ایشان در اهمیت ماه رمضان گفت: ماه رمضان موقعیت خاصی است. هیچکس نمیداند که آیا تا پایان رمضان در دنیا خواهد بود یا نه. اما خیلی جای حسرت است که ماه رمضان بیاید – ماهی که خداوند در این ماه خیلی از افراد را از آتش جهنم نجات میدهد – اما عبادت خوبی برای خداوند متعال صورت نگیرد.وی افزود: وقتی ماه رمضان فرا میرسید پیامبر اکرم(ص)، اصحاب را به آمدن رمضان مژده و بشارت میدادند و میفرمودند: ماه رمضان برای شما میآید؛ ماهی که سراسر خیر و برکت است. حضرت عبادة(رض) حدیث پیامبر اکرم(ص) را روایت میکند که فرمودند: ماه رمضانی برایتان آمده است که ماه برکت است. خداوند در این ماه، روزهداران را غرق در برکت میکند. خداوند رحمت را بر شما نازل میکند و گناهان را میآمرزد و دعاها را اجابت میفرماید.مولوی مومن با بیان اینکه چه کسانی بیشتر از این ماه نفع حاصل میکنند خاطرنشان کرد: کسانی که برای حکم خدا و رسول عظمت و بزرگداشت قائل باشند، بیش از دیگران از این ماه فایده و نفع حاصل میکنند. تنها گروهی که بهشت برایشان آماده گردیده «متقین» هستند و تقوا، با عظمت شعائر الهی نصیب میگردد و ماه رمضان از مهمترین شعائر دین خداست.ایشان در بیان یکی از ویژگیهای بارز روزه اظهار داشت: یکی از ویژگیهای روزه رمضان این است که روزه از خودِ خداست و خدا پاداش روزهدار را میدهد. شارحین میفرمایند: در ادیان غیر الهی، سایر عبادات برای همان بت انجام میگیرد، اما در هیچ دینی غیر از ادیان الهی نیست که کسی برای معبودان باطل خود روزه بگیرد. روزه مختص دین الهی و مخصوص الله است و از شعائر بارز دین خداست. ایشان افزود: بهشت یک درب به نام «بابالریان» دارد، یعنی دربی که برای سیرابشدن است. حوض کوثر برای این تشنگیهایی است که شخص مسلمان در رمضان، روزه میگیرد. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: این درب مخصوص روزهداران است و هر کس داخل شود مینوشد و هر کس نوشید هرگز تشنه نمیشود.مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف تصریح کرد: تمام رمضان خیر و برکت است. لحظه فرا رسیدن افطار برای هر شخص، یک دعای مستجاب است. انسان برای خدا روزه بگیرد و موقع فرا رسیدن افطار، آن دعای مهم را از خدا بخواهد، خداوند متعال حتماً دعای وی را استجابت میکند.ایشان ادامه داد: هر لقمه افطار و سحری برکت است. پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: سحری بخورید که در سحری برکت است. در روایتی دیگر میفرمایند: همانا خدا و ملائکه بر روزهداران درود میفرستند. اما متاسفانه بعضی افراد برای حقالله احترام، تعظیم و بزرگداشت قائل نیستند، در حالیکه اصل دین، حقوقالله است. پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: اسلام بر پنج ستون بنا شده و اگر این پنج ستون نباشد دینی نیست. شهادتین، اقامه نماز، دادن زکات، روزه رمضان و حج بیتالله اگر استطاعت دارد. ایشان تأکید کرد: حقوقالناس زمانی اهمیت دارد که ما حقوقالله را کامل کنیم تا اینکه جلوی نفوذ شیطان گرفته شود و تقوای دل بیاید. دین برای عبادت الله وضع شده است و کسی نمیتواند بگوید من عبادت نمیکنم و خداوند میبخشد! خداوند متعال میفرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ﴿٥٦﴾»(ذاریات) و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند.حضرت ابوهریره(رض) روایت میکند که پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: هر کس قیام رمضان را براساس ایمانی که به الله دارد و به امید ثوابی که دارد بجا آورد ، خداوند گناهان گذشتهاش را میآمرزد. وعدهای که پیامبر(ص) دادهند این است که گناهان گذشته بخشوده میشود. ایشان افزود: آنچه زندگی و نسل ما و آرامش و آخرت ما را تهدید میکند گناهان ماست. بنده مسلمان باید در تمام اوقات مخصوصاً در رمضان تلاش کند تا گناهان او بخشیده شود تا لذت زندگی، آرامش واقعی، راحتی در قبر و سایه رحمت رحمان در آخرت برایش نصیب گردد. سخنران این هفته نماز جمعه اهلسنت خواف در زمینه «مضرات گناه» خاطرنشان کرد: گناهان ضررهای بیشماری در زندگی دنیوی و اخروی انسان دارد، اما بعضی از آن گناهان عبارت است از:1) شخص بر اثر انجام گناه، فردی بیباک، بیشرم و بیحیا میشود.
2) عقل انسان فاسد میشود، یعنی آن نوری که خداوند در قلب و باطن او قرار دهد تا بهوسیله آن خدا را مشاهده کند و قبر را روشن کند.
3) زشتی گناه از بین میرود. در آن موقع نه نماز برایش ارزش دارد و نه بقیه عبادات. خداوند متعال در قرآن بر اهمیت نماز میفرماید: آن چنان بر وقت نماز مواظبت کن که اگر دشمنی تو را تعقیب کند و وقت نماز فرا رسید چه سواره و چه پیاده در همان حالت نماز را بخوان.مولوی مومن در تشریح «قیام رمضان» گفت: قیام رمضان دو بخش است، قیام روز و قیام شب. قیام روز رمضان، همان روزه با شرایط است، یعنی روزهای که از آن، وعدهخلافیها و غیبتهایی که قبل از رمضان داشته دست بر دارد. به عبارتی دیگر، خود را از صافی قرآن و سنت طوری عبور دهد که تمام نابهنجاریهای دین از او جدا شود. اما قیام شب، همان افطاری و سحری و نماز تراویح و نماز صبح مراد است. اگر کسی نسبت به فرض الهی که نماز صبح باشد سهلانگاری کند شامل بشارت این حدیث نمیشود.ایشان یادآور شد: شاید کسی بگوید خوب است که این ماه را روزه میگیریم و تمام گناهان گذشته ما بخشیده میشود و یازده ماه دیگر راحتیم و هر کار بخواهیم انجام میدهیم! اما باید دانست، آن قیامی که بعد از آن گناهی باشد، آن قیام واقعی و حقیقی نیست. با قیام واقعی، دلی ساخته میشود که حلاوت طاعت و عبادت و تنفر از گناه در وجود شخص بیاید و بعد از رمضان از گناه دست بردارد.ایشان تأکید کرد: ماه رمضان، ماه مواسات و همدردی با نیازمندان است. هر مسجدی که مثلاً صد خانوار مقتدی دارد، حتماً ده خانوار مقتدی نیازمند دارد. لازم است که این نود خانوار به آن ده خانوار نیازمند برسند.
ایشان در پایان یادآور شد: اگر میخواهیم که رمضان بر ما تاثیر واقعی بگذارد باید توبه کنیم و اگر به مردم بدهکاریم آن را پرداخت کنیم تا برکات معنوی رمضان در ما بوجود بیاید.