هرچه علم افزون تر باشد تواضع هم باید بیشتر باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی خواجه صدرالدین احراری، در مراسم نشست صمیمی اساتید و فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه احناف خواف، با تلاوت آیه (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ) و حدیث (فضل العلم خیر من فضل العباده) پیرامون اهمیت علم و علما به ایراد سخن پرداخت.
امام جمعه شهر خواف با بیان اهمیت علم و علما گفت: هدف از خلقت خلق و انسان چیست؟ خداوند می‌‌فرماید: جن و انسان را خلق کردم تا این‌که من شناخته و عبادت شوم. خداوند برای شناختن خود، از میان تمام مخلوقات، انسان ضعیف را انتخاب کرد. وقتی خداوند تمام مخلوقات را آفرید، به خود بارک‌الله نگفت اما زمانی که انسان را آفرید، به خود بارک‌الله گفت؛ چون انسان را براساس اندیشه و عقل و دستوراتی که خداوند به او می‌دهد می‌تواند خدا را بشناسد و عبادت کند و اگر همین انسان براساس عقل و دستورات الهی، نتواند بشناسد، ظالم و جاهل خواهد بود.
مدرس حوزه احناف خواف در ادامه افزود: در میان انسان‌ها، خداوند علما را برجسته کرده است و گاها شاید ما قدر ندانیم و خود را برای دنیا گزینش کنیم. شاید از امامت و تدریس دل‌سرد شویم و دست بکشیم در حالی‌که خداوند ما را برای خودش انتخاب کرده است.
ایشان خاطر نشان کرد: اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شد، در مورد فرهنگ، ادب، قرائت و علم است. کسی می‌تواند کتاب بخواند، تدریس کند و مردم را راهنمایی کند که علم و ادب داشته باشد. در قرآن از قلم هم یاد می‌شود و عالم است که می‌تواند با قلم خود مردم را راهنمایی کند. آخرین آیه سوره علق هم در مورد سجده است و این بدین معناست که انسان هرچقدر عالم‌تر شود باید مانند یک درخت پرثمر، تواضع داشته باشد و سر فرود بیاورد و خدا را بشناسد.
مولوی احراری با تاکید بر قرارگیری ایمان و علم در کنار یکدیگر افزود: برای علم باید ایمان قوی داشته باشیم. خداوند برای توحید، الوهیت و برای خداوندی خود، علما را شاهد بر وحدانیت و الوهیت خود گرفت. الوالعلم یعنی انبیا و رسولان و علما هم وارثین انبیا هستند. در راه شناخت خداوند، هرچه عالم علم او بیش‌تر باشد، ترس او از خدا و عبادت او نیز بیش‌تر می‌شود. خداوند پیامبر خود را برای فزونی و زیادتی به هیچ چیز امر نکرد مگر فزونی و زیادت در علم.
امام جمعه شهر خواف در پایان تصریح کرد: خداوند بین طلبه‌ی علم و غیر او، خودش قاضی و حاکم است. اگر علما بدانند که از چه طریق و چرا وارثین انبیا هستند، دیگر فعالیت‌های دینی برایشان آسان‌تر است. هیچ وقت علم و ثروت جمع نمی‌شود و هرچقدر بالاتر، مال دنیا کم‌تر است. عالم و طلبه بودن را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم و شاید خدا به ما لطف و محبتی داشته که نمی‌دانیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *