مهمترین وظیفه علما دعوت الی الله است

مولانا حبیب الرحمن مطهری در نشست صمیمی اساتید و دانش‌آموختگان حوزه علمیه احناف خواف که به مدت دو روزِ سه‌شنبه و چهارشنبه 23 و 24 مردادماه در دارالحفظ حوزه علمیه احناف خواف برگزار شد، پیرامون موضوعات فلسطین و وظایف و مسؤلیت علما به ایراد سخن پرداختند.
مدیریت حوزه علمیه احناف خواف با اشاره به شهدای غزه بیان فرمودند: باید از ملت عزیز فلسطین یاد کنیم که مجاهده می‌کنند و شهید می‌شوند. اخیراً در مدرسه تابعین که مردم عادی از کودکان تا بزرگسالان در آنجا پناه گرفته بودند، هنگام نماز صبح مورد حمله اسرائیل جنایتکار قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.
مدیریت نشست فقهی اهل‌سنت خراسان در ادامه افزودند: گرامی‌می‌داریم یاد شهدای غزه و فلسطین علی الخصوص شهادت شیخ اسماعیل هنیه که مجاهد، حافظ قرآن و عالم بود که متاسفانه در کشور ما به شهادت رسید.
ایشان در بیان تشریح وظیفه‌ی علمای دین خاطرنشان کردند: ما اهل علم باید خود را ملامت کنیم و مقصر بدانیم نه اینکه فتنه ها را مشکل بدانیم. زیرا آنچه وظیفه ما است و بر آن مسؤلیت داریم خود ما عامل نیستیم.
مولانا مطهری دعوت الی الله را از دیگر وظایف علما دانستند و فرمودند: خداوند متعال در آیه:«وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» خطابش در مرحله اول به علمای دین است؛ خداوند شما را برای دعوت و تبلیغ انتخاب نموده است. علمای دین باید اطرافشان را یک فضای دینی بسازند، داعی الی الله باشند و در هر کجا که هستند مکاتب قرآنی را فعال کنند. در مساجد باید عظمت و توحید الله متعال بیان شود. علما باید زمینه‌ای را فراهم کنند که ترس از خداوند در دل ایجاد شود و مردم از شرک، کفر و بدعات دوری نمایند، ایجاد این فضا وظیفه علما و اساتید دین است.
مدیریت حوزه احناف خواف با تاکید بر وظایف و مسؤلیت متعدد علما بیان داشتند: علما باید زندگی خود را وقف دین نمایند، اگر به بزرگان دین بنگریم آنان تمام زندگی خود را وقف علوم دینی و قرآن کردند و از مال و متاع دنیا امتناع کردند. علما باید جذابیت داشته باشند و متواضع باشند. علمای دین باید با رفتار و گفتار خود مردم را جذب دین و مسجد نمایند. رفتار امام جماعت مسجد اگر طوری باشد که مردم را از مسجد فراری دهد اشتباه است، باید با اخلاق حسنه جوانان را جذب مدارس دینی و مساجد نماییم و نگذاریم دیگران جذبشان کنند اما متاسفانه اخلاق ائمه مساجد و علما گاهاً به صورتی است که مردم را از مسجد و دین فراری می‌دهد.
مدیریت نشست فقهی اهل‌سنت خراسان در ادامه افزودند: علم به تنهایی قابل تفاخر نیست، اگر مکارم اخلاق در وجود او نباشد و اگر علم یک شخص اخلاق او را اصلاح نکند، آن علم فایده‌ای ندارد و این علم در آخرت برای شخص موثر نخواهد بود. بنابراین یکی از مسؤلیت های من و شما این است که با اخلاق و رفتار خود مردم را جذب دین، مساجد و مدارس دینی نماییم.
ایشان با تاکید بر اینکه تقوا در رأس تمام امور است بیان داشتند: گفتار و اعمال علمای دین باید مطابق هم و تایید کننده یکدیگر باشد. اگر عالم دین در منبر سخنی گفت که در عمل آنطور نبود، اثر گذار نخواهد بود. حضرت علی (رضی الله عنه) در این مورد می‌فرمایند: اگر کسی عالم بود، اما هدایت و تقوا در او نبود آن شخص جز دوری از خدا چیزی دیگر برایش حاصل نشده است.
مولانا مطهری در خصوص رفتار علما با مردم گفتند: علما باید در مقابل مردم متواضع باشند و رفتار متواضعانه‌ای با مقتدین خود در مسجد داشته باشند. اگر عالمی به دیگران با دید حقارت بنگرد و تکبرات از آفات علم است. اما غزالی (رحمه الله) می‌فرماید: بیشترین افرادی که به تکبر مبتلا می‌شوند علماء هستند، چون کمال علمی که برای علما حاصل می‌شود باعث تکبر می‌گردد. در روایتی است که اگر علم حاصل می‌کنید، وقار هم باید داشته باشید.
مدیریت حوزه علمیه احناف خواف با اشاره به میانه‌وری در همه امور متذکر شدند: اعتدال و میانه‌روی از دیگر صفات اهل علم است که باید در وجود خود ایجاد کنند. تشدد و سخت گیری نتیجه‌ای ندارد و انسان باید میانه رو باشد. علما باید میانه رو بوده و علیه یکدیگر عیب‌جویی نکنند. علما باید احترام یکدیگر را داشته باشند و اگر عیبی در عالمی می‌بینند به صورت خصوصی تذکر دهند.
ایشان خاطرنشان کردند: عالم دین نباید متملق باشد، علما باید بر آن روشی که دارند استقامت کنند و در منطقه ما همه متمسک به مذهب احناف‌اند و باید ببینید که فقه ما در مسائل چه دستوری می‌دهد. شخص عالم یا امام مسجد باید فقه و مذهب خود را ملاک قرار دهد و دیگران نیز باید تمکین کنند. علما نباید به خاطر موارد ناچیزی روش صحیح خود را از دست بدهند که این موجب بی‌آبرویی و بی‌عزتی است.
مولانا مطهری تصریح کردند: با وجودیکه علم فضیلت و کمال است اما از سوی دیگر مسؤلیت هم دارد و این مسؤلیت نیز سنگین است و خالی بودن مساجد شاید به آن دلیل است که بین گفتار و عمل اهل علم تفاوت وجود دارد. اگر روش صحیح بزرگان دین را عملی نمایید در نزد خداوند و مردم عزیز هستید و اگر غیر از این باشد خداوند و مردم شما را ترک خواهند کرد.
مدیریت حوزه علمیه احناف خواف با اشاره به درگذشت مولانا انور بدخشانی یکی از علمای برجسته پاکستان که روز گذشته وفات نمودند، بیان کردند: مولانا بدخشانی در الجامعة العلوم الاسلامیه بنوری تاون کراچی استاد بنده بودند و عالمی محقق و شیخ الحدیث بودند که خداوند ایشان و همه اساتید و علمای درگذشته خصوصاً مرحوم مولانا شمس الدین مطهری را غریق رحمت نماید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *