مولانا عبدالحمید یک نعمت الهی است – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی دکتر جواد عصار، مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه (9 دی‌ماه 1401) اهل سنت این شهر، پیرامون «مشکلات اخیر کشور و بیانیه علما»، «احترام متقابل» و «حفظ و پایبندی به اعتقادات»، به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در رابطه با احترام متقابل حاکمیت و مردم عنوان کرد: وقتی کسی به عنوان حاکم مسلمانان انتخاب شد و مردم با او بیعت کردند، آن‌گاه مردم وظایفی در قبال حاکمیت دارند و از آن طرف، حاکمیت هم وظایفی در قبال مردم دارد.

سخنران نماز جمعه خواف، در باب خدماتی که از سوی دولت‌مردان در شهرستان انجام شده گفت: در این زمینه می‌توان به ساخت و تجهیز اورژانس بیمارستان این شهر و اختصاص 69 میلیارد تومان از محل 15 درصد حقوق دولتی معادن جهت پروژه‌های عمرانی شهرستان اشاره کرد؛ که ان شاءالله مردم به زودی ثمرات این‌ها را ببینند. ما هم ممنونیم از این خدمات و امیدواریم خدماتی انجام شود که مردم متقاعد شوند؛ اما از آن‌طرف ما هم توقعاتی نسبت به حاکمیت داریم.

ایشان افزود: ما اهل‌سنت یک خانواده بزرگیم، خدماتی که به صورت اجتماعی در شهر، شهرستان، استان و کشور می‌شود، قسمتی از وظایف مسئولین است؛ اما ما علمای ربانی خودمان را، نعمت الهی می‌دانیم، اشخاصی مانند: حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید(حفظه الله) در استان سیستان و بلوچستان، حضرت مولانا مطهری(حفظه الله) و مولوی احراری(حفظه الله) در این شهر، این‌ها نعمت‌های الهی هستند و با مجاهده‌های فراوان مردم را در کنار خودشان حفظ کرده‌اند و جلوی این را گرفته‌اند، که دشمن نتواند مردم را به سمت و سویی خلاف آنچه که ادعا و توقع این‌ها است ببرد.

مولوی عصار ادامه داد: اما متاسفانه در این ایام دغدغه‌های متفاوتی از طرف شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید و علمای بزرگ بلوچستان مطرح می‌شود، ما در قبال برآورده نشدن خواسته‌های این بزرگواران کمی نگران هستیم و جدیت حاکمیت را برای برطرف شدن این مشکلات، به صورت جد خواهانیم.

راه برون رفت از مشکلات اجرای عدالت است

مدرس حوزه علمیه احناف خواف تصریح کرد: ما در ابتدا ایرانی هستیم و به تمام مردم ایران احترام می‌گذاریم، اما در کنار آن ما اهل‌سنت‌یم و اعتقادات دینی و مذهبی خود را از این شخصیت‌ها گرفته و می‌گیریم، گاهی اوقات در استان ما و چه در استان‌های دیگر علما بیانیه‌هایی صادر می‌کنند، و نیروهای امنیتی به جملات استفاده شده در این بیانیه‌ها اعتراضاتی دارند، اما واقعیت چیست!؟ علمای اهل‌سنت هر کجا که هستند، خیرخواه مردم‌اند و راه برون رفت از این مشکلات اجرای عدالت، پرهیز از تبعیض و توجه کردن به مردم است.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: علما آن‌قدر کار را برای حاکمیت آسان می‌کنند، که در بیانیه‌های خودشان به صراحت اعلام می‌کنند: اگر بزرگان مذهبی ما بپذیرند که این مشکلات برطرف شده، ما هم می‌پذیریم. یعنی علما در هر جا بیانیه‌ای صادر می‌کنند، دنبال این هستند که سوءتفاهم‌ها برطرف و مشکلاتی که به وجود آمده، رفع شود.

ایشان ادامه داد: جوانان ما هم در رابطه با علمای شهر اعتراضاتی کردند، که چرا شما بیانیه صادر نمی‌کنید!؟ حوزه علمیه احناف خواف از همان ابتدا ثابت کرده که خط و مشی ما، خارج از صحبت بزرگان مذهبی اهل‌سنت نیست! حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید(حفظه الله) و سایر بزرگان ایران زمین نور چشم ما هستند، و هر کجا که بیانیه‌ای صادر شود و علمای ربانی و مورد اعتماد اهل‌سنت آن را مطرح می‌کنند، به نفع جامعه اهل‌سنت است.

برای ما امضای حضرت مولانا مطهری(حفظه الله) و حضرت مولانا عبدالحمید(حفظه الله) تفاوتی با یکدیگر ندارد. جوانان عزیز گمان نکنید که لازم است در هر جریانی، فوراً عکس العمل‌ها از طرف همه ایراد شود، ما در کمال صداقت، محبت و شفقت به دنبال این هستیم که خواسته‌های مردم و جوانان ما به طور صحیح و درست پاسخ داده شود.

پاسخ خواسته‌های اهل‌سنت، برخورد نیست

مولوی دکتر جواد عصار گفت: وقتی اهل سنت یک دغدغه و درخواستی را مطرح می‌کنند، بعضی از افراد فکر می‌کنند حتما باید با اهل‌سنت برخورد شود و این حرف‌ها زده نشود؛ نخیر! ما اهل سنت، اهل ایران؛ حامی و دوست‌دار ایرانیان بوده و همیشه پشتیبان ایرانی یکپارچه بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود.

به هیچ وجه دخالت بیگانگان را نمی‌پذیریم و حتی به بیگانگان اجازه نخواهیم داد که بخواهند بر مردم ما کمترین تعرضی داشته یا مردم ما را مورد هجمه قرار دهند. ما معتقدیم دشمن، دشمن است! اما خواهان برطرف شدن خواسته‌های به حقی که مطرح می‌شود، هستیم و مردم ما باید این را به وضوح ببینند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: جوانان و مردم ما بسیار شریف و معتقدند، احساسات دینی دارند و پایبند به حکم خدا و رسول‌اند، این عزت دینی و ایمانی به نفع جامعه است. عده‌ای از علما گاهی اوقات شاید با خود بگویند: من سکوت کنم و چیزی نگویم، شاید این برای من پیامد داشته باشد، قطعا این روش عالم و سخنران روش پسندیده‌ای نیست.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: ما باید به دنبال این باشیم که خیرخواه مردم و کسانی که واقعا بدون تبعیض برای ما خدمت می‌کنند باشیم. اما همواره خواسته‌های مشروع و قانونی خود را از طریق صحیح مطرح می‌کنیم. مردم ما فکر نکنند علما حاضر نیستند خواسته‌های آنان را منتقل کنند، الحمدلله در تریبون‌های مختلف علمای شهرستان، هر جایی که لازم است صحبت می‌کنند و از مردم هم متشکراند، که مردم سمت و سوی درست را انتخاب کردند و آرامش و امنیت در منطقه برقرار است.

رئیس جمهور به مشکلات اقتصادی به طور جدی توجه کند

ایشان در رابطه با مشکلات اقتصادی افزود: این مشکلات به حدی رسیده که در فضای مجازی و روزنامه‌ها می‌بینید که حتی مراجع عالی‌قدر شیعه هم به این وضعیت اعتراض کردند. ریاست محترم جمهور راه پذیرش صحت صحبت‌های حضرتعالی دستور العمل یا بیان ارقام نیست، بلکه راه حل اصلی دیدن تصویر واقعی سفره‌های مردم، توان خرید و رفع مشکلات اقتصادی خانواده‌های ایرانی است.

مولوی جواد عصار خطاب به رئیس جمهور گفت: منِ ایرانی وقتی در برآورده کردن نیازهای معمولی زن و فرزندم ناتوانم، این چیزی است که شما آقای رئیسی باید به آن توجه بیشتری بکنید. عمر گذرا است اما آنچه که اهمیت دارد و تاریخ ثبت می‌کند این است که مردم در چه شرایط اقتصادی زندگی کردند و در آن ایام مسئولین کشور چه کسانی بودند؛ لذا امیدواریم توجه هیئت دولت و رئیس جمهور بیشتر به امورات اقتصادی باشد؛ تا مردم به وضوح ببیند و حس کنند که مشکلات اقتصادی آن‌ها دارد مرتفع می‌شود.

اهل‌سنت برای حضرت فاطمه(رضی الله عنها) احترام ویژه‌ای قائل‌اند

مدرس حوزه علمیه احناف خواف پیرامون احترام به مقدسات اذعان کرد: هر انسانی برای خود اعتقاداتی دارد؛ حتی یک فرد کافر، مسلمانان که به طور خاص برای خود اعتقادات ویژه‌ای دارند. ما اهل سنت و جماعت احترام خاصی نسبت به اهل بیت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وسلم) و صحابه بزرگوار(رضوان الله علیهم اجمعین) داریم. احترام به مقدسات یعنی یک جوان، مرد یا زن سنّی باید عقیده خود را درست بفهمد و به فرزندان خودش منتقل بکند.

ایشان افزود: در هفته‌های گذشته یک موضوع اختلافی که بین اهل‌سنت و شیعه است به صورت ویژه در پلاکارد‌ها و تلوزیون و… شنیده می‌شد. حضرت فاطمه زهرا(رض) دختر و جگر گوشه‌ی رسول الله(ص) است و ما هم همین احترام را نسبت به ایشان داریم. ما اهل‌سنت کمترین اهانت به اهل‌بیت و اصحاب را هرگز نمی‌توانیم تحمل کنیم، اهل تنش و درگیری هم نیستیم؛ اما اگر ببینیم کسی خدای ناکرده به صحابه یا به اهل بیت اهانت بکند، ما این را برنمی‌تابیم.

مولوی عصار در رابطه با واقعه وفات حضرت فاطمه(رض) تصریح کرد: ایشان در آخرین روزهای حیات پیامبر(ص) به دیدن ایشان آمد، حضرت عایشه(رض) می‌فرمایند: «راه رفتن او(فاطمه الزهرا) شبیه‌ترین راه رفتن به رسول الله(ص) است»، آمد و کنار پدر نشست و جملاتی گفت، رسول الله(ص) آهسته حرفی زدند، حضرت فاطمه(رض) سر را نزدیک ایشان بردند و حرف‌ها را شنیدند و اول گریه کردند و بعد پدر جمله دیگری گفتند و حضرت فاطمه(رض) تبسمی کردند، بعد از وفات پیامبر(ص)، حضرت عایشه(رض) پرسیدند، چه جمله‌ای را پیامبر به شما گفتند؟ فرمودند: اول از نزدیک شدن وفات خودشان گفتند که من گریه کردم؛ پدر که اشک‌هایم را دیدند، گفتند اولین کسی که از اهل بیت به من خواهد پیوست تو هستی، از این جمله خوشحال شدم.

مدرس حوزه علیمه احناف خواف ادامه داد: علما می‌گویند دقیق‌ترین نظر در رابطه با فاصله وفات پیامبر(ص) با حضرت فاطمه(رض) شش ماه است، تمام فرزندان رسول خدا به غیر از حضرت فاطمه(رض) در زمان حیات ایشان وفات کردند. حضرت فاطمه(رض) بیمار شدند، حضرت اسماء بنت عمیص همسر حضرت ابوبکر صدیق(رض) پرستار حضرت فاطمه(رض) بودند و طبیعتا از اتفاقاتی که در خانه حضرت فاطمه(رض) رخ می‌دهد خلیفه مسلمین مطلع بود.

سخنران نماز جمعه خواف در رابطه با حیاء و پاکدامنی حضرت فاطمه(رض) گفت: آن حضرت در آخرین روزهای حیات خود به حضرت اسماء گفت: آنچه که رواج دارد این است که خانم‌ها را بعد از وفات بر روی تخت چوبی می‌گذارند و پارچه‌ای رویش می‌اندازند و به گورستان می‌برند، از نظر من این کار مناسب نیست و کاش می‌شد روش دیگری اتخاذ گردد. حضرت اسماء گفت: من در حبشه تابوت‌های خاصی را دیده بودم که درست می‌کردند، حضرت فاطمه(رض) گفتند برایم بسازید. وقتی آن تابوت را ساختند که با برگ ها درخت خرما بود و وقتی جنازه را داخلش می‌گذاشتند از دو طرف قابل دیدن نبود و حضرت فاطمه(رض) آن را دیدند خیلی خوشحال شدند و دستور دادند وقتی من فوت کردم من را داخل چنین تابوتی جا به جا کنید.

ایشان ادامه داد: در روایتی آمده که حضرت فاطمه(رض) بین مغرب و عشاء فوت کردند و حضرات ابوبکر، عمر، عثمان، زبیر و عبدالرحمن بن عوف تشریف آوردند و برای نماز جنازه آماده‌ شدند. در منطقه عربستان طبق روایاتی که از واقعه وفات دیگران نقل شده، هرکسی که فوت می‌کرده، برایش قبری آماده و دفن می‌شده است. و همینطور بر حضرت فاطمه(رض)، حضرت علی و دیگر اصحابی که نام برده شد، نماز جنازه خوانده و ایشان را دفن کردند.

مولوی دکتر عصار تصریح کرد: طبق اعتقاد ما اهل سنت حضرت فاطمه زهرا(رض) به مرگ طبیعی وفات کردند. این لازمه اعتقادی ما اهل سنت است و شاید برادران شیعه ما دیدگاه دیگری دارند. ما اهل سنت اهل اهانت به هیچ دیدگاهی نیستیم؛ اما هر کدام از ما وظیفه داریم عقیده خود را درست یاد بگیریم و به فرزندان خود منتقل کنیم.

احترام به والدین، دستور الهی است

مدرس حوزه علیمه احناف خواف احترام به والدین را از مصادیق دیگر احترام برشمرد و گفت: پدر و مادر نعمت بسیار بزرگی هستند و خداوند متعال دستور فرموده: که جز خدا کسی را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. همچنین خدای متعال می‌فرماید: وقتی پدر و مادر یا یکی از آن‌ها به سن و سال پیری رسیدند مبادا که به آن‌ها اُف بگویید. همیشه شانه‌هایتان را در برابرشان پایین بیارید و دعا بکنید: خدایا زمانی که من ضعیف بودم آن‌ها به من لطف و احسان کردند، خدایا تو هم بر ایشان رحم کن.

سخنران نماز جمعه خواف در رابطه با احترام متقابل همسر تصریح کرد: زن و شوهر احترام یکدیگر را حفظ بکنند، در تفسیر ثعلبی جملاتی منسوب به پیامبر اکرم(ص) است که بسیار زیباست: مردان امت من بهترین افراد برای خانم‌هایشان هستند و خانم‌های امت من شایسته برای شوهرانشان هستند؛ یعنی بهترین مرد آن مردی است که با زن و زندگی درست رفتار بکند و بهترین زن، زنی است که با همسر و فرزندان خود بهترین رویه را داشته باشد.

ایشان ادامه داد: برای مرد و زن اجر صد شهید در راه خدا ثبت می‌شود، به شرطی که حقوق همدیگر را رعایت کنند و خلاف حکم پروردگار رفتار نکنند. مشکلاتی که امروزه در باب مسائل خانوادگی به وجود آمده است؛ در صورتی زن و شوهر در احترام متقابل به یکدیگر، قدری بیشتر توجه کنند، قطعا این مشکلات حل می‌شود و تمام زندگی‌ها پر از عطوفت و مهربانی خواهد بود.

مولوی عصار آخرین مورد از احترام را، احترام به خود برشمرد و گفت: ما باید به خودمان احترام بگذاریم، در روایتی آمده است که اگر کسی به خود احترام نگذارد و کرامت خود را فراموش کند، از شرارت چنین فردی ایمن نباشید. افرادی که اهل کرامت به خود نیستند و به خود احترام نمی‌گذارند شرارت آن‌ها بسیار خطرناک است. برای احترام به خود، انسان باید عزت نفس خود را حفظ کند، هر جا و هرطوری چاپلوسی یا خود را تحقیر نکند. انسان مسلمان باید تلاش کند شخصی باشد که واقعا هست، هر آنچه که درون‌مایه دارد همان مقدار از خود توقع داشته باشد.

اشتراک گذاری