همنشینی با بزرگان، دانشمندان و نیکان باید جزو اصول یک فرد مسلمان باشد.

وی در مقدمه سخنان خویش با توجه به فرارسیدن موسم حج، خطاب به حجاج محترم توصیه نمود: این فرصت تاریخی نصیب شما شده تا زنگارهای تن و روح خودتان را از خود بزدایید. این سفر بهانه‌ای‌ست برای اینکه همه بتوانیم از خباثت‌های ظاهری و باطنی دوری کنیم. چه سعادتی‌ست برای آنانی که از تک تک این لحظه‌ها استفاده می‌کنند و خود را مزیّن به صفات پاک انسانی می‌کنند.
ایشان افزود: فلسفه خلقت بشریت این است که به خود آییم و زندگی حیوانی خود را کنار نهیم و انسانیّت را در خود ترویج دهیم.
دکتر جامی‌الاحمدی خاطرنشان کرد: انسانها دارای عقل و خردی هستند که حیوانات از آن بی‌بهره‌اند. برای انسانها، عدّه زیادی پیامبر فرستاده شد تا اساس خلقت آفرینش را برای آنها توضیح دهند. اگر انسان لحظه‌ای به خود زحمت می‌داد و خِرد و فکر خود را بکار می‌بست باز می‌فهمید این همه نعمت الهی بیهوده آفریده نشده است.
وی ادامه داد: وقتی یک دانشمند غیرمسلمان برای اولین بار پا روی کره ماه می‌گذارد، وقتی چشم او به زمین می‌افتد آن را به اندازه یک نخود می‌بیند. این غیرمسلمان چشمانش به اشک می‌آید که این همه انسان و دیگر مخلوقات در داخل این کُره بسیار کوچک زندگی می‌کنند و این زمین در مقابل کل هستی چقدر ناچیز است.
ایشان تصریح کرد: ما مسلمانان از پیامبر اکرم(ص) تبعیت می‌کنیم و به حقایقی که ندیده‌ایم باور داریم. این همه آثار خلقت را می‌بینیم، شرط انصاف نیست که بندگی او را نکنیم.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن مجید داستان اصحاب کهف را ذکر می‌کند که حاوی پیام‌هایی‌ست.
اولین پیام برای بشریت طبق مَثَل معروف “از تو حرکت، از خدا برکت” است. خداوند در بسیاری از آیات بر اهمیت تلاش و کوشش و تحرّک صحّه می‌گذارد.
خداوند متعال می‌فرماید: “والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا” کسانی که در راه ما حرکت و جهاد کنند ما راههای سعادت و هدایت را برایشان باز می‌کنیم.
در جایی دیگر می‌فرماید: “و أن ليس للانسان إلّا ما سعى” هیچ چیز نصیب انسان نمی‌شود مگر در سایه سعی و تلاش.
ایشان افزود: مسلمانی که برای خود و جامعه، خدمت، فعالیت و تحرّکی ندارد همچون مرده متحرّکی است که خداوند هیچ برکتی در زندگی او قرار نداده است.
دومین پیام این قصه، این است که خداوند متعال شرایط اظهار حق را در مقابل ظالم و ستمکار روشن می‌کند. خداوند در این سوره یاد می‌دهد که انسانها اگر با حاکم ظالمی روبرو می‌شوند نباید ساکت بنشینند؛ بلکه باید حق خود و هم‌نوعان خود را فریاد بزنند. اصحاب کهف در مقابل ظالمان خود ساکت ننشستند، بلکه بلند شدند و قیام کردند.
پیام سوم این داستان، همنشینی با نیکان است. اگر سگ اصحاب کهف باشد و با افراد نیک همنشینی کند، مقامی بلند دارد. اما اگر انسانی باشد که خداوند وعده کرامت او را داده، ولی با افراد نیک همنشینی نکند، به درجه حماقتی می‌رسد که حیوان از او بهتر است.
ایشان تاکید کرد: همنشینی با بزرگان، دانشمندان و نیکان باید جزو اصول یک فرد مسلمان باشد؛ مخصوصاً جوانان و نوجوانان.
پیام چهارم این قصه، تاکید بر کسب روزی حلال و پاک است. ما باید به دنبال رزق و روزی حلال باشیم و از مواردی که حرام و یا حتی شبهه وجود دارد پرهیز کنیم. یکی از عوامل مهم فساد نسل امروز، مال و رزق حرام است. متاسفانه خیلی از افراد هستند که زندگی آنها با ربا، اختلاس و مفاسد دیگر تغذیه می‌شود. هدف انسان در انتخاب هر شغل و حرفه‌ای باید طلب رزق حلال باشد.
پیام پنجم این داستان، نرم‌خویی و عدم تندی است.
خداوند متعال می‌فرماید: “ولیتلطّف” نرمی کنید و خوی تند نداشته باشید و همدیگر را نصیحت به خیر کنید؛ اگر چه فقر، محدودیت و … باشد.
پیام شش این داستان این است که بهترین زمان تحصیل کمالات، دوران جوانی است. خداوند می‌فرماید: “انهم فتیة آمنوا بربّهم و زدناهم هدی” قطعا آنها جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایت آنها افزودیم.

دکتر جامی‌الاحمدی تصریح کرد: ما مسلمانان سعی کنیم فقط اسماً مسلمان نباشیم. سعی کنیم از احوال یکدیگر باخبر باشیم و برادروار در کنار هم زندگی کنیم. پیامبر(ص) مبعوث شد تا هدایت را برای کل امت بیاورد، نه فقط برای یک شهر و روستا. علما و فرهیختگان نیز مختص منطقه خاص نیستند؛ بلکه باید نگاه‌شان جهانی باشد.
ایشان افزود: در خبری آمده بود که ترامپ به عکس مسجدالحرام نگاه می‌کند و چنین می‌گوید: هر موقع می‌خواستید به عربستان بروید به این عکس خوب نگاه کنید که در این عکس یک جذبه‌ای است که انسانها را به سمت خود می‌کشاند و انسان را متحول می‌کند. ما باید به این بنگریم که همین ترامپ هم شایستگی و قابلیت هدایت را دارد؛ همان نگاهی که پیامبرمان به ابوجهل و ابولهب داشت. به جای اینکه بر دیگران آرزوی مرگ کنیم، برایشان طلب هدایت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *