اعتکاف علمی مسنون حوزه علمیه احناف خواف (عصر 26 رمضان)

 

  • إن هذا القرآن یهدی للتی هی أقوم
  • تمام وجود ما نیاز است و این جمع شدن ها فقط برای خداوند متعال است.
  • إنا أنزلناه فی لیلة القدر لیلة القدر خیر من ألف شهر. به خاطر زیاد شدن اجر و پاداش شب قدر به وجود آمد و یک فرصت استثنایی است که بیش از هشتاد و چهار سال ارزش دارد نه به اندازه هشتاد و چهار سال.
  • هر کس دوست دارد خداوند با او صحبت کند، قرآن بخواند و اگر دوست دارد او با خداوند صحبت کند، نماز بخواند و اگر دوست دارد دو طرفه باشد، قرآن را در نماز بخواند.
  • سؤال‌هایی از قرآن و جواب‌هایی که قرآن از درون خودش پاسخ آنها را می‌دهد.
    از قرآن سؤال کردم کیستی؟ جواب داد: قُرْآنًا عَرَبِيًّا غَيْرَ ذِي عِوَجٍ (39/28)
    از جانب چه کسی آمده‌ای؟ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ (11/1)
    خدا کیست؟ فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ (47/19)
    خدا کجاست؟ وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ (57/4)
    گفتم هدف نزولت چه بود؟ إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا (17/9)
    به وسیله چه کسی آمده‌ای؟ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ (26/193)
    پرسیدم بر چه کسی نازل شده‌ای؟ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ (47/2)
    محمد کیست؟ جواب داد: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ (48/29)
    از محمد بیشتر برایم بگو؟ مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ (33/40)
    یارانش چه ویژگی‌هایی دارند؟ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ (48/29)
    آیا این اسلامی که محمد آورده بعد از یارانش باقی خواهد ماند و اگر باقی بماند، این ایمان چگونه باید باشد؟ فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا هُمْ فِي شِقَاقٍ (2/137)
    چرا یاران پیامبر اسوه و الگو شدند و تو از آنها تعریف می‌کنی؟ أُولَئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ (49/3)
    نتیجه این امتحان چه شد؟ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ (49/3) لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ (8/4)
    وظیفه ما در قبال پیامبر چیست؟ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا (59/7)
    عاقبت ما چه می‌شود؟ يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ (84/6)
    چرا باید به سوی خدا برگردیم و خدا از ما چه می‌خواهد؟ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (2/156)
    ما زبالاییم و بالا می‌رویم / خوانده‌ای إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ / ما زآنجاییم و آنجا می‌شویم. اصل ما آنجا بوده است و مکان اصلی ما بهشت بوده است و بنا بر علتی به اینجا آمده‌ایم و باید تلاش کنیم و به همان مکان برسیم. فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (2/38)
    آنچه گفتی اگر انجام دهیم سرانجامش چیست؟ إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ (82/13 و 83/22)
    اگر به دستورات قرآن عمل نکردیم چه می‌شود؟ وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ (82/14)
    پس اگر ما به جهنم بیفتیم، رحمت پروردگار کجاست؟ إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ (7/56)
    تا چه موقع باید خداوند متعال را عبادت کنیم؟ وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ (15/99)
    آیا در راه بندگی مانع هم وجود دارد؟ إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ (35/6)
    آیا مانع دیگری هم وجود دارد؟ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي (12/53)
    آیا راهی برای مبارزه و گذشتن از شیطان هم وجود دارد؟ وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ (7/200 و 41/36)
    راه مبارزه با نفس اماره چیست؟ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى (87/14) قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (91/9)
    توشه این راهِ چیست؟ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ (2/197)
    فرق فرمانبردار و نافرمان در چیست؟ فَأَمَّا مَنْ طَغى‏ (37) وَ آثَرَ الْحَياةَ الدُّنْيا (38) فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوى‏ (39) وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى‏ (40) فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى‏ (41) (79/ 37 تا 41)
    برای آمرزش گناهان گذشته چکار کنیم؟ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (71/10) وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنات‏ (47/19) وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ (11/90) وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (2/197)
    این اعمال صالح نتیجه دنیایی هم دارد؟ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (16/97)
    بعد از مرگ که بدن ما خاک می‌شود، چگونه و چه کسی آن ذرات را جمع می‌کند؟ أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ بَلَى قَادِرِينَ عَلَى أَنْ نُسَوِّيَ بَنَانَهُ (75/3 و 4)
    کارهای کفار چگونه خواهد شد؟ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّى إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا (24/39)
    آیا امکان دارد با اولیاء الهی محشور شویم؟ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا (4/69)
    راه رسیدن به اینها چیست؟ اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيم‏ (1/6) صِّراطَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ این دعا برای رسیدن به اولیاء الهی است.
    پیامبران خداوند متعال کجا هستند؟ فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَى هَؤُلَاءِ شَهِيدًا (4/41)
    تکلیف زمین و آسمان چه می‌شود؟ إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ (1) وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ (2) وَ إِذَا الْجِبالُ سُيِّرَتْ (3) (81/1 تا 3) إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ (1) وَ إِذَا الْكَواكِبُ انْتَثَرَتْ (2) وَ إِذَا الْبِحارُ فُجِّرَتْ (3) (82/1 تا 3) إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ (84/1) وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً (69/14) إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا (89/21)
    چه موقع این اتفاقات خواهد افتاد؟ إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ مِيقَاتُهُمْ أَجْمَعِينَ (44/40)
    آیا قیمت دور است یا نزدیک؟ إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا وَنَرَاهُ قَرِيبًا (70/6 و 7)
    قیامت چگونه اتفاق میافتد؟ كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ (16/77)
    مقدار روز قیامت چقدر خواهد بود؟ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ (70/4) انَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ (32/5) هزار سال نسبت به سال‌هایی است که ما می‌شماریم یعنی سال‌های زمینی و در آیه دیگر بر اساس این سال‌ها نخواهد بود. همان‌گونه که تعداد روزهای سال زمین با کرات دیگر فرق می‌کند. مثلا زمین هر 365 روز یک بار به دور خورشید می‌چرخد، در حالی که برخی کرات هر 900 روز یک بار به دور خورشید می‌چرخند.
    آیا آن روز بر کفار سخت خواهد بود؟ عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ (74/10) إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا وَسَعِيرًا (76/4)
    کفار را چگونه به جهنم می‌برند؟ يَوْمَ يُسْحَبُونَ فِي النَّارِ عَلَى وُجُوهِهِمْ ذُوقُوا مَسَّ سَقَرَ (54/48)
    اگر مقاومت کنند و نروند چگونه خواهد شد؟ خُذُوهُ فَغُلُّوهُ (30) ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ (31) ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُها سَبْعُونَ ذِراعاً فَاسْلُكُوهُ (32) (69/30 تا 32)
    ای قرآن اهل دوزخ را با چه چیزی پذیرایی می‌کنند؟ لَآكِلُونَ مِنْ شَجَرٍ مِنْ زَقُّومٍ فَمالِؤُنَ مِنْهَا الْبُطُونَ (56/ 52 و 53) إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ (43) طَعامُ الْأَثِيمِ (44) كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ (45) كَغَلْيِ الْحَمِيمِ (46) (44/43 تا 46) هذا نُزُلُهُمْ يَوْمَ الدِّينِ (56/56)
    نوشیدنی آنها چیست؟ فَشارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَمِيمِ فَشارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ (56/ 54 و 55)
    چگونه اینها را خواهند خورد و خواهند نوشید؟ خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلى‏ سَواءِ الْجَحِيمِ (47) ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذابِ الْحَمِيمِ (48) ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ (49) إِنَّ هذا ما كُنْتُمْ بِهِ تَمْتَرُونَ (50) (44/47 تا 50)
    آیا همه باید این غذاها را بخورند؟ لَا يَأْكُلُهُ إِلَّا الْخَاطِئُونَ (69/37)
    اگر کسی مقاومت کند و اعتراف به گناه نکند؟ فَيَوْمَئِذٍ لَا يُسْأَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَلَا جَانٌّ (55/39)
    چگونه مجرم شناخته می‌شود؟ يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ (55/41)
    آیا شاهد بر اعمال وجود دارد؟ شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُون‏ (41/20)
    آیا اعضای ما قادر به صحبت هستند؟ وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (41/21)
    پس آن روز خیلی سخت خواهد بود؟ فَإِذا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ (8) فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ (9) عَلَى الْكافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ (10) (74/8 تا 10)
    آیا امکان دارد که رشوه بدهیم و خودمان را خلاص کنیم؟ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِلْءُ الْأَرْضِ ذَهَبًا وَلَوِ افْتَدَى بِهِ (3/91) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ أَنَّ لَهُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لِيَفْتَدُوا بِهِ مِنْ عَذَابِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَا تُقُبِّلَ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (5/36)
    تکلیف این همه مال و ثروت چه می‌شود؟ ما أَغْنى‏ عَنِّي مالِيَهْ (28) هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ (29) (69/28 و 29)
    هارون‌الرشید با آن قدرت هنگامی که به قبر خود نگاه کرد، گفت: ما أَغْنى‏ عَنِّي مالِيَهْ (28) هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ (29) (69/28 و 29)
    اگر کسی برای شفاعت پیدا شود، چکار خواهد شد؟ فَمَا تَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ (74/48) شفاعت نبوی فقط مخصوص مؤمنین است.
    آیا دوستان صمیمی من می‌توانند به درد من بخورند؟ خیر زیرا، فَلَيْسَ لَهُ الْيَوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ (69/35)
    آیا ممکن است که دوستان صمیمی وجود نداشته باشند؟ الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ (43/67)
    خانواده‌ام چه می‌شوند؟ آیا آنها هم به دردم نخواهند خورد؟ يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ (34) وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ (35) وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ (36) لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ (37) (80/34 تا 36)
    این که خیلی ظلم است؟ وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (16/117) وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَكِنْ كَانُوا هُمُ الظَّالِمِينَ (43/76)
    آیا از همه این کارها و اعمال خداوند متعال آگاه است؟ يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ (31/16)
    این وضعیت و بودن در جهنم تا کی ادامه پیدا خواهد کرد؟ خَالِدِينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ (2/162) لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا (78/23) إِلَّا طَرِيقَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا (4/169)
    آیا روز قیامت برای مؤمنین هم سخت خواهد بود؟ فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا (76/11)
    ای قرآن تو را چگونه تلاوت کنیم؟ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا (25/32)
    سرنوشت مؤمنین چه می‌شود؟ إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ (15/45 و 51/15) إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقامٍ أَمِينٍ (44/51) إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَعِيم‏ (52/17) إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ (54/54) إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي ظِلالٍ وَ عُيُون‏ (77/41)
    این فاصله خیلی طولانی خواهد بود؟ وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ (50/31)
    آیا گرمای محشر مؤمنین را اذیت نمی‌کند؟ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِيرًا (76/13)
    محل سکونت بهشتیان کجا خواهد بود؟ فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ (69/21 و 101/7) فِي جَنَّةٍ عالِيَةٍ (22) قُطُوفُها دانِيَةٌ (23) كُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنِيئاً بِما أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخالِيَةِ (24) (69/22 تا 24)
    مسئول پذیرایی بهشتیان چگونه خواهد بود؟ وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَكْنُونٌ (52/24) يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ (17) بِأَكْوابٍ وَ أَبارِيقَ وَ كَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ (18) (56/17 و 18) وَ يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ إِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً (19) وَ إِذا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعِيماً وَ مُلْكاً كَبِيراً (20) (76/19 و 20)
    پذیرایی بهشتیان با چه چیزی خواهد بود؟ إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا (76/5) عَيْنًا فِيهَا تُسَمَّى سَلْسَبِيلًا (76/18)
    آیا در بهشت میوه هم وجود دارد؟ فَوَاكِهُ وَهُمْ مُكْرَمُونَ (37/42) فَأَنْشَأْنَا لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَكُمْ فواکه کثیرة
    این میوه‌ها به چه اندازه خواهد بود؟ وَفَاكِهَةٍ مِمَّا يَتَخَيَّرُونَ (56/20) لَكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ (23/19)
    آیا در بهشت مشروبات هم وجود دارد؟ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا (76/21) مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ (47/15)
    شرابی که انسان را مست می‌کند و مشکلاتی برای فرد به وجود می‌آورد؟ لَا فِيهَا غَوْلٌ وَلَا هُمْ عَنْهَا يُنْزَفُونَ (37/47) لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنْزِفُونَ (56/19) يَتَنَازَعُونَ فِيهَا كَأْسًا لَا لَغْوٌ فِيهَا وَلَا تَأْثِيمٌ (52/23)
    آیا در بهشت گوشت و بقیه لذتها و درخواست‌ها وجود دارد؟ وَلَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُونَ (56/21) وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ (41/31) وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ (43/71)
    لباس بهشتیان چگونه خواهد بود؟ عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ (76/21)
    آیا با بهشتیان همسرشان هم هستند؟ هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِي ظِلَالٍ عَلَى الْأَرَائِكِ مُتَّكِئُونَ (36/56)
    آنها که پیر شده‌اند؟ إِنَّا أَنْشَأْناهُنَّ إِنْشاءً (35) فَجَعَلْناهُنَّ أَبْكاراً (36) (56/35 و 36)
    غیر از همسران همسر دیگری هم وجود دارد؟ وَ حُورٌ عِينٌ (22) كَأَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ (23) جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (24) (56/22 تا 24)
    آیا این مواردی که گفتی در عوض نیکی‌ها است؟ هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ (55/60)
    آیا اینها واقعیت هم دارد؟ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (55/69 و آیات مختلف دیگر همین سوره)
    بودن در بهشت تا چه موقع خواهد بود؟ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا (4/57) لَكِنِ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا نُزُلًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ (3/198) لَا مَقْطُوعَةٍ وَلَا مَمْنُوعَةٍ (56/33)
    این مهمانی‌ها از جانب کیست ؟ نُزُلًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ (3/198) نُزُلًا مِنْ غَفُورٍ رَحِيمٍ (41/32)
    غیر از این نعمت‌ها، نعمتی دیگر هم است؟ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ (22) إِلى‏ رَبِّها ناظِرَةٌ (23) وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ (24) (75/22 تا 24)
    آیا مهمان‌های ویژه هم وجود دارد؟ وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ (10) أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ (11) فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (12) (56/10 تا 12)
    آیا بهشتیان از وجود بهشت هم مطلع هستند؟ إِنِّي ظَنَنْتُ أَنِّي مُلَاقٍ حِسَابِيَهْ (69/20)
    براي اين بهشت بايى زحمت کشید؟ لِمِثْلِ هذا فَلْيَعْمَلِ الْعامِلُونَ (37/61)
    آیا همه این چیزهایی که گفتی و در تو آمده است حق است؟ إِنَّ هذا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ (95) فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ (96) (56/95 و 96)
    اگر ما به احکام تو ای قرآن عمل نکنیم چه می‌شود؟ وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورا (25/30)
    آیا همه می‌توانند از قرآن بهره ببرند و استفاده کنند؟ وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (54/17 و چند آیه دیگر)
    ای قرآن من را نصیحت کن؟ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ (9/119)
    سؤال کردم آخرین فرمایشت چیست؟ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين‏ (10/10)
  • باید با قرآن و خداوند متعال حرف زد از عمق وجود و با قلب سالم.
    اقبال لاهوری می‌گوید: سه سال قرآن تلاوت می‌کردم، پدرم سؤال می‌نمود: ای اقبال چکار می‌کنی؟ می‌گفتم: دارم قرآن تلاوت می‌کنم. جواب می‌داد: نه تلاوت نکن، بلکه طوری در تدبر و تفکر فرو برو که گویی قرآن دارد بر تو نازل می‌شود. اقبال می‌گوید: بعد از سه سال مفهوم حرف پدرم را متوجه شدم و هیچ وقت شب‌های لندن، هامبورگ و منچستر را فراموش نمی‌کنم که همه در عیش و گناه و من در گریه وفغان بودم.
    در سکوت نیم شب نالان بدم / عالم اندر خواب و من گریان بدم.
    قرآنی در مسجد شاهی لاهور است که انسان وقتی آن قرآن را می‌بیند، فکر می‌کند که بر روی آن باران باریده، در حالی که باران اشک اقبال بوده که در نیمه شب‌ها بر آن قرآن باریده است.
    وقتی اقبال به دیدار نادر شاه می‌رود، برایش قرآنی هدیه می‌برد. نادر شاه می‌گوید: این چیست؟ جواب می‌دهد: گفت اين سرمايه‌ی اهل حق است / در ضمير او حيات مطلق است. نادر گفت: نادر در جهان بیچاره بود.

مولوی محمد مکفی رودی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *