وی در ادامه افزود: در روزهای آغازین سال ۱۴۴۱ هجری قمری هستیم که با ماه محرم آغاز میشود. ماههای ذوالقعده، ذوالحجه، محرم و رجب از ماههای حرام هستند که در قرآن از آنها به عظمت یاد شده است و حکمتش آنست که در این ماهها مردم در حال رفتن به حج بیتالله هستند یا درحال بازگشت از خانه خدا بودند و مردم از دیرباز به احترام بیت الله در موسم حج، جنگ و غارت را قبیح و حرام میدانستند.
ایشان در ادامه با اشاره به نصرت و امداد الهی و نجات حضرت موسی و بنی اسرائیل از شرّ فرعونیان و نجات پیروان حضرت نوح و هلاکت دشمنان ایشان، به بیان حوادث صدر اسلام از جمله شهادت حضرت عمر و سیدنا حسین رضی الله عنهما پرداخت.
وی خاطر نشان ساخت: یکی از اهداف مهم امام حسین در قیام عاشورا، طوری که در نامههای ایشان به اهل کوفه و بصره تصریح شده است، احیای قرآن و سنت و ریشهکن کردن بدعتها و تلاش برای تنفیذ حدود و احکام شرعی در سرزمینهای اسلامی بود.
ایشان با بیان مصائب و واقعه کربلا ابراز داشت: سیدنا حسین پس از نامههای بیشمار اهل کوفه و بیعت آنان بر دستان مسلم بن عقیل به سوی کوفه رهسپار شد و در مسیر با لشکر پانصد نفری حر بن یزید از سوی عبیدالله بن زیاد مواجه شد که مامور به اخذ بیعت از سیدنا حسین یا تسلیم ایشان به عبیدالله بود. ایشان هیچکدام را نپذیرفته و مدتی در محاصره بود و آنها نیز پیشنهاداتشان را نپذیرفتند. آنگاه لشکر عمر بن سعد و شِمر، با تنگ نمودن عرصه و بستن آب بر روی اهل بیت، حمله سنگینی وارد ساخته؛ بهطوری که اسبها از پای درآمدند و تعدادی از صحابه و تابعین از جمله جوانان غفاری و جابری در دفاع از امام شربت شهادت نوشیدند و زمان دفاع خاندان نبوت از امام حسین فرا رسید. تعداد زیادی از اولاد سیدنا علی، عقیل، امام حسن و حضرت جعفر رضی الله عنهم اجمعین مقابل چشمان ایشان پَرپَر شدند. آنگاه سیدنا حسین به دل سپاه دشمن تازید و آنان چون گوسفندانی که از شیر میگریزد فرار میکردند تا اینکه تیری بر گلوی نازنین ایشان اصابت نمود و به شهادت رسیدند. آنان آب را بر امام و یارانش بستند، اسبها را بر جنازهها تاختند و سرهای شهدا را از تن جدا کرده به کوفه بردند.
مولوی نیکخوی در ادامه، موضع صحابه را در این صحنههای ناگوار تشریح نموده و گفت: بسیاری از صحابه از بیعت با یزید سر باز زدند و زمانی که قرار شد یزید با گرفتن بیعت اجباری از شخصیتهای بزرگی همچون ابن عباس، سیدنا حسین، عبدالله بن زبیر و … به حکومتش مشروعیت بخشد آنان رهسپار مکه شدند؛ چنانچه عبدالله بن زبیر در مکه قیام نمود و از ایشان خواست شما اینجا باشید من همچون سربازی در خدمت شما خواهم بود و پس از شهادت سیدنا حسین، ابن زبیر نزدیک به هشت سال بر مکه و حجاز حکومت نمود و در نهایت پس از 5/5 ماه محاصره توسط لشکر حجاج بن یوسف شهید شد.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف در ادامه، اقوال بسیاری از صحابه که از روی خیرخواهی بدعهدی و خیانت اهل کوفه را به ایشان متذکر شده و حضرت را از رفتن به نزد آنان منع میکردند ذکر کرده و تصریح نمود: امام بر عزمش استوار بود و آنگاه که پیمانشکنی اهل کوفه برایش یقینی شد و لحظه رویارویی نزدیک شد، به فرزندان خود و برادرزادههایش گفت آنان مرا میخواهند و شما اگر میخواهید در تاریکی شب بازگردید، ولی یارانش ابراز نمودند زندگی بعد از شما برای ما بیفایده است و ما نمیخواهیم شاهد صحنههای تلخ مرگ شما باشیم. شِمر خطاب به چهار تن از اولاد علی که از همسرش ام البنین عمه وی بودند خطاب کرده، گفت: برای شما از عبیدالله امان گرفتهام؛ اما آنان در پاسخ گفتند ما اولاد علی هستیم و بدون امان دادن به برادرمان حسین امان دایی را نمیخواهیم.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف، سپس نتایج و درسهای قیام عاشورا را اینگونه بیان داشت: اولاً: هیچکس حتی یزیدیان منکر عظمت و جایگاه رفیع سیدنا حسین رضی الله عنه و یارانش نبودند؛ به گونهای که حتی لشکر کوفیان در کربلا نماز ظهر را پشت سر سیدنا حسین اقامه نمودند، اما دلبستگی به حکومت، قدرت و دنیاطلبی باعث شد تا بر قتل نوه رسول خدا صلی الله علیه وسلم جرأت پیدا نمایند.
مطلب دوم اینکه دنیا به یزید و عبیدالله وفا نکرد. یزید بعد از دو و نیم سال هلاک شد و عبیدالله و سایر قاتلان اهل بیت بعد از پنج سال در قیام مختار قتل عام شدند. البته درباره مختار بدانیم که مورخان اهل سنت نگاه مثبتی به وی نداشتند و حتی در میان متقدمین اهل تشیع از جمله امام سجاد از وی به بدی یاد شده، او را دروغگو خواندهاند و فرستادگان وی را ناکام از خانه خود راندند، اما خداوند دشمنان اهل بیت را توسط وی خوار و نابود ساخت. نکته عبرت انگیز اینکه در همان قصر کوفه که سر سیدنا حسین را بر نیزه نزد عبیدالله آوردند بعد از چند سال مختار سر عبیدالله را بر نیزه نمود و بعد از آن توسط مصعب بن زبیر که از سوی برادرش عبدالله بن زبیر با لشکری مختار را شکست داد سر مختار بالای نیزه رفت. این همان وعده الهی است که دنیا دست به دست منتقل می شود و به دنیا داران وفا نمیکند. خوش به حال آنان که آخرت را آباد ساختند.
ایشان تصریح کرد: مطلب دیگر اینکه ما باید از قیام عاشورا درس بگیریم و در مسیر قرآن و سنت از ملامت کسی نهراسیم و در دفاع از حق، مقاومت ورزیم و حاکمان باید درس بگیرند و بدانند هرگاه مردم و ملتها از حاکمان عدل و داد دیده، در ساختار حکومت مشارکت آزادانه و عزتمندانه داشته، مطالبات شنیده شود و به مشکلات رسیده شود و در استفاده از سرمایههای ملی تبعیض صورت نگیرد، نتیجهاش عزت جهانی و بینالمللی بوده و هیچ قدرتی جرات طمعورزی به آنان را نخواهد داشت. و اگر حاکمان ظلم و ستم بر رعیت روا دارند و حقوق مدنی و سرمایه ملی ضایع شود و قدرت و ثروت در انحصار یک جناح یا طبقه باشد و صدای مظلوم در نطفه خفه شود منفور درگاه رب العالمین و مردم خواهند شد.
قبل ازحضرت عمر
ایشان در بیان عقیده اهل سنت در این زمینه خاطرنشان کرد: اهل سنت چیزی به نام سالگرد ماتم نداشته و تبعیت و اطاعت را نشانه محبت میداند؛ چنانچه خداوند در قرآن میفرماید: ای پیامبر، به مردم بگو اگر خدا را دوست دارید اطاعت من محمد را نمایید.
مولوی نیکخوی در ادامه با اشاره به شخصیت والای امیرالمومنین فاروق اعظم رضی الله عنه از ایشان به عنوان ابرمردی یاد کرد که خود لباس پینهدار میپوشید و هیچگاه قصر و عمارت نساخت. نگهبان نداشت و شب با غلامش در مدینه پاسبانی مینمود و مظلوم را دادرسی میکرد و سلاحی نداشت، اما از هیبتش همگی به خود میلرزیدند و بالاخره توسط مشرک مجوسی و بزدل در تاریکی سحرگاه و در حال نماز در محراب رسول خدا به شهادت رسید و آن بزدل پس از مقاومت صحابه ناچار خود را در همانجا به درک واصل نمود.
ایشان در سخنانی به مناسبت شروع دروس طلاب علوم دینی و آغاز سال تحصیلی جدید در هفته پیش رو عزت دینی را در گرو ایمان و علم دین دانسته و نمازگزاران را به ثبت نام فرزندان برای تحصیل علوم دینی دعوت نمود و نسبت به روزه روز نهم و دهم محرم که از روزههای سنت محسوب میشوند تشویق نمود.
دیدگاهتان را بنویسید