مولوی محمود نعمایی

در خانواده باید از خودگذشتگی نشان دهیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی محمود نعمایی، در مراسم نماز جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه (وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا) و حدیث(استَوْصوا بالنِّساءِ خيرًا فإنَّهنَّ عَوانٌ في أيديكُم ليس تملكون منهن شيئًا غير ذلك أخذتموهنَّ بأمانةِ اللهِ واستحللْتُم فروجَهنَّ بكلمةِ اللهِ) پیرامون موضوع خانواده به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در ابتدا بیان داشت: بحث امروز، بحث اساسی جامعه، ابتدای شروع آرامش جامعه، سنگ‌بنای درست شدن فرهنگ عمومی و تمدن، یعنی خانواده است. اگر خانواده درست شد و به سمت‌ و سویی رفت که هدایت شد، جامعه درست می‌شود.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: اگر اعضای خانواده آن اصول زرین اسلام را در بین خود اجرا کنند و زن خانواده، به عنوان همسر، مادر و خواهر ایفای نقش کند و مرد خانواده، ساز و کار درستی در پیش گیرد و الگوی خود را زندگی پیامبر(ص) قرار داد، موفق خواهد شد. اگر فرزندان در محیطی آرام و با اخلاق نبوی رشد کردند، امید است که جامعه موفق شود. اما اگر زن و مرد یکدیگر را تحمل نکنند و بر طبل منیت بکوبند، خود گذشتگی در وجود آن‌ها نیاید و فکر آن‌ها تغییر نکند، شکست بزرگی برای آن خانواده به وجود می‌آید.

وی افزود: فرزندان چنین خانوده‌ای دچار وحشت، نفاق و انحراف عقیده می‌‌شوند و ساختار جامعه می‌شکند. مهم‌ترین چیزی که باید توجه داشته باشیم و آن را تقویت کنیم، بنیان خانواده است. در هر صورت بار مسئولیت بر عهده‌ی ما می‌باشد، اگر در خانواده‌ای زندگی می‌کنیم،  باید حقوق متقابل افراد آن را بدانیم و برای اجرای حقوق دیگران پایبندی کنیم. اگر خانواده‌ای در اطراف ما دچار هنجار شکنی شدند و به وضعیت بحران رسیدند، باید مدیریت کنیم و اختلاف را حل و فصل کنیم.

بیشترین تاکیدات فقهی بر حقوق الناس است

مولوی نعمایی خاطرنشان کرد: در رفتار خود مواظب باشیم که باعث جدایی زن و شوهر نشویم. نبی اکرم(ص)، بیش‌ترین صحبت را با آقایان دارند. شریعت مرد را به عنوان قوام خانواده معرفی کرده است و باید خانه را مدیریت کند و آن احساس در او پیدا شود که من به عنوان مدیر، باید خانواده را کنترل کنم. اگر مرد به خوبی مدیریت کند، افراد خانواده به خودی خود اصلاح می‌شوند. اما اگر مرد، به حقوق دیگر افراد خانواده اهمیت ندهد، آن خانواده دچار مشکل خواهد شد. شریعت اسلام، بارها بر حقوق زن، تاکید نموده است. بارها قرآن کریم، به مسائل خانوادگی اشاره نموده است. اگر به کتاب‌های فقهی توجه کنیم، یک چهارم مسائل آن‌ها متعلق به حقوق عبادی و سه چهارم دیگر به حقوق الناس تعلق دارد.

مدرس حوزه علمیه احناف ادامه داد: در ۷۳ جای قرآن در مورد بحث نماز، الله متعال دستور کلی به نماز داده است و آن هم به صورت کلی است و جزئیات را به پیامبر(ص) واگذار نموده است و در بحث زکات هم همین‌گونه است اما خداوند در بحث خانواده به مسائل ریز خانواده اشاره کرده است. خداوند متعال می‌فرماید: ای بندگان، با همسران خود، رفتار خوبی داشته باشید. مفسرین بیان نموده‌اند که در کل قرآن، ۳۸ بار واژه‌ی معروف به کار رفته است و در نصف این موارد، به معاشرت مردان با زنان اشاره دارد.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: علامه ابن کثیر می‌فرماید: از مصادیق معروف، زبان خوش است. مرد باید به گونه‌‌ای با همسر خود صحبت کند که دچار ناراحتی نشود. حضرت عایشه(رض) می‌فرمایند: هرگاه پیامبر(ص) به خانه تشریف می‌آوردند، تبسم داشتند و خوش اخلاق بودند. مفتی تقی عثمانی(حفظه‌الله) می‌نویسند: استاد ما دکتر عبدالحی عارفی(رح)، مجالسی برای اصلاح دیگران برگزار می‌کردند و می‌گفتند: ۵۵ سال است ازدواج نموده‌ام و در این سال‌ها تا به حال من با همسر خود، با کلام سنگین برخورد نکردم و کوشش کردم در این سال ها، دل او را نرنجانم و تا به حال من به همسر خود نگفتم یک لیوان آب برای من بیاور.

در خانواده باید (منیت) از بین برود و به (ما) تبدیل شود

وی بیان کرد: در خانواده باید (منیت) از بین برود و به (ما) تبدیل شود و در خانواده باید از خودگذشتگی نشان دهیم. باید درجه‌ی احسان را که در احادیث آمده است، در تمام مراحل زندگی پیاده کنیم. گاهی برخی افراد در جلوی شخصی، به گونه‌ای وانمود می‌کنند که گویا برادر نسبی هستند اما کمی دورتر که می‌روند، به او ناسزا می‌گویند و این نهایت بی‌اخلاقی است. اخلاق یک کیفیت درونی است و تصنعی نیست که خود را به زور خوب نشان دهیم. اثرات اخلاق خوب، باید در تمام جوارح انسان نمودار شود و انسان باید غم‌خوار تمام بشریت باشد. در رابطه با خانواده هم همین‌گونه است و باید با اخلاق نیکو با خانواده برخورد کرد و محبت فقط زبانی نباشد.

مولوی نعمایی گفت: متاسفانه گاهی در خانواده‌ها، افراد حاضر نیستند زبان خود را نیز اصلاح کنند. هیچ انسانی بدون مشکل نمی‌شود و هرکس اگر عیبی دارد، خوبی‌هایی نیز دارد پس اگر از همسر خود به دلیل یک ویژگی،  ناراحت هستیم، به خوبی‌های او نیز توجه کنیم. اگر طبق آیه قرآن، به خوبی‌های همسر توجه کردیم و به یاد آوردیم، خداوند خیر زیاد را به انسان عطا می‌فرماید. اگر دنبال نکته‌چینی و عیب‌ها باشیم، دچار اختلاف و تفرقه می‌شویم و خانواده دچار بحران می‌شود. آقایان توجه کنند که در کنار درآمد خود، یک پول تو جیبی نیز به همسران خود بدهند و آن‌ها را شاد کنند. مولانا اشرفعلی تهانوی(رح) می‌فرمایند: این کار لازم و ضروری است و شوهر اصلا سوال نکند که این پول را در کجا می‌خواهی خرج کنی.

مدرس حوزه علمیه احناف ادامه داد: گاهی شوهر اجازه نمی‌دهد که زن، پول و ثروت ارثی خود را نیز خرج کند در حالی که این حق خود آن زن است. مفتی تقی(حفظه‌الله) می‌فرمایند: مخارج خانه، چهار مرحله دارد: رهایش، آسایش، آرایش و نمایش. رهایش، حداقل امکانات زندگی است و آن حداقل یک خانه جدا برای همسر است. دوم، آسایش است و آن این است که مرد، امکاناتی را در حد نیاز خانواده فراهم کند. سوم، آرایش و شکل ظاهری خانه است که اگر بدون قصد نمایش باشد، مشکلی ندارد. چهارم، نمایش است. شخص خرج‌هایی می‌کند که قصد او نمایش‌دادن، ریا و تکبر است و این درست نیست.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *