ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: خداوند متعال ذاتیست سازنده، و وظیفه همه ما انسانها را در این دنیا ساختن قرار داده و گفته: بسازید و ویران نکنید.ایشان ادامه داد: معنی فساد و ظلم هم ضد صلاح است، و عدالت یعنی، ما بسازیم و آباد کنیم و هر چیزی را در سر جای خودش قرار دهیم. خداوند متعال میفرماید: “وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ” زمین را بعد از اینکه من ساختم شما خراب نکنید که مؤاخذه میشوید.ایشان افزود: خداوند متعال اسباب سازندگی را بهصورت حسی و معنوی در اختیار ما قرار داده است.خداوند متعال میفرماید: “إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ” در حقيقت مؤمنان با هم برادرند؛ پس ميان برادرانتان سازش برقرار کنید و از خدا پروا بداريد، اميد كه مورد رحمت قرار گيريد.مولوی موحدی اظهار داشت: پیام اسلام برای جهان بشریت، ساختن است نه تباه کردن. خود شما صالح باشید و به فکر صلاح دیگران نیز باشید و این، نوعی از سازندگی است.پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: آی خبردار، آگاه باشید که بعد از من مانند کفار به جان یکدیگر نیفتید و گردن یکدیگر را نزنید. اما متاسفانه هنوز ۲۵ سال از وفات پیامبر نگذشته بود که نوعی از عذاب الهی مدینه را فراگرفت و حضرت عثمان(رض) در فتنهای کور به دست به ظاهر مسلمانان به شهادت رسید. از ابتدای شورشی که در مدینه منوره اتفاق افتاد بعضی از اصحاب، مدینه را ترک کردند تا در این فتنه شرکت نکنند و دستی نداشته باشند.ایشان تصریح کرد: اهل بیت و صحابه کرام(رض) به دنبال سیاست و حکومت نبودند و هدفشان خدمت به دین و مردم بود.ایشان خاطرنشان کرد: اگر میخواهید برادر باشید و بعد از برادری، مورد رحم الهی قرار بگیرید، به همدیگر بدگمان نباشید. وقتی همدیگر را میبینید، از همدیگر روی برنگردانید. جامعه را حزبحزب و مذهبمذهب نکنید؛ یعنی من برترم و دیگری پَستتر است؛ این با روح سازندگی و تلاش در ساخت جامعه در تضاد است و در نتیجه، برادری و اصلاح در جامعه باقی نمیماند و مورد رحم و مهربانی خدا هم قرار نمیگیرد.الله متعال میفرماید: “إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ” شما برادر یکدیگر هستید پس از خدا بترسید تا مورد لطف و رحم و بخشش الله تعالی قرار بگیرید. الله تعالی به همه میفهمانند که در بین برادران صلح ايجاد کنید و آنان را به جان هم نیندازید و اسباب فتنه را در جامعه بخشکانید. اگر به نماز و روزه و … ایمان دارید واگر معتقديم که در آخرت حشر خواهیم شد بنابراین اجازه نداریم که در سطح رفتار خود کاری کنیم که مردم به جان یکدیگر بيفتند. کسانیکه قدرت دارند و دادرس هستند باید موضع خود را مشخص کنند و باید اعلام کنند که ما دادرسان دنبال قرآن هستیم و در پی آن هستیم که سازنده باشیم، نه اینکه تخریب کنیم. همچنین الله تعالی گوشزد میکند که اگر میخواهید مورد لطف و رحمت الله تعالی قرار بگیرید همدیگر را حتی با اشاره مسخره نکنید، زیرا احتمال این هست که او از شما بهتر باشد. مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف تأکید کرد: بیایید با نگاه ژرف و عمیق به آيات الهی نگاه کنیم و دست از تخریب مال، جان، آبرو، ایده و نظر همدیگر برداریم و سر جای خودمان قرار بگیریم و هر چه را که داریم و در اختیار ما قرار گرفته را امانت الهی حساب کنیم تا اگر پایه قدرتمان افول کرد بتوانیم بین مردم باشیم و به آنها نگاه کنیم و احساس مسرت کنیم. بیایید اخلاق ما اخلاق اسلاف ما باشد. حضرت عمر(رض) در کوچههای مدینه میدویدند، حضرت علی(رض) سوال کردند: کجا میروید ای امیرالمومنين؟ فرمودند: یکی از شتران بیت المال گم شده و من به دنبالش میگردم تا مال بیتالمال نابود نشود. حضرت علی فرمودند: به راستی که وظایف خلفای بعد از خودت را سنگین کردی ای عمر(رض).
رسول اکرم (ص) به حضرت معاویه(رض) فرمودند: ای معاویه(رض) اگر به حکومت رسیدی دنبال عیوب مردم نباش که در این صورت مردم را نابود میکنی. هیچگاه نباید از کسی تجسّس کنیم تا او را تباه کنیم و به دنبال عیوب یکدیگر باشیم، مگر چه کسی بیعیب است؟! این با سازندگی مخالف است.
ایشان در بیان “صلح و سازش” اظهار داشت: ایجاد صلح و سازش در بین برادران بدین صورت امکانپذیر است که ما نسبت به همدیگر بدگمان نباشیم. وقتی افراد، شهادتین را تلقین میکنند و معتقد به نمازاند و قرآن به دست دارند و پیامبر اکرم(ص) و سادات را قبول دارند، دیگر فرقی بین ما نمیماند. با توجه به آیه “لا اکراه فی الدین” نباید کسی را بهخاطر عقیدهاش او را مورد آزار و اذیت یا منزوی قرار داد. خداوند متعال تشخیص میدهد که حق واقعی و مسلمان واقعی تنها به آرم شیعه و سنی نیست و مشکل در ثبتنام کردن نیست، بلکه حقیقت این است که کسیکه به رنگ الهی در بیاید و خدا را خوب بشناسد و به صورت درست به مقتضای قرآن و ارشادات نبوی عمل کند، او به بهشت وارد میشود.ایشان افزود: عقیده و عمل ما ثابت میکند که ما دیندار و مسلمان هستیم و تا زمانیکه بحث براساس اجتهاد و دلیل مستندی باشد حق پریدن به همدیگر را نداریم و میتوانیم با همدیگر صحبت کنیم. اما موضع قدرت و توان برتر از آنِ کسی است که مسلمانتر باشد. مسلمان واقعی آن کسی نیست که بگوید اسم من سنی است یا بگوید چون من شیعه هستم میروم به بهشت! این طور نیست؛ بلکه مسلمان واقعی آن کسیست که دیگران از دست و زبانش در امان باشند. سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در “مذمت غیبت” خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم در جامعه برابری و برادری باشد، نباید غیبت همدیگر را بکنیم. وقتی پشت سر دیگران صحبت کنیم در جامعه سازندگی ایجاد نمیشود و وحدت پیاده نمیشود. در روز قیامت افرادی هستند که با ناخنهای مسی صورت خود را چنگ میاندازند و گوشت صورت خود را میکَنند که آنها همان غیبتکنندگان هستند. در روز قیامت خداوند به کسانیکه غیبت کرده و جامعه را بهم ریختهاند دستور میفرماید که گوشت خودمُرده همان برادر یا خواهر مسلمانی که در دنیا غیبتش را کردهاند اکنون بخورند.ایشان در بیان اهمیت سازندگی در کشور ایران اظهار داشت: در چهل سال پیش با بروز انقلاب اسلامی در کشور ایران، هدف سازندگی بود. هدف امام راحل این بود تا جامعه را بسازند و در این خصوص بسیار تلاش شد و خونها ریخته شده و میشود و وقتها صرف شده و میشود. بعد از گذشت عُمر چهلساله انقلاب اسلامی، باید مسلمانان ایران مسلمانتر باشند و به رشد چهلساله رسیده باشند. سیاستها و اجرای سیاستها در جامعه طوری پیاده شود که مردم مسلمانتر و برادرتر میشدند و راحتتر زندگی میکردند تا در این خصوص در پیشگاه خداوند متعال، کسانیکه حق این مردم را به لحاظ برادری ضایع کردهاند جوابگو باشند.مولوی موحدی در بخش دیگر سخنان خویش در زمینه حادثه ناگوار یکی از مدارس زاهدان گفت: هفته گذشته متاسفانه شاهد خبر بهشدت ناگواری بودیم. شهادت مظلومانه چهار طفل معصوم در یکی از مدارس زاهدان به شدت جانکاه بود. نماینده محترم زاهدان، مدیر کل آموزش و پرورش آن ناحیه و وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگو باشند. وزیر آموزش و پرورش باید استعفا میداد و ریاست محترم جمهور باید پاسخگو باشند که فاصله عسلویه تا زاهدان مگر چند هزار کیلومتر است که گاز به خارج صادر شود، اما مردم مظلوم و مستضعف بلوچستان و مناطق مرزی دیگر از این نعمت محروم باشند. روح عدالت اسلامی با این سیاستها و تدابیر انجامنشده مخدوش است و مسئولین مربوطه باید در پیش خداوند پاسخگو باشند. مسئولین باید به دنبال چاره باشند و به فرموده مولانا عبدالحمید، علتالعلل را پیدا کنید و جامعه را بسازید. به والله مردم ما نه دشمن نظاماند، نه دشمن دیناند و نه دشمن ملت.
ایشان افزود: تا زمانیکه در جامعه ظالم و مظلوم باشد، اجرای وحدت عملی به هیچوجه امکانپذیر نخواهد بود و تنها اسم وحدت باقی میماند. تا زمانیکه ما مظلوم و مستضعف باشیم و برخوردار نباشیم، مطمئناً ما نمیتوانیم اعلام و اقرار کنیم که ما متحد واقعی هستیم و این برمیگردد که به فکر چاره باشیم.