اول محرم مصادف با شهادت حضرت عمر (رض) است.

مولوی قهستانی به تفسیر آیه ۲۸و ۲۹ سوره فتح پرداخت و افزود: الله متعال می‌فرماید: “الله ذاتی است که رسول خود را با هدایت نامه‌ای فرستاد تا اینکه دین خود را بر همه ادیان غالب کند و خداوند به عنوان گواه کفایت می‌کند. محمد(ص) رسول خداست و کسانی که به همراه ایشان‌اند در مقابل کفار بسیار سخت و در بین خود بسیار مهربان‌اند.
نبی مکرم اسلام(ص) در مورد ابوبکر صدیق(رض) می‌فرمایند: من شهر صداقت هستم و ابوبکر(رض) دروازه آن شهر است. نام ایشان عبدالله و کنیت‌شان ابوبکر است. لقب ایشان صدیق بود، زیرا اولین شخصی بود که پیامبر(ص) را تصدیق کرد. ایشان را عتيق نیز می‌گویند، از آن جهت که پیامبر(ص) فرمودند: هر کس اراده دارد که به سوی کسی که از آتش دوزخ رهایی پیدا کرده است نگاه کند به ابوبکر صدیق(رض) بنگرد. نام پدرشان عثمان و مادرشان سلمی بود. همچنین ایشان جد امام جعفر صادق(رحمه‌الله) بودند. از مردان اولین کسی بودند که اسلام آوردند و افراد زیادی به دست ایشان مسلمان شدند.
وی افزود: ایشان سختی‌های زیادی در راه اسلام متحمل شدند؛ از جمله اینکه روزی ایشان داخل مسجدالحرام شده و متوجه شدند كه شخصی چادری بر گردن پیامبر انداخته است و قصد به شهادت رساندن ایشان را دارد، حضرت ابوبکر(رض) فرمودند: آیا کسی را می‌کشی که می‌گوید پروردگار من الله است و سپس کفار شروع به زدن حضرت ابوبکر کردند، به‌طوری که تا چند روز بیهوش بودند و وقتی به هوش آمدند فقط از حال پیامبر(ص) سوال می‌کردند. زمان وفات پیامبر(ص) آیاتی خواندند که باعث تسلی اصحاب گردید که “محمد (ص)فرستاده خداست و اگر پیامبر فوت کند آیا به عقب بر می‌گردید”
مولوی قهستانی اظهار داشت: بعد از وفات پیامبر(ص) مردم در مکانی به نام سقیفه بنی ساعده گرد هم آمدند و ایشان را به عنوان خلیفه برگزیدند. ایشان در زمان خلافت خود قسمتی از امپراطوری ایران و روم را فتح کردند و با مانعین زکات جنگیدند و حضرت اسامه را برای جنگ فرستادند. همچنین جمع‌آوری قرآن در زمان ایشان صورت گرفت و بعد از وفات ایشان هیچ مالی از خود بر جای نگذاشتند. پیامبر(ص) فرمودند: هیچ مالی به اندازه مال ابوبکر(رض) برای من سودمند نبود. ایشان به فرزند خود عبدالرحمان وصیت کردند که به علت شش هزار درهمی که برای حقوق گرفتند باغ را بفروشد و آن را به بیت‌المال بدهد. ایشان به مدت پانزده روز در بستر بودند و در ۲۲ جمادی‌الاخر در سن ۶۳ سالگی دار فانی را وداع گفتند. مدت خلافت ایشان دو سال و سه ماه و ده روز بود و حضرت عمر بر جنازه ایشان نماز خواندند.
مولوی قهستانی در ادامه به زندگی حضرت عمر پرداخت و خاطرنشان کرد: اول محرم مصادف با شهادت حضرت عمر (رض) است. پیامبر اکرم(ص) در مورد ایشان فرمودند: من شهر عدالتم و عمر دروازه آن شهر است. پیامبر(ص) در حق ایشان دعا کرده بودند که “خدایا اسلام را به وسیله عمر و يا عمروبن‌هشام یاری کن که دعای پیامبر(ص) در حق ایشان قبول شد”. ایشان هنگام هجرت پیامبر(ص) در حالی‌که شمشیر به دست داشتند فرمودند: هر کس می‌خواهد فرزندش یتیم و زنش بیوه شود ما را تعقیب کند. ایشان در تمامی غزوات شرکت داشتند. حکومت ایشان حکومتی آزاد بود و مردم به آسانی توانایی انتقاد داشتند. حکومت ایشان آن چنان دموکراسی بود که زنی جلوى ایشان را می‌گیرد و می‌گوید:” ای عمر(رض) از زمانی که خلیفه شدی حق من را پرداخت نکردی فرمودند: حق تو چه قدر بوده است؟ گفت: بیست و پنج دینار فرمودند: حق تو را می‌دهم به شرط اینکه نامه‌ای مبنی بر رضایت خود از من بنویسی تا در فردای قیامت از من شکایتی نداشته باشی”
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در ادامه خطاب به مسئولین گفت: مسئولین محترم وظایف سنگينی دارند و بایستی حواس خویش را جمع کنند و به فرموده حضرت مولانا مطهری باید انتظارات مردم را برآورده کنند. مردم خواف مردمی هستند که نُه سال آیت‌الله مدرس را حفاظت و حمایت کردند. مردم خواف مردمی هستند که مرحوم مولانا مطهری(رحمه الله) شش ماه مانده به پیروزی انقلاب با علمای مشهد و سایر مناطق بیعتی مبنی بر حمایت از نظام بستند. مردم خواف مردمی هستند که پس از گذشت چهل سال از انقلاب تمام تلاش‌شان بر این بوده است که تعامل دولت با مردم و برعکس برقرار باشد.
ایشان افزود: اهل سنت و اهل تشیع با یکدیگر برادرند و همه ما ایرانی هستیم و فرزند این کشوریم، بنابراین باید حق همه اعم از اهل سنت و تشیع نیز رعایت شود.
مولوی قهستانی در زمینه زندگی سیدنا عمر ادامه داد: وقتی سفیر روم می‌آید حضرت عمر را می‌بیند که زیر درختی خوابیده‌اند بدون اینکه کسی از ایشان حراست کند. عمر فاروق انسانی بود که مي‌فرمود: کاش کاهی بودم و در محضر خدا حاضر نمی‌شدم. علم ایشان بسیار زیاد بود و پیامبر(ص) فرمودند: هنگامی که من خوابیده بودم جامی به من داده شد تا از آن بنوشم و اضافه جام را به حضرت عمر دادند تا بنوشد. پیامبر اکرم تعبیر به علم ایشان نمودند.
از جمله خدمات ایشان می‌توان به تدوین دفاتر لشکرها و تاسیس وزارت دفاع اشاره کرد. تاریخ هجرت پیامبر(ص) را به عنوان شروع سال هجری قرار دادند و به رعیت بیشتر از خانواده خود توجه داشتند. سرزمین‌های اسلامی را به استان تقسیم کردند و برای هر استان، استانداری تعیین کردند و به دستور ایشان شهرهای بصره و کوفه ساخته شد. همچنین فتوحات زیادی داشتند و امپراطوری‌های روم و ایران را به زانو در آوردند. روزی حضرت عمر(رض) دعا کردند که “ای بار خدایا عمر من زیاد و قدرت من کم و رعیت من پراکنده شده‌اند خدایا مرا عاقبت به خیر کن” و سرانجام ایشان در تاریخ ۲۳ ذی‌الحجه ضربت خوردند و در اول محرم جام شهادت را نوشیدند.
مولوی قهستانی در خاتمه سخنان خویش گفت: در شرایط اقتصادی سختی به سر می‌بریم ولی باید مراقب بود که تاجر صادقی باشیم و بدانیم تاجر صادق به همره انبیا محشور می‌شود و تصور نکنیم که بر اثر گران‌فروشی فایده می‌کنیم. از احتکار بپرهيزيم و بدانیم منفعت ما در صورت حشر با انبیا و صدیقین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *