6295

کم‌فروشی برابر با ایمان‌فروشی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی مهرداد فرهمند، در مراسم نماز جمعه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ) و حدیث(کل المسلم علی المسلم حرام دمه و ماله و عرضه) پیرامون موضوع کم‌فروشی و پذیرش اسلام و عمل به آن در تمام بخش‌های زندگی به ایراد سخن پرداخت.

سخنران نماز جمعه خواف در آغاز سخن بیان داشت: یکی از بزگترین نعمت‌های خداوند، اسلام و ایمان است. خداوند اسلام را به عنوان برنامه‌ای برای بشر قرار داده است تا انسان برنامه‌ خود را طبق آن تنظیم و به فلاح و رستگاری برسد و در دنیا نیز آرامش حاصل کند. اسلام دین تک بُعدی نیست و دینی است که تمام ابعاد زندگی بشر را در نظر دارد. ابعاد اسلام مختلف است مانند عبادات، اخلاقیات، معاشرات و… .

مسلمان کامل، باید تمام ابعاد اسلام را در نظر بگیرد.

مدرس حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان افزود: الله تعالی می‌فرماید: (ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً) به صورت کامل وارد اسلام شوید. یکی از شاخه‌های اسلام، خدمت و نفع‌رسانی به خلق است‌. پیامبر(ص) می‌فرمایند: بهترین مردم کسی است، که فایده‌اش برای مردم بیش‌تر باشد. همان‌طور که اسلام تشویق به خدمت دارد، همان‌گونه هم تاکید دارد که به حقوق مادی و معنوی مردم آسیب نرسد.

وی ادامه داد: اسلام بر حقوق مردم، تاکید بسیار زیاد دارد. دو سوره در قرآن داریم که با (ویل) شروع می‌شود و هردو سوره هم مربوط به حقوق مردم است؛ یکی (ویل لکل همزة لمزه) وای بر هر عیب‌جوی طعنه‌زننده و غیبت کننده. این سوره در مورد حیثیت، اعتبار و شخصیت مردم است. پیامبر(ص) در حجة الوداع فرمودند: هرچیزی که متعلق به یک مسلمان است، اگر کسی بخواهد به آن دست‌درازی و تجاوز کند حرام است و از مهم‌ترین موارد آن آبرو، اعتبار و حیثیت یک شخص است.

مولوی فرهمند خاطرنشان کرد: طعنه و ایراد گیری، از بزرگ‌ترین گناهان است. کسی که طعنه و ایراد وارد می‌کند گویا با آبروی طرف مقابل بازی می‌کند. برخی اوقات، قباحت و زشتی طعنه زدن بیش‌تر می‌شود، اول، زمانی که کسی به چهره‌ی شخصی طعنه بزند و ایراد بگیرد. وقتی کسی به چهره‌ی دیگری طعنه بزند، گویا به خلقت خداوند ایراد می‌گیرد.

سخنران نماز جمعه خواف در ادامه افزود: دوم، طعنه زدن به پدر و مادر کسی است چون جزو مواردی است که شخص دخل و تصرفی در آن ندارد. قباحت و زشتی این کار بسیار زیاد است. پیامبر(ص) طعنه‌زدن و ایراد گرفتن از پدر و مادر کسی را از جهل و نادانی شخص می‌دانستند. مسلمان نه تنها نباید بر کسی عیب بگیرد بلکه اگر عیبی می‌بیند، آن را مخفی نگه دارد. پیامبر(ص) فرمودند: کسی که عیوب و لغزش‌های یک مسلمان را می‌پوشاند، الله عیوب و گناهان آن شخص را می‌پوشاند و او را مورد مغفرت و آمرزش خود قرار می‌دهد.

غیبت‌ قلب انسان را فاسد می‌کند

مدرس حوزه علمیه نشتیفان گفت: متاسفانه امروزه، غیبت کردن نقل مجالس ما شده است و بدتر از آن این است که خیلی این کار را گناه نمی‌پندارند. غیبت‌کردن قلب انسان را فاسد می‌کند و سبب کینه و عداوت بین دوستان می‌شود. غیبت‌کردن حق‌الناس است و آن را کوچک نشماریم. به برخی که می‌گوییم غیبت نکنید، می‌گویند: ما حقیقت را می‌گوییم. این حقیقت‌گویی غیبت است و اگر دروغ بگوییم، دیگر تهمت زدیم و گناهش بالاتر است. کارها و اعمال خود را برای دیگران انجام ندهیم چون اگر کسانی باشند که بر گردن ما حق داشته باشند، اعمال ما در روز قیامت برای آن‌ها محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دومین سوره‌ای که با کلمه‌ی (ویل) شروع می‌شود سوره مطففین است‌. خداوند می‌فرماید:(ویل للمطففین) وای بر کم‌فروشان. امام قرطبی(رح) می‌فرماید: مطفف از تطفیف گرفته شده است و به معنای کاستن، قلیل و اندک است. در معنای دیگر، کم‌فروشی و کم‌کاری نیز هست. این کم‌کاری ممکن است در عبادت نیز باشد مثلا درست اداء نکردن ارکان نماز یا این‌که زکات به درستی اداء نشود.

مولوی فرهمند تصریح کرد: معنای درست و اصلی مطففین در بحث کیل و وزن و خرید و فروش است. مثلا شخصی به جای کامل کردن وزن اجناس، مقداری از آن کم می‌کند و به قیمت وزن کامل می‌دهد. کم‌فروشی مخصوص اشیای وزنی و کیلی نیست، گاهی در مقدار و کمیت و گاهی در کیفیت است.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: یکی دیگر از مصادیق کم‌فروشی و کم کاری این است که شخصی کارگر و کارمند است و از وقتی که برای او تعیین شده است، کم‌تر کار می‌کند و مقداری از اول یا وسط یا آخر کار می‌زند و در آخر حقوق کامل دریافت می‌کند. رزقی که این شخص به دست می‌آورد، رزق حلال نیست‌. گاهی صاحب‌کار، کارگری را اجیر می‌کند و از او کار می‌کشد و دستمزد او را دیر پرداخت می‌کند و این هم نمونه‌ای از کم‌فروشی و کم‌کاری است. گاهی اوقات برخی افراد پول کارگر را یا کم‌تر می‌دهند و یا پول کارگر را نمی‌دهند.

مدرس حوزه علمیه تعلیم القرآن در ادامه بیان داشت: از مصادیق دیگر مطففین، معلم و مدرسی است که در تعلیم و تعلمش کوتاهی می‌کند، حال چه از وقت بزند یا حق مطلب را اداء نکند. اگر چنین شخصی در پایان ماه به خاطر این مسئولیت حقوقی دریافت می‌کند، این رزق حلال محسوب نمی‌شود. یا آن پزشکی که از بیمار ویزیت دریافت می‌کند تا او را معالجه کند و از توان و تخصص خود استفاده نمی‌کند و از وقت خود برای بیمار به کار نمی‌گیرد و یا تخصص ندارد و بیمار را معالجه می‌کند و با جان آن بیمار بازی می‌کند، این هم کم‌کاری کرده است و پول او رزق حلال محسوب نمی‌شود.

کم‌فروشی باعث از بین رفتن اعمال در قیامت می‌شود

وی بیان کرد: یکی دیگر از مصادیق کم‌کاری، این است که مسئولیتی را قبول کنیم و در قبال آن تعهد نداشته باشیم. این مسئولیت یا در قبال یک شخص است یا یک جامعه‌. گاهی اوقات مسئولیت در قبال جامعه است. کسی که مسئولیت یک شهر، استان یا کشور و… را به عهده می‌گیرد باید بداند که یا نباید مسئولیت قبول کند و یا اگر مسئول شد و شانه خالی کرد، الله متعال او را مورد مواخذه و بازخواست قرار می‌دهد و این حقوق او رزق حلال محسوب نمی‌شود.

مولوی فرهمند خاطرنشان کرد: حضرت ابن عباس(رض) می‌فرماید: ویل یعنی عذاب سخت و دردناک. پیامبر(ص) می‌فرمایند: ویل چاهی در جهنم است که از ابتدا تا انتهای آن مسیر ۴۰ سال راه است که اگر همه‌ی کوه‌ها را داخل آن بیندازند، همه را ذوب می‌کند. در یکی از تفاسیر آمده بود که این عذاب برای کسانی است که مقدار کمی کم‌فروشی و کم‌کاری می‌کنند می‌باشد، حال در نظر بگیریم آن افرادی را که بدون هیچ معیار و مقیاسی اموال مردم را تصاحب می‌کنند و یا با قدرت و نفوذی که دارند، اموال مردم را چپاول و اختلاس و دزدی می‌کنند، که خدای متعال چه عذاب دردناکی را برای آنان در نظر گرفته است.

سخنران نماز جمعه خواف گفت: کم‌فروشی برابر با ایمان‌فروشی است. وقتی از ترازو و وزن کم می‌کنیم، بدانیم که ترازوی دنیا متصل به ترازوی آخرت است. طبق فرموده پیامبر(ص)، اگر کم‌فروشی در جامعه‌ای بیاید، خداوند قحطی و بیماری‌های لاعلاج را برای آن جامعه به وجود می‌آورد. اگر کم‌فروشی و کم‌کاری بیاید، برکت و آرامش از جامعه برداشته می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از عقوبات خداوند برای شخص کم‌فروش و کم‌کار این است که آن شخص در روز قیامت مفلس و فقیر خواهد بود. آن شخص اعمال زیادی دارد اما در برابر خداوند فقیر خواهد بود، چون حق دیگران بر گردن اوست و از خوبی‌های او می‌گیرند و به صاحبان حق می‌دهند.

مولوی فرهمند در پایان بیان داشت: آثار کم‌فروشی در جامعه نیز نمایان می‌شود. اول این‌که وقتی کم‌فروشی و کم‌کاری آمد، اعتماد برداشته می‌شود. دوم این است که فساد اقتصادی و اجتماعی به وجود می‌آید و بین مردم دشمنی و عداوت نمایان می‌شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *