عدالت باید در جامعه رعایت شود – حوزه علمیه احناف خواف

مولانا حبیب‌الرحمان مطهری در مراسم نماز عید فطر اهل سنت شهر خواف، ضمن تاکید بر “اجرای عدالت”، “رعایت حقوق اهل سنت”، “شایسته‌سالاری”، “به‌کارگیری شایستگان اهل‌سنت در امورات مختلف”، “رعایت حقوق زنان”، “آزادی در امور عبادی”، “رعایت حقوق کارگران و معلمان”، استفاده از معلمان دینی برای دروس دینی و مدیران اهل سنت برای مدیریت مدارس نمونه”، ” گلایه برای کارشکنی‌ها از مجوز بنای حوزه علمیه جدید در مصلی” و “پرداخت حق منطقه از بهره‌بردای معدن توسط معادن و دولت” فرمودند: یکی از مطالبات و خواسته‌های هر ملت و انسانیت، اجرای عدالت و رفع تبعیض است و این مسئله‌ای است که اسلام هم نسبت به این امر تاکید فراوان داشته است.

خدای متعال در آیات متعدد این موضوع را مطرح می‌کند و می‌فرماید: (خداوند شما را امر به عدالت و احسان می‌کند و از ظلم و ستم بازمی‌دارد).

عدالت و احسان مربوط به همه‌ی افراد است و تنها مربوط به اهل سنت نمی‌شود.

خدای متعال می‌فرماید: (عدالت کنید، زیرا؛ عدالت به تقوا نزدیک‌تر است).

احادیث زیادی از پیامبر(ص) می‌باشد که نسبت به عدالت و رفع تبعیض بین انسان‌ها و شهروندان تاکید دارد.

در کتب برادران اهل تشیع، از جمله در کتاب نهج الفصاحة نیز به این موضوع اشاره شده است. در این کتاب از حضرت علی(رض) نقل شده است: عادل‌ترین انسان‌ها کسی است که برای مردم بخواهد، آن‌چه را که برای خود می‌خواهد.

اگر کسی برای خود چیزی را بخواهد که به دیگران نرسد، این دیگر عدالت نیست.

در جای دیگر از همین کتاب آمده است که حضرت علی(رض) می‌فرمایند: عدالت، صفت خوبی است اما این امر برای مسئولان احسن است.

در همین کتاب از حضرت علی(رض) نقل شده است: یک‌ساعت عدالت کردن، از عبادت نفلی یک‌سال بهتر است.

اسلام به ما می‌آموزد آن‌چه برای انتخاب امور مهم است، توانمندی و  شایستگی است

در روایت دیگر آمده است: اگر کسی به کسی دیگر، از روی ظلم و ستم و بدون حق، شلاقی بزند، در روز قیامت از او قصاص گرفته خواهد شد.

ریاست مجمع فقهی اهل سنت خراسان ادامه دادند: عدالت به این معناست که همه‌ی ملت، از امکانات کشور به‌طور مساوی بهره‌مند باشند و به کسی کم‌تر یا بیش‌تر بهره نرسد.

همه در برابر قوانین یک کشور، مساوی باشند و شهروندان آن کشور از هر قوم و مذهب و جناحی، باید برابر باشند و این معنای عدالت است.

اسلام به ما می‌آموزد آن‌چه برای انتخاب امور مهم است، توانمندی و  شایستگی است.

باید از زنان و علم و دانش و توانمندی آنان نیز استفاده شود و این دستور اسلام است.

اگر می‌بینیم که علما و همه‌ی کشورها به حکومت افغانستان برای این مسئله توصیه می‌کنند، به دلیل توجه به زنان و وضعیت تحصیل آنان است. زن‌ها نباید نادیده گرفته شوند و جنسیت نباید مانع پیشرفت شود.

حقوق زنان، چه حقوق دولتی و چه حقوق خانوادگی باید رعایت شود. نباید به اجبار زنی را به نکاح کسی دیگر داد و باید زن راضی باشد. در امور مختلف، باید از زنان مشورت گرفته شود.

از مطالبات عموم اهل سنت این است که باید از شایستگان اهل سنت استفاده شود که متاسفانه در این سال‌ها به این مسئله نه در مرکز، نه در استان و نه در شهرستان، توجه نشده‌ است و در گزینش‌ها، شایستگان اهل سنت رد می‌شوند

ایشان خاطرنشان کردند: از دیگر مطالبات عموم اهل سنت این است که باید از شایستگان اهل سنت استفاده شود که متاسفانه در این سال‌ها به این مسئله نه در مرکز، نه در استان و نه در شهرستان توجه نشده‌ است و در گزینش‌ها، شایستگان اهل سنت رد می‌شوند.

اگر مردم تفاوت قول و عمل مسئولین را ببینند، از دین و اسلام بیزار می‌شوند

در حکومت اسلامی باید عدالت و مساوات باشد. ما معتقد هستیم که نگاه باید به شایستگی باشد نه به مذهب. نباید گفته شود که فلانی شیعه و فلانی سنی است، چون اگر نگاه مذهبی بود، خیلی از کارها خراب می‌شود.

یک شخص متعصب اگر مسئولیتی را به عهده داشت، با نگاه مذهبی نگاه می‌کند.

ما معتقدیم که همه‌ی مسئولین با شهروندان خود صادق باشند و مسائل خلاف واقع بین مسئول و دیگران نباشند.

اگر مردم نادرستی اعمال مسئولین را ببینند، تفاوت قول و عمل مسئولین را ببینند، از دین و اسلام بیزار می‌شوند.

اگر در حکومت اسلامی، حرف با عمل مطابقت داشت و اعمال درست بود، مردم به طرف دین و خدا می‌آیند ولی اگر برعکس بود، اخلاق کریمانه از جامعه دور می‌شود.

مهم اجرای قانون در همه‌جا است، مثلاً در کشورهایی مانند: اسکاتلند، یک پاکستانی مسلمان، نخست وزیر می‌شود.

در شهر لندن، یک مسلمان شهردار می‌شود و دلیلش این است که نگاه مذهبی در آن‌جا نیست، فقط آن‌چه مهم است اجرای قانون است.

سرمایه‌های کشور، باید برای خود ایرانی‌ها مصرف شود، نه جاهای دیگر

ایشان خاطرنشان کردند: ما معتقدیم که اوضاع معیشتی مردم باید اصلاح شود و به وضع معیشت آنان رسیدگی شود، چون کشور ما کشور غنی و سرمایه‌دار است که اگر مدیریت درستی باشد، دیگر یک جوان برای تشکیل خانواده مشکلی نخواهد داشت.

اگر مدیریت درستی باشد، یک مریض برای تهیه دارو به مشکل نخواهد خورد.

سرمایه‌های کشور، باید برای خود ایرانی‌ها مصرف شود، نه جاهای دیگر.

ما معتقدیم که مردم برای اقامه‌ی نماز و امور عبادی، نباید مشکلی داشته باشند مانند: اقامه‌ی نماز جمعه، نمازهای عید و… .

نباید نمازخانه‌ها را مسدود کنند به بهانه‌ی مهاجرین و…. .

نباید مردم مسلمان برای امور عبادی خود، مشکلی داشته باشند.

باید با موعظه‌ی حسنه، خانمی را که حجاب را رعایت نمی‌کند ارشاد کرد

مسئله‌ی حجاب با استناد به آیات و احادیث پیامبر(ص)، یکی از فرایض و ضروریات دین است که هر خواهر مومن باید آن را رعایت کند. مسئله‌ی برخورد با بی‌حجاب باید کارشناسی‌شده و روانشناسی‌شده باشد. باید با موعظه‌ی حسنه، خانمی را که حجاب را رعایت نمی‌کند، ارشاد کرد.
باید با رفتار مناسب این شخص را ارشاد و نصیحت کرد و ما معتقدیم که به جای این‌که قوه‌ی قضائیه وارد عمل شود، انجمن‌های مردمی تشویق و نصیحت کنند، چون اگر این مسئله دولتی و قضائی شد، لجبازی پیش می‌آید و لج‌بازی کار را به جایی نمی‌رساند.

از کار فرمایان معدنی و دیگر کارفرمایان تقاضا داریم که وقتی کارگران، کارهای سخت برای آن‌ها انجام می‌دهند، به همان نسبت حقوق آنان نیز افزایش یابد

در هفته‌ی آینده، روز کارگر و معلم را در پیش داریم که به کارگران و معلمان زحمت‌کش تبریک می‌گوییم.

از کار فرمایان معدنی و دیگر کارفرمایان تقاضا داریم که وقتی کارگران، کارهای سخت برای آن‌ها انجام می‌دهند، به همان نسبت حقوق آنان نیز افزایش یابد، نه این‌که حقوق افراد بیرونی از افراد بومی و خوافی که کارشان نیز سخت‌تر است، بیش‌تر باشد.

ایشان افزودند: نسبت به جاده‌های مرگ بارها گفته شده که سرمایه‌ها از این منطقه خارج می‌شود ولی برای مردم، تلفات جاده‌ای و بیمارهای حاصل از محیط زیست به خصوص برای مردم سنگان باقی می‌ماند. باید هم دولت و هم شرکت‌های معدنی، سهم خود را که در عرصه‌ی اجتماع بر ذمه‌ی آنان است، ادا کنند.

در آموزش و پرورش، باید از شایستگان اهل سنت استفاده شود

بحث تعلیم و تعلم هم خیلی مهم است؛ چنانچه پیامبر(ص) می‌فرمایند: (من معلم مبعوث شدم).

متاسفانه جایگاه و مقام معلمین به خوبی حفظ نشده است و مقداری تضعیف شده است.

معلمین نسبت به وضع معیشت و پرداخت حقوق‌شان مشکل دارند که باید رسیدگی شود.

مولانا مطهری تاکید کردند: ما چهار مدرسه نمونه داریم که مدیران آن‌ها اهل سنت نیستند و از این بابت مردم نگران تعلیم و تعلم فرزندان‌شان هستند و ما نسبت به این موضوع اعتراض داریم.

در شهر خواف که اکثر اهل سنت هستند باید این مسئله مدنظر گرفته شود.

ما معتقدیم در کل آموزش و پرورش، باید از شایستگان اهل سنت استفاده شود.

ما معتقدیم که برای دروس دینی، باید از معلمین مربوطه استفاده شود. گاهی مشاهده می‌کنیم که معلمی که رشته‌ی او دینی نیست، دینی تدریس می‌کند.

و همچنین شنیده شده است که توهین به اهل سنت و پیامبر(ص) نیز توسط چنین افرادی انجام گرفته است و این به خاطر این است که آن شخصی که لایق آن درس است، برای تدریس گمارده نمی‌شود و از این جهت ما معتقدیم که افراد رشته‌های غیر مرتبط با امر دین، نباید درس دینی را تدریس کنند و کسانی هم که هستند، باید مواظب باشند که توهینی صورت نگیرد، چون مسئله‌ی احترام به مقدسات خیلی مهم است.

مدیر حوزه علمیه احناف خواف تصریح کردند: ما معتقدیم که زندانیان سیاسی آزاد شوند و با رأفت با آنان برخورد شود به خصوص علمایی که در بند هستند و تقاضا می‌شود که هرچه سریع‌تر آزاد شوند.

یک‌سال است تقاضای مجوز ساخت حوزه علمیه جدید را کرده‌ایم، اما کارشکنی می‌کنند

یک گله‌ای داریم که ما یکسال می‌شود که می‌گوییم: مکان ما در فضای فعلی حوزه علمیه کوچک است و مسئولین، مجوز بنای حوزه جدید را بدهند اما خبری نشده است و بارها نامه نوشته‌ایم.

ما عرض می‌کنیم ‌اگر زمین مصلی به دلیل حضور نیروی انتظامی مشکل دارد، بگویند جایی دیگر بسازیم ولی این‌که جواب ندهند و توجه نکنند، جای گله دارد.

مولانا مطهری در بخشی دیگر روز شورا را هم خدمت شوراهای محترم تبریک عرض کردند و آرزوی موفقیت و تلاش بیشتر نمودند.

ایشان همچنین از مردم به دلیل کمک به حوزه علمیه و … نیز از حضور در مراسمات ماه مبارک رمضان مانند: نمازهای جماعت و اعتکاف نفلی که از سوی حوزه علمیه برگزار شد تشکر نمودند.

اشتراک گذاری