مدارس، مرجع فکری ملت‌ها هستند – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مدرس حوزه‌ی علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه(۲۵ شهریورماه ۱۴۰۰) اهل سنت این شهر، با تلاوت آیه ( وَالَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتَابِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ) به ایراد سخن پرداخت.

مولوی خیرالله نیکخوی بیان کرد: در پایان دوره‌ی تابستان و آغاز فصل تعلیم و تربیت و بازگشایی مدارس هستیم. اهمیت علم و دانش، هنر و صنعت برای همه‌ی ما و شما مشخص است چون دوران و زمان، زمانه‌ی علم، معلومات و دانش است و کسانی در جامعه رشد می‌کنند که علم را بهتر فرا گرفته باشند و تجربیات بیش‌تری را در خود اندوخته باشند. واقعیت این است که کمال، رشد و ترقی انسان در علم است. درست است که مال و مقام دنیا گاهی برای انسان رفاهیت ایجاد می‌کند اما انسان اگر می‌خواهد به کمال دست یابد، باید علم را حاصل کند. حضرت سعدی (رح) می‌فرماید: بدون علم، خداشناسی هم حاصل نمی‌شود و‌کسی که علم دارد خدا را بهتر می‌شناسد.

وی ادامه داد: در مناطق ما، مدارس دینی مانند سایر مدارس دولتی، همزمان با پایان فصل تابستان و شروع مهرماه، آغاز می‌شوند و فرصتی هست برای خانواده‌ها که اگر می‌خواهند فرزندشان صدقه جاریه‌ای باشد برای آن‌ها و یک یادگار و خلف نیک باشد، فرزند خود را برای حفظ قرآن و فراگیری علم دین به حوزه‌های علمیه بفرستند. مدارس علوم دینی از دیرباز و حتی در حال حاضر، نقش مهمی در ساختار جامعه‌ی اسلامی داشته‌اند. مدرسه کارگاه انسان سازی است و تولید رجال از همین مدارس دینی شکل می‌گیرد. شخصیت‌های بزرگی که در تاریخ درخشیده‌اند و در عالم از خود آثار علمی و فرهنگی به جای گذاشته‌اند، شاگرد همین مدارس دینی بوده‌اند و مدارس، مرجع فکری ملت‌ها هستند. اجتماعات و اقوام مختلف با آن اعتقادی که به دین و علمای خود دارند، متاثر از افکار، سیاست‌ها و رفتار بزرگان دین و بزرگان علمی خود هستند. اگر این مدارس دینی و دانشگاه‌های ما از دانش‌آموز پر شود و بتوانیم شخصیت‌های علمی پرورش دهیم، به لحاظ فکری، جامعه رشد می‌کند.

مدرس حوزه‌ی علمیه احناف خواف افزود: مدارس علوم دینی سنگ صبور جامعه و در حقیقت پناهگاه مردم در هنگام مشکلات هستند و ما این را در جامعه احساس می‌کنیم و در همه‌ی تحولات، پایگاه‌های علمی، مدارس دینی و دانشگاه‌ها، هدایت‌گران مردم هستند. مردم به علما و دانشمندان می‌نگرند که چه موضعی را در تحولات اتخاذ می‌کنند. باید جوانان ما علم و دانش خود را ارتقا دهند تا اگر در جامعه خللی به وجود بیاید، در هیچ نقطه‌ای ضعف احساس نشود. علما، شخصیت‌های دینی و فرهنگی و معلمان به منزله‌ی قلب و فرمانروای جامعه و امت اسلامی هستند. همان‌گونه که قلب انسان حیاتی‌ترین عضو بدن انسان است و حرکات انسان بستگی به حیات قلب دارد، همه‌ی اعضای جامعه هم تابع قشر عالم و دانشمند هستند.

هر زمانی که در جامعه علم و دانش رونق داشته است، شوکت و مجد و عظمت برای آن ملت و قوم مشخص بوده است. در منطقه‌ و خواف ما، مساجد و مدارس علمی، نشان‌دهنده‌ی علم و فرهنگ در این منطقه است. علت بنای نظامیه در این‌جا چه بوده است؟ چرا در بین ۵ نظامیه برتر دنیا که در هرات، بغداد، توس و نیشابور بوده است، یکی در خرگرد قرار داشته است که مکانش همین مسجد جامع قدیم خرگرد بوده است. دلیل این که نظامیه در خرگرد و خواف احداث می‌شود این است که این‌جا دانشمند‌ پرور بوده است، این‌جا علاقه‌مندی به دین و دانش وجود داشته است. خواجه نظام الملک بر اساس همین عشق و علاقه‌ی مردم نظامیه را احداث می‌کند. وجود این مدرسه‌ی بزرگ باعث شده است که شخصیت‌های بزرگی در خواف رشد کنند. نظامیه باعث رونق حیات فکری و سیاسی این منطقه بوده است. ولایت زوزن که یکی از بخش‌های خواف می‌باشد در قرن پنجم و ششم به عنوان بصره‌ی خراسان شناخته می‌شد.

مولوی نیکخوی گفت: عبدالکافی زوزنی یکی از رجال خواف به قدری شهرت می‌یابد که سلطان محمود غزنوی از ایشان به عنوان استاد و معلم فرزندان خود دعوت می‌کند. این نشان می‌دهد که کسی که درجه‌ی علمی داشته باشد، حاکمان و والیان خود را به او محتاج می‌دانند. ابوالمظفر خوافی یکی دیگر از دانشمندان خوافی است که منصب قضاوت توس به ایشان داده می‌شود و ایشان از دانش آموختگان نظامیه هستند. شیخ زین الدین خوافی که یکی از عرفا و بزرگان دینی آن دوره محسوب می‌شوند، به قدری شهرت پیدا می‌کند که گاهی حلقه‌ی درس ایشان در تبریز می‌باشد و گاهی در هرات افغانستان حلقه‌ی تدریس ایجاد می‌کند و در کتاب‌ها نوشته است که ۳۰ هزار نفر از شاگردان و مریدان شیخ زین الدین خوافی می‌باشند. مریدهای ایشان در هندوستان هم هستند که حتی طریقه‌ی زینیه به برکت ایشان و نظامیه خرگرد بوده است. سابقه علمی منطقه و خواف بسیار قدیمی و زیاد است.

دانشمندان زیادی در اینجا بوده‌اند که بعدها غیاثیه خرگرد در ادامه راه نظامیه ساخته می‌شود.

وی افزود: دانش‌آموزان و دانشجویان محترم! به سابقه تاریخی خود بنگریم و به اجداد خودمان نگاه کنیم. در مسیر علم و دانش سعی و تلاش کنیم. به سایر شهرها و مناطق نگاه نکنیم بلکه به بزرگان دینی و دانشمندان منطقه اقتدا کنیم. با امید و توکل بر خدا علم حاصل کنیم. امروز در منطقه و شهر ما درست است که شاید خیلی از افراد شایستگی برخی مقامات را ندارند و بیش‌تر جوانان بر وجود تبعیض تاکید دارند اما با همین وضع کم‌تر تحصیل کرده و صاحب فنی پیدا می‌شود که بیکار باشد. کسی که علم و دانش دارد، بالاخره به او احتیاج دارند. خدا را شکر هر سال علما و حوزه علمیه احناف خواف و هم شخصیت‌های علمی منطقه، جلساتی را به عنوان تجلیل از دانش‌آموزان برتر برگزار می‌کنند و این نشان از علاقه‌ی علما نسبت به پیشرفت علمی دانش‌آموزان می باشد.

مولوی نیکخوی گفت: یک گلایه‌ای از فرهنگیان عزیز داریم که در جلسه‌ای که در تالار قصر به میزبانی حوزه علمیه برگزار شد و از نخبه‌ها و برگزیده‌های کنکور تجلیل شد، از همه‌ی مدارس متوسطه دوم به طور رسمی دعوت به عمل آمد، که متاسفانه حضور آنان بسیار کم‌رنگ بود. همه‌ی دانش آموزان حضور داشتند ولی معلمان و مدیران کم بودند در حالی که باید خوشحال می‌شدند که دانش‌آموزان آن‌ها رشد کرده اند و حضور می‌یافتند. در شروع سال تحصیلی توصیه بنده به فرهنگیان و معلمان و مربیان این است که تزکیه و تربیت، سرلوحه برنامه زندگی و کاری آن‌ها باشد. اگر من طلبه یا یک معلم، نسبت به مسائل شرعی و دینی پایبند باشیم، شاگردان و دانش‌آموزان به ما توجه و اقتدا می‌کنند و آنان هم اصلاح می‌شوند. سروران عزیز درست است که معلم در یک فن وارد کلاس می‌شود و تجربیات خود را در اختیار دانش‌ آموز می‌گذارد اما می‌تواند در کنار این، یک الگوی درستی در زمینه‌ی اخلاق و دیانت باشد.

متوجه باشیم که اگر ایمان و اخلاق را به فرزندان و دانش آموزان خود تعلیم دهیم، این کار به نفع دین و دنیای آن‌هاست. ایمان و اخلاق باعث نجات از پوچی و بی‌هدفی فرزندان می‌شود. چرا برخی از جوانان احساس پوچی و بی هدفی به آنان دست می‌دهد؟ متاسفانه شنیده می‌شود در دست بعضی از جوانان که به مدرسه و دانشگاه می‌روند، سیگار و مواد مخدر یافت می‌شود. خدا را شکر هنوز در جامعه‌ی ما این کارها خود را نشان نداده است اما خبرهایی می‌رسد که جوانان در جلسات دوستانه گاها چون هدفی ندارند، دنبال خوشی‌های زودگذر هستند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف ادامه داد: مربیان و معلمین محترم بدانند که ایمان و اخلاق باعث تقویت علمی و خارج شدن فرزندان جامعه از بداخلاقی می‌شود. ایمان خودش مسئولیت‌پذیری را به فرد آموزش می‌دهد. اگر می‌خواهیم کارمند مسئولیت‌پذیر داشته باشیم، در هر اداره‌ای باید نماز خانه وجود داشته باشد و نماز جماعت تبلیغ شود. معلمان و فرهنگیان متدین می‌توانند شخصیت فرزندان ما را به خوبی درست کنند. البته امروز شاهد هستیم تعداد زیادی از فرهنگیان در امور مکاتب با حوزه علمیه ارتباط دارند. همه‌ی ما باید چنین احساس مسئولیتی در خود ایجاد کنیم.

اگر می‌خواهیم جامعه‌ی سالمی داشته باشیم باید در تمام مکان‌ها موقعیت را برای نماز جماعت ایجاد کنیم. اخیرا نسبت به نمازخانه‌ها از سوی بعضی از مسئولین تنگ نظری‌هایی مشاهده شده است و بعضی از نمازخانه حکم پلپ آنان آمده است و برخی مساجد مورد تعرض افراد خودسر قرار گرفته‌اند. همه‌ی ما متوجه باشیم که مسجد خانه‌ی الله است، مسجد و نمازخانه مورد تایید جمهوری اسلامی است. ما در ابتدای انقلاب شاهد بودیم که جهاد و سازندگی مسجد و نمازخانه درست می‌کردند و امروز مسلمانان این مسئولیت را از دوش دولت برداشته‌اند و خودشان مسجد و نمازخانه درست می‌کنند. چرا به این مسلمان که خانه‌ی خود را نمازخانه درست کرده است باید بی‌توجهی شود و او مانند یک مجرم در هراس باشد. رفتار بزرگان دینی خود را نگاه کنیم که آنان نسبت به عقیده شهروندان چقدر اهمیت می‌دادند.

وی خاطر نشان کرد: وقتی رسول خدا(ص) قبل از هجرت با چند صحابه به مسجد الحرام می‌روند و تصمیم می‌گیرند در داخل کعبه دو رکعت نماز بخوانند کلید‌دار کعبه، عثمان بن طلحه که هنوز ایمان نیاورده بود، در را برای ایشان باز نکرد و به بالای خانه کعبه رفت و گفت: من اجازه نمی‌دهم که شما بروید و نماز بخوانید. حضرت علی(رض) دست او را پیچاند و کلید را گرفت و در را برای پیامبر(ص) باز کرد و ایشان نماز خواندند. بعد پیامبر(ص) به حضرت علی(رض) گفتند: برو و کلید را به عثمان بده و این آیه را تلاوت کردند:(ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها) (الله متعال شما را امر می‌کند که امانت را به اهلش بسپارید).

کلید دار خانه فعلا عثمان است و کلید را به او بدهید و به خاطر همین موضوع عثمان بن طلحه بعدا مسلمان شد و پیامبر(ص) فرمودند: تا زمانی که زنده هستی کلید در اختیار تو هست. از ابتدای بعثت تا زمانی که مردم مکه مسلمان نشده بودند، داخل کعبه بت بود و پیامبر(ص) به آنان کاری نداشتند چون ساکنان مکه بت پرست بودند. در زمان خلفای راشدین، هیچ قومی تا زمانی که در برابر اسلام مقاومت نشان نمی‌دادند، معبد و کلیسایشان مورد تعرض قرار نمی‌گرفت. حضرت عمر(رض) بعد از فتح بیت القدس یا اورشلیم در یکی از خطبه‌های خود جمله‌ی مهمی را بیان می‌کنند و می‌فرمایند: از امروز شما یکی از شهروندان ما هستید و آن‌چه که برای ماست برای شما هم هست و شما مثل شهروند هستید و هر وظیفه‌ای که به عهده‌ی ماست بر شما هم هست. این نمونه‌ای از عدالت است.

مولوی نیکخوی گفت: امروزه مسئولین به پیروی از بزرگان نظام و در راس رهبر معظم انقلاب، باید نسبت به حقوق اقلیت‌ها، نسبت به نمازخانه‌ها و مساجد توجه داشته باشند. ایشان در سخنرانی سال ۱۳۷۵ لزوم حفظ مساجد در طرح جامع شهرها تاکید فرموده و خاطرنشان ساختند دو جور آدم می تواند نقشه را تهیه کند. یکی آنکه معتقد است مسجد باید حفظ شود و دیگری آنکه می گوید مسجد با زمین بایر فرقی نمی کند. در یکی از شهرها خیابانی کشیده اند که با بیست متر تفاوت چهار مسجد سالم می ماند و من با آنها اوقات تلخی کردم.
ایشان در قسمت پایانی سخنرانی بر لزوم برنامه ریزی تحصیلی و تربیتی فرزندان تاکید نموده و نقش والدین را در این مسئله مهم دانستند.

اشتراک گذاری