زندگی انسان تا موقعی ارزشمند است که به بندگی الله تعالی سپری شود. – حوزه علمیه احناف خواف

وی افزود: زندگی انسان تا موقعی ارزشمند است که به بندگی الله تعالی سپری شود. رسول الله(ص) دعا فرمودند: خداوندا تا موقعی که زندگی و وقت من برای بندگی تو صرف می‌شود مرا زنده بدار و هنگامی‌که وقت من در بندگی تو سپری نشد مرا از این دنیا ببر.

مولوی مکفی اظهار داشت: عُمری که در این دنیا به ما داده شده است، ارزشمندترین و بالاترین نعمت الله متعال است. الله تعالی در کلام خود بارها به وقت و زمانه، و روز و شب قسم یاد می‌کند. چنانچه الله تعالی در سوره عصر به وقت و زمانه سوگند یاد می‌کند و می‌فرماید: همانا انسان‌ها در زیان‌اند. و در همین سوره افرادی که ایمان داشتند و عمل صالح انجام داده‌اند را از زیان‌کاران جدا می‌کند. قسم‌های رب‌العالمين به وقت و زمان، دلیل بر اهمیت غیرقابل انکار وقت است. الله تعالی در مورد صفات مومنین می‌فرماید: مومنان کسانی هستند که از بیهودگی و اتلاف وقت دوری می‌کنند.

وی ادامه داد: کسانی‌که وقت‌شان را مفت از دست داده‌اند و از فرصتی که در دنیا بوده‌ اما بهره‌ای نبرده‌اند و بندگی الله تعالی را نکرده‌اند، هنگامی‌که مرگ آنها فرا می‌رسد، از الله تعالی می‌خواهند تا آنها را به دنیا برگرداند تاعمل صالح انجام دهند و فرصت‌های خود را غنیمت شمرده و بندگی الله تعالی را بکنند در حالی که هیچ وقت به دنیا برگردانده نخواهند شد.

در جایی دیگر الله تعالی حالت کسانی که عمرشان بر باد رفته و قدر وقت و زندگی خود را ندانسته اند را بیان می‌کند که ناله می‌کنند و می‌گویند: پروردگارا، عمرمان به بیهودگی گذشت و حال دست خالی در پیشگاه تو حاضر شدیم، ما را به دنیا برگردان تا قدر وقت خود را بدانیم و فرصت‌های خود را غنیمت بشماريم و بندگی تو را کنیم. الله تعالی در جواب این گروه می‌فرماید: آیا در دنیا به شما به اندازه کافی عمر و فرصت ندادم تا عمل صالح انجام دهید و پند بپذیرید؟ در حالی‌که برای شما بیم‌دهندگان و پیامبران را فرستادیم اما شما پند نپذيرفتيد و حال هرگز وقت برگشت نیست.

پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: انسان از جای خود در روز قیامت تکان نمی‌خورد تا اینکه از او در مورد پنج مورد سوال می‌شود که دو تا از آنها این است که عُمر و جوانی‌ات را چگونه و در چه راهی سپری کردی.

این مدرس حوزه علمیه احناف خواف در این زمینه خاطرنشان کرد: از دیگر دلایل ارزش وقت این است که مهمترین احکام الله تعالی همچون نماز، روزه، حج و زکات وقت معینی دارند. همچنین اوقات و حالات زندگی ما دارای وقت است و این خود دلیلی بر اهمیت وقت است.

وی افزود: وقت از مال و متاع دنیا ارزشمندتر است. در روایات آمده است که ای انسان، نسبت به عُمر خود بخیل باش و وقت خود را مفت از دست مده. امام حسن بصری (ره) می‌فرمایند: من انسان‌هايی رو ملاقات کرده‌ام که بر اوقات خود بسیار حریص‌تر از مال و متاع دنیا بوده‌اند. یکی از بزرگان می‌فرماید: سخت‌ترین اوقات من زمانی است که مشغول خوردن هستم. همچنین بسیاری از علما همچون مولانا اشرف‌علی تهانوی(ره) در زمان حیات خود بیش از هزار تالیف داشتند. علامه ابن‌جوزی(ره) می‌فرماید: متاسفانه انسانها ثانیه‌های گرانبهای زندگی خود را هدر می‌دهند و شب‌های به این بلند مدتی را به شب‌نشینی‌ها و سخنان بیهوده می‌گذرانند و روزها را در خواب و یا در تفریحاتی که در آنها هیچ نفع دینی و دنیوی ندارد سپری می‌کنند.

وی اظهار داشت: متاسفانه امروزه جهان اسلام به علت از دست دادن وقت‌های خود، متزلزل شده است و بزرگترین اختراعات و پیشرفت‌های علمی به وسیله اروپایی‌ها صورت می‌گیرد، در حالی‌که در صدر اسلام این پیشرفت‌ها به وسیله مسلمانان و صحابه کرام صورت مي‌گرفت. بنابراین همه موظف هستیم وقت خود را مدیریت کنیم و با برنامه‌ریزی این وقت را سامان دهیم. وقت مثل شمشیری است که اگر او را قطع نکردیم او ما را را قطع خواهد کرد و اگر نفس خود را مشغول نکردیم او ما را مشغول لهو و لعب می‌کند.

پیامبر اکرم(ص) همیشه از کسالت و تنبلی به الله پناه می‌بردند. بنابراین همگی تلاش کنیم که به سمت کارهای خیر حرکت کنیم و از یکدیگر پیشی بگیریم. پیامبر اکرم(ص) اوقات خویش را تقسیم می‌کردند؛ بخشی را به اجتماع، بخشی را به طاعت الله تعالی و بخشی را به خانواده اختصاص می‌دادند.

سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف گفت: امروزه متاسفانه شبکه‌های مجازی، ماهواره و اینترنت ما را بیهوده به خود مشغول کرده و باعث هدررفت وقت ما می‌شوند.

وی همچنین ضمن آرزوی موفقیت در کنکور سراسری به دانش آموزان یادآور شد: همانطور که در دوران آماده‌سازی خویش برای کنکور با برنامه بودید این نظم را نیز بعد کنکور حفظ کنید. توصیه همیشگی شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید و مولانا مطهری به دانش آموزان عزیز این بوده که برای به دست آوردن بالاترین مدارج علمی از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

وی تاکید کرد: دانش‌آموزان عزیز از اوقات خویش در تابستان نهایت استفاده را بکنند و همچنین والدین نسبت به ثبت نام فرزندان در مکاتب، کلاس‌های حفظ و دوره‌های چهل‌روزه که از طرف حوزه علمیه صورت می‌گیرد کوشا باشند تا شاهد استقبال گسترده دانش آموزان در روزهای آتی باشیم.

اشتراک گذاری