محبت، الفت و اخوت بین مسلمین، از آن مواردی‌است که شریعت اسلام بر آن تاکید دارد.

ایشان افزودند: چند حدیث از رسول الله(ص) است که جزء جوامع‌الکلم است، یعنی الفاظ، بسیار مختصر، اما معنا و مفهوم گسترده‌ای را در بردارد.
پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند: از خوبی یک شخص مؤمن و مسلمان این است که آن مواردی که مقصود نیست را ترک کند. متاسفانه در میان جامعه ما افرادی را می‌بینیم که تمام وقت‌شان با موارد بیهوده صرف می‌شود، و به گفته‌ها و اموراتی خود را مشغول می‌کنند که اهمیت ندارد و در روز قیامت باید در قبال آن پاسخگو باشند.
مولانا مطهری ادامه دادند: حدیث دیگری است که سرچشمه بسیاری از نصایح و خیرات است این حدیث است که یکی از صحابه‌ عرض می‌کند: یا رسول الله مرا نصحیتی بفرمایید، پیامبر اکرم(ص) در یک جمله می‌فرمایند: غضب نکن. این یک جمله است، اما معانی گسترده‌ای در آن نهفته است، زیرا منشأ اکثر مفاسد، غضب است. غلبه‌ی غضب بر انسان باعث طلاق، قتل و بسیاری از مشکلات رفتاری می‌شود.
ایشان فرمودند: حدیث دیگری که از جوامع‌الکلم است؛ این است که: هر کس که ایمان به خدا و روز آخرت دارد اگر قصد سخن گفتن دارد و حرف او خیر است بگوید، اما اگر سخنش شرّ است سکوت کند. بسیاری از مشکلات جوامع اسلامی از زبان است؛ غیبت، تهمت، سخن‌چینی و اختلاف‌افکنی، همه بر اثر گفتار ناصحیح است که همه در نامه عمل انسان ثبت می‌شود و در قیامت باید در مورد آنها پاسخگو باشد.
مدیر حوزه علمیه احناف خواف تاکید کردند: محبت، الفت و اخوت بین مسلمین، از آن مواردی‌ست که شریعت اسلام و احادیث رسول الله(ص) بر آن تاکید دارد. در حدیثی آمده: هر کس که ایمان به خدا دارد باید آن چیزی که برای نفس خود می‌خواهد برای دیگران هم همان را بخواهد. اگر چنین حالتی در بین مسلمانان باشد اختلاف و تفرقه‌ای روی نمی‌دهد. متاسفانه جامعه ما طوری شده است که ما می‌خواهیم فقط خودمان باشیم و دیگران نباشند و برای دیگران ضرر و مشکل ایجاد کنیم تا خود در آسایش باشیم.
ایشان یادآور شدند: اگر وحدت، اخوت و الفت در بین مسلمین ایجاد شد، هیچ دشمنی، توانایی تفرقه‌افکنی و اختلاف‌اندازی در بین ما را ندارد چه آمریکا باشد چه اسرائیل، تا جایی‌که نمی‌توانند با نگاه بد به اسلام نگاه کنند. اما این آموزه‌های اسلامی و نصایح رسول الله(ص) که از میان ما رفته است می‌بینیم که این چنین حالتی داریم و مشکلات ما افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *