ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: ماه رمضان در پیش است؛ ماهی که پیامبر(ص) برای رسیدن به آن بسیار دعا میکردند. این ماه نورانی رمضان ویژگیهایی دارد که در ماههای دیگر نیست. یکی از خصوصیتهای بارز این ماه، خود رمضان است. رمضان به معنی سوزاندن و سوختن است؛ یعنی انسان میتواند با روزهگرفتن و تقوای الهی، همه گناهان خود را بسوزاند.
دومین خصوصیت آن، همان روزه گرفتن آن است؛ روزهای که علامت تقواست. الله تعالی میفرماید: روزه از من است و خودم پاداشش را میدهم. روزهای که فاصله بین خدا و بنده را کم میکند و ملاقات و رضایت پروردگار را نصیب میکند. روزهای که علامت تقوا و پرهیزگاری است و قلب انسان را نورانی میکند و انسان با بندگی پروردگار میتواند به درجهای برسد که الله تعالی بین خود و بندهاش فاصلهای نمیبیند. خداوند در این ماه شب قدری نازل کرد که در وصف آن می فرماید: شب قدر از هزار ماه برتر است. خداوند به بنده میفهماند که در یک شب و یک لحظه میتواند راه هزار ماهه را بپیماید و این ویژگیای است که خداوند از آن بسیار یاد کرده است و آن را علامت تقوا دانسته است.
پیامبر اکرم(ص) اواخر شعبان، صحابه را جمع میکردند و میفرمودند: ای صحابه من، بدانید که خداوند ماه بسیار باعظمت و بزرگی را هدیه داده است. ماهی که در آن شبی وجود دارد که از هزار ماه عبادت بهتر است. ماه مبارک رمضانی که روزه آن را فرض قرار داد و قیام شبها و نمازهای تراویح را سنت قرار داد. اگر کسی در ماه مبارک رمضان مستحبی و یا نفلی انجام دهد به او ثواب عمل فرض میرسد و اگر فرض انجام دهد مانند هفتاد فرض در ماههای دیگر است. پیامبر(ص) فرمودند: ماه رمضان، ماه صبر است و صبر هم پاداشش بهشت است. ماهی که انسانها باید نسبت به یکدیگر ترحم داشته باشند. این ماه، ماه مساوات است و ماهی است که خداوند برکتهايش را نازل میکند و اقتصاد انسان بهتر میشود. پیامبر(ص) فرمودند: اگر کسی در این ماه به روزهداری افطاری بدهد گناهان او بخشیده میشود، از آتش جهنم نجات مییابد و به شخصی که افطاری میدهد همان ثواب روزهدار میرسد.
پیامبر(ص) فرمودند: در این ماه، خدا را به کثرت یاد کنید و کلمه طیبه و استغفار را بسیار گویید و از گناهان گذشته طلب آمرزش کنید. همچنین فرمودند: در این ماه، جنت را از خدا بخواهید. پیامبر(ص) فرمودند: ماه رمضان ماهی است که اول این ماه رحمت و دهه دوم آن مغفرت و دهه سوم آن رهایی از آتش جهنم است.
مولوی قهستانی بر اهمیت دعا اشاره کرد و افزود: پروردگار عالم در این ماه، دعاها را اجابت میکند. ایام سحر و افطار، دعاها اجابت شدنی است. اما اگر دعاها قبول نمیشود بدانیم اشکال کار در ماست یا دعا در اعماق وجود ما نفوذ پیدا نکرده است یا اینکه دعا میکنیم و از طرفی دیگر دنبال معصیت هستیم. ماه رمضان ماه قبولیت دعاست پس از دعا غافل نشویم. ماهی است که فرشتگان خداوند بر بندگان روزهدار افتخار میکنند و میگویند: ای امت پیامبر(ص) و ای بندگان خدا، مبارک باشد بر شما که الله این نعمت ارزشمند را به شما داده است و شما را عزیز کرده است.
ایشان افزود: روزه رسیدن به تقواست. دريافتن فقرا و برخورداری از سلامت جسم و روح است. در ماه مبارک رمضان به وسیله روزه این ماه و شب زندهداریهايش نفس را تضعیف کنیم و شهوتها را از خود دور کنیم و این ماه را به نحوی روزه بگیریم تا این احساس در ما به وجود بیاید که روزه به ما تقوا داده است و انقلابی را در درون ما به وجود آورده است و ما را متحول کرده است و انسان قبل از رمضان نیستیم. علامت قبولیت این است که انسان احساس کند که فرق کرده و متحول شده است. گاهی اوقات سوالی پیش میآید که روزه بر ما فرض شده است تا ما را به تقوا برساند حال که روزه گرفتهايم پس چرا متقی نشدهایم؟! علت این است که ما ظاهر را رعایت کرده ايم و نسبت به باطن آن بی توجه بودهايم و معصیتها را همچنان ادامه میدهیم، بنابرين این روزه نمیتواند اسلحه مومن و کشتی نجات او باشد.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در بخش دیگر سخنان خود به همایش بزرگ ختم صحیح بخاری شهرستان خواف اشاره کرد و افزود: پنجشنبه پنجم اردیبهشتماه شاهد برگزاری شانزدهمين جشن طلاب حوزه علمیه احناف خواف بودیم که این جشن در واقع از جمله بزرگترین اجتماعات دینی اهل سنت در ایران است. جلسه ای که بسیار معنوی بود و حضور پُرشور اقشار مختلف مردم حاکی از عشق سرشار آنان به مقام شامخ علم دینی و مراکز دینی است. عنوان دیگر این همایش مراسم ختم صحیح البخاری است. میدانیم که کتاب صحیح البخاری که صحیح ترین کتاب بعد از قرآن است توسط امام بخاری(رحمه الله) در قرن سوم هجری تالیف شد. این کتاب جزو بهترین کتابهای حدیثی است که در تمام حوزههای دینی سراسر جهان تدریس میشود و بنا بر جایگاه بسیار بلندی که دارد و تجلیل از کسانی که موفق شدهاند اين کتاب را به اتمام برسانند بر آن شدیم تا این همایش برگزار شود.بزرگان مینویسند: خواندن احادیث صحیح البخاری دارای ثواب است. این کتاب جایگاه بسیار ويژهای دارد که منبع بسیار ارزشمند احادیث گهربار پیامبر(ص) است و این افتخاری برای امت اسلامی است.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در بیان پیامهای این همایش خاطرنشان کرد: این همایش حاوی پیامهایی بود: اول اینکه این همایش نماد وحدت و اخوت و برادري بود که همه مردم با اقشار و افکار مختلف در کنار هم جمع شدند و از فیوضات آن بهرهمند شدند؛ وحدتی که همه ما باید برای تحقق آن تلاش کنیم.
پیام دوم این محفل نورانی، تجلیل از مقام علم و حاملان آن است؛ کسانیکه بیش از ده سال در این مراکز دینی درس خوانده اند. کسانی که ملائکه و فرشتگان خدا، بالهای خود را برای ارزشی که یک طالب علم دارد و یک پژوهشگر دینی دارد میگسترانند.
ایشان ادامه داد: همچنین پیام گرانبهای این نشست بزرگ، بزرگذاشت عالم ربانی شخصیت کم نظیر و اسوه صبر و مقاومت، مولانا خواجه شمس الدین مطهری(رحمه الله) بود. شخصیت والایی که خدمات بسیار شایانی برای دیانت و تزکیه دینی ما انجام دادند. سخن از مولانا مطهری(رحمه الله) سخن از فرد نیست، بلکه سخن از دریای معرفت ودلدادگی و عشق ماندگار به الله و پیامبر(ص) است.
پیام مهم دیگر این همایش این بود که حوزه علمیه احناف خواف، مرجع مردم ما است. حوزه با ساختمانش زنده نیست، حوزه با حمایت و دلدادگی مردم زنده است و ان شاء الله روز به روز بر توفیقات آن افزوده خواهد شد. و پیام آخر آن این بود که ثابت کرد که مردم شریف خواف چه قدر ایثار دارند و عاشق مراکز دینی خود هستند و به صورت جانی و مالی خدمتگذار این مراسم بودند که به درستی برگزار شود و الحمدلله به خوبی برگزار شد. در این همایش حدود پنجاه و دو هزار نفر مشارکت داشتند که چهل و دو هزار نفر از برادران و و ده هزار نفر از خواهران بودند.
مولوی قهستانی در پایان سخنان خویش هفته معلم و بزرگداشت شهید علی مطهری را خدمت تمامی معلمين و اساتید حوزه و دانشگاه تبریک گفت.
دیدگاهتان را بنویسید