مردم را به ثبات در دین، اعمال صالح و حفظ وحدت دعوت کنیم

در طول تاریخ، علما و سلف صالح ما برای راهنمایی بشر و اصلاح جامعه نقش اساسی و مهمی ایفا کردند و اگر ما زندگی صحابه کرام رضوان الله تعالی علیهم اجمعین، محدثین، ائمه مجتهدین و اخیراً زندگی علمای دیوبند را بررسی کنیم این موضوع به وضوح مشخص می‌شود. علما هر گاه و در هر زمان بر وظایف خود عمل کردند، هم خودشان و هم جامعه به سمت خیر و صلاح حرکت کرده، اما اگر علما از وظایف خود کوتاهی کردند، هم خودشان و هم جامعه رو به انحطاط رفته است.
ایشان تاکید کردند: بنابراین، اول خود علما باید اهل عمل باشند و خود را اصلاح کنند تا مردم نیز به آنها اقتدا نمایند.
مولانا مطهری خاطرنشان کردند: در آیه “فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون” “اهل الذکر” علما هستند و علت اینکه از علما به اهل ذکر تعبیر شده، چون علما باید بسیار ذکر الله را انجام دهند.
مولانا مطهری در ادامه موضوع، به ترجمه و توضیح حدیث حضرت ابوذر غفاری پرداختند که در آن حدیث، حضرت ابوذر غفاری(رض) از رسول الله(ص) تقاضای نصیحت می‌کند که رسول الله در جواب فرمودند: “أوصیک بتقوی الله عزوجل فانه أزین لأمرک کله” تو را به تقوای الهی توصیه می‌کنم، که تقوا برای تمام کارهایت زینت‌بخش است.
در ادامه حدیث، حضرت ابوذر نصیحت دیگری را درخواست می‌کند که پیامبر می‌فرمایند: بر خود، تلاوت قرآن و ذکر و یاد خدا را لازم بگیر؛ این عملت باعث یاد تو در میان اهل آسمان و نوری در روی زمین می‌شود.
علما می‌نویسند: به وسیله تقوا در همه کارها – چه دینی و چه دنیوی – برکت می‌آید. لذا لازم است اهل علم و علما، به تلاوت قرآن و ذکر الله توجه و اهتمام ورزند.
ایشان در ادامه حدیث حضرت ابوذر غفاری گفتند: باید حرف حق را به مردم گفت، اگرچه باعث رنجش آنان شود؛ چون وظیفه شرعی علما، رساندن مسایل به مردم است.
ایشان، علما را به تزکیه و توجه به نفس توصیه نموده و فرمودند: قبل از اینکه به عیوب مردم بپردازیم باید نواقص خود را اصلاح کنیم.

  • حوزه علمیه احناف خواف در هیچ دوره‌‌ای به هیچکس از کاندیداها وعده یا قول حمایت، قبل از نظرسنجی از مردم نداده و در این دوره هم این چنین خواهد بود

مدیر حوزه علمیه احناف خواف در بخش دیگری از سخنان خویش در زمینه انتخابات خاطرنشان کردند: با توجه به فرارسیدن ایام ثبت‌نام برای انتخابات مجلس شورای اسلامی باید بدانید که حوزه علمیه احناف خواف از تمام افرادی که در این صحنه حضور می‌یابند استقبال می‌کند و این روش نیز از قبل بوده است. حوزه علمیه در هیچ دوره‌‌ای به هیچکس از کاندیداها وعده یا قول حمایت، جدای از نظر عموم مردم را نداده، و لازم است شما علما نیز این روش را داشته باشید.
ایشان افزودند: حوزه علمیه احناف خواف در ادوار گذشته، رسیدن به اجماع کاندیداها را به خودشان واگذار می‌کرده تا خودشان به نتیجه‌ای برسند و در واقع، ما مجری صورت‌جلسه کاندیداها بوده‌ایم. حال کسانی‌که ناآگاه هستند یا بعضاً عده‌ای که اغراض دیگری را دنبال می‌کنند حوزه علمیه را زیر سوال می‌برند!.
ایشان تصریح کردند: مردم را دعوت به ثبات در دین، اعمال صالح و حفظ وحدت نمائیم. در حمایت یا مخالفت با کاندیداها در هر نوع انتخاباتی، نباید گرفتار احساسات شویم که حریم دیانت، صله رحم و برادری دینی نادیده گرفته شود.
ریاست نشست هم‌اندیشی فقهی اهل سنت خراسان خطاب به علما تاکید کردند: جلسات تعلیم و تبلیغ بیشتری برای مردم اعم از برادران، خواهران، جوانان، نوجوانان و خردسالان داشته باشید تا پیوند مردم با دین و علما تقویت شود و همچنین از مکر و حیله‌های دشمنان محفوظ بمانند. رفت و آمد با مقتدیین و عیادت از مریضان در استحکام این پیوند کمک می‌کند.
ایشان افزودند: همدلی و همفکری و مراوده‌های علما با یکدیگر امری لازم، و موجب پیوستگی مسلمانان و تقویت امر دین می‌شود.
مولانا مطهری در زمینه شرایط اقتصادی موجود اظهار داشتند: در طول تاریخ، شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یک ملت متغیر بوده و دیانت، به اشکال گوناگون مورد امتحان قرار می‌گیرد. اما مسلمان واقعی، ایمانش به شرایط زمانه ربطی ندارد و در همه حال، ایمانش ثابت و مراقب دینداری و مدافع دین و مذهب خود می‌باشد.
مولانا مطهری در پایان سخنان خویش فرمودند: فراخوانی جهت جمع‌آوری زندگی و خاطرات حضرت مولانا خواجه شمس‌الدین مطهری(رحمه‌الله) تهیه شده است و از همه علما تقاضای همکاری است تا در این زمینه ما را یاری فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *