مولوی خیرالله نیکخوی

واقعه غدیرخم دلالت بر جانشینی پیامبر(ص) ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی خیرالله نیکخوی در مراسم نماز جمعه هشتم تیرماه 1403 اهل سنت این شهر، با بیان آیه «لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا» پیرامون موضوعات شهادت حضرت عثمان، واقعه غدیر خم، انتظارات از رئیس جمهور آینده و آزادی اساتید بازداشت شده حوزه علمیه احناف خواف به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: آیه‌ای که بیان شد مربوط به واقعه صلح حدیبه است و در هفته‌ای که گذشت شهادت حضرت عثمان(رض) بود. رسول الله(ص) حضرت عثمان(رض) را که مورد اعتماد بودند به عنوان سفیر خود برای گفتگو با مشرکین مکه به آنجا اعزام کردند. این مذاکره طولانی شد و در بین مسلمانان خبر پیچید که حضرت عثمان(رض) به شهادت رسیدند.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: از آنجایی که محبوبیت ایشان در میان صحابه فراوان بود، اصحاب رضوان الله علیه اجمعین در زیر درخت همه جمع شدند وب رسول الله بیعت کردند که ما در صورت شهادت حضرت عثمان(رض) تا آخرین قطره خون خود با مشرکین می‌جنگیم و پیامبر اکرم(ص) دست راست خود را به جای حضرت عثمان(رض) در این بیعت قرار دادند و خداوند متعال از صحابه راضی شد و در این آیه فرمود: آن لحظه‌ای که مؤمنان زیر درخت با تو ای پیامبر(ص) بیعت نمودند الله از همه راضی شد، خدا از دل های صحابه دانست و آرامش را بر آن ها نازل کرد و یک فتح نزدیکی نصیبشان کرد.

وی افزود: وقتی به این واقعه نگاه می‌کنیم فضائل زیادی برای حضرت عثمان(رض) ثابت می‌شود؛ یک اینکه ایشان آنقدر مورد اعتماد بود و جایگاه در بین مردم دوران خودشان داشتند که پیامبر(ص) ایشان را به عنوان سفیر خود انتخاب کردند و از طرفی صحابه به ایشان محبت داشتند که پای جان حاضر بودند بجنگند و رسول الله(ص) دست خود را به جای حضرت عثمان(رض) در بیعت شریک کردند.

مولوی نیکخوی خاطر نشان کرد: حضرت عثمان(رض) دو هجرت به حبشه و به مدینه منوره را در کارنامه خود دارند و در صحنه های مختلف حیات نبوی از جان و مال مایه گذاشتند. در جیش العسره هزار شتر، هزار دینار و یکصد اسب را تقدیم کردند که رسول الله(ص) فرموند: بعد از امروز هرکاری عثمان(رض) به او ضرری نخواهد رسید. یعنی وعده به جنت و خشنودی همیشگی پروردگار از حضرت عثمان(رض).

مدرس حوزه احناف خواف در ادامه بیان داشت: حضرت عثمان(رض) در سن هفتاد سالگی مسلمانان ایشان را به عنوان خلیفه انتخاب کردند و به مدت چهارده سال بر مسلمانان خلافت نمودند. فتوحات و پیشرفت های فراوانی از جمله شمال آفریقا، قفقاز، قسمت‌هایی از خراسان، جزیره قبرس و اندلس در دوران ایشان مشرف به اسلام شدند.

شهادت حضرت عثمان(رض) شمشیر برهنه خداست

سخنران نماز جمعه خواف افزود: در اواخر عمر شریفشان منافقین و کینه‌توزان که تحمل این همه دستاوردها را نداشتند به بهانه‌گیری های نسبت به والیان و استانداران ایشان شروع کردند و دسته‌های از منطقه بصره و کوفه به نزد ایشان می‌آمدند به قصد انتقاد از استانداران. حتی در برخی از موارد حضرت عثمان(رض) به انتقادات این افراد ترتیب اثر می‌دادند تا بلکه کوتاه بیاییند. اما این افراد در شرایط عجیبی که مردم در ماه شوال برای حج بیت الله به مکه رفته بودند، آمدند در مدینه خانه حضرت عثمان را محاصره کردند.

وی ادامه داد: حضرت عثمان(رض) از افراد مختلف پیغام دریافت کردند که اجازه بدهید با منافقین بجنگیم اما ایشان انسان صبور و بردباری بودند و گفتند دوست ندارم به خاطر من عثمان(رض) خون مسلمان یا کلمه گوی لا اله الا الله و محمد رسول الله ریخته شود. با این وجود فرزندان صحابه بزرگوار جلوی منزل حضرت عثمان(رض) نگهبانی می‌دادند. غافل از اینکه این انسان های سنگدل از پشت خانه وارد منزل ایشان شدند و در حالی که حضرت عثمان(رض) در حالت روزه مشغول تلاوت قرآن بودند، ایشان را به شهادت رساندند.

مولوی نیکخوی گفت: از این واقعه به بعد بود که حدیث مشهور پیامبر(ص): شمشیر خدا در غلاف است تا زمانی که عثمان(رض) زنده باشد و وقتی عثمان(رض) کشته بشود این شمشیر برهنه می‌شود و تا قیامت به غلاف نمی‌رود. می‌بینیم که در دوران خلافت حضرت علی(رض) و خلفای بعدی جنگ های زیادی در میان مسلمانان اتفاق افتاد. چرا این شمشیر که برهنه شد دیگر در غلاف نمی‌رود؟ چون وقتی حرمت یک چیز از جامعه برداشته شود مردم جریح و بی‌باک می‌شوند.

مدرس حوزه احناف خواف تصریح کرد: قتل و کشتار که متاسفانه در این اواخر در جامعه مشاهده می‌شود که بعضی از جوانان ساده‌لوح و سطحی نگر در مسائل جزئی بی‌صبری می‌کنند و حتی موارد شنیده می‌شود که حتی در روستاها کسانی دست به قتل یا خودکشی می‌زنند. الله متعال می‌فرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا» هرکسی قتلی بکند به ناحق مثل این است که کل مردمان عالم را کشته است زیرا امنیت از جامعه سلب می‌شود اگر یک شخصی در مسیر حیات یک شخص گام بردارد گویا کل انسانیت را زنده نموده است.

سخنران نماز جمعه خواف پیرامون اثرات اجتماعی قتل گفت: جامعه ناامن در آن آسایش و راحتی نیست، اگر در یک جامعه‌ای قتلی صورت می‌گیرد یک نفر کشته نشده است، خانواده‌های زیادی داغدار شده‌اند. چقدر بچه ها و زن و فرزند و انسان های اطراف آن زجر و اذیت می‌شوند. ان شخص قاتل در آن لحظه متوجه قضیه نیست اما بعد آن دچار افسردگی شده و منزوی می‌شود. سرافکندگی و خجالت برای اقوام و اطرافیان قاتل رخ می‌دهد و اگر دارای فرزند و همسری داشته باشد و مردم برایشان دل بسوزانند و نزد علما و معتمدین به سرافکندی رفته تا رضایتی بگیرند. مراقب باشیم و برمسائل جزئی به برادر مسلمان خود آسیب نزنیم، دشنام ندهیم و آبروی همدیگر را نریزیم و مراعات یکدیگر را بکنیم.

بی توجهی رئیس جمهور به اقوام و مذاهب موجب ناامیدی آنان می‌شود

وی در رابطه با همراهی اهل سنت با انقلاب اسلامی گفت: همگی مستحضرید که از ابتدای انقلاب اسلامی ایران علما و مردم اهل سنت به امید احقاق حق، زندگی بهتر، به دست آوردن نیازهای اجتماعی و مذهبی خود تاکید بر حضور در انتخابات داشته و همیشه دنبال این بودند که همیشه در میان کاندیداها یک اصلحی را پیدا بکنند که حرفشان را بشنود، خواسته‌هایشان را دنبال بکند و دارای وسعت نظر باشد.

مولوی نیکخوی ادامه داد: اما این مسئله مشخص و معلوم است که امروزه اهل سنت و تمام جامعه ایران ما به یک بلوغ سیاسی و فکری رسیده‌اند که خودشان خیر و صلاح خود را به خوبی تشخیص می‌دهند و گاهاً به علما مشاوره می‌دهند که موضع شما اینگونه باشد. مسئولین باید متوجه باشند که مردم دیگر به شعارهای سیاسی و انتخاباتی توجه نمی‌کنند و به عملکردشان می‌نگرند. بسیاری از کاندیداها بودند که در دوران تبلیغات بدون اینکه از آن ها خواسته بشود وعده ها و قول هایی می‌دهند و یکسری امیدها در جامعه می‌خواهند تزریق کنند اما زمانی که بر مسند می‌نشینند مردم و وعده‌هایشان را فراموش می‌کنند.

مدرس حوزه احناف خواف خطاب به رئیس جمهور آینده ایران گفت: شخصی که امروز در انتخابات به عنوان رئیس جمهور انتخاب خواهید شد و فرقی نمی‌کند چه اصولگرا یا اصلاح طلب باشد، این را بدانید که شما رئیس جمهور و رئیس دولت برای کل مردم ایران هستید و یک رئیس جمهور دنبال جناح بازی، مذهب، تفکر و طیف خاص باشد و به خواسته سایرین بی توجهی کند. اگر چنین باشد به اصل نظام لطمه وارد کرده است و بی اعتمادی را نسبت به نظام ایجاد می‌کند. لذا باید در کابینه و وزارتخانه ها، استانداری ها و فرمانداری ها تلاش بکنند که از همه سلایق و طیف ها استفاده بکند.

سخنران نماز جمعه خواف در تاکید بر استفاده از زنان و اقوام بیان داشت: زنان که یک قشر بزرگ از جامعه هستند مد نظر داشته باشند. ایران تنها مال یک قوم یا زبان نیست در گوشه گوشه ایران پهناور از کرد، عرب، بلوچ، فارس و ترکمن و مذاهب و ادیان مختلف وجود دارد که باید رئیس جمهور، استانداران و فرمانداران از همه این اقشار و مذاهب مختلف انتخاب بشوند و به توان اشخاص توجه شود و این خواسته ما است وگرنه خدای ناخواسته طوری خواهد شد که اگر بی توجهی به اقوام و مذاهب بشود ناامیدی ایجاد می‌شود و دیگر مردم با صحبت و سخنرانی اینطور نیست که بیایند و تصمیم بگیرند. مردم امروزه در فضای مجازی و رسانه های اخبار را دنبال و تحلیل می‌کنند و در یک کلام ما از رئیس جمهور آینده می‌خواهیم عدالت را در جامعه ایجاد بکند و به همه گروه‌ها، سلایق و مذاهب توجه داشته باشد.

واقعه غدیرخم برای اتحاد و الفت میان اصحاب بود

وی با توجه به قرارگیری در ایام واقعه غدیرخم خاطرنشان کرد: در غدیرخم بیشتر در رسانه ها و تریبون ها روی این جمله پیامبر(ص) بحث می‌کنند که فرمودند: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ» از نظر اهل سنت این جمله را پیامبر در عرفات که همه حجاج بودند نگفتند بلکه در سه راهی مکه، مدینه و یمن بیان فرمودند. علت بیان این حدیث در آنجا این بود که حضرت علی(رض) در مورد چگونگی تقسیم اموال غنیمت ایشان برخودهایی با افرادی کرده بودند که بدون مشورت ایشان اموال را تقسیم کرده بودند و اموال را به بیت المال برگرداندند. لذا برخی از صحابه بر این عملکرد حضرت علی(رض) انتقاد داشتند و این صحبت ها به پیامبر(ص) رسید.

مولوی نیکخوی ادامه داد: رسول الله(ص) برای اینکه کدورتی میان صحابه نباشد آن ها را جمع کردند و این حدیث را بیان فرمودند: مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ، هرکسی که من مولا و دوست او هستم، علی هم دوست او است و بعد دعا کردند اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ، خدایا دوست بدار هرکه علی(رض) را دوست دارد و دشمن بدار هرکه علی(رض) را دشمن دارد.

مدرس حوزه احناف خواف افزود: در تمام آیات قرآن و فرهنگ های لغت مولا معانی مختلفی دارد، غلام، ارباب، دوست و معانی مختلف؛ اما در هیچ کجا نمی‌توانید پیدا بکنید که مولا به معنی امام یا خلیفه به کار رفته باشد و اینجا بحث دوستی و دشمنی مطرح است. مهمترین دلیل بر اینکه می‌گوییم مولا به معنی دوست است همین دعای پیامبر(ص) دلیل خوبی است که پیامبر(ص) بعد از آن جمله در دعا فرمودند وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ، والاه و عاداه در دعای پیامبر در کنار هم به کار برده شده است. لذا مولا هم در اینجا به همین معنا است.

سخنران نماز جمعه خواف تصریح کرد: حدود سه ماه پس از واقعه غدیر خم بود که پیامبر اکرم(ص) وفات نمودند، هیچ یک از صحابه یا اهل بیت این برداشت و اعلان را نکرد که پیامبر(ص) در غدیر خم علی(رض) را به عنوان جانشین و امام بعد از خود انتخاب کردند. نه تنها این واقعه بلکه در نهج البلاغه خطبات حضرت علی(رض) همه بیانگر اعتقاد آن حضرت به مسئله شورای و انتخاب خلیفه توسط مردم است.

وی ادامه داد: حضرت علی(رض) در خطبه ششم نهج البلاغه و یا نامه‌ای که به امیر معاویه نوشتند به صراحت اعلام می‌کنند جز این نیست کسانی با من علی بیعت کردند که با ابوبکر، عمر و عثمان بیعت کردند، بر آن چیزی که بیعت کردند و کسانی که در بیعت من علی حضور داشتند برایشان اجازه نیست که بیایند کسی دیگر را به عنوان خلیفه برگزینند و آنان که در بیعت حضور نداشتند نمی‌توانند این بیعت مسلمانان را نقض بکنند. و فرمودند جز این نیست که شواری و تصمیم مال مهاجرین و انصار است و اگر مردم بر یک نفر اجتماع کردند این مورد پسند و رضایت الله است.

مولوی نیکخوی افزود: در بخشی دیگر از جزوه دوم کلام نودویک نهج‌البلاغه از حضرت علی(رض) نقل است زمانی که مردم اراده کردند با ایشان بیعت کنند، برای صحابه در یکی از خطبه های خود فرمودند: مرا رها کنید و بروید دنبال کسی دیگر و با او بیعت بکنید. حال سوال این است که اگر انتصاب ایشان از جانب الله می‌بود آیا ایشان می‌توانستند بگویند که مرا رها بکنید؟ باید حکم خدا را اجرا بکنند اما از جایی که انتخاب خلیفه از جانب مردم بود فرمودند مرا رها بکنید و اگر اینطور بکنید من هم به مثل شما از رعیت هستم شاید از شما شنواتر و تابع تر باشم برای آن کسی که شما امور خود را به او سپرده‌اید و برای من بهتر این است که وزیری برای شما باشم تا اینکه امیری برایتان باشم.

ارتباط علمای اهل‌سنت با یکدیگر حق مسلم و ناگسستنی است

مدرس حوزه احناف خواف خاطر نشان کرد: در هفته گذشته چهارتن از اساتید حوزه علمیه احناف خواف که بعد از حدود دو هفته بازداشت به خانه خود بازگشتند به شما مردم، جامعه علما و خانوادشان تبریک می‌گوییم. به دلیل اینکه برخی از مردم سوال می‌کنند باید عرض بکنم که حوزه علمیه همه ساله به خصوص در ایام امتحانات و تعطیلی حوزه تعدادی از علما را به مناطق مختلف جهت دیدار با علما و برنامه های دینی-فرهنگی مناطق مختلف و گشت و گزار مناطق اهل سنت به صورت گروه‌های چهار نفره اعزام می‌کند.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: این قضیه که علما برای چند روزی بازداشت شدند اولین بار بود که در جریان سفر دینی مدرسین حوزه علمیه اتفاق افتاد، جهت تنویر افکار عمومی و مسئولین این را بیان می‌کنم که اهل سنت ایران و همه مردم این کشور به منزله یک تن هستند و ناگسستنی هستند. ارتباط بین مردم مختلف جامعه ما بوده و خواهد بود، تعلق و ارتباط با مناطق مختلف اهل سنت حق مسلم ما اهل سنت است و حقوق همه شهروندان است که بتوانند در نقطه نقطه کشور سفر و دیدار و ملاقات بکنند و این را بدانید که هیچ وقت از این حق خود کوتاه نخواهیم آمد و این سفر ها ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: مردم و به خصوص علما باید از یکدیگر و برنامه ها و افکار یکدیگر اطلاع داشته باشند. در قانون مدنی کشور ما و همچنین در کلام مسئولین ارشد نظام هیچگاه مخالفتی با این حق وجود نداشته اشت حال این مسئله و سوء‌تفاهمی که اتفاق افتاده بود الحمدلله رفع شد اما طولانی شدن این قضیه در ایام عید سعید قربان که همه خانواده‌ها به خوشحالی و شادمانی می‌پردازند یک مقداری باعث نگرانی و حساسیت در میان جامعه علما شده بود. این امکان وجود داشت تا با سعه صدر بیشتر و بهتر این مسئله مدیریت می‌شد. علی ایحال این عزیزان به خانه خود بازگشتند و جا دارد از آن دسته از مسئولینی که در آزادی این عزیزان تلاش و همکاری کردند تقدیر و تشکر شود همچنین از مردم، علما و ائمه جمعه و جماعات که به طرق مختلف ابراز همدردی کردند صمیمانه تقدیر و تشکر می‌شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *