به گزارش اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی ابراهیم باخدا در مراسم نماز جمعه نهم آذرماه 1403 اهل سنت شهر خواف پیرامون موضوعات عدالت اجتماعی، اصلاح قانون اساسی، انتصاب فرماندار اهلسنت برای خواف و توجه به آسیبهای زیست محیطی معادن به ایراد سخن پرداخت.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف در تشریح آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» بیان کرد: روزگاری که نور اسلام در جهان درخشید، تاریکی و گمراهی دنیا را فرا گرفته بود و انسانیت در پرتگاه سقوط بود. این بار پیامی جدید و دینی جاودان تا قیامت ظهور کند که این اسلام صرفا برای دور کردن گمراهیها و کفر و شرکت نیامد بلکه با پیامی مهم آمد که آن عدالت، برابری، مساوات و آزادی برای تمامی ملتهای بشری بود.
وی ادامه داد: در سرزمینی که از عدالت و مساوات خبری نبود، پیامبر(ص) با پیام اسلام آمدند تا به بشریت بگویند که هیچ فرقی بر عرب و عجم نیست و همه برابرند. ویژگیهای ظاهری و ژنتیکی برتری محسوب نمیشود و اگر قرار است ملاکی برای برتری باشد آن ملاک تقوا است.
عدالت پیام مهم اسلام در جامعه نابرابر بود
سخنران نماز جمعه خواف تصریح کرد: دین اسلام با پیام آیه «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِي» ما میخواهیم که بر مستضعفان جهان منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان جهان بگردانیم، آمد. هنگامی که یکی از اصحاب ندانسته در برابر پیامبر(ص) درخواستی برخلاف عدالت مطرح مینماید تا دست یک سارق قطع نشود، آن حضرت(ص) برفراز منبر بالا میروند و میفرمایند:«به خدا قسم اگر فاطمه دختر محمد(ص) هم دزدی بکند دستش قطع میشود».
مولوی باخدا در ادامه سخناش گفت: در جامعهای که محمد(ص) رهبر آن جامعه است هیچ تبعیضی وجود ندارد. آن حضرت در دوران نبوت اصحاب را تربیت نمودند که پیام اسلام را در عمل به نمایش گذاشتند. آن هنگام که پس از وفات رسول الله(ص) اجماع صحابه بر این شد که حضرت ابوبکر صدیق(رض) جانشین پیامبر شوند. حضرت ابوبکر(رض) در اولین سخنرانی خود در دوران خلافت فرمودند: بر شما ولایت یافتم ولی بهترین شما نیستم، اگر مرا برحق دیدید کمک و همراهی کنید و اگر بر باطل دیدید جلوی مرا بگیرید.
مدرس حوزه احناف خواف خاطرنشان کرد: حضرت ابوبکر(رض) در دوران بعثت رسول الله(ص) دارایی و اموال خود را وقف اسلام کرده بودند و حال که به خلافت رسیده بودند جزو فقرای مدینه شده بودند. اجماع صحابه بر این بود که آن حضرت در دوران خلافت تجارات نکنند و به امورات مسلمانان بپردازند و بابت این امر حقوقی دریافت نمایند، حضرت ابوبکر(رض) با یک شرط پذیرفت که خود حقوق را تعیین و فقط روزی دو درهم برای غذای دو وعده خود حقوق دریافت میکرد.
تقوا رمز موفقیت حضرت ابوبکر در دوران خلافت بود
وی در ادامه افزود: این حقوقی که حضرت ابوبکر(رض) دریافت میکرد کمترین حقوق در آن زمان بود با این حال همسر آن حضرت در طول یکماه صرفهجویی توانسته بود برای یک وعده حلوا تهیه نماید که این رفتار حضرت ابوبکر(رض) را برانگیخت و گفت مشخص است که حقوق من اضافه بوده که همسرم توانسته است صرفهجویی کند، پس همین مقدار از حقوق من کم کنید. تقوا مهمترین سرلوحه حضرت ابوبکرصدیق(رض) بود که توانست در دوران کوتاه خلافت به دستاوردهای بزرگی برسد و به اعتقاد دانشمندان غربی چون گیبون آن حضرت با تمام بحرانهای مواجه و از پس همه آنها برآمده است.
سخنران نماز جمعه خواف با اشاره به واقعه فدک گفت: حضرت ابوبکر(رض) فرمودند از پیامبر(ص) شنیدم که گفتند ما انبیاء چیزی از مال دنیا به ارث نمیگذاریم و آنچه میگذاریم صدقه است. و بر همین اساس آن حضرت باغ فدک را از حضرت فاطمه(رضی الله عنها) گرفت و درآمد آن را به فقرا و اهلبیت پیامبر(ص) اختصاص میداد. خلفای بعد از ایشان نیز همین روش را ادامه دادند.
مولوی باخدا ادامه داد: در دوران بیماری که منجر به وفات حضرت ابوبکر(رض) شد. آن حضرت خطاب به حضرت عایشه(رضی الله عنها) فرمودند: آن باغی که در گذشته به تو هدیه دادهام را از تو درخواست دارم به جای حقوقی که در این مدت خلافت از بیتالمال گرفتهام به بیتالمال ببخشی و حضرت عایشه(رضی الله عنها) نیز درخواست پدر را اجابت میکنند.
مدرس حوزه احناف خواف خاطرنشان کرد: هنگامی حضرت عمر(رض) با مشوره و رأی شورای به خلافت رسیدند، در منبر فرمودند: خداوند مرا با شما آزمایش میکند و شما را با من. یعنی این پست و خلافت چیزی نیست که برای آن بجنگیم و یک آزمایش است برای همه.
عدالت و آزادی با نام عمرفاروق درهم آمیخته است
وی در ادامه گفت: حضرت عمر(رض) روزی در منبر مسجد فرمودند: مهریه زنان اگر از فلان قیمت بیشتر باشد باید به بیت المال بدهند، زنی از جمع بلند شد و گفت ای عمر خداوند گفته است که مهریه زن برای خود او است و حال تو میگویی که به بیت المال بدهیم؟ عمرفاروق(رض) به فکر فرو رفت و گفت: زنی درست گفت و یک مرد اشتباه کرد. حاکمی که بر دو قاره آن زمان حکومت میکرد در مقابل عموم امت بیان کرد که اشتباه کردم و این آزادی بیانی است که در زمان آن حضرت وجود داشت.
سخنران نماز جمعه خواف افزود: یک شبی که حضرت عمر(رض) در کوچههای مدینه گشت میزدند، نور آتش بیرون مدینه توجهاش را جلب کرد و به سوی آن رفت و دید زنی با فرزندانش چادر زده است و میگوید مشکلات و فقر ما را به اینجا کشانده و خدا خودش بین من و امیرالمؤمنین قضاوت کند که اوضاع من اینطور است و او بیخبر است.
مولوی باخدا ادامه داد: آن حضرت با همراه خود به سوی خزانه بیتالمال میروند و کیسه آرد برمیدارند و آن حضرت خود به دوش میکشد و میبرد و برای فرزندان آن زن حلوا میپزد و وقتی به خانه برمیگردد روی جانمازش شدید گریه میکند تا اینکه همسر آن حضرت متوجه میشود و علت را میپرسد. آن حضرت فرمودند: اگر حیوانی در مرزهای حکومت اسلام گرسنه بخوابد میترسم که روز قیامت خداوند از من بپرسد که ای عمر کجا بودی؟
مدرس حوزه احناف خواف در ادامه صفات عدالت جویانه عمرفاروق گفت: روزی یکی از کفار مصر به نزد حضرت عمر(رض) میآید و از فرزند عمروبن عاص حاکم مصر شکایتی میکند که در مسابقه از او پیروز شدم اما او مرا با شلاق زد و چون شنیده بودم که عمر عدالت را برقرار میکند به مدینه آمدهام تا حقام را بگیرم. حضرت عمر(رض) نامهای به عمروبن عاص مینویسند که با خانوادهات به مدینه بیا، حضرت عمر(رض) عصای خود را به آن شخص کافر میدهد تا فرزند عمروعاص حاکم مصر را قصاص نماید. اینگونه عدالت را در جامعه اجرا میکردند.
وی با اشاره واقعه وفات حضر فاطمه گفت: متاسفانه برخی میگویند که عمرفاروق(رض) پهلوی حضرت فاطمه(رضی الله عنها) را شکسته است و افسانهی شهادت را مطرح کردند. از حضرت عمر(رض) که برای برخورد ناخواسته عصایش به یک رهگذر شبها گریه میکرد چگونه روا میرود که با دختر رسول الله(ص) اینگونه رفتار نماید؟ نعوذ بالله چقدر ما دنبال افسانهها هستیم و واقعیتها را رها کردهایم. سلسله عدالت در دوران خلافت حضرات عثمان و علی(رضی الله عنهما) نیز ادامه داشت. اگر میخواهیم کشورهای اسلامی در مقابل دشمنان خارجی، آمریکا و اسرائیل بایستند، اول باید عدل و عدالت را در جامعه خود اجرا نمایند. بعد دشمنان میترسند و از عدالت مسلمانان خواب نخواهند داشت.
انتصاب فرماندار اهلسنت خواسته به حق مردم خواف است
مولوی با خدا با اشاره به فرارسیدن روز مجلس خاطرنشان کرد: این روز را به نماینده فعلی آقای دکتر توکلی تبریک عرض نموده و یاد میکنیم از نماینده فقید خودمان مرحوم دکتر نگهبان که نماینده مردمی بود. ما اهلسنت از مجلس شورای اسلامی انتظارات و درخواستهایی داریم. قانون اساسی نیاز به تجدید نظر و اصلاح دارد خصوصا اینکه چرا یک اهلسنت نمیتواند رئیس جمهور کشور شود؟ از نمایندگان مجلس خواستاریم تا این موضوع را بررسی نمایند.
مدرس حوزه احناف خواف تصریح کرد: حضرت مولانا مطهری نیز در دیدار با استاندار خراسان رضوی بیان کردند که ما در شهرستانهای اهلسنت درخواست فرماندار اهلسنت داریم و این انتظار اهلسنت است که از شایستگان و فرهیختگان اهلسنت در پست فرماندرای شهرستانهایی که اکثریت آن اهلسنت هستند مانند خواف، تایباد، تربت جام و… به کار گرفته شود. از نماینده خودمان نیز انتظار داریم که این درخواست را پیگیری نمایند.
سخنران نماز جمعه خواف با توجه به مشکلات زیست محیطی ایجاد شده به واسطه معادن در شهرستان خواف گفت: از نماینده و سایر مسؤلان شهرستان تقاضا داریم برای ریزگردهایی که زندگی مردم را در این منطقه بادخیز دچار مشکل کرده است راه حلی پیدا کنند تا جلوی آن گرفته شود. در همین زمینه اخباری منتشر شده بود مبنی بر انتقال آب تالاب سیرخون به معادن که موجب نگرانی فعالان اجتماعی شده بود، این تالاب که نمکزار است اگر خشک شود زندگی برای مردم این منطقه شاید ناممکن شود. همانطور که مسؤلان تاکید کردند که جلوگیری خواهد شد، درخواست داریم تا به طور کامل این مسئله رفع شود.
دیدگاهتان را بنویسید