یکی از اجزای چهارگانه دین خیرخواهی و نصیحت است – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی محمد موحدی در مراسم نماز جمعه 31 تیرماه این شهر پس از تلاوت آیه«أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَأَنْصَحُ لَكُمْ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ» و حدیث«الدين النصيحة» پیرامون خیرخواهی در اسلام به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: یکی از اجزای چهارگانه دین خیرخواهی و نصیحتی است که در نهاد دین مبین اسلام گنجانده شده و در طول تاریخ انبیا علیهم السلام با ناصح بودن وارد میدان شدن با امانت‌داری با خیرخواهی و دلسوزی وارد صحنه‌ی زندگی دینی مردم شدند و سعی در اصلاح تمدنشان و فرهنگشان و طرز تفکرشان نسبت به مبدا و معاد همتی بود که انبیا علیهم السلام در این راستا تلاش کردن و خیلی هم اذیت شدند. باید بهتر بگوییم که بیشترین رنج و عذاب روحی و جسمی از زمان سیدنا آدم الانبیا علیه السلام تا آخرین و بهترین پیامبر اسلام (ص) و تا به امروز و تا به قیام قیامت الهی در سطح جهان و عرصه‌ی گیتی نصیب کسانی خواهد شد که دلسوزتر باشند. در جامعه‌ی اسلامی، در جامعه‌ی دینی و در فرهنگ و تمدن دین مبین اسلام دلسوزان بیشترین رنج را متحمل شدند. برای دلسوزی گفتند برای دلسوزی حرکت کردند اقدام کردند هزینه کردند بیشترین حملات و هجمات به سمت کسانی شد که دلسوزتر بودند. آن‌ها متهم شدند به آن‌ها انگ‌ها و طعنه‌ها و اهانت‌هایی که نباید و نشاید زده شد. به خاطر رنج دلسوزی، رنج خیرخواهی و رنج نصیحت.

وی ادامه داد: آنجاییکه سیدنا نوح (ع) شخصیتی که همه‌ی پیروان باطل و برحق دین مبین اسلام در طول تاریخ یهودیت، مسیحیت و اسلام سیدنا نوح را می‌پذیرند ولی خب یکی به روش درستش و به حقش و دیگری به روش تحریف شده و سانسور شده و تغییر یافته‌اش. حضرت نوح (ع) به ملت خودشان چه گفتند؟ سوره‌ا‌ی داریم ما در قرآن به نام سیدنا نوح، ما انبیا وظیفه‌ی ما همین است که به شما پیام‌ها و رسالات الهی را تبلیغ کنیم. من آمده‌ام شما را خیرخواهی کنم، خالصانه شما را خیرخواهی کنم و خیر شما را می‌خواهم پیامی از جانب رب العالمین آوردم و از جانب خداوند متعال دانش و آگاهی دارم که شما ندارید چشم‌بسته کورکورانه مبارزه نکنید. حمله نکنید به سمت من سنگ پرتاب نکنید، من را متهم نکنید، اهانت نکنید، نه به خاطر خودم به خاطر این که من خیرخواه شما هستم.

مولوی موحدی افزود: رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: دین خیرخواهی است یعنی اگر خیر خواه نیستی دین ندارید. حضرات محدثین می‌فرمایند: یک چهارم دین خیرخواهی‌است و این خیرخواهی هزینه دارد. شبانه‌روز کسانی که خیرخواهی کردن بیشتر مورد آسیب قرار گرفتند. بیشتر شکنجه شدند آن سیدنا نوح (ع) به این خاطر اسم این پیامبر عظیم الشان را نوح نامیدند از بس بر مردم خودش داد و فریاد خیرخواهی و رسالت ایرائی را بلند داشت به آن نوح گفتند اسمشان عبدالغفار است یا سَکَن نامیدند. ولی نوح صفت غالب ایشان بر اسمشان است از نوحه و داد و فریاد البته در مسیر دادخواهی، خیرخواهی و اصلاح زندگی آنطوری که الله می‌خواهد. یک چهارم دین شما خیرخواهی است. خیرخواه نیستیم سه چهارم دیگر چی هست؟ سوال می‌شود؛ اسلام، ایمان، احسان، نصیحت. اگر این چهار مورد در زندگی ما نبود به قهقرای میرویم و فعلا اگر احساس می‌کنیم خوشیم ناخوشی‌ها در انتظار ماست.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: صحابی از انصار در مدینه بود رسول اکرم (ص) روزی فرمودند که این شخص از اهل بهشت است. صاحبه حساس شدند گفتند ما باید بفهمیم که بهشتی بودن این آقا دلیلش چی هست یکی از رسم های آن زمان تعارف و تکلف نبود مثل الان از او اجازه خواست که با ایشان همراهی کند و شبی دو شبی سه شبی بالاخره مهمانش باشد. دو سه شب که با این مسلمان همراه بود و مهمان بود عمل خاصی از او ندید عملی که به چشم بیاد در اصطلاح ما خیلی پر طمطراق و پر هیاهو باشد نبود. نه نماز شب آنچنانی بود نه روزه‌ای بود و نه آنچنان تلاوت قرآن و ذکری بود. روز سوم سوال کرد فلانی هدف از این که من مزاحم تو شدم و مهمان تو شدم این بود که این فرمایش رسول اکرم (ص) بود بگو در وجود تو چی هست که تو را از دیگران متمایز کرده که رسول الله (ص) بفرمایند که این شخص از اهل بهشت است. گفت که بله شاگردان مکتب رسول اکرم (ص)‌ استعداد کمی نداشتند ما طبق اون چیزی که از اسلام تعلیم گرفتیم باید زندگی کنیم من صبح و شب که بلند می‌شوم و استراحت می‌کنم در دلم نسبت به هیچ احدی از مسلمان‌ها زن یا مرد نه خائنم نه حاسدم و نه کینه‌توزم، چیز دیگری من در وبساط ندارم الله بر من رحم کند و این هم به توفیق شاگردی رسول الله (ص) است.

مولوی موحدی ادامه داد: خیانت، حسادت و بغض و کینه بیجا این‌ها خصلت‌هایی است که شخص را وارد بهشت کرد رفت بهشتی شد در کنار اینکه عابد هم بود حکم شریعت را هم میپذیرد و قبول دارد در کنارش قلب خوبی هم دارد. گاهأ مورد اعتراض قرار می‌گیریم، مورد بی‌مهری قرار می‌گیریم که می‌گوییم فلان حکم‌شرعی این است و حرام اینقدر صبوریم و آنقدر دیگران جسور که در مقابل دیدگان ما به ما اهانت کردند، ما را تنگ نظر معرفی کردند و ما را دشمن، حالا تنگ‌نظری چی و دشمنی با چی؟

سخنران نماز جمعه خواف پیرامون آیه:«وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا» (بعضی از مردم کسانی هستند که لهویات می‌خرند، چیزهای بیخود، بی‌ارزش که ارزشمند شده متاسفانه چرا تا این که مردم را گمراه کنند و بفریبند) گفت: لهو الحدیث چی هست؟ چیزی که باعث گمراهی می‌شود و لهو است بیخود است به فرموده‌ی رب العالمین. کسی نگوید که این‌ها اجتهاد فقهی است و نظر شخصی، نص صریح آیه قران در سوره لقمان. لهو الحدیث چی هست؟ حضرات مفسرین می‌فرمایند: هر چیزی که انسان را از خدا غافل کند لهو الحدیث است. الان غفلت از خدا که عام شده متاسفانه آنهاییکه غافل نیستند خاص‌اند. آن چیزی که انسان را از خدا غافل کند، از قرآن غافل کند، از سنت پیغمبر(ص) غافل کند و نمادی بی‌ارزشی که ارزشمند شود مقتضی و مطلوب این آیه است. و جلوی راه خدا را بگیرد، با خدا سر جنگ، با پیامبر(ص) سر جنگ، با دین سر جنگ، ولی به ظاهر مسلمان در جامعه اسلامی.

مولوی موحدی افزود: سیدنا علی مرتضی (رض) می‌فرمایند: آهنگ نوا و ترانه به صورت خلاصه موسیقی مشمول همین آیه است، کجای کاریم ما! درست است که در زندگی همه آلودگی هست کم یا زیاد ولی چیزی از اصل قضیه و از حقیقت مطلب نباید بکاهد نباید دین اینقدر غریب بشود که بر روی منبر اسلام و بر روی منبر رسول اکرم (ص) به خدا و پیغمبر اهانت شود ما باید گناه خودمان را به گردن بگیریم خدایا رو سیاهم مرا ببخش این خوب است با گردن افرازی در مقابل دین نه در مقابل بنده و امثال بنده بزرگتر از بنده با گردن افرازی و طغیان در مقابل دین ما به جایی نمی‌رسیم اگر ما را به جای هم برسانند جایی نیست و جایگاهی ندارد.

وی ادامه داد: سیدنا عبدالله مسعود (رض) شخصیت مقبول و معلم کوفه، کوفه‌ا‌ی که عمر فاروق (رض) او را ساختند و بعدا پایتخت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (رض) شد. حضرت عبدالله ابن مسعود (رض) به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد خلافت فاروقی در آنجا تعلیمات داشتند، آموزش و پرورش داشتند درخصوص این آیه می‌فرمایند: قسم به آن ذاتی که غیر از او معبودی نیست -سه بار تکرار می‌کند- حضرت عبدالله ابن مسعود (رض) مورد قبولیت عامه صحابی کرام بودند، حضرت علی (رض) وقتی که وارد کوفه شدن کوفه‌ی امام ابوحنیفه کوفه‌ی حنفی‌ها کوفه‌ای که امام اعظم ابوحنیفه در آنجا متولد شدند و به رشادت دینی رسیدند و اساتیدشان ازجمله سید نا علی (رض) بالواسطه و سیدنا عبدالله ابن مسعود (رض) و بسیاری از اصحاب بدر و سابقین اولی که در همانجا مدت‌های مدید علم خودشان را در آنجا مصرف کردند و به سمع و نظر رساندند و شاگرد تولید کردند و حضرت عبدالله ابن مسعود (رض) را اینطور معرفی می‌کنند: الله عبدالله بن مسعود (رض) را رحمت کند که این شهر را پر از علم کرده حضرت علی (رض) در خصوص عبدالله بن مسعود (رض) می‌فرمایند. حضرت عبدالله بن مسعود(رض) می‌فرمایند: قسم به آن ذاتی که هیچ معبودی جز او نیست منظور این آیه آهنگ و ترانه و نوا موسیقی است.

مدرسه حوزه علمیه احناف خواف در ادامه گفت: حضرت جعفر بن‌محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب، امام جعفر صادق (رض) معاصر امام اعظم ابو حنیفه عارف بالله دانشمندی بزرگ و نتیجه‌ی ابوبکر صدیق (رض) ایشان می‌فرمایند: که ترانه و موسیقی لانه‌ی نفاق است. حضرت علی ابن موسی، امام رضا در دستاوردهایی که از این حضرات سادات اهل بیت داریم می‌فرمایند: که غنا و موسیقی قلب را میمیراند، موسیقی آن زمان چی بود؟ کلاسیک نبود و مانند سبک امروزی که نمی‌خواهم نام ببرم و وارد جزییات بشوم حیف منبر در حد خودش بود و این فرمایشات بزرگان دین که نمی‌شود مسلمانی این‌ها را تنگ نظر معرفی کند نمی‌گوید و نمی‌تواند هم بگوید کسی که مسلمان رشیدی باشد که این‌ها نمی‌فهمند این برای چی هست چرا اسلام دین مبین اسلام با موسیقی مشکل دارد علتش چی است موسیقی که فراگیر شده ابتلای عام است نمی‌شود جلویش را گرفت دارای جایگاه شده و مدال گرفته، علتش را باید از روانشناس سوال کنیم، از روانشناس‌های صادق و امینی که می‌گویند: چه نشاط‌انگیز باشد چه حزن‌انگیز اغتشاشات درونی بدن انسان را به هم می‌ریزد دگرگون‌تر می‌کند اختلالات عصبی و روانی می‌آورد و چه بسا افرادی که افسرده‌تر شدند عاملش همین بود کسانی که خیلی خیلی خوشحال شدند و به خودشان و دیگران آسیب وارد کردن عاملش همین بود.

مولوی موحدی افزود: من و شما شاهدیم که در بسیاری از این مجالسی که معذرت می‌خواهم به ریش ما خندیدن و بارها و بارها عیاشی شد و موسیقی پخش شد موارد دیگر هم در حاشیه و متن قرار گرفت آدم کشته شد یا نه؟ تصادفات وحشتناک سلب آسایش عمومی تا پاسی از شب عاملش همین موسیقی بود. انسان از کنترل خارج می‌شود و پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: چیزی که زیادش حرام است کَمَش هم حرام است در خصوص مسکرات و مخدرات حضرت فقها می‌فرمایند: چیزی که زیادش انسان را از حالت طبیعی خارج می‌کند کمش هم حرام است. این به خاطر خیرخواهی بود چه جوانان رشیدی دختر و پسر به خاطر مشکلاتی که برایشان ایجاد شد و پناه آوردن به مواردی که شریعت آنها را نهی‌کرده چه خوردنی، نوشیدنی و چه بوییدنی حتی شنیدنی، خیلی راحت از خودشان فیلم گرفتند و خودکشی کردند بدون اینکه آنچنان مشکلی هم به لحاظ عقلی و یا روحی روانی داشته باشند تصمیم به خودکشی گرفتند عاملش همین موسیقی بود افسردگی بیشتر عدم میل و رغبت به زندگی و نهایتا خود را در معرض سقوط قرار دادن و خود را راحت کردند.

سخنران نماز جمعه خواف پیرامون معاملات اسلامی بیان کرد: شریعت مقدس اسلام خیرخواهی کرده در خصوص معاملات موردوار همینطور عرض می‌کنم که اسلام واقعا دنبال خیرخواهی است اسلام دشمن کسی نیست که ما صدا بلند کنیم که دشمن دشمن کی است ما علما دشمن کی هستیم؟ مبلغین دشمن کی هستند و به تبع خدا و پیامبر دشمن کی است کیا دشمن شما هستند دوستان شما کیا هستند؟ خدای خیرخواه، پیامبر خیرخواه، صحابه خیرخواه، دین خیرخواه دشمن شماست؟ با این چیزها دین و فرهنگ دینی از عرصه خارج نمی‌شود، دین هست.

مولوی موحدی افزود: در باب معاملات، برخوردها، تعاملات حضرت جریر ابن عبدالله بجلی (رض) خواستند اسبی بخرند به مثل خرید اتومبیل، موتورسیکلت یا خانه و زمین امروزی، گفتند قیمت چند؟ سیصد درهم، سیصد سکه نقره، حضرت جری نگاه کردن، دقت و بررسی کردن -در وجود خودمون پیدا کنیم خواص و عوام ببینیم کی هستیم ما ما خیرخواهیم یا بدخواه و خودخواه؟- گفتند: سیصد درهم کم هست و این مرکب شما چهارصد درهم می‌ارزد، شما راضی هستین، گفت بله راضی بودم مشکلی ندارم بعد بررسی دقیق کردن چون قیمت خیلی پایین بود گفتند پانصد درهم ارزش واقعی این می‌تواند باشد شما راضی هستید؟ گفت بله هر چه شما بگویید، نهایتا قیمت این مرکب سواری که حضرت جریر بن عبدالله می‌خواستند بخرند به هشتصد درهم رسید. مسلمان‌ها نکنید از خدا بترسید دین دشمن شما نیست، دشمن همدیگر نباشید قیمت زمین را می‌دانید چند است، آدم ساده‌ای است. حتی عرض‌می‌کنم اگر شما خواستید زمینی برای مسجد یا حوزه‌ی علمیه یا هر مکان دینی بخرید اجازه ندارید کسی را در معذوریت قرار بدهید باید از عشق دل زمین خودش را در اختیار ما بگذارد شرایطش را در نظر بگیرید.

آیا می‌دانید مسجد النبی چطور توسعه پیدا کرد؟ بر روی قبرستان مشرکین پیامبر (ص) فرمودند خیلی خب تسطیح کنید، قسمتی از اضلاع زمینی که می‌خواستند برای مسجد درنظر بگیرند زمینی بود مال دو تا بچه‌ی یتیم در مدینه منوره آن هم ابتدای امر اسلام در دولتکده‌ی اسلامی آن بچه‌های یتیم گفتن که ما پول نمی‌خواهیم همینطور رایگان واگذار می‌کنیم به پیامبر اسلام و واقعا اگر ما هم می‌بودیم همین کار را می‌کردیم اما پیامبر (ص) که خیرخواه بودند قبول نکردند و نپذیرفتند باید قیمت‌گذاری شود و وقتی قیمت‌گذاری کردند، پول را به آن دو تا بچه‌ی یتیم دادند. شما می‌دانید بچه یتیم کسی‌است که هنوز به سن بلوغ هم نرسیده مواظب باشیم با همدیگر چه کار می‌کنیم. با پول خرید زمین آن دو تا بچه یتیم را. قابل توجه من ملا و شما و فرزندان ما، مسلمانی یک ضلع چهارمش همین خیرخواهی است.

وی ادامه داد: آن حضرت مرکب را به هشتصد درهم خریدند و بعد گفتند که شخص طرف مقابل و آقایانی که آنجا بودند گفتند این بابا به سیصد سکه نقره راضی بود شما چرا گران خریدید شما چرا به هشتصد درهم خریدید گفتند بله من مقتدی اسلامم و این فرزند امت اسلام چه گناهی کرده که به خاطر دیدن جایگاه من که من مسلمان نمازگزار معتمر مطوف بیت الله از من قبول کرده به پانصد درهم به چهارصد درم به سیصد درهم ولی من وجدان خود را چه کار کنم که من در دست محمد بن عبدالله (ص) دست دادم گفتم یا رسول الله با چی با شما بیعت کنم گفت بیعت کنید که خیرخواه یکدیگر باشید. بارها خیرخواه همدیگر باشیم همدیگه را متضرر نکنیم و به فکر جیب خود و فرزندان خود تنها نباشیم طرف مقابل را برادر و خواهر و فرزند خود ببینیم و او را بدانیم که واقعا هم همین‌طور است، من به این خاطر که بیعت کردم با اسلام و یکی از موارد بیعت خیرخواهی با مسلمان است وجدانم قبول نکرد که به سیصد سکه بخرم قیمت این زمین هشتصد میلیون است نه سیصد میلیون به این می‌گویند مسلمانی.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: یکی از مهم‌ترین معاملاتی که در سطح جامعه متداول هست معامله ازدواج است بارها عرض کردم و تا زنده باشم هم می‌گویم، حقیرم ولی می‌گویم، جوانی آمده به خواستگاری شما این پسر و این دختر خواستگارهای زیادی دارند پسر و دختر خیلی خوبین و همه خوبند مگر خلافش ثابت باشد ولی چرا برای فرزند امت اسلام ما می‌آییم حرف در می‌آوریم که حالا که دختر را به ما ندادند باشد به او هم ندهند شما پسر ندارید نوه ندارید از خدا نمی‌ترسید؟ شما نماز نمی‌خوانید نام خدا و محمد بر زبان شما نیست؟ آنها از شما چه خواستند؟ فکر کنید حاضرند و شما را می‌بینند. چرا جلسه‌ی خواستگاری به هم زدید؟ با یک تلفن با یک پیام با یک نجوای شیطانی مگر شما بی‌عیبید شما جوانی خود را فراموش کردید که برای جوانان ما مشکل ایجاد می‌کنید به ما ندادند به او هم ندهند این صفت شیطان است والله با این صفات ما به جایی نمی‌رسیم و نرسیدیم جامعه رشد نکرد و رشدی که بعد از هزار و دویست سیصد سال باید ما می‌کردیم و رشدی نداشتیم چرا بدخواه همدیگریم چرا ظلم می‌کنیم چرا خیانت کردیم چرا حسادت کردیم چطور وارد بهشت می‌شویم ما خواستیم برای دختر خودمان برای پسر خودمان بهشتی فراهم کنیم ولی جهنم را برای خودمان فرزندانمان خریدیم آنها را جهنمی کردیم آنها را بدخصلت و بدصفت بار آوردیم که فرزندم اگر به جایی نرسیدی کاری کن که کسی هم نرسد، درست بود؟ مسلمانی بود؟

این یعنی آمدن به مصلی، رفتن به حج عمره این یعنی دعوت کردن علما آمدن به مسجد یعنی این؟ تهش به اینجا ختم شده؟ خیرخواهی اسلام چی هست؟ اگر کسی به لحاظ دیانت و اخلاق خوب است دختر بدهید آقا شما چقدر مهریه می‌توانید پرداخت کنید اینقدر خیلی خب به این می‌گویند ازدواج اسلامی و حزب‌اللهی و به وحده لاشریک له اگر به حرف نکنید خیرخواهی نکنید عامل رواج فساد، زنا، منکرات، اعتیاد و خودکشی در جامعه من و تو هستیم. این جوان‌ها نیاز دارند که دستشان را بگیریم به حرف که نمی‌شود ما بیاییم روی منبر وقت را پر کنیم آخر سر هیچکس در و دیوار یا عده‌ی معدودی سروران عزیز خیرخواهی همین است که همه‌ی فرزندان این شهر و شهرستان و هر فرزند مسلمانی را فرزند خود بدانیم او را نوازش کنیم از او حمایت کنیم و سنگ جلوی پای جوانان به نوجوانان نیندازیم که اینها امید داشته باشند اگر امید نداشته باشند به خدا به مسجد هم نمی‌آیند.

وی ادامه داد: شما همیشه از ایمان و یقین صحبت کنید همیشه فضایل بگویید همیشه از دین بگویید ولی دست این جوان را نگیرید دلش را تالیف ندهید قلبش را گرم نکنید شما چه می‌گویید شما چی از اسلام فهمیدید پیامبر اکرم (ص) اگر تبلیغ دین می‌کردند از جیب مبارک داشته یا نداشته خودشان خرج می‌کردند. داخل خانه‌ی ازواج مطهرات چیزی برای خوردن نبود ولی شکم مسلمان‌ها را سیر می‌کردند صدها شتر به او می‌دادند ده شتر به او ده شتر به او ولی خودشان پیاده بودند صحابی عزیزشان پیاده بود تازه مسلمان‌ها را دلگرم می‌کردند ما چه دلگرمی برای جامعه داریم ما فقط کاری بکنیم که برای ما مشکلی پیش نیاد ما را دعوت کنند ما را ببرند ما را بیارند ما را بالا بنشانند ما را پایین ننشاند برای ما کافی است این درست بود؟شما باید کاری بکنید که خیرخواهی در جامعه عام شود و این نیاز به حرکت دارد دلسوزی شما را می‌طلبد و در غیر این صورت ما یک تندیس و مجسمه از اسلامیم از همه چیز هم می‌ترسیم ولی باید از یک چیز بترسیم از این که خدایی نکرده در جامعه‌ی ما انسانیت بخشکد.

مولوی موحدی پیرامون مشکلات فضای مجازی گفت: در بحث فضای مجازی خیرخواهی اسلام چی بوده چی جوری برای ما خیرخواهی کرده فضای مجازی را نگاه کنید فیلم‌ها بازی‌های کامپیوتری کمپانی والت دیزنی دارد چی کار می‌کند با این کلمه جوانان نوجوانان کاملا آشنایند کمپانی والت‌دیزنی چه کارتون‌ها و فیلم‌ها و بازی‌هایی را ساخته علیه اسلام علیه بقعه‌های اسلام علیه رجال اسلام فرزندان من و شما یا شاید خودمان درگیریم با این قضیه و می‌بینیم و ضمیر ناخودآگاه ما درگیر می‌شود از اسلام می‌مانیم خدایی نکرده بدخواهی آن‌ها را نگاه کنید خیرخواهی ما که بازی در اسلام مشروع است ولی تحت ضوابط. با این اسم فرزندان ما خیلی آشنا هستند، زامبی شاید بعضی الان متعجب شوند شگفت‌زده شوند، زامبی یعنی همان جسد متحرکی که برای ما ساختن تا تاریخ را سانسور کنند تغییردهند حذف کنند و جفا کنند بر خیرخواهی در کشور برزیل در قرن هفدهم در سال 1678 میلادی به مدت هفده سال تا سال 1695 میلادی زامبی پالمارس یک سیاه‌پوست برزیلی‌ مسلمان آزادی‌خواه در مقابل استعمارگران هلندی و اسپانیایی بلند شد و با قاچاق انسان از آفریقا به آمریکای لاتین مبارزه کرد نهایتا بعد از هفده سال جهاد مسلحانه و غیرمسلحانه برای آزادی از شکنجه‌گاه‌های هلندی و اسپانیایی وقتی که به دست هلندی‌ها افتاد او را قطعه قطعه کردند و نامش را به عنوان یک مرده متحرک در فیلم‌های هالیوود از سال 1968 میلادی به این طرف در اولین فیلمی که ساختند که معروف شد به اسم Night Of The Living Dead یعنی فیلم شب مردگان زنده از آن تاریخ شروع کردند به تخریب این آزادی خواه‌ و استقلال خواه و انسان خیرخواه تا به امروز این کارتون‌هایی که از اجساد متحرک می‌بینید بازی‌هایی که از زامبی می‌بینید بازی‌ها و فیلم‌هایی که از زامبی می‌بینید از یک مسلمان انقلابی شجاع مجاهد مسلمان سیاه‌پوست برزیلیایی بوده که در مقابل این خائنین به تاریخ و ملت ایستاده و ما داریم در داخل خانه خودمان فیلمش را می‌بینیم یا بازیش را فرزند ما دارد بازی می‌کند.

وی ادامه داد: بروید در تاریخ بررسی کنید تاریخی که به دست این غربی‌های خائن حسود و کینه‌توز سانسور شده زامبی کی بوده؟ یک خیرخواه به تمام معنا کیا این کارا را کردند و می‌کنند؟ کسانی که آدمکش‌ترین انسان‌های روی کره‌ی زمین بودند و هستند می‌گویند شما آدم کشید شما تروریستید و زامبی چرا؟ شما نباید جلوی ما بلند بشید ولی اسلام چه می‌گوید عمر فاروق می‌گوید: خیری در وجود شما ملت نیست اگر از ما حمایت نکنید و انتقاد نکنید. اسلام می‌گوید: در وجود امرا و مسئولین خیری نیست تا زمانی که ما نپذیریم.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: می‌دانید بزرگترین قتل‌عام تاریخ در کجا اتفاق افتاده و به تبعش در سطح کره‌ی زمین؟ بزرگترین قتل‌عامی که در تاریخا افتاده به دست رهبران استعمارگر امریکایی در ایالات متحده آمریکا بر علیه سرخ‌پوست‌ها اتفاق افتاد آن زمانی که جرج واشنگتن اولین رییس جمهور آمریکا گفت که کشور سرخ‌پوستان باید از بین برود در هیچ جای تاریخ این مطلب را ننوشتند سانسور کردن و به تبع در خاورمیانه و در موسم حج در شبه جزیره‌ی عربستان نشست برگزار می‌کنند و برای اسلام و مسلمین دارند سوگواری و دلسوزی می‌کنند که ما چطور به داد بشریت برسیم کیا این کار را می‌کنند کسانی که زمانی صد میلیون سرخ پوست را قتل عام کردند هشتاد درصد بودجه امریکا را هزینه کردن تا سرخ‌پوست‌ها قتل‌عام شوند این کشور کشور سرخ‌پوست‌ها بود ولی به دست این مهاجرین مستمر قرار گرفت همه را از دم تیغ گذراندند. توماس جفرسون سومین سومین رییس جمهور آمریکا می‌گوید که تا تلاش نهایی باید کاری کنیم که یک سرخ‌پوست در امریکا زنده نماند. روزولت برنده‌ی جایزه صلح نوبل می‌گوید که امریکا سود زیادی از قتل عام و از کشتار سرخ‌پوست‌ها به دست آورده و ما آن روزها را نباید فراموش کنیم، ببینید خودخواهی به این می‌گویند که ما نتوانیم دیگری را در مقابل خودمون تحمل کنیم خودخواهی به این می‌گویند که ما فرهنگ دین مبین اسلام را خودخواهانه تصور کنیم و آن‌ها را خیرخواه خود.

مولوی موحدی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: انشاالله الله تعالی از همه اعمال عید قربان را بپذیرد از حاجی و غیر حاجی، خدایا حاجی را ببخش و کسی که حاجی برای او طلب مغفرت می‌کند خدایا او را هم ببخش حاجی کسی که قصد بیت‌الله را دارد و عاشق بیت الله است با صداقت به حج رفته با امانت داری به حج رفته حق کسی را تلف نکرده مال کسی را نخورده جای کسی را تنگ نکرده انسان رفته و انسان برگشته ما به این مسلمان می‌گوییم حاجی و از او طلب دعا داریم. در میخانه ببستند خدایا مپسند/که در خانه‌ی تزویر ریا بربندند، درسته شاید در عمر خودمان یک قطره ویسکی و ودکا و شامپاین نخورده باشیم گر مِی نخوریم تعنه مزن مستان را، خیرخواه باش او را نصیحتش تعنه نزن، من عرق نخوردم، عرق نخوردی؟ به تو بگویم چی داری میخوری که از عرق نجس تراست؟ عرق هم نجس است ولی نجس‌تر از عرق چی خوردی قبول نمی‌کنیم این مِی از گلوی ما پایین نرفت لقمه‌هایی شاید پایین رفته که از ویسکی هم نجستر مسکرتر بوده ما را مست کرده بلاتشبیه در مقابل حق انسانیت در مقابل حق مردم حق زیردستان بیاییم خیرخواه همدیگر باشیم.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در ادامه گفت: بیایم دعا کنیم برای آقای رییسی برای رییس جمهور دعا کنیم که خداوند متعال به ایشان توفیق بدهد و این مشکلات اقتصادی را از سر راه مردم ما بردارد بیاییم دعا کنیم برای کابینه‌ی ایشان، بیایم دعا کنیم که خداوند متعال مسیولین ما را شجاع‌تر با شهامت تر خالص تر امانتدار بگرداند و خداوند متعال ناصحین و معاونین خیرخواهی را در کنارشان قرار بدهد تا خدایی نکرده تا ابدالآباد هیچ پدری شرمنده‌ی زن و فرزندش نباشد چه برای ازدواجشان چه برای لقمه نان سفره شان چه برای لباسشان و ما می‌توانیم این خیرخواهی را بکنیم از خود شروع بکنیم و آبروی ملت را حفظ کنیم گاهی از اوقات در منزل خودمان نان خشک بخوریم گوشت زیاد داریم در داخل فریزر، برنج زیاد داریم در منزل، روغن زیاد داریم، خوراکی و پوشاک هیچ مشکلی در داخل منزل کسی ندارد از این حیث هیچکس دارای مشکل نیست، بیاییم گاهی از اوقات در داخل خانه نه بیرون از منزل لباس کهنه بپوشیم همون لباسی که دانش‌آموز ما و دانشجوی ما و یا طلبه ما می‌پوشد و توان خرید یک جفت کفش ندارد، توان خرید یک لباس را ندارد، بیایم در داخل منزل لباس کهنه‌ی زمانی که کارگر بودیم و الان میلیونر شدیم آن لباس زحمتکشی را بپوشیم و به خود نگاه کنیم که ای دل غافل من الان در این چنین موقعیتی هستم درخانه‌ی من را در زدن از من کمک می‌خواهند از من دختر می‌خواهند ببینم چه مشکلی می‌توانم از این امت حل کنم گرسنه‌اند نمی‌زند همسایه‌اند قوم و خویشند چرا به کمیته امداد بروند چرا آنها به درب صالحین بیاییند مگر این قوم خویش ما و تو نبود؟ ما باید در منزل او می‌رفتیم هر مشکلی دارید من در خدمتتون هستم فامیل در خدمتتون هستم اسلام به این می‌گویند دین به این می‌گویند و خیرخواهی واقعی در این است.

وی ادامه داد: کسبه‌ی محترم از فرصت حسن استفاده را ببرند مشتری را می‌بینند شرمنده‌اش نکنند کمکش کنند مالکین موجران منزل و مغازه با توافق دو طرفه عقد اجاره ببندند چه عالمید چه غیر عالم از خدا بترسید. توافق دو طرفه برادر عزیزم فرزند عزیزم شما چقدر می‌توانید کرایه پرداخت کنید باهم بنشینید مصالحه کنید نه این کرایه را می‌دهید بنشین نه برو بیرون اسرایلید والله امریکا شمایید، هر جا بروید با خودتان آلودگی می‌برید نه کرایه ما همین است فلانی آمده گفته ده میلیون گفته پونزده میلیون بگوید اشتباه کرده جوانان ما که ندارند، جوانان ما را اگر فاسد می‌کنیم خودمان فاسد می‌کنیم هی نگوییم که کی چکار کرده من و تو چیکار کردیم ما آب به آسیاب دشمن ریختیم. دشمنی که خواست این جوان ما زانی سوداگر مرگ هر چیزی را بفروشد تا بتواند کرایه‌ی تو هزینه‌ی زندگی و عیاشی من و تو و زن و بچه‌ی ما را بدهد. کرایه دیرتر شده تکرار مکررات فرمایشات جناب خطیب در روز عید قدار نفرستیم در مغازه الان در شهرهای بزرگ و فردا یا صبا خدا نکنه جلوی این فتنه راباید بگیرند کسانی که بالاخره دستی در دست دارند افرادی را بفرستند بگویند که بله شرخر بفرستند درب منزل و مغازه که آبرو و حیثیت طرف را ببرد تا مجبور شود یا آن کرایه را پرداخت کند یا مغازه و منزل را تخلیه کند این مسلمانی نیست.

مولوی موحدی در پایان افزود: «الملک یبقی مع الکفر ولایبقی مع الظلم» ملک شما، زندگی شما و هستی شما با کفر شاید بماند تا دم مرگ ولی با ظلم عاقبت نخواهد داشت و روزی خواهد بود که شما همان محتاجی باشید که دیگران بودند. و خلاصه که سعی کنیم خیر خواه همدیگر باشیم خیرخواهی هم این است که خدا گفته، پیامبر (ص) صحابه کرام و اهل بیت فرمودند خیرخواهی همین است که ما در این برهه از زمان آن همبستگی لازم را در کنار همدیگر حفظ کنیم و این با حرف امکان‌پذیر نیست باید اقدام عملی بکنیم باید از طمع و حرص خود کم کنیم و طمع و حرص دیگران را که به جا به اندازه و حسب نیازشان هست آن‌ها را ببینیم.

اشتراک گذاری