علما باید حکیم باشند – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولانا حبیب‌الرحمن مطهری در نشست صمیمی اساتید و دانش‌آموختگان حوزه علمیه احناف خواف که ویژه استان خراسان جنوبی، شهرستان‌های تایباد و باخرز، صبح چهارشنبه ششم مهرماه در محل مسجد این حوزه برگزار شد با تلاوت آیه«مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ» به ایراد سخن پرداختند.

مدیریت حوزه‌ علمیه احناف خواف در ابتدای سخنان خود، ضمن عرض خوشامدگویی و خیرمقدم به میهمانان فرمودند: قرار بر این بود که همه فارغ‌التحصیلان دعوت شوند، ولی چون تعداد از ۵۰۰ نفر بالاتر بود، شاید مشکلاتی به وجود می‌آمد. بنابراین، تصمیم بر این شد که دعوت از دانش‌آموختگان به‌صورت منطقه‌ای باشد، که امروز در خدمت فارغ‌التحصیلان و علمای خراسان جنوبی، تایباد و باخرز هستیم. خداوند متعال زحمات شما عزیزان را قبول فرماید. شما عزیزان در هرجا که هستید و فعالیت می‌کنید، نمایندگان حوزه‌ علمیه احناف خواف هستید.

ریاست نشست فقهی اهل‌سنت خراسان ضمن تلاوت آیه«مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ» بیان کردند: برای بشری که خدای متعال به او حکمت، نبوت و علم داده است مناسب نیست که مردم را دعوت کند که شما بندگان من باشید نه خدا، ولی شما ربانی باشید. ربانی دو تفسیر دارد: یک تفسیر این است که امام بخاری(رحمه‌الله) فرموده‌اند:«کونوا حکما، فقها و علماء» یعنی شما حکیم باشید و با حکمت کار کنید. حال نگاه کنیم که کار باحکمت چگونه است و چگونه به مردم قرآن و احادیث را برسانیم. گاهی اوقات، انسان برخلاف حکمت کار می‌کند، روش درست را انتخاب نمی‌کند و نتیجه نمی‌دهد. علما باید حکیم باشند. نبض مردم و منطقه دست علما باشد و نگاه کنند که به چه صورت باید قرآن و احادیث را به مردم تفهیم کنند. فقها فقیه باشید و عاقلانه کار کنید، و نیز عالِم باشید. اگر می‌خواهیم داعی الی الله باشیم باید حتما مطالعه کنیم. اگر شخصی می‌خواهد در یک مسئله اظهار نظر کند و بر تمام زوایای آن اشراف نداشته باشد، چگونه می‌تواند آن مسئله را به خوبی بیان کند.

مولانا مطهری افزودند: معنای دیگر ربانی این است که مسائل کوچک و بزرگ را به مردم برساند. نباید ما تکبر کنیم که چون ما مولوی و مولانا هستیم دیگر نباید روخوانی قرآن درس بدهیم. کار مرحوم مولانا شمس‌الدین مطهری(رحمه‌الله) از همان ابتدا که به خواف تشریف آوردند، تعلیم قرآن بود. در مسجدی که معروف به مسجد حضرت بلال(رض) است، ایشان تعلیم قرآن داشتند و به بچه‌ها قرآن می‌آموختند. بعد از آن، تعدادی از بزرگان و معتمدین خواف نزد ایشان می‌آمدند و از درس تفسیر و ترجمه قرآن ایشان فیض می‌بردند. این‌گونه بود که طلاب کم‌کم آمدند و علوم دیگر شروع شد. ربانی را بعضی به این صورت بیان کردند که شخص باید مسائل کوچک را به مردم بیاموزد تا به مقام‌های بزرگ برسد. عزیزان! ما باید ایمان مردم را حفظ کنیم. دیگران نزد ما نمی‌آیند یا کم می‌آیند، بلکه ما باید نزد آنان برویم و این وظیفه‌ی اهل علم است. پیامبر اکرم(ص) صحابه را برای تعلیم قرآن می‌فرستاندند. نزدیک ۷۰ صحابه برای همین تعلیم قرآن شهید شدند. ایشان حضرت معاذ(رض) را به عنوان استاندار و معلم قرآن به یمن می‌فرستند.

مدیریت حوزه‌ علمیه احناف خواف خاطرنشان کردند: سعی و تلاش بر این باید باشد که اهل علم با همه اقشار مردم ملاقات کنند و این فکر در ذهن نباید باشد که دیگران برای دست‌بوسی نزد آنان بیایند، یا از مردم توقعات بی‌جا داشته باشند. بهترین الگوی اخلاقی برای ما، اخلاق رسول اکرم(ص) است که مشرکین، شال را به دور گردن ایشان قرار می‌دادند تا این‌که گردن مبارک سرخ می‌شد، ولی عکس‌العملی نشان نمی‌دادند. یا آن یهودی که حق و حقوق خود را تقاضا کرد و سخنانی توهین‌آمیز گفت و صحابه خواستند به او حمله کنند اما ایشان نگذاشتند و گفتند: صاحب حق می‌تواند تقاضای حق کند. علما باید داعی باشند و امر به معروف و نهی از منکر کنند و نسبت به مردم اخلاق داشته باشند. اگر برخورد علما ناپسند باشد، شاید مردم از دین و نماز برگردند.

ریاست نشست فقهی اهل‌سنت خراسان تصریح کردند: علما مشوره را در دستور کار خود قرار دهند. گاهی در برخی مسائل اختلافاتی پیش می‌آید که این اختلافات برای اهل علم مناسب نیست  نباید در میان یکدیگر اختلاف داشته باشند و اگر اختلافی باشد با مشوره حل می‌شود. اگر ما وحدت و اتحاد داشته باشیم، آن موقع است که روی ما حساب باز می‌کنند. بهترین راه برای وحدت، مشوره است. توقعات زیادی الان وجود دارد، هم توقعات مردمی و هم توقعات دولتی و با مشوره علما خیلی از مسائل حل می‌شود. تا جایی که شریعت و فقه به ما اجازه داده است می‌توانیم پیش برویم ولی اگر به خط قرمز رسیدیم دیگر ما معذور و محدودیم.

فضای مجازی و معضلات آن

مولانا مطهری در بخشی از سخنان خود پیرامون فضای مجازی و معضلات آن افزودند: امروزه فتنه‌ها زیاد است و در رأس این فتنه‌ها، یهود قرار دارد. خداوند متعال می‌فرماید:«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ» اگر شما از اهل کتاب پیروی کنید شما را به عقب بر می‌گردانند. خداوند در ادامه می‌فرماید: باید کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) در میان ما رایج باشد. نسبت به فضای مجازی جوگیر نشویم. فضای مجازی، فضای حساسی است و اهل علم نباید نسبت به این مسئله خیلی درگیر شوند. ما آرامش می‌خواهیم و دوست داریم که جو آرام باشد؛ چون اگر فضا خراب شد، این به نفع هیچ‌کس نیست.

اشتراک گذاری