مولوی عبدالستار نیکخوی

وام‌ها و تسهیلات که اکنون در جامعه مرسوم است جواز شرعی ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی عبدالستار نیک‌خوی، در مراسم نماز جمعه ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۳ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه(الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ  ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ  وَمَنْ عَادَ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ) به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در آغاز سخن بیان داشت: در آیه‌ای که تلاوت شد، خداوند در مورد سود و ربا، نکاتی را گوشزد می‌کند. خدای متعال یک وعید خاص برای ربا خواران بیان کرده است، در حالی‌که برای هیچ یک از گناهان دیگر، چنین وعیدی را بیان نکرده است. آن وعید این است که رباخواران، زمانی که از قبر بلند می‌شوند، مثل بقیه انسان‌ها از زمین بلند نمی‌شوند، بلکه خداوند می‌فرماید: این‌ها مانند انسان‌هایی از خاک بلند می‌شوند که بر اثر مساس شیطان جن‌زده شده‌اند.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: در زندگی شاهد هستیم که برخی از انسان‌ها، جن‌زده می‌شوند و این افراد هم هان‌گونه خواهندبود. شخص رباخوار مانند دیوانگان و افراد مدهوش می‌گردد که اعضا، جوارح و زبان او در اختیارش نیست. دلیل این عذاب، طبق گفته‌ی خداوند به دلیل این است که این افراد در زندگی دنیا می‌گفتند: ربا هم مانند بیع و معامله است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از انواع بیع، بیع مرابحه است، مثال ساده آن این است که شخصی، ماشینی را به ۴۰۰ میلیون نقد می‌خرد و باز دو ساله، مثلا به ۴۳۰ میلیون می‌فروشد، این بیع را بیع مرابحه می‌گویند و ایرادی هم ندارد و درست است. کفار و مسلمانانی که ضعیف‌الایمان بودند، در دنیا می‌گفتند: ربا هم مثل بیع مرابحه است که نقدش مثلا ۴۰۰ میلیون تومان و دو سال بعد می‌شود ۴۳۰میلیون تومان و به همین ترتیب اگر ۴۰۰ میلیون تومان پول به کسی بدهیم و بعد از ۲ سال، به فرض مثال ۴۳۰ میلیون تومان بگیریم، مانند همان بیع می‌شود. آن‌ها قیاس کردند و به حرف خداوند توجهی نکردند. خداوند می‌فرماید: چگونه می‌شود که ربا مانند بیع باشد درحالی‌که ربا را خداوند حرام کرده است. همین مطلب برای مسلمان، باید کفایت کند.

مولوی نیک‌خوی افزود: علما می‌فرمایند: چون این افراد در دنیا عقل خود را بر سخن خداوند مقدم کردند و گویا عقل‌پرستی به جای خداپرستی کردند و به آن می‌نازیدند، به همین دلیل در زمان حشر، مانند جن‌زده محشور می‌شوند. خداوند می‌فرماید: هرکس که پند نهی از ربا به او رسید، باید بازایستد و از گذشته‌اش توبه‌ کند و خداوند آمرزنده و مهربان است اما اگر کسی به این کارش ادامه داد، برای همیشه جهنمی خواهد بود.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف تصریح کرد: خداوند در جایی دیگر می‌فرماید: آن‌چه که به عنوان ربا می‌پردازید تا در اموالتان اضافه کنید، در نزد خدا هرگز اضافه نمی‌شود (یعنی برکات آن مال برداشته می‌شود و آن مال سبب بلا و مصیبت می‌گردد) و اموالی که به عنوان زکان می‌پردازید، خداوند در آن اموال برکت عنایت می‌فرماید.

سخنران نماز جمعه خواف گفت: بسیاری از وام‌ها و تسهیلات یا وام‌هایی که اکنون در جامعه مرسوم است، با هردرصدی که وجود دارد، از نظر علما جایز نیست و دارای کارمزد حلال و شرعی ندارد. وام‌های مسکن که شاید درصد آن ۱۸ درصد و شاید سالانه باشد.

در مورد وام ازدواج باید عرض کنم که ما یک مجمع فقه اسلامی اهل سنت در کل ایران، به مرکزیت حوزه علمیه مکی زاهدان داریم و غیر از این مجمع اصلی، چند مجمع استانی و محلی دیگر هم داریم که علمای تراز اول و کارشناسان دارالافتاها در آن‌جا گردهم می‌آیند و در مورد مسائل روز اظهار نظر می‌کنند. در رأس همه‌ی این مجمع‌ها، مجمع فقه اسلامی اهل سنت ایران، در زاهدان است و تا به حال دو مرتبه در خصوص وام ازدواج، این مجمع نشست برگزار کرده و مقالات فراوانی نوشته شده است. چیزی که مصوب شده است و خروجی این نشست‌ها می‌باشد، این است که کارمزدی که به اسم ۴ درصد سالانه گرفته می‌شود، بیش از کارمزد شرعی مدنظر شریعت هست و شما می‌دانید که اگر یک درهم و کم‌تر از یک درهم از کارمزد شرعی اضافه گرفته شود، تبدیل به معامله ربوی می‌شود.

وی بیان کرد: در‌ مصوبه آمده است که این وام ازدواج، جایز نیست. همزمان در این مجمع، علما مکالمه‌های زیادی داشته‌اند که باید قوانینی در‌کشور ما برای اهل سنت باشد که بتوانند از تسهیلات ازدواج به صورت شرعی استفاده کنند. چند سال پیش، از طرف بانک انصار از استان، به حوزه علمیه احناف خواف آمدند و گفتند که ما از بانک انصار، می‌توانیم برای شما یک شعبه مخصوص تشکیل دهیم که تحت نظارت شما، وام یا تسهیلات پرداخت شود و یا هرطور که شما وام‌ها را می‌خواهید، به مردم به صورت صحیح برسانید، ما حاضر به انجام آن هستیم و این تجربه را در بلوچستان انجام داده بودند و موفقیت آمیز بود. قرار بود در خراسان رضوی هم ۷ الی ۸ شعبه بانک انصار، در شهرهای خواف، تایباد، تربت جام و چند شعبه در مشهد تاسیس شود و کار هم شروع شد اما به دلیل عدم شناخت مردم، با استقبال خوبی مواجه نشد و از مرکز قانونی تصویب شد که بانک انصار باید با بانک سپه ادغام شود و این مسئله خوابید.

مولوی نیک‌خوی گفت: ما تقاضا داریم که برای اهل سنت، چنین شعبه‌هایی زیر نظر بانک‌ها و یا بانک خصوصی زیر نظر اهل سنت تشکیل شود. در همه‌ی کشورهای مسلمانان، در کنار بانک‌های سودی، بانک‌های ۱۰۰ درصد اسلامی تشکیل شود و حتی در برخی از کشورهای کفر هم بانک اسلامی است.

وی ادامه داد: در مورد معاملاتی که در فضای مجازی و یا حقیقی انجام می‌گیرد، مسئله‌ی مهم، قبض است که باید یا قبض حسی یا معنوی انجام شود. همه‌ی ما باید خود را موظف بدانیم که در همه‌ی معاملات، به دارالافتاها مراجعه کنیم و جواز و عدم جواز را بدانیم. خیلی‌ها معامله‌ای انجام می‌دهند و بعدا سوال می‌کنند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: مسئله‌ی دیگر، در مورد گل زعفران است که الان فصل آن رسیده است. جای تقدیر و تشکر از مردم منطقه است که یکی از ویژگی‌ خوب آن‌ها امانت‌داری است که اگر کسی به آن‌ها اطمینان می‌کند و گل برای پاک کردن می‌دهند، به طور کامل آن را برمی‌گردانند. متاسفانه در مورد عشر زعفران باید عرض کنم که این عشر، به‌گونه‌ای که شریعت دستور داده است، پرداخت نمی‌شود. اول این‌که عشر زعفران، باید به مستحقین زکات داده شود و اگر کسی به غیر مستحق زکات داد، خیرات کرده است و عشر او ادا نشده است. مستحق زکات کسی است که دارایی او، غیر از وسیله‌ی نقلیه، خانه مسکونی، وسایل خانه و ضروری و …، به ۴۰۰ میلیون نرسد. اگر کسی خانه، زمین، ماشین، پول، طلا و …. به هر نیتی که داشته باشد و مجموع آ‌ن‌ها به ۴۰۰ میلیون تومان رسید، نمی‌تواند زکات یا عشر بگیرد.

اهل سنت هیچ سهمی از رسانه ملی ندارند

سخنران نماز جمعه خواف خاطر نشان کرد: متاسفانه ما اهل سنت، در رسانه‌ی ملی، هیچ نقشی نداریم. امروز ۲۵ آبان، مصادف با وفات حضرت فاطمه زهرا(رض) که چند سالی هست که موسوم به شهادت شده است می‌باشد. بنده قبل از این‌که برای تحصیل به کشور پاکستان بروم، در همه‌ی تقویم‌ها وفات نوشته بود، بعد از مدتی که برگشتم، دیدم شهادت نوشته شده است و این جای تعجب دارد. در ۱۵ آذر هم یک روایت دیگر در همین موضوع می‌باشد. ما با وجود این‌که به شهادت هیچ اعتقادی نداریم، نگران هم نیستیم، چون مسئله‌ی ازدواج حضرت عمر فاروق(رض) با دختر گرامی حضرت فاطمه زهرا(رض)، آن‌قدر در کتاب‌های اهل تسنن و اهل تشیع، مسجل و ثابت است که این مسئله یک برگ امتیازی برای اهل سنت شده است که اثبات کنند، اهل سنت بر اساس واقعیت‌ها اعتقاد پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: در کتاب‌های اهل تشیع مانند اصول و فروع کافی از علامه کلینی، کتاب الاستبصار، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشرعیه، جواهر الکلام و شرح نهج البلاغه، مسئله‌ی ازدواج حضرت عمر(رض) با دختر فاطمه زهرا(رض) ثابت است. در نزد اهل سنت، وفات حضرت فاطمه(رض)، در سوم رمضان اتفاق افتاده است. یعنی وفات پیامبر(ص) در ۱۲ ربیع الاول که وفات و تولد ایشان در همین روز است، حدود شش ماه با وفات حضرت فاطمه (رض) فاصله دارد. این مورد در صحیح بخاری هم مورد تایید است و این موضوعات در سال ۱۱ هجری اتفاق افتاد اما حضرت عمر(رض) در زمان خلافتشان با ام‌کلثوم، دختر حضرت فاطمه زهرا(رض) ازدواج کردند. وجود این ازدواج برای اثبات هر دلیلی کافی است.

مولوی نیک‌خوی ادامه داد: مطلب دیگری که باید عرض کنم، این است که ما مسلمان هستیم و طبق آیه قرآن، باهم برادر هستیم. ما نباید از جنایت‌های اسرائیل و صهیونیست غاصب فراموش کنیم که از کشورهای غربی، آمریکایی و اروپایی بلند شدند و در قلب کشورهای مسلمان، لانه‌ی جاسوسی و کشور تشکیل داده‌اند و در این ۷۶ سال، جز فتنه‌گری و جنایت، کاری دیگر نداشته‌اند. اینان، مورد لعنت خداوند، در قرآن کریم قرار گرفته‌اند. این‌ها با این جنایاتی که بر سر مسلمانان فلسطین و لبنان و دیگر جاها انجام می‌دهند، روی مغول‌هایی که در تاریخ از آن‌ها به عنوان خونخوار نام‌برده می‌شود را سفید کرده‌اند.

مدرس حوزه احناف خواف اشاره کرد: این صهیونیست‌ها، هیتلر غارتگر و جنایتکار را روسفید کرده‌اند و به هیچ قانون بین‌المللی اعتنایی نمی‌کنند و کفار هم پشت سر آن‌ها هستند. این‌ها آن‌قدر جنایت‌ کرده‌اند که اگر کسی بخواهد حمایت اسرائیل را کند، روسیاه می‌شود. اگر جنگ هم شود، نباید بیمارستان‌ها، کودکان و زنان، مورد هدف قرار گیرند.

سخنران نماز جمعه خواف در پایان گفت: در هفته‌ای که گذشت، ما شاهد درگذشت یک عالم وارسته، یک فرهنگی متدین، یک انسان بسیار کامل و متواضع، جناب مولوی غلام احمد برآبادی(رح) بودیم. در نماز جنازه، جمع انبوهی از مردم منطقه و خارج از منطقه و شهر ما شرکت داشتند و این خود، گویای همه‌چیز است. انسانی که خالصانه خدمت کند، خالصانه در میان مردم زندگی کند و روزی حلال و زندگی پاک داشته باشد، مردم قدردان او خواهند بود. خدای متعال ایشان را هم در ردیف اولیا و صلحا و انبیا محشور گرداند. در شهر ما علمای متواضع و مخلصی بودند که خدمت کردند و از خدا می‌خواهیم همه‌ی آنان را غریق رحمت گرداند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *