علت‌ پریشانی امروز، عدم رجوع الی الله است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی عبدالحفیط شعبانی، برادر مرحوم مولوی عبداللطیف شعبانی(رح)، در مراسم نماز جمعه ۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیات(أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ) (تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ*الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ) (وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ*قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا*قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا ۖ وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَىٰ) و حدیث( كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيلٍ) به ایراد سخن پرداخت.

مولوی عبدالحفیط شعبانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مردم خواف بیان داشت: بنده ۹ سال جهت کسب علوم دینی از اساتید حوزه علمیه احناف خواف در این شهر حضور داشتم و بهره‌های مادی و معنوی بسیاری بردم و امیدوارم خداوند این شهر را حفاظت کند.

وی افزود: زندگی و لحظات آن، بسیار ارزشمند است. اگر در زندگی دنیا هر نعمتی را از دست دهیم، می‌توانیم دوباره آن را به دست آوریم اما نعمت وقت و عمر، برگشتی ندارد. مفهوم آیه است که خداوند می‌فرماید: بابرکت است ذاتی که دارای ملک و پادشاهی است و او بر هرچیز تواناست.

مولوی شعبانی ادامه داد: خداوند اول عظمت خود را بیان می‌کند و بعد در مورد مرگ و زندگی سخن می‌گوید و بیان می‌کند که خالق مرگ و زندگی هم الله است. مرگ به معنای نیستی و فنا شدن نیست، بلکه پدیده‌ای است. الله این پدیده‌ها را آفریده است تا ببیند که کدام یک از انسان‌ها نیکی بهتری انجام می‌دهد. این‌ها یکی از فلسفه‌های زندگی ماست‌.

وی تصریح کرد: دنیا محل آزمایش است و ما هر لحظه مورد آزمایش قرار می‌گیریم. عمل کسی درست است که با نیت و کیفیت درست انجام داده است. ما در همه‌جا در محضر الله هستیم. مسلمان برای انجام امور زندگی خود، دو تکلیف دارد، اول باید تدبیر کند و دوم برای تکمیل کردن عمل، به طرف الله با دعا و تضرع، رجوع داشته باشد.

مولوی شعبانی خاطرنشان کرد: مفتی محمد تقی عثمانی(حفظه‌الله) می‌فرمودند: ما باید دو چیز را در زندگی تمرین کنیم، اول شکر و دوم، رجوع به طرف الله. برای هر نعمت از الله تشکر کنیم و شکرگزار باشیم. شکر باعث باقی ماندن و زیاد شدن نعمت‌ها می‌شود. اهل خواف شکر کنند که خداوند چنین مرکز دینی را به آن‌ها عنایت فرموده است. خداوند را شکر کنید که خداوند به شما مولانا خواجه شمس‌الدین مطهری(رح) و مولانا خواجه غوث‌الدین(رح) را به شما داده است. از مناطق مختلف ایران برای کسب فضیلت به این شهر می‌آیند و این جای شکر دارد.

وی ادامه داد: وظیفه‌ی دوم هر مسلمان، دعا می‌باشد. فراموش کردن الله، علت پریشانی‌هاست. انسان مومن از مرگ نمی‌هراسد. مرگ پلی است که دوست را به دوست وصل می‌کند. عواملی که زندگی را بر انسان تنگ می‌کنند هم از آن خداوند هستند. گاهی در زندگی‌ها ثروت و نعمت هست اما خداوند نگرانی و استرس و … را بر آن زندگی فرود می‌آورد.

مولوی شعبانی افزود: حضرت شاه‌ولی‌الله دهلوی در حجة الله البالغة می‌فرماید: اگر وسیله‌ی سواری انسان هم دچار مشکل شود، باید انسان به خود رجوع کند که چرا نافرمانی الله را کرده است. اگر مشکلات در زندگی انبیا و صالحان وجود داشته است، علت این است که اگر انسان در مسیر بندگی هست و مشکلات بر سر او می‌آید، دلیل این است که الله به او الهام می‌کند و به او می‌فهماند که در اوج سختی‌ها، خداوند مراقب او است.

دانش آموخته حوزه علمیه احناف خواف در ادامه بیان کرد: با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، باید این مطلب را بگویم که ما باید قدر علما و مدارس دینی خود را بدانیم. در این مدارس اهداف بعثت پیامبر(ص) تبیین می‌شود. ماشاءالله شهر خواف در بحث قرآن خوانی و تعلیم قرآن، جزو شهرهای برتر ایران است. قرآن انسان را پالایش می‌کند. خدمات حوزه علمیه احناف خواف در کشور، برهیچکس پوشیده نیست. به برکت اتحاد و انسجام شهر خواف، کوچک بودن شهر به چشم نمی‌آید و این شهر همیشه در میان دیگر شهرها درخشان بوده است.

مولوی شعبانی در پایان گفت: برخود لازم می‌دانم که از احساسات پاک شما مردم خواف تشکر کنم. از حضور پررنگ شما در نماز جنازه مرحوم برادرم، مولوی عبداللطیف شعبانی متشکرم. از نماینده محترم شهرستان خواف در مجلس نیز بابت عرض تسلیت ایشان تشکر می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: جا دارد به مسئولین یادآوری کنم که شما هم روزی در برابر الله حاضر خواهید شد و با مرگ، شما هم به زیر خاک خواهید رفت و باید جواب‌گوی این جاده‌ها و خیابان‌های انسان‌کش باشید. این سرمایه‌ی بزرگ معدن از شهرستان خواف خارج می‌شود اما متاسفانه جاده‌ها وضع خوبی ندارند. متاسفانه به جای فایده معدن برای مردم، فقط دود آن به چشم مردم می‌رود. لازم نیست از نفت و دیگر سرمایه‌ها برای این شهرستان استفاده شود، بلکه از همین ثروت سنگ آهن که روزانه میلیاردها تومان از شهرستان خارج می‌شود، مقداری هم برای جاده‌ها استفاده شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *