مولوی خیرالله نیکخوی

دین اسلام دین آزادی و آسان‌گیری است

مولوی خیرالله نیک‌خوی، در مراسم نماز جمعه اهل سنت خواف، ضمن تاکید بر موضوع “آسان‌گیری در امور دینی، عدم سخت‌گیری و فشار در مورد عقاید”، “آزادی در ساخت نمازخانه‌ها” بیان کرد: خداوند دین را بسیار آسان و سهل قرار داده است، اما گاهی اوقات دعوتگران، اهل‌دین و حاکمان اسلامی، آن را بزرگ و سنگین جلوه می‌دهند و برخوردها و نوع دعوت‌ها باعث زدگی شده و باعث شده است، خیلی از افراد از دین فرار کنند. بعضی‌ها با رفتارهای خود باعث تنفر از دین می‌شوند.

گاهی اوقات ممکن است یک مسئول، با عملکرد خود، اسلام و دین را بدنام کند. باید همه مراقب باشیم که در امور دینی، سخت‌گیری بیش از حد نداشته باشیم و بیش‌تر از تکلیف، چیزی نخواهیم. حضرت عائشه(رض) می‌فرمایند: هیچ‌گاه پیامبر(ص) بین دو کار مخیر و مختار نمی‌شد مگر آن‌ که آسان‌تر بود انتخاب می‌کرد.

گاهی اوقات برای از بین بردن یک چالش و معضل، چندین راه وجود دارد، چرا انسان باید اول از خشونت کار بگیرد؟ چرا انسان اول باید با زبان تند و فشار کاری را اصلاح کند؟ چرا برای از بین بردن یک معضل از جامعه، نباید هم‌فکری شود؟ در چنین شرایطی گاهی ممکن است اهل دین هم تحریک شوند و نسبت به دین، سست شوند. گاهی اوقات اولویت‌ها را باید هم مردم و ملت و هم مسئولین و دولت در نظر بگیرند و قبل از برخورد‌ها و شدت عمل‌ها، فرهنگ‌سازی شود.

پیامبر(ص) تا بیست و یک سال در دوران نبوتشان به طرف کعبه که در آن بت بود نماز می‌خواند و یک بت را نیز نشکست. آن حضرت(ص) دل‌های اهل مکه و مدینه را درست کرد و کاری کرد که وقتی در سال ۸ هجری و ۲ سال قبل از وفات، به مکه می‌رود، همه به دست و پایش بیافتند و خود اهل مکه نیز بت‌ها را نابود کنند. پیامبر(ص) انتقام هم نگرفت و همان لحظات فرمود: هرکسی به مسجد الحرام برود، در امنیت است؛ هرکس که در خانه بنشیند و برما شمشیر نکشد در امنیت است و همه را معاف کرد.

همه باید متوجه باشیم که هیچ‌کس نمی‌تواند اعتقاد خود را به زور بر کس دیگری تحمیل کند

امروز جامعه‌ی ما نیاز به امنیت و آرامش، گذشت و چشم پوشی دارد. همه باید متوجه باشیم که هیچ‌کس نمی‌تواند اعتقاد خود را به زور بر کس دیگری تحمیل کند. یکی از وظایفی که خداوند برای مسئولین و حاکمان اسلامی مقرر کرده است، این است که نماز را اقامه کنند و ترویج نماز را دستور کار قرار دهند و خدای نخواسته نباید مانع‌تراشی و محدودیت برای نماز‌خانه‌ها و مساجد صورت گیرد.

وقتی یک شخص مسلمان خانه‌اش را برای عبادت خدا وقف می‌کند، باید از او استقبال کرد و او را دوست داشت. در هر اداره، فروشگاه و بازاری، باید نمازخانه باشد. باید این مسائل مورد تشویق قرار گیرد و ما استدعاء داریم که مسئولین در جهت ترویج نمازخانه‌ها تلاش کنند و محدودیت‌ها برداشته شود. نمازخانه‌ها برای مومنان مانند پدر و مادر مهم هستند و اگر از آنها گرفته شود، بی‌قرار می‌شوند نفرت در دل ایجاد خواهد شد.

دین اسلام دین آزادی و آسان‌گیری است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه (۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) اهل سنت این شهر، با تلاوت آیه (وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ۚ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ۚ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ ۖ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِيرُ) در موضوع سهولت و آسان‌گیری در دین، به ایراد سخن پرداخت.

مولوی نیک‌خوی در آغاز سخن بیان داشت: خداوند به ما دینی عنایت فرموده است که در آن کامل‌ترین، آسان‌ترین، معتدل‌ترین و زیبا‌ترین تکالیف شرعی را به ما بخشیده است. در آیه‌ای که تلاوت شد، خداوند می‌فرماید: (جهاد کنید در راه الله، آن‌گونه که حق مجاهده در دین است).

دین مقام و عزتش بلند است و شایسته مجاهده بالا است؛ دین مجاهده بالا را می‌طلبد و انسان مسلمان هرچقدر برای دین مایه بگذارد، هنوز کم است. این موضوع از باب تشویق است و خداوند از هر انسانی در خور توانش انتظار دارد. این که خداوند از ما مجاهده می‌خواهد منظور این نیست که خود را به حرج بیندازیم، بلکه دین برای آسانی و آرامش زندگی آمده است.

وی افزود: خداوند می‌فرماید: (دین اسلام ملت پدر شما، ابراهیم موحد علیه السلام است و الله متعال شما را پیش از نزول قرآن مسلمان نامیده است و شما را بندگان تسلیم درگاه خود معرفی و در قرآن هم شما را مسلمان نامیده است). قبل از نزول قرآن، خداوند بشارت به امت مسلمان و میانه داده است. خداوند شرافتی به این امت کرامت کرده است که بر همه‌ی امت‌ها برتری دارد.

خداوند می‌فرماید: (خداوند شما را امت مسلمان، امت تسلیم درگاه خود معرفی کرده است که تا پیامبر صلی الله علیه و سلم بر ایمان و اسلام شما گواهی دهد و شما را خلعت و شرافتی بخشد که با وجود این‌که به لحاظ آمدن در این دنیا مؤخر بودید ولی بر امت‌های سابق شهادت و گواهی خواهید داد، پس نماز را برپا دارید، زکات مال بدهید، به ریسمان خداوند چنگ بزنید و الله تعالی کارساز و یاری‌گر بسیار نیکو و خوبی است).

بعضی از جوانان که نسبت به دین آگاهی و مطالعه چندانی ندارند، گمان می‌کنند که دین برای انسان محدویت ایجاد می‌کند و پایبندی به دین یعنی دشواری را به جان خریدن، در حالی‌که الله تعالی وقتی قرآن را بر پیامبر(ص) نازل می‌کند، می فرماید: ای محمد! ما قرآن را برتو نازل نکردیم که خود را به مشقت بینداری مگر این‌که قرآن، پند و نصیحتی است.

تکالیف شرعی که در قرآن و سنت آمده است، همه‌ مفید و حکیمانه است و از سوی ذاتی نازل شده است که هم نیازهای ما و شما را می‌داند و هم بر مقتضای حال و نیاز بشر، تکالیف را وضع کرده است.

امروزه دانشمندان، فواید حلال‌ها و مضراتِ حرام‌های اسلام را دانسته‌اند

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: دین حامل خوبی‌ها و پاکیزگی‌هاست و برای حفاظت انسان از زشتی‌ها و پلیدی‌ها آمده است. خداوند دین را در قرآن این‌گونه معرفی می‌نماید که پیامبری برای شما آمده است و کارش این است که هر آن‌چه که پاکیزه است، برای انسان‌ها حلال کرده است.

امروز دانشمندان تشخیص داده‌اند که غذای حلال چقدر پرمنفعت است و غذای حرام چقدر مضر می‌باشد. خداوند دین را این‌گونه معرفی کرده است که پاکیزه‌ها را برای شما حلال کرده و پلیدی‌ها را حرام قرار داده است و پیامبر صلی الله علیه و سلم آمد که سنگینی‌ها و بارهای گران را از روی دوش امت بردارد.

قبل از اسلام، در ایران و روم، افرادی بر روی سر پادشاهان و وزراء، ساعت‌‌ها می‌ایستادند و آن‌ها را باد می‌زدند و کمر خم می‌کردند. اهرام مصر توسط افراد مظلوم و بردگان ساخته شد و عده‌ای هم آقایی می‌کردند. اسلام آمد و این زنجیرها را برداشت و گفت که همه باهم برابر و برادرند و اگر فضیلتی می‌باشد، براساس تقوا است و کسی نباید برای کسی کمر خم کند.

این همان‌چیزی است که جامعه‌ی متمدن امروز فریاد می‌زند و قرآن این مطلب را ۱۴۰۰ سال پیش برای اعرابی که تمدن نداشتند بیان کرد. گاهی اوقات اسلام در مورد حرام‌ها نیز شرایط اضطرار را در نظر گرفته است. نمونه‌ی آن در قرآن است که حتی در شدید‌ترین مسئله‌ی ایمانی که ایمان به الله تعالی است، خداوند شرایط اضطرار را در نظر گرفته است.

گاهی اوقات شاید یک شخص جانش در خطر باشد، حال اگر این شخص خواسته باشد درجه و قرب الله را حاصل کند و بگوید: جانم فدای الله، باشد که در راه خدا کشته شوم این موضوع جدایی می‌باشد. خداوند متعال رخصتی نیز داده است که اگر شخصی جانش در خطر بود ولی دلش مملو از ایمان بود، آن‌جا رخصت است که کلمه‌ی کفر را به زبان بیاورد و جانش را خلاص کند.

بهترین راه رسیدن به امنیت و آرامش گفتگو و محبت است

مولوی نیک‌خوی افزود: در مورد حرام‌ها، خداوند در قرآن، گوشت خوک و خودمردار، شراب و خون را حرام اعلان می‌کند و بعد می‌فرماید: اگر کسی در شرایط اضطرار قرار گرفت و غیر از این موارد چیزی موجود نبود، جان خود را نجات دهد و بخورد و گناهی نیز برای او نیست.

بهترین راه امنیت و آرامش گفتگو و محبت کردن است. بعنوان مثال ما می‌بینیم که در کشورهای کفر هم بعضی اوقات، افرادی که اسلام را خوب فهمیده‌اند، خودشان حجاب را رعایت می‌کنند، خودشان به نماز پایبندی می‌کنند و خودشان دین را محکم می‌گیرند. دختران محجبه فرانسه از تحصیل محروم می‌شوند اما حجاب را از سر برنمی‌دارند. در آمریکا و کشورهای دیگر، دختران مسلمان، حجاب خود را در بازارهای لخت و برهنه حفظ می‌کنند. ایمان یک امر قلبی است و باید از درون انسان درست شود.

وی تصریح کرد: صورت زیبایی از اسلام، برای دیگران تعریف کنیم. در احکام شرعی سهولت و آسانگیری فراوانی لحاظ شده است. اگر می‌خواهیم عبادت کنیم، باید پاکیزه باشیم و از آب استفاده کنیم اما اگر در جایی آب نیست، خداوند خاک را جایگزین آن قرار داده است، چون دسترسی به خاک آسان است. هرچقدر خاک به بدن بمالیم، بدن پاک نمی‌شود اما خدا آن را جایگزین قرار داده است و این به دلیل آسان‌گیری است.
خداوند دین را آسان قرار داده است و در هرجا که بخواهیم می‌توانیم عبادت کنیم و عبادت مخصوص عبادت‌گاه‌ نیست.

معلمان و کارگران، دو قشر زحمت‌کش جامعه هستند

مولوی خیرالله نیک‌خوی خاطر نشان کرد: در هفته‌ی گذشته، مناسبت‌هایی از جمله روز معلم و کارگر را داشتیم؛ هر چند همه‌ی شغل‌ها و حرفه‌ها، شریف هستند. همه‌ی کارها و موقعیت‌های شغلی که یا برای بالابردن فرهنگ جامعه و یا کسب روزی حلال می‌باشند، کارهای پسندیده و فرض بعد از سایر فرایض می‌باشند.

شخص کارگر زحمت‌کش است و تلاش می‌کند و در کارش حیله و فریب کمتری است و با زور و بازو، روزی به دست می‌آورد؛ باید از این قشر حمایت بیش‌تری شود. گاهی اوقات ممکن است به دلیل نداشتن موقعیت دولتی و منصب علمی، حق قشر کارگر پایمال شود. گاهی اوقات برخی معادن و موسسات، عده‌ای را بدون هیچ ضابطه و قانونی اخراج و به جای آن نیرو جذب می‌کنند؛ باید سعی شود حقوق کارگران حفظ شود. اداره‌ی کار و رفاه اجتماعی باید برای کارگران، بیش از پیش تلاش کنند.

مناسبت دیگر، روز معلم است؛ روز معلم را نیز به همه‌ی فرهنگیان و تلاش‌گران در عرصه‌ی علم و فرهنگ، تبریک می‌گوییم. معلم در واقع جزو مصلحان جامعه به شمار می‌رود. جوان‌ترین قشر جامعه، در خدمت معلم و فرهنگیان است؛ معلمان باغبان‌ نهال‌های جامعه اسلامی هستند که آیات و روایات زیادی در شأن این قشر آمده است.

معلمان باید قدر مقامی را که خداوند به آن‌ها داده است بدانند و با دل‌سوزی بیش‌تری نسبت به دانش آموزان، به کار خود با قدرت ادامه دهند و از معلمان و فرهنگیانی که در مسجد و… به دانش‌آموزان می‌پردازند و برای آن‌ها کلاس‌های مختلف برپا می‌کنند، تشکر می‌کنیم.

در محضر پیامبر نسبت به عالم و زاهد سوال شد؛ فرمودند: فضیلت عالم بر زاهد همانند فضیلت من بر پایین ترین شماست. و همانا الله و فرشتگانش و اهل آسمان‌ها و زمین، حتی مورچه‌ها در لانه‌هایشان و ماهی‌های دریا برای معلم نیک دعای خیر می‌کنند.

در این پایان سال که وقت محصول است ان شاءالله دلسوزی بیشتر بکنید تا نتیجه بهتر حاصل شود.

اشتراک گذاری