نور ایمان در شخص حلال‌خور پدید می‌آید.

ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: این را بدانیم اگر به مسئله حلال‌خوری و اجتناب از حرام توجهی نداشتیم و از هر طریقی مال جمع کردیم و تغذیه شدیم شک نکنیم در همین دنیا ضربه را خواهیم خورد و این ضربه در خانواده و حتی نسل‌مان نیز تاثیر می‌گذارد.
وی افزود: گاهی اوقات الله متعال انسانها را بر اثر عملکرد ضعیف‌شان تنبیه می‌کند و آنها را در تنگنا قرار می‌دهد، اما این انسانها بر خداوند تهمت می‌بندند و فراموش می‌کنند که چه جنایت‌هایی را مرتکب شده‌اند. وقتی فقر به سراغ‌شان می‌آید به خدا اینگونه اتهام می‌زنند: «فیقول ربی أهانن» خداوند مرا خوار کرد. اما الله پاسخ می‌دهد: «کلّا بلا تکرمون الیتیم، و لا تحاضون علی طعام المسکین، و تأکلون التراث أکلاً لمّا و تحبون المال حبّاً جمّاً» هرگز؛ شما یتیمان را گرامی نداشتید. و فقیر را بر سفره طعام خود به میل و رغبت ننشاندید. و مال ارث را به تمامی می‌خوردید (و مراعات حق وارثان ضعیف مانند زنان و دختران و صغیران را نمی‌کردید) و سخت فریفته و مایل به مال دنیا ‌بودید (و به ثواب آخرت هیچ نمی‌پرداختید).
ایشان با تأکید به برخی از آیات قرآن کریم مبنی بر «استفاده از حلال‌ها و دوری از حرام‌ها» خاطرنشان کرد: خداوند متعال می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ»(بقره/۱۷۲) ای اهل ایمان، روزی حلال و پاکیزه‌ای که ما نصیب شما کرده‌ایم بخورید و شکر خدا به جای آرید اگر شما خالص خدا را می‌پرستید.
خداوند متعال در سوره بقره آیه ۱۶۸ می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» اى مردم از آنچه در زمين است‏ حلال و پاكيزه را بخوريد و از گام‌هاى شيطان پيروى نكنيد كه او دشمن آشكار شماست.
ایشان، اثرات مال حلال را این‌چنین برشمرد و اظهار داشت: از اثرات و فواید حلال‌خوری می‌توان به این موارد اشاره کرد: ۱) نور ایمان در شخص حلال‌خور پدید می‌آید. ۲) این‌چنین انسانی از اخلاق زشت متنفر و به اخلاق نیکو علاقه‌مند می‌شود. ۳) در موقع عبادت‌کردن احساس لذت و آرامش می‌کند. ۴) قلب انسان حلال‌خور از ارتکاب گناه به لرزه و وحشت می‌افتد. ۵) دعای شخص حلال‌خور قطعاً در پیش الله متعال پذیرفته می‌شود.
مولوی باهیئت در زمینه برخی از «مصادیق حرام» با استناد به برخی آیات تصریح کرد: خداوند متعال در سوره نساء آیه ۱۰، تعرّض به اموال دیگران و خیانت به آن را، حرام محض اعلان می‌فرماید و این‌چنین شخصی در قیامت به جهنم انداخته می‌شود. همچنین خداوند متعال در سوره بقره آیه ۱۸۸، به کسانی‌که اموال دیگران را به ناحق می‌گیرند هشدار داده است. همچنین در سوره مطففین، به کم‌فروشان و کسانی‌که در معاملات خیانت می‌کنند، هشدار نابودی و هلاکت آنها را می‌دهد. خداوند متعال در بسیاری از آیات قرآن، رباخواری، سودخواری، کسب مال حرام از راه دروغ، حیله و رشوه را حرام قطعی گردانیده است و در صورت عدم اجتناب از این موارد طبق آیه قرآن دشمن خدا و رسول قرار می‌گیرند.
ایشان در زمینه اثرات لقمه حرام با استناد به اقوال علما و اندیشمندان تأکید کرد: علما و اندیشنمدان در مورد اثرات سوء لقمه حرام می‌نویسند: ۱) قلب انسان را تاریک و سخت می‌کند؛ به طوری‌که هیچ سخنی بر او تأثیر نمی‌گذارد حتی آیات و احادیث. ۲) دعای انسان حرام‌خور به هیچ عنوان در پیشگاه رب‌العالمین پذیرفته نمی‌شود. ۳) انسان را از بهشت محروم و او را وارد جهنم می‌کند. ۴) توفیق و سعادت را از انسان سلب می‌کند. ۵) درهای حکمت بر دل چنین شخصی بسته می‌شود. ۶) بر تربیت اولاد اثر منفی می‌گذارد و روند تربیتی را با خطر جدی مواجه می‌کند. ۷) دین اسلام را تباه می‌کند. ۸) خودش را نیست و نابود می‌گرداند.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف افزود: باید مراقب فرزندان‌مان باشیم، زیرا علت اصلی تباهی فرزندان، حرام‌خوری است. دوستان ناباب نیز نقش مهمی در نابودی و هلاکت فرزندان دارند، زیرا فرزند را به هر نوع گناهی آلوده می‌کنند و بیشترین ضربه را به وی وارد می‌کنند.

ایشان ادامه داد: عده‌ای از انسانهای غافل خیال می‌کنند اگر به حرام متوسل شوند زودتر به رفاه و آرامش می‌رسند و به همین جهت دست به هر کاری می‌زنند. اما علما می‌نویسند: چنین شخصی که به حرام متوسل می‌شود تا زودتر به رفاهیت برسد، مانند راننده‌ای‌ است که می‌خواهد زودتر به مقصد برسد، اما یا تصادف می‌کند و می‌میرد و یا با تأخیر زیاد به مقصد می‌رسد. همچنین این فرد یا بطور کلی از بین می‌رود و یا با یکسری مشکلات و مصائب روبرو می‌شود و خیلی دیر به هدفش می‌رسد که آن هم در نتیجه سبب ذلت و خواری وی می‌شود. عده‌ای دیگر از انسانها نیز تلاش می‌کنند تا به هر قیمتی شده، ثروت والدین‌شان را به نام خود کنند و برای بعد از فوت آنها مدرک جمع نمایند تا دیگران را از آن مال محروم کنند. این افراد بدانند که ظلم بزرگ و حرامی را مرتکب شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *