وفای به عهد و پیمان، اصلی‌ترین گام برای پیشرفت یک جامعه است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی ابراهیم باهئیت، در مراسم نماز جمعه ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۳ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه(وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا) پیرامون تعهد و وفای به عهد به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در آغاز سخن بیان داشت: صفت تعهد موضوعی است که اگر به آن توجه و عمل کنیم، جامعه‌ی سالم و بانشاط خواهیم داشت و اگر به آن توجه نکنیم، فرزندان ما در آینده ناامید خواهند شد. تعهد صفت بسیار ارزشمند برای تمام انسانیت می‌باشد.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: اگر انسان مسلمان در مورد مطلبی سخن خدا را بشنود، آن را بدون دلیل می‌پذیرد، چون بالاترین دلیل انسان مسلمان، دلیل خداوند است. یک دانشمند دین می‌گوید: از مسائل مهم در ارزش‌گذاری افراد جامعه، میزان تعهد و وفای به عهد آنان می‌باشد. انسان به راحتی می‌تواند ارزش دیگران را بسنجد و ببیند که در مورد عهد و‌ پیمان‌های خود چقدر عامل بوده است و وفای به عهد این انسان چه مقدار است.

وی گفت: گاهی برخی به عهد و پیمان خود پایبند نیستند و این انسان‌ها ذره‌ای ارزش ندارند و گاهی می‌بینیم که برخی از انسان‌ها تعهد می‌دهند و در راه وفای به عهد با سختی‌های زیادی مواجه می‌شود اما دست از وفای به عهد برنمی‌دارد. در این‌جا باید اعتراف کنیم که این‌گونه انسان‌ها خیلی ارزشمند هستند.

مولوی باهیئت افزود: عالمی محقق می‌نویسد: وفای به عهد و پیمان، اولین و اصلی‌ترین گام برای پیشرفت یک جامعه به حساب می‌آید. اگر مسئولین یک جامعه در زمینه‌های مختلف، به فکر پیشرفت هستند، بدانند که اولین قدم، وفای به تعهدات است. مسئولینی که به فکر پیشرفت هستند، با خود فکر کنند که آیا واقعا پایبند به وفای به عهد هستند یا مانند برخی افراد، پیوسته به فکر کلاه‌گذاشتن بر سر ملت هستند.

میزان کارآمدی هر فرد به میزان متعهد بودن آن است

مدرس حوزه علمیه احناف گفت: عالم دیگری می‌نویسد: هر اندازه افراد متعهد‌تر باشند، در اثرگذاری بر بقیه کارآمدتر هستند. یعنی اگر انسانی تعهد نداشت، بداند که او نمی‌تواند یاران مخلصی در اطراف خود داشته باشد. این افراد بدون تعهد، یقین کنند که تا پایان زندگی، یاران مخلصی  نخواهند داشت و نمی‌توانند بر اطرافیان تاثیر مثبت بگذارند.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: علما در جایی دیگر می‌نویسند: تاثیر وفای به عهد در زندگی انسان، مانند آب در ادامه‌ی زندگی است. اگر تصور کنیم که آب نباشد، آیا زندگی امکان دارد؟ پس اگر در میان افراد جامعه عهد و پیمان وجود نداشت، معنای واقعی زندگی از بین می‌رود و زندگی مختل می‌شود. در جمله‌ی دیگر می‌نویسند: کسی که عهد و‌ پیمان می‌بندد، بداند که شخصیت انسانی، الهی و ارزش خود را به گرو می‌گذارد پس راحت از کنار این مسئله نگذارد. انسان اگر پیمان می‌بندد، بداند که اگر به عهد خود توجه نکند و خلف وعده و خیانت کند، برای خود ارزشی در جامعه باقی نخواهد گذاشت.

وی ادامه داد: برخی افراد فکر نکنند از این‌که مردم ساکت هستند و چیزی نمی‌گویند و احترام را رعایت می‌کنند در حالی که این افراد خلف وعده می‌کنند، به نفع آنان است. این سکوت و اظهار خشنودی ظاهری مردم در برابر چنین افرادی، بسیار خطرناک‌تر از آن افرادی است که دشمنی می‌کنند. این کار یعنی نفاق نسبت به شخصی که پیمان بسته و آن را شکسته است.

مولوی باهیئت خاطر نشان کرد: بخش زیادی از زندگی افراد جامعه براساس قراردادها و قول و قرارها جاری می‌شود و بخش اندکی در قبال تبادل نقدی می‌باشد. با این جمله، اهمیت وفای به عهد و پیمان، به طور واضح آشکار می‌شود. اگر وفای به عهد در جامعه بود، راحت زندگی خواهیم کرد و اگر نبود، رنج خواهیم دید. اگر وفای به عهد در جامعه نباشد، بدبینی ایجاد می‌شود، امنیت از آن جامعه رخت برمی‌بندد، پدران و مادران در خانواده آرامش نخواهند داشت و این بر فرزندان تاثیر خواهد گذاشت.

مدرس حوزه احناف خواف تصریح کرد: در آیات قرآن سه نوع عهد و پیمان وجود دارد. نوع اول که عام است که مردم به طور معمول باهم می‌بندند. نوع دیگر عهد و پیمانی است که انسانیت با خدای خود می‌بندند. برخی دیگر از آیات الهی، اشاره به عهد و پیمانی است که رب‌العالمین به عهده گرفته است.

انسان‌های متقی وقتی عهد و پیمان می‌بندند، به آن وفا می‌کنند

سخنران نماز جمعه خواف در ادامه افزود: در سوره‌ی اسراء، خداوند می‌فرماید: ای انسان‌ها، به عهد و پیمان وفا کنید چون عهد و پیمان مورد سوال قرار می‌گیرد. در روز قیامت، عهد و پیمان‌هایی که انسان بدون تفکر و عاقبت‌اندیشی می‌بندد و خیلی راحت می‌گوید که ماه دیگر پرداخت می‌کنم ولی معلوم نیست ماه دیگر را ببیند یا خیر، مورد سوال قرار می‌گیرد.

وی گفت: در بخشی از آیه‌ی ۱۷۷ سوره بقره که خداوند انسان‌های متقی و صالح را تعریف و تمجید می‌کند، می‌فرماید: انسان‌های متقی کسانی هستند که وقتی عهد و پیمان می‌بندند، به آن وفا می‌کنند. انسان باید به هر قیمتی که شده است، به عهد و پیمان متعهد باشد. ممکن است ضرر ظاهری متوجه انسان شود، ولی آن‌قدر ارزش معنوی و اخروی نصیب چنین انسانی می‌شود که در جامعه ارزش پیدا می‌کند. در آیه ۸ سوره مومنون، خداوند می‌فرماید: مومنین کسانی هستند که نسبت به امانت‌هایی که سپرده شده است،( اعم از مال، مقام، پست و مسئولیت) آن را رعایت می‌کنند و به عهد و پیمان خود دقت دارند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: در سوره‌ی رعد، آیه ۲۰، خداوند وقتی اولوالالباب که یعنی خردمندان و صاحبان علم را تعریف می‌کند، این‌گونه می‌فرماید: صاحبان عقل کسانی هستند که بر عهدی که با خدای خود بستند وفادار هستند و عهد و پیمان را نقض نمی‌کنند. همه‌ی ما با خدا عهد بستیم و اعتراف کردیم که خدا رب و معبود ماست و با خدا عهد بستیم که بنده‌ی او باشیم نه دیگران. در جایی که حکم خدا زیرپا می‌شود، به هیچ عنوان از دیگران تبعیت نکنیم و در مقابل ضایع‌شدن حکم شریعت، هیچ ارزشی از ارزش‌های دنیایی را ترجیح ندهیم.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: در بخشی از آیه ۱۵۲ انعام، خداوند می‌فرماید: وقتی سخن گفتید در سخن خود، عدالت را رعایت کنید و وقتی خواستید شهادت دهید، اگرچه علیه خویشاوندان شما باشد، عدالت را رعایت کنید و به عهد و پیمان با خدا وفادار باشید، این‌ها مواردی است که خدای شما به آن توصیه می‌کند تا این‌که پند حاصل کنید. در آیه ۶۰ و ۶۱ خداوند می‌فرماید: ای بنی آدم! آیا با شما پیمان نبستم به وسیله‌ی انبیا و… این‌که شیطان را عبادت نکنید که او دشن آشکار شماست و مرا عبادت کنید، راه مستقیم همین است.

وی تصریح کرد: در آیه ۱۹۵ سوره‌ی نحل، خدای متعال می‌فرماید: آن عهد و پیمان خدا را به کالای ناچیز دنیا نفروشید. عهد و پیمان با خدا را با وعده‌ی پست و مقام دنیا و مادیات و زیرپا کردن مذهب خود نفروشیم به هوای این‌که به فرزندان ما چیزی برسد. خداوند در آیه ۴۰ سوره بقره می‌فرماید: به عهد و پیمان با من الله وفادار باشید و من هم به عهد و پیمان با شما وفا می‌کنم. یعنی شما را در انبوه نعمت‌های مادی و ابدی بهشت وارد می‌کنیم و در دنیا به شما عزت می‌دهیم.

مولوی باهیئت در ادامه‌ی سخن بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عهد و پیمان‌هایی که انسان‌ها با هم می‌بندند، عقد ازدواج است. وقتی مرد و زنی با هم عقد کردند، هرکدام نسبت به دیگری پیمان‌هایی را به عهده می‌گیرد که تا پایان عمر باید به آن وفادار باشد. مردان دقت کنند که حقوق همسر خود را رعایت کنند وگرنه به عذاب الهی در آخرت دچار خواهند شد. بخش دیگر از قراردادها، عهد و پیمانی است که کارگران با صاحب‌کاران دارند و هردو قشر باید آن را رعایت کنند.

مسؤلان علاوه بر پاسخگویی به دنبال اجرای عدالت و رفع تبعیض باشند

مدرس حوزه احناف خواف افزود: مسئولیت کار سختی است و زمان پیامبر(ص)، صحابه مسئولیت را به راحتی قبول نمی‌کردند. بنابراین مسئولان بیش‌تر به راهنمایی نیاز دارند. مسئولان در کنار تمام تخصص‌های لازم، باید دو‌ ویژگی داشته باشند تا ارزش آنان نزد مردم حفظ شود؛ اول، به دنبال اجرای عدالت و رفع تبعیض باشند. باید از اقوام و مذاهب در پست‌های مختلف کشوری استفاده شود و مردم این را باید عملا مشاهده کنند و با سخن، قول و سخنرانی دیگر فریب نخواهند خورد.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: ویژگی دوم؛ در قبال کاری که پذیرفته‌اند، پاسخ‌گو باشند و این نکته مدنظر آن‌ها باشد که با توجه به فضای ایجاد شده در دنیا و دسترسی آسان به اطلاعات، مردم به ویژه نسل جوان که دسترسی بیش‌تری به فضای مجازی دارند به خوبی مسئول خادم را از خائن تشخیص می‌دهند، بنابراین کوتاهی و یا خیانتی که گاهی از برخی از مسئولین صورت می‌پذیرد و یا مشکلاتی را که برای مردم ایجاد می‌شود، توجیح نکنند بلکه شجاعانه با مسئول خاطی برخورد کنند و از مردم عذرخواهی کنند.

وی تصریح کرد: مسئولین محترم! نسل جوان از فراگیری علم بی‌انگیزه شده‌اند و این از نتیجه‌ی امتحانات و کنکور مشخص است و این چیزی است که مربیان و معلمان به زبان می‌آوردند. نسل جوان دیگر علاقه‌ای به تحقیق و مطالعه ندارند و یکی از دلایل عمده‌ای که مطرح می‌کنند این است که در استخدامی‌ها خانواده شهید و جانباز بودن خیلی موثر است و ما که از این خانواده‌ها نیستیم، پس برای ما هرچند که رتبه‌ی خوب کسب کنیم خبری نیست. ما نمی‌گوییم که به خانواده‌های شهدا و جانبازان توجه نکنند، بلکه خوب توجه کنند و خوب آن‌ها را تامین مالی کنند اما نه به قیمت این‌که حق یک نوجوانی که در‌ جستجوی علم و دانش است و تخصصی حاصل کرده است از او بگیرند و به کسی دیگر بدهند.

مولوی باهیئت با اشاره به معدن سنگ‌آهن سنگان خاطرنشان کرد: این معدن یکی از نعمت‌های بزرگ خدادادی در این منطقه است و هر انسان عاقل و باانصافی معتقد است که در استفاده از این نعمت، مردم منطقه در اولویت هستند. در استخدامی‌هایی که در معدن صورت می‌گیرد، در حمل‌ و نقل مسافر و بار معدن، مردم این منطقه از همه‌جا بیش‌تر در اولویت هستند. مسئولین پاسخ دهند که آیا واقعا این‌گونه بوده است؟ آیا آن حقی که قانون معادن برای منطقه خواف و سنگان در نظر گرفته است، وصول شده است؟ اگر شده است، مبلغ آن را بفرمایند و بگویند در کجا هزینه شده است؟ مردم حق دارند پاسخ این‌ها را بدانند البته مردم می‌دانند و منتظرند مسئولین مطرح کنند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: قانون می‌گوید ۱۵ درصد درآمد معدن حق دولت است و از این مقدار که مبلغ بسیار بالایی است، ۱۵ درصد حق منطقه‌ای است که معدن در آن واقع شده است که باید در زیرساخت‌ها هزینه شود. خوب بفرمایید که چقدر هزینه شده است؟ کارشناسان می‌گویند: اگر بخش اندکی از ۱۵ درصد حق شهرستان، در خواف و سنگان، جهت زیرساخت‌ها هزینه شود، جاده‌های منتهی به این منطقه از جاده‌های منتهی به کلان‌ شهرها بهتر خواهد شد اما متاسفانه از مدت‌ها قبل که چندین دولت و ده‌ها مسئول در شهرستان و منطقه عوض شده‌اند، با وجود مطالبات به حق مردم توسط علمای بزرگ منطقه مانند جناب مولانا مطهری و  خطیب محترم که از همین تریبون مطرح شده است، هنوز شاهد بی‌عدالتی و تصادفات مرگبار در جاده‌ها  هستیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *