وی در ترجمه آیه فوق گفت: کسانی که به کتاب الهی چنگ زدند و نماز را بر پا میدارند، ما مزد انسانهای مصلح را ضایع نمیکنیم.
وی اظهار داشت: مقام شخص مصلح، مقام بزرگی است. انبیای الهی، اولیای الله، علما، مصلح بودند و برای مصلحان، مقام و درجه بزرگی مشخص شده است، و الله تعالی نیز در قرآن عظیم الشان برای مصلحان اجر عظیمی را در نظر گرفته است.
هر کسی که عمل اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر را برای رضایت پروردگار انجام دهد، الله تعالی برایش اجر عظیم عنایت میکند و از عذاب الهی در امان میماند، و شامل رحمت الله تعالی میگردد.
حفاظت از عذاب الهی به علت وجود مصلحان است و برایشان اجر عظیمی است. خداوند متعال در سوره مبارکه هود میفرماید:«وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ» (هود/117) پروردگار تو این گونه نیست که شهر و روستا را از روی جبر و ظلم هلاک کند، در حالی که اهل آن منطقه و آبادی، انسانهای مصلحی هستند.
مولوی نیکخوی خاطرنشان کرد: به طور کلی، شاخههای اصلاح را میتوان به دو نوع تقسیم کرد؛ اول: اصلاح رفتاری، دوم: اصلاح و سازش در میان مردم و اجتماع. اصلاح رفتاری یعنی این که هر انسانی باید به لحاظ فکری و اندیشه اصلاح شود و روی تک تک اعضای آن کار شود تا در جامعه، اصلاح صورت گیرد.
رسول الله(ص) در مورد اهمیت اصلاح میفرمایند: شما ساکنان یک کشتی را در نظر بگيرید که عدهای در طبقه پایین کشتی و عدهای در طبقه بالای کشتی قرار دارند. اگر اهل طبقه پایین بخواهند از دريا آب بردارند و کشتی را سوراخ کنند، اهل طبقه بالا وظیفه دارند تا آنها را از این کار بازدارند. اگر آنها به وظیفه خود عمل کردند و ساکنان طبقه پایین کشتی را از این کار باز داشتند، هم خودشان و هم اهل طبقه پایین حفاظت میشوند. اما زمانی که احساس مسئولیت نکردند، این کار به هلاکت و غرق شدن هر دو گروه منجر میشود.
وی افزود: قضیه اصلاح جامعه نیز بدین گونه است؛ اگر گناه و معصیت در جامعه صورت گیرد و ما اظهار بیتفاوتی و بیتوجهی کنیم، به عذاب الهی گرفتار خواهیم شد. اما زمانی که احساس مسئولیت و امر به معروف و نهی از منکر کنیم، یقینا هم خود و هم خانواده و هم دیگران سالم خواهیم ماند. بنابراین همه ما نسبت به خانواده و جامعهای که در آن زندگی میکنیم مسئول هستیم.
این مدرس حوزه علمیه احناف خواف خطاب به نمازگزاران تصریح کرد: در جامعه ما نقد به کثرت صورت میگیرد، اما آیا تا به حال برای اصلاح اين جامعه فکر کردهایم؟ آیا فقط باید علما، حکومت و عدهای خاص کار اصلاح را انجام دهند؟! در حالی که همه ما مسئولیم و همه ما باید چارهجویی کنیم. در مورد مسائلی همچون مدگرایی و تشابه به جنس مخالف که امروزه متاسفانه در جامعه نمود پیدا کرده است باید چارهجویی کرد.
حضرت عبدالله بن عمر(رض) میفرماید: پیامبر اکرم(ص) از «قزع» منع فرمودند. از آنحضرت(ص) سوال شد که قزع چیست؟ فرمودند: اینکه قسمتی از موهای سر فرزند خود را بتراشی و قسمتی را نگه داری.
آیا اگر در خانوادهای همچنين جوانی یافت شد، نباید خانواده و بستگان، این جوان را از این کار بازدارند؟ شخصی که بدین شکل رشد کند، همانند همان درختان جنگل بدون ثمر است که هيچ گونه اصلاحی روی آن صورت نمیگيرد.
رسول الله (ص) همچنین زنانی که خود را شبیه مردان، و مردانی که خود را شبیه زنان میکنند لعنت کردهاند.
وی در ادامه به اهمیت عفو و گذشت، و اتحاد و انسجام در جامعه پرداخت و خاطرنشان کرد: ما نباید به خاطر مسائل جزئی، مسئلهای را دامنهدار و بزرگ کنیم و باعث بدنامی یک شهر و منطقه شویم.
حضرت علی(رض) میفرماید: سزاوارترین مردم به عفو و گذشت همان کسی است که توانایی انتقام را دارد، ولی به خاطر خدا گذشت میکند. بنابراین همه ما باید سعی کنیم تا دلها را به هم نزدیک کنیم و باعث ایجاد اتحاد، ارتباط و همدلی بین مردم شویم.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف، در ادامه به نقش علما و تهدیدات اخیر داعش علیه علما اشاره کرد و افزود: امروزه بر همگان بارز شده است که علما مطمئنترین و صادقترین قشر جامعه برای اتحاد و تعادل بین جامعه هستند. جامعه اهل سنت نیز این را دریافته است که جسورترین و با اقتداترین قشر در زمينه استحقاق حقوق مذهبی و اجتماعی اهل سنت، علما هستند. علما در صحنههای داخلی و خارجی کشور نقش آفرینی خود را به ظهور رساندند، و ما اهل سنت از این یاوهگوییها و تهدیدات، هراسی نداریم و متاثر نمیشویم، چون علما در دل مردم جای دارند و آنها اشخاصی مخلص هستند که به خاطر هیچ مسئلهای از مواضع خود و حدود شریعت، کوتاه نخواهند آمد.
وی در پایان سخنرانی خویش یادآور شد: چه خوب است سعی کنیم سفرهای ما در چارچوب شریعت باشد و این تفریح به روز خاصی اطلاق نشود و همچنین در حفظ محیط زیست کوشا باشیم.