ایشان با بیان ترجمه و تفسیر آیه فوق اظهار داشت: در آیه فوق نکته ارزشمندی است و آن اینکه خداوند متعال، کعبه را وسیله بقای انسانیت و رمز ماندگاری زندگی دینی و دنیوی انسانها معرفی و آن را دلیل علم بیپایان خود بیان میکند. خداوند متعال میفرماید: «جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ» خداوند متعال، کعبه معظمه را وسیله بقا و برپايی زندگی دینی و دنیوی انسانها قرار داده است «وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلَائِدَ» و ماه حرام “ذی الحجه” را که حج در آن انجام میگیرد و حیوانی که در ایام حج ذبح میشود و قلائدی که بر گردنهای شتر بسته میشود، الله تعالی اثر آنها را بقای زندگانی دینی و دنیوی انسانها قرار داده است.ایشان افزود: بنده واقعی باید تسلیم امر الله باشد و بداند زندگی درست او زمانی امکان دارد که احکام اللهتعالی را بدون چون و چرا به جا آورد و در صورت کوتاهی در انجام هر یک از اوامر، در زندگی دینی و دنیاییاش مشکل ایجاد میشود و مانند کودک ناقصالخلقهای از دنیا ناقص خواهد رفت. بنابراین هر جامعهای که بیشتر به احکامات الهی پایبند باشد بيشتر از لحاظ اخلاق، دیانت، روابط، امنیت و سلامت زندگی دینی و دنیوی به کمال میرسد و لذت و آرامش بیشتری در زندگی دنیا و بهره بیشتری در زندگی آخرت دارد.الله تعالی در ادامه آیه میفرماید: «ذَلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» خداوند چه زمانی مقدر کرد که در روی زمین کعبهای باشد؟ چه زمانی مقدر فرمود که ماههاي حرام در طول سال باشد؟ همه اینها را الله تعالی قبل از خلقت آسمانها و زمین مقدر فرمود و در علم ازلی الله تعالی بوده و مقدر کرده است که اینها باید در زندگی بشر باشند.وی ادامه داد: حال چگونه این آیه دلالت بر علم ازلی اللهتعالی میکند؟ قبل از اینکه انسانها آفریده شوند خداوند متعال میدانسته که این انسانی که اللهتعالی با این کیفیت خلق خواهد کرد بین شیطان و فرشته در نوسان است و پایان کارش آخرت خواهد بود. لذا برای این بشر کعبهای، ماه حرامی، هدی و قلائدی لازم است و در آن موقع آن را مقدر فرموده است.مولوی مومن تصریح کرد: بنده مسلمان باید بداند که علم بیپایان خدا آن چیزیست که در تصور هیچ مخلوقی نمیگنجد؛ بنابراین باید از ایجاد شبهه در ذهنش در مورد احکام اللهتعالی و زیرسوال بردن آنها و مقایسهکردن علم خود با علم اللهتعالی خودداری کند. دین را اللهتعالی برای بشر برنامهریزی کرده است. بنابراین هیچ اشتباه و جای سوالی در آن نیست؛ چرا که اللهتعالی نسبت به همه امور آگاه است. مسیر حرکت انسانها در علم، حد و مرزی دارد و زمانی که از اللهتعالی فرمانی میرسد بدون هیچگونه چون و چرایی باید آن را بپذیرند.ایشان ادامه داد: اگر بنده از آنچه که از الله و رسول ثابت میشود تسلیم نباشد، در حقیقت ایمان ندارد. اللهتعالی یگانهمعبود بر حق است و آن چه میفرماید عین حکمت است و ما باید تسلیم محض فرمان او باشیم.ایشان خاطرنشان کرد: هریک از عباداتی که خداوند متعال در شریعت قرار داده است یک بخش آن تعلیمدهنده شیوه زندگی ماست. درست است که نماز، فرض است و در شبانه روز پنج مرتبه باید آن را به جا آوریم، علاوه بر این نماز به ما آموزش میدهد که زندگی درست بشر باید چگونه باشد؟ وقتی نظافت، طهارت، پاکبودن شخص و محل نمازش لازمه خواندن نماز است پس نتیجه میگیریم که نظافت و طهارت از دید الله و رسول(ص) در زندگی دنیوی و اخروی نقش بسیار مهمی دارد.وقتی رسول الله(ص) از معراج برگشتند به حضرت بلال(رض) فرمودند: ای بلال؛ چه کردهای که صدای پایت را در بهشت میشنیدم؟ بلال میگوید: یا رسولالله(ص)، من هر موقع بیوضو میشوم وضو میگیرم و هر موقع وضو میگیرم حتما بعد از آن دو رکعت نماز تحیةالوضو میخوانم.مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: مرد و زن مسلمان وقتی بداند یکی از فرایض و شرایط نماز که بدون رعایت آن نمازش فاسد میشود، طهارت و پاکیزگی است، اینها همه به شخص درس میدهد که لحظه ملاقات، اللهتعالی او را با چه وضعی میپذیرد. نماز به شخص آموزش میدهد که بهترین هیئت شخص در طول زندگی آنست که تا میتواند اهل حجاب و حیا باشد.ایشان ادامه داد: روزه به ما درس صبر، زکات درس انفاق و حج به ما درس تسلیم میدهد. اسلام به ما درس وقتشناسی میدهد؛ پس در پیمانهای خود، در رعایت اوقات نماز خود وقتشناس و اهل عمل به عهد و پیمان باشیم.
ایشان در پایان سخنان خویش ضمن عرض خیرمقدم و تبریک خدمت حجاج محترم بیتاللهالحرام، از خداوند متعال خواستار قبولی این عمل بزرگ و باقی گذاشتن آثار خیر آن در جامعه شد.