ایشان در ابتدای سخنانشان گفت: خداوند در آیه “وَ إنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عظیمٍ” ابعاد شخیتی رسول خدا صلیاللهعلیهوسلم را ذکر کرده، و پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم را به عنوان الگوی کامل برای بشریت معرفی نموده است. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم بود که در مدت 23 سال سرسختترین افراد را به سوی اسلام دعوت داد، و همه دعوت پیامبر اکرم صلیعلیهوسلم را لبیک گفته، و اسلام را پذیرفتند که این نتیجه اخلاق زیبای رسول خدا صلیاللهعلیهوسلم بود.مولوی قهستانی خاطرنشان کرد: بین آیه “وَمَا أَرسَلنَاکَ إِلَّا رَحمَةً لِلعَالَمِین” (انبیاء-107) و بین حدیث: “إِنَّما بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارَمَ الاخلاق” یک ارتباط مستحکم و قوی وجود دارد که اگر یک جامعه میخواهد از رحمت الهی محروم نشود باید به اخلاق، توجه خاصی داشته باشد و در تمام امور، اخلاق رسول خدا صلیاللهوسلم را ملاک قرار دهد، و به مراتب اگر در یک خانواده، بغض، کینه و دشمنی هست، تنها دلیل آن میتواند این باشد که از اخلاق اسلامی به دور است، چرا که ارزشهای اخلاقی همان رحمت خداوند میباشد.مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: باید دقت کنیم که همه عبادات در جهت کنترل اخلاق است، اگر نماز، روزه، حج، صدقه و زکاة در اخلاق ما تاثیری نداشته باشد، عبادات ما بیفایده است؛ چرا که خداوند در باب نماز آیه” إِنَّ الصَّلاةَ تَنهی عَنِ الفَحشاءِ وَ المُنکَر” ( عنکبوت-45)، در باب روزه آیه ” یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیَامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُون” (بقرة-183)، در باب حج آیه ” أَلحَجُّ أَشهُرٌ مَّعلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِیهِنَّ الحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِی الحَجِّ” (بقرة-197) و در باب صدقه و زکاة آیه ” خُذ مِن أَموَالِهِم صَدَقَةٌ تُطَهِّرِهِم وَ تُزَّکِّیهِم” (التوبة-103) را نازل کرده، و همه این آیات نشانگر این است که تمام عبادات در جهت ارزشها و تکامل اخلاقی انجام میگیرد.مولوی حبیب الرحمن قهستانی در رابطه با عابد بداخلاق و خوشاخلاق بد عبادت توضیح داد و فرمود: یکی از اهداف اخلاق، این است که باید فاصله بین عبادت و اخلاق کم شود، و همان طور که یک مسلمان در حین عبادت خود اخلاق حسنهای دارد، باید بیرون از عبادت هم اخلاق خوب خود را رعایت کند، چرا که اسلام مسیر عبادت و اخلاق را یکی قرار داده و فرموده: ” یا أَیُّا الذّینَ آمَنُوا أُدخُلوا فِی السِّلمِ کافَّة”(بقرة- 208) و اگر قرار باشد اسلام را در بخش عبادات خلاصه کنیم ناقص خواهد بود و جنبه اخلاقیات که محور همه آیات و عبادات است را در بر نمیگیرد.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در آخر سخنان خویش، این ماه را مصادف با وحدت و میلاد رسول خدا صلی الله علیه وسلم برشمرد و فرمود: وقتی به آیات و احادیث مینگیریم میبینیم که موضوع همه آیات و احادیث وحدت، انسجام و برابری است. وحدت به این معنا نیست که فقط به عنوان یک تاکتیک، حرکت سیاسی و یا محدود به زمان خاصی خلاصه شود بلکه وحدت ریشه در قرآن و اعتقادات ما دارد و ما را به احترام گذاشتن به مقدسات دیگران تشویق می کند و از هر گونه دشمنی و تفرقه برحذر می دارد.