود و حال پایان آن که افطار است ببینیم چه ثمراتی دارد.
پیامبر(ص) فرمودند: از بهترین خیرهایی که نصیب یک مومن میشود این است که اول وقت غروب، افطار میکند.
پیامبر(ص) فرمودند: ۳ دعا رد نمیشود؛ دعای مسافر، دعای روزهدار و دعای مظلوم.
این مقام بلندی است که کسی که روزه داشته است و سفرهای نیز برپاکرده که روزه دار بر آن افطار میکند، نصیب وی میشود.
اینها عمل در ماه رمضان است و عامل ما هستیم.
باید انگیزهی ما ایمان و احتساب باشد. ما یقین داریم که خداوند پاداش زیادی عنایت میکند و به همین خاطر روزه میگیریم.
این پاداش، انگیزه و آمرزش گناهان بر شخص روزه دار میشود و نتیجهی عمل روزهداری میباشد.
این آمرزش با فعل ماضی و مجهول آمده که یعنی آمرزش قطعی است.
اگر الان غذا نمیخوریم، خداوند انواراتی خاص نصیب میکند که با روزه حاصل میشود.
از ویژگیهای خاص رمضان، پایبندی به نماز و دعا است
مولوی عصار گفت: از ویژگیهای دیگر ماه رمضان، پایبندی به نماز میباشد.
با خود عهد ببندیم که اگر در رمضان پایبند به نماز شدیم، ۱۱ ماه دیگر هم عاشق و پایبند نماز باشیم.
وقتی که با انگیزهی عبادت، حکم پروردگار و با امید پاداش الهی عبادات را انجام میدهیم، آرامش و سعادت در زندگی داریم.
یک لحظه فکر کنیم که در جهنم الهی افتادیم و در محشر، به حکم پرودگار، ما را بیرون میآورند و جزو آمرزیده شدگان هستیم، ببینیم چقدر سعادت بزرگی است.
پیامبر(ص) فرمودند: دو عید رمضان و عید قربان، عبادتهای آنها کم نمیشود.
مولانای روم میگوید: اگر میخواهید سعادت نصیب شما شود، یکی صبور بودن و یکی نماز را خواستگاه خود داشته باشید.
فاکتور سوم تفاوت رمضان با ماههای دیگر، دعا میباشد.
در جلسات ختم قرآن دعا، در قرآن دوره دعا، در هنگام افطار و سحر دعا و در هر لحظهی رمضان دعا میباشد و این سعادت است.
مومنی که برای افطار و سحری حاضر شدهای! این وقتها، هنگام استجابت دعا است، زیرا؛ خداوند به پیامبر(ص) وعده داده است.
از ته دل بخواهیم و از خدا کم نخواهیم، زیرا؛ خزانههای الهی محدود نیست.
اگر میخواهیم سعادت را برای خود فراهم کنیم، در دیگران ایجاد انگیزهی عبادت کنیم
وی ادامه داد: مسئلهی دیگر در رمضان، بحث اعتکاف است.
اعتکاف سنت پیامبر(ص) است که پیامبر(ص) هیچگاه ترک نکردهاند و ما هم غافل نشویم.
بحث بعدی در رمضان موضوع صدقهی فطر است که عنایت خدا شامل حال ثروتمندان و فقرا شده است.
ثروتمند، مالی را که خدا به او داده است، در مسیری که خدا تعیین کرده و برای رضای خدا، به مخلوق خدا میدهد.
اگر مال داریم، از نصاب کشمش بپردازیم، چه اشکالی دارد.
کارهای ما باید برای خدا و تبلیغ دین او باشد.
ورزشکاری که در جام جهانی گل میزند و سجده میکند، یک تبلیغی برای کل مردم دنیاست که او را میبینند درحالی که او در برابر الله سجده میکند.
جوانی که دائما در حال موتور سواری و کارهای دیگر است و برای اعتکاف میآید، خودش یک زیبایی خاصی دارد.
جا دارد تشکر کنیم از کسانی که اعتکاف سه روزه نفلی را در مصلی شهر خواف برگزار کردند و کسانی که تشریف آوردند و حضور داشتند.
اگر میخواهیم سعادت را برای خود فراهم کنیم، در دیگران ایجاد انگیزهی عبادت کنیم و دیگران را بر عبادت تشویق کنیم.
آرامش، اعتماد و افزایش منابع مادی هم از نتایج دیگر فواید دنیوی عبادت است
دوم، مدیریت انگیزه داشته باشیم و درجاتش را با اخلاص بالا ببریم.
هرچه نیت و انگیزهی خود را درست کنیم و آن را برای خدا قرار دهیم، آن پاداش و نتیجه چندین برابر میشود.
عبادت الهی فقط پاداش اخروی ندارد بلکه پاداشهای دنیوی نیز دارد.
قبل از رمضان اگر غذایی میخوردیم، باید پشت سر آن قرصی میل میکردیم اما الان راحت و سبک هستیم که نتیجهی عبادت روزه میباشد.
آرامش، اعتماد و افزایش منابع مادی هم از نتایج دیگر فواید دنیوی عبادت است.