نباید جواب معترضان، گلوله جنگی باشد – حوزه علمیه احناف خواف

https://ahnafekhaf.com/wp-content/uploads/2022/11/مولانا-مطهری-نماز-جمعه-4-آذرماه-1401.mp3

مولانا حبیب‌الرحمان مطهری در فرازی از مراسم نماز جمعه ۴ آذرماه اهل سنت شهر خواف، “کم‌کاری و ناکارآمدی مسئولین“، “عدم تخصص“، “اِعمال سلیقه‌های شخصی در برنامه‌ها“، “اجرا نکردن قانون اساسی“، “نابرابری” و “توجه‌نکردن به حرف مردم و نشنیدن درد دل مردم“، را از علل بروز اتفاقات این روزهای کشور دانستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مدیر حوزه علمیه احناف خواف ضمن تاکید بر رفتار درست و مهربانانه با معترضین در مورد حوادث و اعتراضات اخیر کشور فرمودند: این روزها شاهد این هستیم که معترضین با نیروهای دولتی، در نقاط مختلف کشور مقابله می‌کنند و همه از آن اطلاع داریم. بیش‌ترین اعتراضات در این روزها، در مناطق کردنشین نمایان شده که تعداد زیادی در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده و شهید شده‌اند و در میان افراد کشته شده، خردسال و کودک نیز دیده می‌شوند. این حوادث و واقعات، بسیار دردآور‌ است و همه‌ی ما از این حوادث، اظهار تاسف می‌کنیم.

ایشان افزودند: از همین‌جا، به همه‌ی خانواده‌های داغدیده‌ی ایرانی که عزیزان خود را از دست داده و شهید شدند تسلیت عرض می‌کنم، خصوصا مناطق کرد‌نشین و بلوچستان که دعا می‌کنم خداوند متعال، مجروحان را شفای کامل عنایت فرماید.

ایشان خاطرنشان کردند: به جای این‌که با گلوله‌ی جنگی با معترضین مقابله شود، بیاییم آسیب‌شناسی کنیم که چرا این حوادث به وجود آمد و علت این مسائل پیش‌آمده چیست؟ چرا مردم ایران معترض هستند؟ چرا فرار مغزها از ایران صورت می‌گیرد؟ مردم ایران که مردم معاندی نبوده و نیستند، بلکه مردم خوبی بوده و هستند.

چه اتفاقی افتاد که امروزه مردم معترض هستند؟

مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس از میهن دفاع کردند و شهید دادند. انقلاب را همین مردم به‌ثمر رساندند. چه اتفاقی افتاد که امروزه مردم معترض هستند؟ همه، امنیت و آرامش را می‌خواهند، پس علت چیست که حالات و اوضاع کشور ما به این صورت در آمده است؟

مولانا مطهری تصریح کردند: بنده معتقدم که کم‌کاری، ناکارآمدی مسئولین، عدم تخصص، اِعمال سلیقه‌های شخصی در برنامه‌ها، اجرا نکردن قانون اساسی، نابرابری و توجه‌نکردن به حرف مردم و نشنیدن درد دل مردم، سبب این حوادث می‌باشد. مردم از مشکلات اقتصادی و معیشتی، مسکن، دارو و درمان، کار و ازدواج رنج می‌برند و باید به این مردم رسیدگی شود. اگرچه کشور پیشرفت‌هایی داشته، اما این مشکلات وجود دارد.

مسئولین به جای این‌که کم‌کاری خود را ببینند، مشکلات را به گردن این و آن انداختند‌

مولانا مطهری خاطرنشان کردند: در مدت این چهل و چند سال که از عمر انقلاب می‌گذرد، هر دولتی که می‌آمد، به مردم وعده و نوید می‌داد که اوضاع مردم بهتر خواهد شد، اما دیدیم که روزبه‌روز اوضاع بدتر شد. هر روز نسبت به روز قبل قیمت‌ها بالاتر رفت، اجناس گران‌تر شد، طبقه ضعیف جامعه ضعیف‌تر شد و از طرفی، آن اختلاس‌های میلیاردی هم انجام می‌شد. این‌ها مسائلی بود که مردم را رنج می‌داد. مسئولین به جای این‌که کم‌کاری خود را ببینند، مشکلات را به گردن این و آن انداختند و عموما پاسخ‌گو نبودند و درد مردم را نشنیدند. این مشکلات برای تمام مردم ایران بود.

اهل سنت باید در امور دینی خود مستقل باشند

ایشان فرمودند: در همین شهرستان، مشکلات و درد‌ دل‌های مردم از طُرُق مختلف؛ تریبون نماز جمعه، مکاتبات، جلسات و سفرها توسط علمای حوزه علمیه احناف خواف بیان شد و این‌ مشکلات سیاسی و اجتماعی و… به گوش مسئولین رسانده می‌شد. کسانی‌که در نمازهای جمعه حاضر بودند و یا از طریق فضای مجازی، کانال حوزه علمیه احناف خواف را دنبال می‌کردند، می‌دانند که علمای حوزه این مسائل را بیان می‌کردند، اما کسانی‌که در نماز جمعه حضور نداشته اند و یا کانال حوزه را دنبال نمی‌کنند، می‌گویند: چرا علما سکوت می‌کنند و مسائل را مطرح نمی‌کنند. حال این‌‌که این مشکلات، توسط علما، در جاهای مختلف بیان شده و سکوتی نبوده است.

بیان مکرر مشکلات کشوری اهل سنت

مولانا مطهری افزودند: چندین بار خواسته‌های کشوری، مطرح شده است و بارها گفته شده که از شایستگان اهل سنت در ادارات دولتی، مناصب مختلف، وزارت‌خانه‌ها و قوه‌ی قضائیه به کار گرفته شود. بارها گفته شده که اهل سنت نباید در احداث مساجد و نمازخانه‌ها در نقاط مختلف کشور مشکلی داشته باشند. باید اهل سنت در امور دینی و حوزه‌های خود مستقل باشند و به اسم نظارت، دخالتی صورت نگیرد. اهل سنت در به‌کارگیری از نیروهای مسلح، نباید کنار زده شوند. اهل سنت در دانشگاه فرهنگیان و به عنوان دبیر دینی، پذیرش شوند.

مشکلات و خواسته‌های شهرستان خواف

ایشان در مورد مشکلات شهرستانی گفتند: مشکلات شهر خواف، مردم سنگان و جاده‌ی معروف شهرستان ما که به جاده‌ی مرگ نام‌گذاری شده است، بارها بیان شده است. برای استخدام جوانان و شایستگان در شهرستان، با توجه به این‌که شهرستان ما اکثراً اهل سنت هستند، صحبت‌های زیادی مطرح شده است. برای مصاحبه‌ها و پذیرش در مراکز عالی، سخن بسیار گفته شده است.
غرض از این صحبت‌ها این است که مسئولین به جای این‌که کم‌کاری‌های خود را بپذیرند و به دنبال حل مشکل باشند، نباید با گلوله‌های جنگی با معترضین برخورد کنند. باید رحمت و شفقت را نسبت به مردم به کار گیرند. اگر شفاف‌‌سازی انجام گیرد، مردم هم راضی هستند.

مولانا مطهری تاکید کردند: در این مدت، هرکس که به ما مراجعه کرده است، توصیه به صبر کردیم، زیرا امنیت، بسیار اهمیت دارد و آن‌ها را به دعا توصیه کردیم که از دعا کار گیرند و به آن متوسل شوند و آرامش خود را حفظ کنند تا ببینیم خواست و مشیت خدا چه خواهد بود.

کسانی‌که در بین خود شفقت و مهربانی دارند، خدا هم بر آنان رحم می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولانا حبیب‌الرحمان مطهری در مراسم نماز جمعه (۴ آذر‌ماه ۱۴۰۱) اهل سنت این شهر، با تلاوت حدیث (الراحمون یرحمهم الرحمن ارحموا من فی الارض یرحمکم من فی السماء) در مورد “شفقت و مهربانی” به ایراد سخن پراختند.

مولانا مطهری در آغاز سخن فرمودند: در حدیثی که خدمت شما قرائت شد، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: کسانی‌که در بین خود شفقت و مهربانی دارند، خدای متعال هم بر آن‌ها شفقت و مهربانی خواهد داشت و با مردم، مهربانی و شفقت داشته باشید تا خدای متعال بر شما رحم کند. یکی از مسائل اخلاقی که اسلام در مورد آن تاکید دارد و باید انسان‌ها این صفت را در خود به وجود آورند، صفت مهربانی و رحم کردن به یکدیگر است.

ایشان افزودند: متاسفانه امروزه این صفت و اخلاق پسندیده، از میان ما رفته است. به همین خاطر، واعظان، سخنوران و ناصحان این امت، برای تحقق این صفت در میان مردم، باید به موعظه بپردازند، زیرا امروزه انسان‌ها به این صفت، به شدت نیاز دارند. اهمیت این صفت اخلاقی، از این مطلب دانسته می‌شود که خدای متعال آن را برای خود برگزیده است. خداوند رحمان و رحیم است و ما همیشه خداوند را با این دو صفت یاد می‌کنیم.

اگر در دل انسان‌ها، رحم، شفقت و مهربانی نباشد، منجر به سنگدلی، خشونت و تنفر می‌شود

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف تصریح کردند: وقتی خداوند، این دو صفت را اختیار کرده است، معلوم می‌شود که در نزد خداوند، بسیار اهمیت دارد. علما می‌نویسند: رحمان، اشاره به رحمت عامه‌ی خداوند دارد و نصیب همه می‌شود. این صفت خداوند، کسانی را که دوست خدا، دشمن خدا، مومن، کافر، نیکوکار و بدکار باشند را در برمی‌گیرد. اما رحیم صفت خاصه‌ی الله است که شامل بندگان خاص خداوند و مومنین می‌شود و این صفت در آخرت کارایی زیادی دارد که خداوند بر اهل ایمان، رحیم خواهد بود. خداوند یک نوع رحمت دارد که همه‌ی بندگان را شامل می‌شود، مانند: حیات، باران، زندگی و نعمت‌های گوناگون که خداوند به همه می‌دهد، اما یک نوع رحمتی دارد که شامل بندگان مخصوص خدا و مومنین در آخرت خواهد شد.

ایشان ادامه دادند: اگر صفت رحمت در انسان‌ها باشد، منجر به نرمی و مهربانی مردم با یکدیگر می‌شود و آن‌ها را با یکدیگر جمع می‌کند. اما اگر در دل انسان‌ها، رحم، شفقت و مهربانی نباشد، منجر به سنگدلی، خشونت و تنفر می‌شود. این خاصیت دل‌هایی است که رحم ندارند.

مولانا مطهری با تاکید بر این موضوع گفتند: موضوع رحمت و عطوفت، از موضوعات مهمی است که اداره‌ی جامعه‌ی بشری، از محیط کوچک خانواده گرفته تا سازمان‌های بین المللی و حکومت‌ها را شامل می‌شود. همه‌ی قسمت‌ها باید این صفات را در خود داشته باشند، چون عالَم هستی از اساس خود بر پایه‌ی رحمت و عطوفت بنا شده است و ساخته‌ی خداوند رحمان و رحیم است.

خداوند متعال، بر خود رحمت را لازم کرده و رحمت خود را به همه‌ی موجودات عالم بخشیده است. انسان‌ها هم موظف‌اند بر یکدیگر رحم و مهربانی داشته باشند و نه تنها نسبت به یکدیگر، بلکه بر تمام موجودات عالم، این مسئله را باید رعایت کنند.

بقا، تداوم، گسترش و نفوذ حکومت در اعماقِ جان مردم، به‌وسیله‌ی محبت امکان‌پذیر است

مولانا مطهری خاطرنشان کردند: رحم، شفقت و مهربانی، باید سرلوحه‌ی کار انسان‌ها باشد و اعمال و گفتار آن‌ها باید بر این روش باشد. اگر در جامعه‌ای رحم و مهربانی بود، در آن جامعه بالندگی، آرامش و وفاق خواهد بود. در حکومت پیامبر اکرم(ص)، رحم، شفقت و مهربانی بود و بر همین اساس، همه در کنار یکدیگر بودند و پیامبر(ص)، این درس را به همه‌ی حاکمان و حکمرانان دادند که بقا، تداوم، گسترش و نفوذ حکومت در اعماق جان مردم، به وسیله‌ی همین محبت امکان‌پذیر است، چون موجودات عالم، با رحمت خلق شده‌اند و با رحمت به کمال می‌رسند.

بهترین حکومت، حکومت بر دل انسان‌هاست

ریاست مجمع فقهی اهل سنت خراسان ادامه دادند: اگر در یک حکومتی رحم و شفقت نباشد، رشته‌ی حیاتِ مردمِ آن حکومت، از بین خواهد رفت. انسان‌ها برای نگه‌داری خانواده و حفاظت جامعه، نیاز به شفقت و مهربانی دارند. در جامعه می‌بینیم که یک مادر چقدر نسبت به فرزند خود مهربان است، انبیا را نگاه کنیم که چقدر نسبت به امت خود مشفق و مهربان بودند، این‌ها همه برای سعات و کمال انسان‌ها و ایجاد یک جامعه‌ی خوب، به عطوفت و رحمت در میان یکدیگر دعوت می‌دادند.

ایشان افزودند: معمولاً دلها، به صورت فطری به طرف شخصی متمایل می‌شود که در دل او رحم و شفقت باشد و از کسی که مهربانی ندارد، متنفر است. هر انسانی که نسبت به دیگران بدرفتاری دارد، دل‌ها هم از او تنفر دارند. رحم، شفقت و مهربانی، انسان‌ها را پیرو خود قرار می‌دهد، از این جهت می‌نویسند: بهترین حکومت، حکومت بر دل انسان‌ها می‌باشد.

نمونه‌ی این حکومت، حکومت پیامبر(ص) و خلفای راشدین(رض) بود که با آن همه هجمه که دشمنان خارجی و داخلی وارد کرده بودند و دسیسه می‌کردند و جنگ‌ها به راه می‌انداختند، اما رحم و شفقت پیامبر(ص) و خلفا بود که اسلام را به اوج ترقی رساند.

ایشان افزودند: خداوند متعال می‌فرماید: ای پیامبر(ص)! به برکت رحمت الهی و توجه تو نسبت به مردم است که نرم، مهربان و مشفق شدی و اگر سنگدل می‌بودی، همه از اطراف تو فرار می‌کردند. این مهربانی پیامبر(ص) بود که روزبه‌روز، بر تعداد اصحاب و یاران ایشان می‌افزود. ما احتیاج به این صفت اخلاقی داریم تا این‌که جامعه‌ی خوبی داشته باشیم.

اشتراک گذاری