تعدّی و ظلم به اموال دیگران پیامدهای بدی دارد

ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: خداوند متعال در آیات متعددی، ظلم و تعدّی را نسبت به اموال دیگران رد می‌کند، و از کسانی‌که برای رسیدن به اموال ناحق، به قضات رشوه می‌دهند ابراز بی‌رغبتی و بی‌محبتی می‌کند. خداوند متعال می‌فرماید: “إنَّ اللهَ لَا یُحِبُّ المُعتَدِین” (بقرة-190)
مولوی موحدی در ادامه افزود: انسان در هر موقعیت اجتماعی که هست، باید خدا را در نظر بگیرد، در غیر این صورت اگر کوچک‌ترین تعدّی در اموال مردم کرده باشد طبق گفتار پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم، روز قیامت با چنان حالتی حشر می‌شود که اموال مردم را بر دوش دارد و اظهار پشیمانی می‌کند.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف نسبت به مسؤلیتی که به کسی سپرده می‌شود خاطر نشان کرد و گفت: بهترین الگو برای من و شما پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم و اصحاب بزرگوار ایشان است. حضرت عمر رضی الله عنه «خلیفه دوم» مسلمین زمانی‌که به خلافت رسید، بسیار گریه می‌کرد، شخصی از ایشان پرسید: ای عمر علت گریه شما چیست؟ حضرت عمر رضی الله عنه فرمودند: من از روز قیامت می‌ترسم که الله تعالی من را احضار کند و بپرسد که: چرا این پل را درست کردی و پای گوسفند فلانی در شکاف آن فرو رفت واذیت شد، اما شما هیچ احساس و توجهی نکردید. پس در این عمل حضرت عمر رضی الله عنه برای من و شما درس بزرگی است تا به مسؤلیتی که به ما سپرده شده است بیشتر اهمیت دهیم.
مولوی موحدی در ادامه افزود: کسانی‌که خداوند متعال به آنها توانایی مالی داده، حق خویشاوندی و همسایه‌داری را رعایت کنند، چرا که همه من و شما در یک خانواده زندگی می‌کنیم و اگر نسبت به همدیگر در باب قیمت‌ها و اجاره‌ها دلسوزی نداشته باشیم هیچ کس به من و شما رحم و شفقت نخواهد داشت.
ایشان در آخر سخنان خویش تصریح کرد: کسانی‌که عادت به خوردن اموال ربوی کرده‌اند، و معاملات خودشان را با این طور معاملاتی وفق می‌دهند؛ در واقع، اعلان جنگ با خدا را کرده‌اند و زندگی خویش را تباه می‌کنند و فکر نکنند که قاضی مال، قاضی عقیده و دین آنها است، و در این راستا برای اینکه بتوانند به سعادت ابدی دست پیدا کنند چه خوب است که به معاملات حلال و جایز روی آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *